Re: Mitä Psykopatologia-foorumi lukee nyt? [ym.]

Re: Mitä Psykopatologia-foorumi lukee nyt?

ViestiKirjoittaja Megakesä » 07.12.2010 00:22

Juu, olen vuosikausia lukenut kirjan päivässä. Tänä vuonna olen pitänyt muutamia taukoja lukemisessa eli olin yhteensä 2 kuukautta lukematta kirjoja.
Silmälääkärinikin sanoo, että mulla on aina väsyneet silmät.
Megakesä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 07.12.2010 00:25

Mua kutsutaan usein käveleväksi tietosanakirjaksi, joten siinä osuit oikeaan Anni Huttila. Itse koen kuitenkin etten yllä älyllisesti niihin suorituksiin, joihin kykenin ennen psykoosia.
Tänään luin Christer Kihlmanin runokokoelman Rummen vid havet. Olen siis saanut luettua miltei koko Kihlmanin tuotannon. Yksi hänen runokokoelmansa odottaa lukemista pärekorissani, ja yhtä näytelmää ei löyty kaupunginkirjastosta, mutta muuten tämä lukuprojektini on hyvällä mallilla.
Megakesä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 07.12.2010 00:38

Kirjoitelkaa muutkin kernaasti mitä ootte lukeneet. Lukutahtini ei o tarkoitus karkoittaa ihmisiä. Peace & love. T: Megakesä
Megakesä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 08.12.2010 01:04

Christer Kihlman: Munkmonolog
(runokokoelma, pohdiskelua ym.)
Megakesä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 10.12.2010 20:48

Tanskaa käsittelevä matkaopas
Megakesä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 12.12.2010 12:27

Onnen päiviä 2
(opettavaisia kertomuksia lapsille, luin ekan osan lapsena)
Megakesä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 12.12.2010 21:02

Ihmisen ääni - Raisa Lardot
(Ihmisen ääni-sarjaa, Lardotin raskaita lapsuusmuistoja taidokkaalla kielellä kuvattuina)
Megakesä

ViestiKirjoittaja Sans nom » 15.12.2010 15:31

Uskomaton kirpputorilöytö: Eeva Kilven Tamara vuodelta 1972 ja hinta vain 1 euro. Tämä lukunautinto on pakko kruunata kaatamalla lasiin Yarden Mount Hermon -punaviiniä.
Sans nom

ViestiKirjoittaja Maria » 22.12.2010 13:29

Riikka Pulkkisen Totta. Pidin varsinkin alun kerronnasta. Ei huono. Usein kirjat ovat sellaisia, että pitäisi päästä ahmimaan saman tien koko lukukokemus alusta loppuun. Olen niin hidas, että joudun lukemaan pätkissä, kun on muutakin tekemistä. Monesti tuntuu siltä, että tarina ikään kuin väljähtyy ja ajatusmaailmaan uppoutuminen vaatii joka aloituskerralla lisälämmittelyn, jotta tunnelmaan pääsee käsiksi uudelleen. Onneksi on jouluna muutama päivä vapaata. Voin ehkä relata ja uppoutua vaikka koko päiväksi sohvalle pötköttelemään kirjan kanssa.

Seuraavaksi Stieg Larsson: "Män som hatar kvinnor".
Maria

ViestiKirjoittaja Sans nom » 27.12.2010 17:45

Aleksandr Solženitsynin esikoisteos Ivan Denisovitsin päivä. Kirpputorin täti, joka ei onnekseni ymmärrä kaunokirjallisuudesta tuon taivaallista möi eurolla! Pyytää Barbara Cartlandeista viisi euroa :lol:

Minulla on paha tapa luntata kirjan loppusanat ennen ostopäätöstä. Ehkä siksi, että haluan jonkin syyn miksi minun pitäisi lukea juuri tämä kirja. Alitajuista halua jäädä kirjailijan aistimaailman vangiksi? Solženitsynin vetää polvet heti hyytelöiksi...

-- Kaikki me elimme hänen vierellään emmekä ymmärtäneet, että hän on juuri se oikeamielinen jota ilman, sananlaskun mukaan, kylä ei säily. Eikä kaupunki. Eikä koko meidän maamme.
Sans nom

ViestiKirjoittaja Megakesä » 28.12.2010 20:10

Mitä Missä Milloin 2011
-> joululahjakirja, luin 3 päivää, en muistanutkaan mm. keitä kaikkia kuoli viime ja tänä vuonna, monet ulkomaantapahtumatkin olivat jääneet multa huomaamatta.
Megakesä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 01.01.2011 16:27

Elisabeth Gilbert: Eat pray love
(kirja johon nyt pyörivä Julia Roberts-leffa perustuu, meditaatiota Intiassa, mässäilyä Italiassa, seksiä Indonesiassa, matkakirja, kiva)
Megakesä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 03.01.2011 18:10

Niilo Hämäläinen: Eheytyksen vuodet
(SAK:n ja SAJ:n yhdistymisneuvotteluja 60- ja 70-luvuilla, muistelma)
Megakesä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 09.01.2011 20:31

Markku Ojanen: Elämän mieli ja merkitys
-hyvää: sain keinoja elämäntarinani jäsentämiseen, helppolukuinen
-huonoa: väittää, ettei psyykkisesti sairailla ole itsekuria, kehuu, että luokkayhteiskunta on hyvä asia, ja moittii nuoria laiskoiksi
-sekä hyvää, että huonoa: kirja on voimakkaan kristillinen, ja elämäntarinan malliksi tarjotaan Jeesuksen elämää
-kritisoi psykoanalyysiä, kehuu logoterapiaa
Megakesä

ViestiKirjoittaja GAD » 18.01.2011 20:08

Märta Tikkanen: Emma ja Uno: rakkautta totta kai.

https://www.suurikuu.fi/PublishedServic ... 9513157340

Michael, Nygvist: Päivää, isä

Mary S. Lovell: Midfordin tytöt
https://www.suurikuu.fi/PublishedServic ... 9515019936

Kaikki ed.mainitut vasta ihan aluillaan, luin tuossa flunssaisena lähinnä hömpän, hömpää ja dekkareita, ei jaksanut keskittyä muuhun.
GAD

ViestiKirjoittaja GAD » 23.01.2011 19:25

Esajuhani Seppänen;
Huppumies, skitsofreenikon tarina

https://www.suurikuu.fi/PublishedServic ... 9525831085
GAD

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.05.2013 22:05

Luin Virginia Woolfin Oma huonetta enkä oikein tohdi pysyä mukana. Erinomaista kieltä ja erikoinen pilkutusmenettely suomentajalla, joka on muuten Kirsti Simonsuuri. Woolf on ilmiselvä kielellinen nero eikä teosta suotta maailmankirjallisuuden klassikoksi nimetty. Mutta kirjailijan ilmaisunvoiman suuruus on minulle liikaa, vaikka nautin Oman huoneen lukemisesta. Neroudessa huomaa, että hän tiettävästi sairasti bipolaaritautia. Lauseet liikkuvat niin nopeasti ajatuksesta uuteen, että hitaampi lukija ei aina pysy perässä. Ja kuitenkin se nopeus on selkeästi neroutta, mitä ei voi jäljitellä vaan omintakeista.

Jossain määrin tulee mieleeni Volter Kilven pilkuntarkka ajatusten ja ympäristön kuvaus. Kuitenkaan nämä kaksi kirjoitustyyliä eivät ole millään lailla samanlaiset.

Korjaus 22.15 merkitty punaisella.

Pinkki korjaus 31.5.2013: Teoksen nimi on tietenkin Oma huone
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 31.05.2013 12:58, muokattu yhteensä 2 kertaa
Hilppa

ViestiKirjoittaja haller » 07.05.2013 22:25

Pentti Holapan Ystävän muotokuvaa.
haller

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.05.2013 12:44

Sain jonkin aikaa sitten loppuun Virginia Woolfin Oma huone -teoksen. Teos kiteytyy kolmeen peruskiveen. Oma huone (oma tila), omaa rahaa (taattu toimeentulo) ja omaa vapaata aikaa joutenoloon, jossa mieli saa rentoutua ja ajatukset liidellä luovasti.

Länsimaisellla naisella on nuo kaikki. Silti saavutuksemme eivät juuri yllä menneiden aikojen loistosaavutuksiin. Sama pätee miehiin. Ajattelen menneitä saavutuksia suhteutettuina omaan aikaansa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Emmanuela » 03.06.2013 21:52

Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin
Seuraavaksi siirryn lukemaan eläinten luontaishoidosta : )
Emmanuela

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet