Kymmensormisesti

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Kymmensormisesti

ViestiKirjoittaja untuva » 28.01.2013 23:21

Kirjoitatteko kymmensormijärjestelmällä vai miten? Minä kirjoitan kymmensormijärjestelmällä. Halusin aikoinaan oppia kymmensormijärjestelmän ja harjoitin itse TypingMaster ohjelmistolla. Opin kahdessa viikossa kirjainten paikat niin, että ei tarvinnut katsoa kirjainten sijaintia näppäimistöltä.
Kuulemma 2019 mennessä ylioppilaskirjoitukset aiotaan tietokoneistaa ja se tietää, että kymmensormijärjestelmän osaamisen arvo tulee nousemaan. Kuitenkin varmasti moni pötkii vielä vanhalla tavallaan.
Lähes jokainen käyttää nettiä päivittäin, joten ei kymmensormijärjestelmä turha taito ole ja parhainta taidon osaamisessa on se, että ei tarvitse tippaakaan miettiä kirjoittaessa, missä mikin kirjain on vaan sormimuisti hoitaa homman, ja kirjoitus on vähintäänkin tuplanopeaa entiseen vauhtiin verrattuna. Kirjoitin aikaisemmin myös nopeasti, mutta nyt erityisnopeasti. Kannatan opettelemaan!
untuva

Re: Kymmensormisesti

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.01.2013 00:23

Kymmensormijärjestelmällä minäkin. Joskus 70-luvulla äitini pakotti minut konekirjoituskurssille - siitä olen hänelle ikuisesti kiitollinen, koska opin kymmensormijärjestelmän, ja se suorastaan uppoutui selkäytimeeni. Kirjoituskoneiden näppäimistöt ovat vuosikymmenten varrella pikkuisen muuttuneet, mutta aikanaan opittu kymmensormijärjestelmä on kuin pyöräilytaito; ei sitä ikinä unohda.

Katsoin myös ohjelmaa, jossa kerrottiin yo-kokeen tietokoneistamisesta ja siitä, että ihmisillä on toistaiseksi vakavia puutteita koneellisessa kirjoittamisessa - kuten kyvyttömyys kirjoittaa kymmensormijärjestelmällä... On aikamoisen hätkähdyttävää ajatella ja ymmärtää, että nykyisin itsensä sanalliseen ja kirjoitettuun ilmaisemiseen ei enää riitä kynä ja paperi, vaan tarvittaisiin taitoa näpytellä kirjaimia sun muita merkkejä sisältävää laitetta peräti kymmenellä sormella ja mahdollisimman nopeasti. Eikä paljon auta, että on tottunut käsittelemään kännyään sujuvasti ja näpyttelemään tekstareita...

Olen samaa mieltä; 'vanhanaikainen' konekirjoituksen kymmensormijärjestelmä on noussut arvoon arvaamattomaan - ja nousee vielä korkeammalle jos ja kun yo-tutkinnossa otetaan käyttöön näppikset, joilla pitäisi pystyä kirjoittamaan vastauksia koekysymyksiin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.01.2013 00:33

Se on sääli, että käsiala alkaa olla 'katoava luonnonvara'. Tuskin olen ainoa sujuvasti kymmensormijärjestelmällä itseäni ilmaiseva kirjoittaja, joka huomaa paperin ja kynän käyttämisen - käsialan - kärsineen tästä asiasta. Ei enää olekaan sujuvaa ja luontevaa kirjoittaa kynällä paperille; perinteinen kirjoittamisen taito käsialoineen on hakusessa...
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 29.01.2013 09:16

Minä kirjoitan maalaispolliisin kaksi sormi järjestelmällä.
Riidankylväjä

Paluu Romulaatikko