Esiintymisjännitys the case

Re: Esiintymisjännitys the case

ViestiKirjoittaja Ans » 25.04.2013 00:19

Tris kirjoitti:Myöhemmin luin jonkun selostuksen tyypillisestä esiintymisjännitystapauksesta ja siinä selostettiin kuinka se usein alkaa täsmälleen kuten minulla eli että teini-ikäisenä epäonnistuu esitelmänpidossa. Siinä selostettiin että jännittävällä nuorella on pelko esiintymisestä mutta taustalla voimakkaita tiedostamattomia narsistisia toiveita ja esityksen epäonnistuessa narsistiset toiveet murskaantuvat... en osaa selittää mutta ymmärsin sen lukiessa kyllä.
Tämä on mielenkiintoista. Minullakin tapahtui totaalijäätyminen äidinkielen tunnilla joskus 16-17 vuotiaana. Olisi pitänyt väitellä jostain improvisoiden, teinien alkoholin käytöstä tai vastaavasta. Pää meni punaiseksi ja lukkoon, enkä saanut sanottua mitään. Tuon jälkeen pelkäsin esiintymistilanteita, ja välttelin niitä niin pitkälle kuin oli mahdollista. Aloin joskus 25-vuotiaana syömään lääkkeitä, ja vähitellen käymään kielten kursseja joissa joutui joskus esitelmöimään. En usko, että olisin pystynyt käymään kouluja loppuun ilman bentsoja.

Pääsin melkein eroonkin jännittämisestä, kun olin yhdessä vaiheessa työssä, jossa joutui esiintymään. Se (jännittäminen) vaan ikävästi nostaa päätään heti, kun tulee taukoa esiintymisistä.
Ans

ViestiKirjoittaja untuva » 25.04.2013 00:40

Paljon esiintymiseen vaikuttaa se, miten itsensä kokeen sen ryhmän jäsenä -status. Usein esiintyjältä odotetaan myös katsekontaktia yleisöön. Jos on muutenkin vaikea katsoa ihmisiä, vaikka vain kahdenkesken, niin vielä vaikeampi suuren ryhmän edessä. Minusta on hyvä, että olet saanut tämän jännittämisasian tekstin muotoon, uskonpa sen jäsentävän ajatuksia ja näin olet saanut puettua sanoiksi pelkojasi. Itselläni on ollut joskus oikein vaikea esiintymisjännitys, mutta pikkuhiljaa olen tullut yhä paremmaksi esiintyjäksi. Annan itseni olla omaitseni. Minulla esiintymisjännitys on johtunut suurelta osin siitä, että olen pelännyt nolaavani itseni ja sen lisäksi olen hävennyt itseäni ja itseni julkituomista.
untuva

ViestiKirjoittaja Lette » 29.04.2013 15:57

Jännitin esiintymistä, esim. koulussa esitelmän pitoa.
Olin matkalla Brasiliassa eräänä jouluna. Olimme jouluillallisella
ravintolassa. Jokainen sai lahjan ominaisuuksiensa mukaan.
Analyytikkoni antoi minulle lahjan, johon oli liitetty suljettu
kirjekuori. Minun käskettiin avata kuori ja lukea ääneen teksti.
Teksti oli kauniin enkelikortin takana. Kun näin kauniin enkelin,
minut valtasi hyvän olon tunne, koin vapautuvani ja tekstin
lukeminen oli ilo.
Kun lakkasin keskittymästä itseeni, jännitys katosi.
Jännittäminen johtuu itsekeskeisyydestä. Tulisi keskittyä asiaan
eikä itseensä. Itsekeskeisyys on usein tiedostamatonta, mutta
siitä voi vapautua.
Lette

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet