Kansanedustaja Teuvo Hakkarainen (ps) paljasti eduskunnan täysistunnossa hakeneensa sairauslomaa keksityn depression takia.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013032 ... 2_uu.shtml
Kansanedustaja Teuvo Hakkarainen (ps) paljasti eduskunnan täysistunnossa hakeneensa sairauslomaa keksityn depression takia.
Hilppa kirjoitti:Kuutar kirjoitti:- -
Epäilen paljon tuota aivojen muovautuvuusteoriaa, ei pidä paikkaansa ainakaan kaikkien kohdalla. Oma SSRI-lääkekokemukseni oli, että lääke vain turrutti kaikki tunteet, teki tunteettomaksi ja välinpitämättömäksi. Vaikutus oli kaikkea muuta kuin sellainen, että olisi vastaanottava oppimaan uutta. Tuossa Castrenin mainitsemassa kokeessa todettiin, ettei lääke vaikuttanut yksinään lainkaan, ei hiiriin eikä ihmisiin. Terapialla kuitenkin tiedetään ihmisten kohdalla saadun hyviä tuloksia, minusta hiirten altistushoitoa ei oikein voi verrata ihmisen psykoterapiaan, kun ihmisen ongelmien taustalla voi olla niin paljon asioita, joita on tärkeää käsitellä myös keskustelemalla.
Kuinka kauan aikaa kokemuksestasi on kulunut?
Mirri kirjoitti:ritalin kirjoitti:Lääkehoidon lieveilmiönä on katastrofi, missä bimboakat lukevat iltapäivälehdistä lasten mielenterveysongelmien kasvusta ja vievät kolmivuotiaita lapsiaan psykiatrille, koska lapsi ei tänään syönyt omenasosetta... sitten lyödään lapselle masennuslääkkeet mukaan. Itse kutsun tällaista nykyaikaista lähestymistapaa mielenterveyshoitoon "oleskeluyhteiskunnaksi".
Ritalin, käyttämäsi ilmaisu on asiaton, provosoiva ja loukkaava. Voisitko siivota viestiäsi ja etsiskellä lihavoimani sanan kohdalle jonkin asiallisen ja vähemmän seksistisen ilmaisun?

Mirri kirjoitti:Kuutar, millä tavoin erinomainen ilmaus; mikä nimittelevästä ja halventavasta ilmaisusta teki mielestäsi erinomaisen?

Psykopatologia kirjoitti:p. 3
Supervised by
Professor Erkki Isometsä, M.D., Ph.D.
Department of Psychiatry, University of Helsinki
Department of Mental Health and
Substance Abuse Services
National Institute for Health and Welfare
Adjunct professor Tarja Melartin, M.D., Ph.D.
Department of Psychiatry, University of Helsinki
Department of Mental Health and Substance Abuse Services
National Institute for Health and Welfare
Reviewed by
Professor Hannu Koponen , M.D., Ph.D.
Institute of Clinical Medicine, Faculty of Heath Sciences, University of
Eastern Finland
Professor Jyrki Korkeila, M.D., Ph.D.
Department of Psychiatry, University of Turku
Opponent
Professor Matti Joukamaa, M.D., Ph.D.
School of Health Sciences, University of Tampere
Merkillinen käytäntö: kaikille on merkitty Ph.D.
Mirri kirjoitti:Eli vanhemmat, joilla ei ole riittävästi arvostelukykyä eikä kasvatustaitoja, ovat bimboakkoja. Aika idioottimainen ajatus.
Toinen vähintään yhtä idioottimainen ajatus on, että vanhemmat kävisivät lääkäreiltä shoppailemassa lapsilleen psykiatrisia diagnooseja. Ainakaan Suomessa tuollaista tuskin tapahtuu ja tehdään; suomalainen terveydenhuoltojärjestelmä valvontoineen ei salli mitään diagnoosishoppailuja, eikä etenkään alaikäisten kohdalla.
Eerikan pakkosyöttämistä isä selittää oudosti kierrellen.
-Ravitsemusterapeutilta tuli sellainen määräys, että ruokailu pitäisi mennä 20 minuutissa. Kun se ruokailu kesti hyvin kauan, äitipuoli oli sitä mieltä, että Eerika oli kapinoinut häntä vastaan.
Kyllästynyt kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Lääkärit saisivat joskus tehdä tutkimuksen, jossa he kokeilisivat masennuslääkkeitä itseensä muutaman kuukauden ajan. Uskon että monilla lääkäreillä on itsellään vääriä mielikuvia masennuslääkkeiden vaikutuksista.
Jos lääkäri ei sairasta masennusta, mitä hyötyä tuollaisesta "tutkimuksesta" olisi?
Kyllästynyt kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Pakotetaanko syöpäsairaatkin nykyisin syömään masennuslääkkeitä, kuten ritalin toi esille?..
Tuosta Kuuttaren lauseesta saa äkkiseltään sen käsityksen, että Ritalin olisi jotenkin luotettavasti esittänyt, että syöpäsairaatkin (!) pakotettaisiin käyttämään masennuslääkkeitä?!?!Kuutar kirjoitti:... Niin, olennaista on se, että sinulla on alun perin ollut noin huono olo. Valitettavasti lääkärit eivät aina välitä siitä, mitä potilas itse kertoo omasta voinnistaan, vaikka masennus on sairaus, jota ei edes voi muulla tavoin arvioida, kuin potilaan haastattelulla.
Niinpä, mutta oma kokemukseni ei tue sinun, Hermeksen ja Ritalinin väitettä siitä, että lääkärit kirjoittaisivat masennuslääkkeitä liian herkästi.
Sipilän mukaan lääkkeiden käytön kasvu johtuu siitä, että nykyään masennusdiagnoosi annetaan liian helposti.
– Masennusta nähdään vähän kaikkialla. Mielipahasta, surusta ja alakuloisuudesta aloitetaan hyvin herkästi masennuslääkitys, näin ei tehty ennen. Masennus ei ole lisääntynyt, mutta masennuslääkkeiden käyttö on lisääntynyt hurjasti. Samoin muu masennuksen hoito on lisääntynyt.
Hermes: Vaikka olen usein, pitkään ja hartaasti väitellyt minua hoitaneiden psykiatrien kanssa hoidostani (sen puuttumisesta), yksikään heistä ei ole minua komentanut lääkkeitä käyttämään tai vaatinut minua tottelemaan määräyksiään!
Hermeksen sanavalinnat ovat tarkoituksellista provosointia - vai pystyykö joku esittämään, että lääkäri olisi jotakuta potilasta komentanut, määräillyt tai vaatinut potilaan tottelemaan itseään?
Kyllästynyt kirjoitti:Hermeksen sanavalinnat ovat tarkoituksellista provosointia - vai pystyykö joku esittämään, että lääkäri olisi jotakuta potilasta komentanut, määräillyt tai vaatinut potilaan tottelemaan itseään?
Tulkoon nyt sanottua sekin, että enemmän minä luotan koulutettuun alan ammattilaiseen kuin nettipalstan tee-se-itse -farmakologiaan harrastelijoihin.
Kyllästynyt kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Hermes: Vaikka olen usein, pitkään ja hartaasti väitellyt minua hoitaneiden psykiatrien kanssa hoidostani (sen puuttumisesta), yksikään heistä ei ole minua komentanut lääkkeitä käyttämään tai vaatinut minua tottelemaan määräyksiään!
Hermeksen sanavalinnat ovat tarkoituksellista provosointia - vai pystyykö joku esittämään, että lääkäri olisi jotakuta potilasta komentanut, määräillyt tai vaatinut potilaan tottelemaan itseään?
Minulle on puhuttu tuohon sävyyn. Hermes luultavasti puhui myös tutkimuksen sanavalinnoista, " ei-kuuliaat." Puhuttiin potilaista, jotka eivät noudata lääkemääräyksiä. Kenelle heidän pitäisi olla kuuliaita ja miksi?
Hermes esitti myös tärkeän kysymyksen, kumpi ryhmä, lääkkeitä syövät vai lääkkeettömät pärjäsivät paremmin viiden vuoden jälkeen? Tämä ei selvinnyt tutkimuksesta.
Miten lääkärisi muuten tutki sinut silloin kun menit pyytämään masennuslääkkeitä? Millä perusteella hän jätti lääkkeet määräämättä? Eikö hän uskonut sinun olevan masentunut?
Mitä tarkoittaa "tuohon sävyyn"?
Lääkärit eivät varsinaisesti tutkineet minua mitenkään, mutta kun itse sanoin haluavani masennuslääkkeitä, he eivät niitä kirjoittaneet vaan ryhtyivät (joka ainoa) puhumaan siitä, miten oloni kyllä kohenisi kunhan vain ryhtyisin tekemään iltalenkkejä ja muutenkin liikkumaan ja kuntoilemaan.
Sekään ei auttanut kun sanoin, että jos jaksaisin tehdä iltalenkkejä, en olisi tullut lääkärile lainkaan.
Tutkimukseen valikoitui seulontavaiheen jälkeen 269 potilasta, jotka täyttivät ajankohtaisen vakavan masennustilan oirekriteerit; heitä tutkittiin puolistrukturoiduin haastattelumenetelmin sisäänottovaiheessa ja 6- ja 18-kk seurannoissa SCAN-haastattelulla sekä viiden vuoden seurannassa SCID-I- haastattelulla. Poissulkutekijöitä olivat DSM-IV kaksisuuntainen mielialahäiriö tyyppi I ja II, skitsoaffektiivinen häiriö, skitsofrenia tai muu psykoosi, sekä orgaaninen tai kemiallisen aineen aiheuttama mielialahäiriö. Viisivuotisseurantahaastattelut suoritettiin 12.4.2002 – 27.4.2004 Vantaan psykiatrisilla poliklinikoilla ja HYKS psykiatrian poliklinikalla; 182 potilasta osallistui haastatteluihin.
Kuutar kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Hermes: Vaikka olen usein, pitkään ja hartaasti väitellyt minua hoitaneiden psykiatrien kanssa hoidostani (sen puuttumisesta), yksikään heistä ei ole minua komentanut lääkkeitä käyttämään tai vaatinut minua tottelemaan määräyksiään!
Minulle on puhuttu tuohon sävyyn. Hermes luultavasti puhui myös tutkimuksen sanavalinnoista, " ei-kuuliaat." Puhuttiin potilaista, jotka eivät noudata lääkemääräyksiä. Kenelle heidän pitäisi olla kuuliaita ja miksi?
Hermes esitti myös tärkeän kysymyksen, kumpi ryhmä, lääkkeitä syövät vai lääkkeettömät pärjäsivät paremmin viiden vuoden jälkeen? Tämä ei selvinnyt tutkimuksesta.
Miten lääkärisi muuten tutki sinut silloin kun menit pyytämään masennuslääkkeitä? Millä perusteella hän jätti lääkkeet määräämättä? Eikö hän uskonut sinun olevan masentunut?
Mitä tarkoittaa "tuohon sävyyn"?
Lääkärit eivät varsinaisesti tutkineet minua mitenkään, mutta kun itse sanoin haluavani masennuslääkkeitä, he eivät niitä kirjoittaneet vaan ryhtyivät (joka ainoa) puhumaan siitä, miten oloni kyllä kohenisi kunhan vain ryhtyisin tekemään iltalenkkejä ja muutenkin liikkumaan ja kuntoilemaan.
Sekään ei auttanut kun sanoin, että jos jaksaisin tehdä iltalenkkejä, en olisi tullut lääkärile lainkaan.
Tuossahan se ongelma onkin, lääkärit eivät tee tutkimuksia kunnolla, eivätkä huomioi erotusdiagnostiikkaa.Tutkimukseen valikoitui seulontavaiheen jälkeen 269 potilasta, jotka täyttivät ajankohtaisen vakavan masennustilan oirekriteerit; heitä tutkittiin puolistrukturoiduin haastattelumenetelmin sisäänottovaiheessa ja 6- ja 18-kk seurannoissa SCAN-haastattelulla sekä viiden vuoden seurannassa SCID-I- haastattelulla. Poissulkutekijöitä olivat DSM-IV kaksisuuntainen mielialahäiriö tyyppi I ja II, skitsoaffektiivinen häiriö, skitsofrenia tai muu psykoosi, sekä orgaaninen tai kemiallisen aineen aiheuttama mielialahäiriö. Viisivuotisseurantahaastattelut suoritettiin 12.4.2002 – 27.4.2004 Vantaan psykiatrisilla poliklinikoilla ja HYKS psykiatrian poliklinikalla; 182 potilasta osallistui haastatteluihin.
Potilaita ei aina tutkita niin hyvin kuin esimerkiksi Irina Holman tutkimuksessa. Tutkimuksiin osallistuu valikoituneempi joukko, kuin millaisia potilaita lääkäreiden vastaanotoilla terveyskeskuksissa ja psykiatrisilla klinikoilla käy. Siksi voi olettaa, monet on diagnosoitu tai jätetty diagnosoimatta kyseenalaisilla perusteilla.
Psykopatologia kirjoitti:Ko. väitöstilaisuudessa tuli painottuneesti esiin,
että potilaat olivat halunneet lopettaa lääkityksen
omasta "autonomisesta" halustaan.
Terveydenhoidon puolesta ei ollut estettä
lääkityksen jatkamiselle.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa