Helmenkalastaja kirjoitti:Eihän sun tarvitsekaan äitisi päätä kääntää. Anna hänen olla omaa mieltään, ja
osta se, mistä itse pidät. Sinulla on siihen oikeus!

Eli jos olen isäni kanssa kaupassa ja hän aikoo ostaa minulle tuuttijäätelön, hän valitsee sen minkä jäätelön minulle ostaa ja sitten minä sanonkin etten halua sitä jäätelöä vaan haluan mehujäätelön. Se ei käy isälleni, ja isän mielestä en saa olla hänen kanssaan eri mieltä, jolloin alan olemaan hänen kanssaan olevinaan samaa mieltä ja silloin olen itseni kanssa eri mieltä, koska olisin oikeasti ottanut mehujäätelön. Onko tämä teidän mielestä oikein? Minun mielestä pirun väärin.

Mirri kirjoitti:Untuva, miksi veljesi oli porukalla sinun ja äitisi kanssa ostamassa itselleen verhoja, jos hän ei kaivannut mukaansa 'makutuomareita'? Tai miksi sinä menet omille ostoksillesi yhdessä äitisi kanssa, jos mieluiten teet kaupassa valintasi ihan itse tahtomatta 'makutuomareiden' mielipiteitä ostopäätöksiä tehdessäsi?
Aikuisten kesken voidaan ajatella niinkin, että maksajalla on sananvaltaa ostopäätöksiin. Jos joku haluaa tarjota minulle tuuttijäätelön, niin en ryhtyisi riitelemään hänen kanssaan siitä, että tahdonkin - hänen tarjoamanaan - tuuttijäätelön sijaan jonkin muun. Joko otan vastaan hänen tarjouksensa, tai sitten en ota ja olen ilman - tai ostan ihan itse ja oman mieleni mukaisen.
Ennen kuin tiedetään kenelle kaupassa ollaan valitsemassa pitäisi tietää kuka valinnan rahoittaa. Näin aikuisten kesken, lapset ovat toinen juttu.
Helmenkalastaja: Mirri, ihan aikuisten kesken, miksi ihmeessä joku päättäisi ostaa toiselle jotakin, mitä toinen ei halua?
Sehän on vallan käyttöä! Kyllä minä olen aina ostanut lapsilleni(kin) sitä, mitä he ovat halunneet,
jos olen halunnut ilahduttaa (oletan, että jäätelön ostamisen on tarkoitus ilahduttaa).
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa