Oletko vastuussa toisen tunteista?

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.01.2013 21:16

vladimir1 kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
vladimir1 kirjoitti:Olisi mukavaa jos Kyllästynyt tekisi rikosilmoituksen minusta.
Saisimpa ainakin tietää ko. tyypin oikean henkilöllisyyden
kun vaatisi minulle rangaistusta oikeuden edessä.

Mitä se (rikosilmoituksen tekeminen) pers'aukisesta latvakakkosesta hyödyttäisi?
Lienee sinulta (vladimir1) edellisetkin korvaukset vielä maksamatta.

Ihan kohtalainen logiikka sinulla on. Tuskinpa olen korvauksia maksanut jos kerran olen persaukinen.

Mutta eikö tuo loogisuus piile osuvassa ilmauksessa "latvakakkonen"?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja vladimir1 » 20.01.2013 21:24

Psykopatologia kirjoitti:
vladimir1 kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
vladimir1 kirjoitti:Olisi mukavaa jos Kyllästynyt tekisi rikosilmoituksen minusta.
Saisimpa ainakin tietää ko. tyypin oikean henkilöllisyyden
kun vaatisi minulle rangaistusta oikeuden edessä.

Mitä se (rikosilmoituksen tekeminen) pers'aukisesta latvakakkosesta hyödyttäisi?
Lienee sinulta (vladimir1) edellisetkin korvaukset vielä maksamatta.

Ihan kohtalainen logiikka sinulla on. Tuskinpa olen korvauksia maksanut jos kerran olen persaukinen.

Mutta eikö tuo loogisuus piile osuvassa ilmauksessa "latvakakkonen"?

Sinähän sen osuvuuden tiedät. Olen minä sinullekin diagnoosini kertonut. Että päättele niistä olenko "latvakakkonen" vai en.
vladimir1

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 21.01.2013 01:41

Mitä tarkoitit Pertsa viittauksellasi tutkintoihin? Onko tämä palsta tutkimusmatskuasi? Aiotko väikkärin vääntää? Mister vain lis. kyselen..?
mr jalsan

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.01.2013 02:25

Kysy Hilpalta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Lette » 21.01.2013 13:41

untuva kirjoitti:Koen olevani vastuussa siitä, miten toisille käyttäydyn, silloin minun ei tarvitse edes miettiä olisinko vastuussa toisen tunteista. Jos näen jonkun pahanolon, niin totta kai olen vastuussa auttamisesta, ainakin yrittämisestä.

Ajattelen samoin. Kun toinen on esim. aggressiivinen, tasapainoton, toimii
itseään vastaan, ottavat muut usein tuomarin asenteen häntä kohtaan.
Tilanne pahenee jopa jatkuvaksi riidaksi asti, josta loppua ei näy.

Toinen mahdollisuus on yrittää auttaa tätä ihmistä. Antaa tietoisuutta, että
hän vahingoittaa ensijaisesti itseään. Kun auttaa toista, ei kannata odottaa
tulosta. Autettavalla on oikeus torjua apu.
Lette

ViestiKirjoittaja untuva » 21.01.2013 13:49

Olen huomannut sen, että monien on vaikea ottaa vastaan apua.
untuva

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 21.01.2013 15:05

Psykopatologia kirjoitti:Kysy Hilpalta.

Mikä vastaus tuollainen on? Oletko järjissäsi?
mr jalsan

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.01.2013 16:08

Helmenkalastaja kirjoitti:Et ole muuten vielä vastannut kysymyksiin, jotka esitin tuossa vähän aiemmin:
Helmenkalastaja kirjoitti:Nyt, kun ollaan aiheessa, niin kysynpä sinulta, Hilppa, kun tunnut niin paheksuvan minun terapiassa käyntiäni samanaikaisesti täällä kirjoittamiseni kanssa: olisiko parempi, että en kävisi terapiassa? Vai toivotko tänne vain sellaisia mt-ongelmaisia, jotka eivät mitenkään erotu ns. terveistä? Mitä arvelet, olisiko myös parempi, että Kyllästynyt luopuisi a) terapiastaan tai b) tänne kirjoittelusta?

Etkä tule täydellistä sinulle kelpaavaa vastausta todennäköisesti saamaankaan.

Minä, kirjoittaja Hilppa, en ole paheksunut enkä paheksu sinun terapiakäyntiäsi samanaikaisesti täällä kirjoittamisesi kanssa. Päiväkirjakirjoituksessani minä, kirjoittaja Hilppa, puhuin ainoastaan motiiveista, kirjoittaja Helmenkalastaja, motiiveista täällä kirjoittamiseen sekä to[tesin] niiden (motiivien täällä kirjoittamiseen) voivan olla haastav[i]a toisille kirjoittajille, jos motiivi kirjoittamiseen on terapiatauko. Ja nekin olivat vain mielipiteitäni, joita minulla on oikeus päiväkirjassani esittää.

Helmenkalastaja kirjoitti:Mitä arvelet, olisiko myös parempi, että Kyllästynyt luopuisi a) terapiastaan tai b) tänne kirjoittelusta?

En ymmärrä kysymystäsi, joka on mielestäni epärelevantti ja riitaa haastava. Minä, kirjoittaja Hilppa, en ole myöskään esittänyt, mitä sinun, kirjoittaja Helmenkalastaja, olisi parempi tehdä tai olla tekemättä.

[Kielioppikorjauksia 15.48.]
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.01.2013 17:10

Hilppa kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Et ole muuten vielä vastannut kysymyksiin, jotka esitin tuossa vähän aiemmin:
Helmenkalastaja kirjoitti:Nyt, kun ollaan aiheessa, niin kysynpä sinulta, Hilppa, kun tunnut niin paheksuvan minun terapiassa käyntiäni samanaikaisesti täällä kirjoittamiseni kanssa: olisiko parempi, että en kävisi terapiassa? Vai toivotko tänne vain sellaisia mt-ongelmaisia, jotka eivät mitenkään erotu ns. terveistä? Mitä arvelet, olisiko myös parempi, että Kyllästynyt luopuisi a) terapiastaan tai b) tänne kirjoittelusta?

Etkä tule täydellistä sinulle kelpaavaa vastausta todennäköisesti saamaankaan.

Minä, kirjoittaja Hilppa, en ole paheksunut enkä paheksu sinun terapiakäyntiäsi samanaikaisesti täällä kirjoittamisesi kanssa. Päiväkirjakirjoituksessani minä, kirjoittaja Hilppa, puhuin ainoastaan motiiveista, kirjoittaja Helmenkalastaja, motiiveista täällä kirjoittamiseen sekä to[tesin] niiden (motiivien täällä kirjoittamiseen) voivan olla haastav[i]a toisille kirjoittajille, jos motiivi kirjoittamiseen on terapiatauko. Ja nekin olivat vain mielipiteitäni, joita minulla on oikeus päiväkirjassani esittää.

Tähän jo vastasinkin aiemmin, mutta kun nyt vastasit tähän kysymykseen uudelleen, niin vastaanpa minäkin: minä en ole missään sanonut, että motiivini KIRJOITTAMISEEN olisi (ollut) terapiatauko. Sinä kysyit motiiviani REKISTERÖITYMISEEN, ja siihen saattoi osamotiivina olla tulossa oleva terapiatauko. Rekisteröitymisajankohtana minulle itselleni ei ollut vielä ollenkaan varmaa, kirjoittaisinko mitään.

Kysymykseni numero 2 (Vai toivotko tänne vain sellaisia mt-ongelmaisia, jotka eivät mitenkään erotu ns. terveistä?) jätit jälleen kerran noteeraamatta. Olkoon.

Hilppa kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Mitä arvelet, olisiko myös parempi, että Kyllästynyt luopuisi a) terapiastaan tai b) tänne kirjoittelusta?

En ymmärrä kysymystäsi, joka on mielestäni epärelevantti ja riitaa haastava. Minä, kirjoittaja Hilppa, en ole myöskään esittänyt, mitä sinun, kirjoittaja Helmenkalastaja, olisi parempi tehdä tai olla tekemättä.

[Kielioppikorjauksia 15.48.]

Kysymykseni relevanssi oli siinä, että kun Kyllästynytkin on vuosikausia käynyt psykoterapiassa ja on melko varmasti "akuutisti keskellä prosessia", niin eivätkö hänen motiivinsa täällä kirjoittamiseen sinun käsityksesi mukaasi voi olla haastavia toisille kirjoittajille? Vai minunko vain? Jos koit kysymyksen riitaa haastavaksi, se johtui varmaan siitä, että koet meidät Kyllästyneen kanssa niin erilaisiksi ja koska suhtaudut Kyllästyneeseen myönteisesti, et halua rinnastaa meitä. Näin arvelinkin.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.01.2013 17:22

Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:... Kysymykseni relevanssi oli siinä, että kun Kyllästynytkin on vuosikausia käynyt psykoterapiassa ja on melko varmasti "akuutisti keskellä prosessia", niin eivätkö hänen motiivinsa täällä kirjoittamiseen sinun käsityksesi mukaasi voi olla haastavia toisille kirjoittajille?...

Tässä kohtaa haluan Helmenkalastajalta kysyä, mitä ovat ne haasteet joita minun kirjoitteluni muille on asettanut/asettaa?

Kysy vain. Minä siirrän vastausvuoron Hilpalle. Hänhän se sanoi terapiassa käyvän olevan tauon aikana "akuutisti keskellä prosessia", minkä katsoi indikoivan sitä, että motiivi kirjoittamiseen voi olla haastava toisille kirjoittajille. En nyt keksinyt täältä muita yhtä ahkerasti terapiassa käyviä kuin sinut. Halusin siis nähdä, kohdistuuko Hilpan epäluuloisuus terapiatauon aikana kirjoittaviin vain minuun.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.01.2013 17:26

Helmenkalastaja kirjoitti:Rekisteröitymisajankohtana minulle itselleni ei ollut vielä ollenkaan varmaa, kirjoittaisinko mitään.

Minä, kirjoittaja Hilppa, käsitän rekisteröitymisen tälle palstalle tarkoittavan käytännössä samaa kuin kirjoittamisen tälle palstalle. Rekisteröitymättömät mitään koskaan tänne kirjoittaneet nimimerkit poistetaan palstalta. En tiedä, mikä on nykyinen aikaraja.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.01.2013 17:29

Helmenkalastaja kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:... Kysymykseni relevanssi oli siinä, että kun Kyllästynytkin on vuosikausia käynyt psykoterapiassa ja on melko varmasti "akuutisti keskellä prosessia", niin eivätkö hänen motiivinsa täällä kirjoittamiseen sinun käsityksesi mukaasi voi olla haastavia toisille kirjoittajille?...

Tässä kohtaa haluan Helmenkalastajalta kysyä, mitä ovat ne haasteet joita minun kirjoitteluni muille on asettanut/asettaa?

Kysy vain. Minä siirrän vastausvuoron Hilpalle. Hänhän se sanoi terapiassa käyvän olevan tauon aikana "akuutisti keskellä prosessia", minkä katsoi indikoivan sitä, että motiivi kirjoittamiseen voi olla haastava toisille kirjoittajille. En nyt keksinyt täältä muita yhtä ahkerasti terapiassa käyviä kuin sinut. Halusin siis nähdä, kohdistuuko Hilpan epäluuloisuus terapiatauon aikana kirjoittaviin vain minuun.

Kyllästyneen kirjoittelu ei ole asettanut minulle haasteita.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.01.2013 17:46

Kirjoittaja Helmenkalastaja: Minä siirrän vastausvuoron Hilpalle.

Minä, kirjoittaja Hilppa, kysyn kohteliaimmin ylläpidolta: Onko kirjoittajalle Helmenkalastaja annettu puheenjohtajan tai valvojan oikeudet tällä palstalla?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.01.2013 17:50

Ei.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.01.2013 18:16

Hilppa kirjoitti:Kirjoittaja Helmenkalastaja: Minä siirrän vastausvuoron Hilpalle.

Minä, kirjoittaja Hilppa, kysyn kohteliaimmin ylläpidolta: Onko kirjoittajalle Helmenkalastaja annettu puheenjohtajan tai valvojan oikeudet tällä palstalla?

Kyllä kai rivikirjoittaja voi halutessaan luovuttaa vastaamisen jollekin toiselle; tuskin sellaiseen tarvitaan puheenjohtajan tai valvojan valtuuksia?
Mitä jos Helmenkalastaja olisikin vastannut hänelle esitettyyn kysymykseen lyhyesti ja ytimekkäästi kuten Psykopatologia tänään: kysy Hilpalta. Silloin ei varmaan Hilpalle olisi tullut mieleen kysellä oikeuksien perään.
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.01.2013 20:09

Hilppa kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Rekisteröitymisajankohtana minulle itselleni ei ollut vielä ollenkaan varmaa, kirjoittaisinko mitään.

Minä, kirjoittaja Hilppa, käsitän rekisteröitymisen tälle palstalle tarkoittavan käytännössä samaa kuin kirjoittamisen tälle palstalle. Rekisteröitymättömät mitään koskaan tänne kirjoittaneet nimimerkit poistetaan palstalta. En tiedä, mikä on nykyinen aikaraja.

Voi sinua, Hilppa! On ikävää, että käsität rekisteröitymisen tarkoittavan käytännössä samaa kuin kirjoittamisen palstalle. Ne nimittäin eivät ole sama asia! Rekisteröityminen tarvitaan, jotta voisi kirjoittaa. Rekisteröityminen ei kuitenkaan automaattisesti edellytä kirjoittamista. Täällä on muutamia käyttäjiä, jotka kirjoittavat hyvin, hyvin satunnaisesti, mutta ovat silti olleet rekisteröityneitä käyttäjiä käytännössä koko palstan olemassaolon ajan. Eli voi olla käyttäjä ja silti olla kirjoittamatta. Kuulemma pitää aika ajoin kirjautua (senkin voi tehdä läsnäolo piilotettuna), että välttyisi ulos lemppaamiselta.
Rekisteröitymättömiä ei voi poistaa, koska kukaan ei tiedä, keitä he ovat; he eivät näet ole rekisteröityneet!!! Ei ole mitä poistaa...

Sinä kysyit minulta motiivia REKISTERÖITYMISEEN, sen sinulle kerroin. Nyttemmin kyllä kadun suuresti avomielisyyttäni...
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.01.2013 20:16

Psykopatologia kirjoitti:Mutta herranen aika! Eihän lukija voi tietää varmasti,
että siellä jossakin se tietty ketju varmaan on: ei
sinne päinkään, luojan kiitos.

Kyse on tästä samasta ketjusta!!!
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.01.2013 20:38

Kyllästynyt kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Mutta sinähän se sanoit minun "melko varmasti olevan akuutisti keskellä prosessia" eikä suinkaan Hilppa!

Lainausmerkkien sisään kirjoittamani "akuutisti keskellä prosessia", tulee seuraavasta, Hilpan päiväkirjaan kirjoittamastani viestistä (on siis alunperin Hilpan ilmaus, siksi lainausmerkeissä):

Helmenkalastaja kirjoitti:8.01.2013 13:08
Hilppa kirjoitti:Kun esitin palstalle tulon motiivin, joka on terapiatauko (viitattanee siis psykoterapiaan), olevan huono motiivi, on otettava huomioon, että se on vain oma näkemykseni. Olisin mielelläni kuullut Psykopatologiankin näkemyksen asiasta. Hän todennäköisesti vastaa, että ei väliä, tietenkin voi tulla. Joskus on kuitenkin todennut, että muualla ei pitäisi käsitellä sellaista, mitä ei tuo esiin terapiassaan. Minä esitin oman näkemykseni ainoastaan siinä valossa, että koen kanssakirjoittajana tuon motiivin raskaaksi, jos joku tulee sen vuoksi, että on tauko terapiassa. Ne asiat, jotka ovat terapiassa "päällä" tulevat tänne muodossa tai toisessa, jos motiivi on tuo, koska terapiaprosessi on akuutisti "päällä". Henkilö tuo ne keinot ja syvän kyseenalaistamisen tavat mukanaan keskusteluun. En osaa esittää asiaani tuon paremmin nyt enkä ole varma, tulenko ymmärretyksi. Toivottavasti.

Minä kyllä kerron omista selviytymiskeinoistani (tässä tapauksessa tänne kirjoittamisesta) terapeutilleni, en salaa häneltä tietoisesti mitään.
Ja minulla on terapiaprosessi koko ajan akuutisti päällä. Valitettavasti terapeuttini tarvitsee taukoja aina välillä ;) . Ehkä tuon tietäminen voi helpottaa sinua,
jos kirjoitteluni tuntuu liian aggressiiviselta.

Ymmärrän oikein hyvin, mitä tarkoitat. Olen vain eri mieltä, mutta se lienee ymmärrettävää.

Minä vastasin siis, että minulla on terapiaprosessi koko ajan akuutisti päällä. Jos käy pitkässä intensiivisessä psykoterapiassa tai -analyysissä, taitaisi olla aika valitettavaa, jos terapiaprosessi ei olisi päällä, myös terapiaistuntojen välillä. Eli jos sinulla ei ole, niin olen pahoillani puolestasi. Toisaalta en tiedä, mitä Hilppa ajoi takaa omalla ilmaisullaan...
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.01.2013 20:47

Kyllästynyt kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Voi sinua, Hilppa! On ikävää, että käsität rekisteröitymisen tarkoittavan käytännössä samaa kuin kirjoittamisen palstalle. Ne nimittäin eivät ole sama asia! Rekisteröityminen tarvitaan, jotta voisi kirjoittaa. Rekisteröityminen ei kuitenkaan automaattisesti edellytä kirjoittamista. Täällä on muutamia käyttäjiä, jotka kirjoittavat hyvin, hyvin satunnaisesti, mutta ovat silti olleet rekisteröityneitä käyttäjiä käytännössä koko palstan olemassaolon ajan...

Psykopatologia siivoaa pois ne nimimerkit jotka ovat rekisteröityneet, mutta eivät kirjoita.
Ts. käytännössä täällä rekisteröityminen tarkoittaa myös kirjoittamista.

Nimimerkki Deontti on rekisteröitynyt 17.02.2010 ja kirjoittanut tähän mennessä, kohta kolmessa vuodessa 130 viestiä;
nimimerkki GAD on rekisteröitynyt 19.02.2010 ja on kirjoittanut tähän mennessä, kohta kolmessa vuodessa 104 viestiä.

Minäkin luulin, että käyttäjälistalla pysyminen edellyttää kirjoittamista, mutta Psykopatologia valisti minua taannoin ja sanoi, että riittää, kun kirjautuu säännöllisesti.
Se ensimmäinen viesti on pakollinen, muu on vapaaehtoista, näin ymmärsin. Vaikka ajattelin, että kirjoittamista edellytetään, niin ajattelin myös, ettei minua ehkä
ihan heti palstalta poisteta, kunhan sen ensimmäisen viestin kirjoitan (ainakin terapiatauko ehtinee päättyä). Jos poistaminen olisi seurannut kirjoittamattomuutta, olisin tyytynyt siihen.
Jos siis en olisi ryhtynyt kirjoittamaan, mikä oli rekisteröitymishetkellä vielä epävarmaa.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.01.2013 20:51

Hilppa kirjoitti:Kirjoittaja Helmenkalastaja: Minä siirrän vastausvuoron Hilpalle.

Olisin tietysti voinut sanoa vain: kysy Hilpalta!
Vastausvuoron voinee siirtää toiselle ihan tavallinen ihminenkin...

Haha, Mirri olikin kirjoittanut lähes samansisältöisen viestin. Varmemmaksi vakuudeksi minultakin :D
Helmenkalastaja

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa