En ymmärrä, enkä halua ymmärtää...

En ymmärrä, enkä halua ymmärtää...

ViestiKirjoittaja untuva » 29.01.2013 20:23

sitä, miksi täällä on tämä terapia aihealuekin, ja kuitenkaan terapeutistaan ei saisi puhua eikä ongelmistaan hänen kanssaan. Minulle terapiasta ja terapeutista puhuminen on viihdettä.
untuva

Re: En ymmärrä, enkä halua ymmärtää...

ViestiKirjoittaja SADE » 29.01.2013 20:26

Miksi ei saisi puhua? Tottakai saa, mutta oman itsensä, terapeutin ja varsinkin terapiasuhteen kannalta ehkä järkevää ettei mene liian henkilökohtaisiin asioihin ja ettei rupea puimaan asioita l i i k a a täällä.
SADE

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 29.01.2013 20:34

Kyllä kai täällä saa terapiasta puhua yleisesti.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja untuva » 29.01.2013 21:38

No ei se ainakaan ymmärrä, että olen oikeutettu kaikenlaisiin etuuksiin. Hän oli hyvin päättäväinen, että haitta-asteeni tulee laskemaan oikein kunnolla, kun päädyn työelämään, ja niin ikään en hyödy haitastani tai hän ainakin haluaisi etten hyötyisi. Hullu kuvitelma häneltä kuvitella, että haitta-asteeni tulisi alenemaan ainakin yli 35 prosentilla. Hoitaisi minua kanssa siihen malliin, että paranen eikä yrittäisi viedä oikeuksiani. Harkitsen kovasti terapeutin vaihtoa.
untuva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.01.2013 22:53

untuva kirjoitti:sitä, miksi täällä on tämä terapia aihealuekin,
ja kuitenkaan terapeutistaan ei saisi puhua
eikä ongelmistaan hänen kanssaan. Minulle
terapiasta ja terapeutista puhuminen on
viihdettä.

Tapahtuu sellainen jakauma, että et puhu tietyistä
asioista terapeutin kanssa - vaan puhut niistä vain
täällä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja untuva » 29.01.2013 23:11

Valitan Pertti, mutta on asioita, joista en kuitenkaan puhuisi terapeuttini kanssa. Silloin minulle on apua puhua niistä esim. täällä. Ja ennen kaikkea haluan kuulla mielipiteitä. Terapiasuhteeni ei tule kuitenkaan koskaan olemaan sellainen, että kertoisin terapeutilleni kaiken. On jopa haittaa puhua tietyistä asioista. Puhuminen ei aina puhdista vaan voi liatakin ilmapiiriä.
untuva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.01.2013 00:29

Ei tarvitse valittaa. Ei Villekään valittanut.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 30.01.2013 00:29

Todennäköisesti tulet saamaan vastaukseksi enimmäkseen:
emme voi ottaa kantaa, tuo on asia, joka sinun pitää käsitellä terapeuttisi kanssa.

En usko, että täällä (juuri?) kukaan suostuu esittämään sinulle mielipiteitä
terapiastasi. Ja tämä vain siksi, että on sinun etusi mukaista käsitellä
terapiaa ja terapeuttiasi koskevat asiat terapiassa, ei täällä.
Ei se aina hauskaa ole, mutta terapian ei ole tarkoituskaan olla aina
tai edes enimmäkseen hauskaa.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja untuva » 30.01.2013 00:49

Oot samassa veneessä Helmenkalastaja Pertin kanssa, etkä varmasti ole ainoa: yritätte hakea suosiota Pertiltä. Tämä peli muistuttaa lähinnä apinalaumaa.
untuva

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 30.01.2013 07:54

Minä olen ymmärtänyt tämmöisten "sivuterapeuttien" käytön seuraavasti:

Jos alkaa puhella muitten kanssa terapiaan kuuluvia asioita, se on vähän kuin vieraissa kävisi. Eräänlaista uskottomuutta terapeuttia kohtaan siis.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja ve e » 30.01.2013 09:28

Minusta terapeutilla ei ole lupaa olla tuollaisesta vihainen kuitenkaan. Saisi tarkastalla vastatransferenssiaan sitten.
ve e

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.01.2013 10:59

Asia salataan terapeutilta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 30.01.2013 11:46

Entäs, kun terapeutti alkaa epäillä syrjähyppyjä?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.01.2013 12:39

untuva kirjoitti:Oot samassa veneessä Helmenkalastaja Pertin kanssa, etkä varmasti ole ainoa: yritätte hakea suosiota Pertiltä. Tämä peli muistuttaa lähinnä apinalaumaa.

Pertti on tässä asiassa oikeassa, samoin Helmenkalastaja. Minä olen heidän kanssaan samaa mieltä; johtuu omasta pitkäaikaisesta psykoterapiakokemuksestani.

Untuva, tarkoitatko, että jos täällä ollaan jostakin asiasta ylläpitäjän kanssa samaa mieltä, se tarkoittaa yritystä hakea suosiota häneltä; pitäisi olla aina eri mieltä hänen kanssaan, jottet sinä ole näkevinäsi nuoleskelua?
[Taidetaan ainakin Helmis ja minä olla liian vanhoja ja elämää nähneitä etsiskelemään itsellemme nettifoorumien ylläpitäjien suosiota... :) ]
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 30.01.2013 12:43

untuva kirjoitti:Oot samassa veneessä Helmenkalastaja Pertin kanssa, etkä varmasti ole ainoa: yritätte hakea suosiota Pertiltä. Tämä peli muistuttaa lähinnä apinalaumaa.

Untuva, ei siitä ole kyse, todellakaan. Kyse on siitä, että terapiassa sen lisäksi, mitä siellä faktisesti sanotaan, on niin paljon muitakin vaikuttavia elementtejä, yhtenä tärkeimmistä terapiassa olijan ja terapeutin välinen suhde ja sen dynamiikka. Se on jokaisessa tapauksessa omanlaisensa. Siksi siihen ei kenenkään ulkopuolisen kannata sanoa mitään.

Jos otettaisiin kahden terapiassa kävijän istunnoista jonkin mittainen pätkä, voitaisiin löytää pätkä, jossa sanat ovat täsmälleen samat ja käsiteltävä aihepiirikin sama.
Kuitenkin kyseessä olisi kaksi eri ihmistä, joiden päässä kummankin oman taustan pohjalta ne samat sanat ymmärrettäisiin aivan eri tavoin.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kahvi » 30.01.2013 14:25

Psykopatologia kirjoitti:Asia salataan terapeutilta.

Sitten kyllä homma menisi ihan "oikein" jos ensin käsittelisi jonkun asian vaikka täällä, ja sen jälkeen terapeuttinsa kanssa - ei tulisi salattua mitään omalta terapeutiltaan.

Mutta jos taas ei ota esiin jotain asiaa terapeuttinsa kanssa, voi olla antamatta terapeutilleen jonkun tärkeän tiedon itsestään. Siis siinä mielessä tärkeän tiedon, että terapeutille ao asian tietäminen veisi terapiaa oikeaan suuntaan.

Kieltämättä se on minusta ihan inhimillistä, että tulee tunne ettei voi joistain asioista puhua terapeutilleen. Mutta toisaalta ao asiat voivat olla juuri niitä kaikkein tärkeimpiä asioita terapian, eli oman itsensä kannalta.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 30.01.2013 14:31

Juuri näin, Kahvi. Jos haluaa saada terapiastaan hyötyä, ei vesitä sitä puhumalla vaikeat asiat muualla.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Lette » 30.01.2013 16:44

untuva kirjoitti:sitä, miksi täällä on tämä terapia aihealuekin, ja kuitenkaan terapeutistaan ei saisi puhua eikä ongelmistaan hänen kanssaan. Minulle terapiasta ja terapeutista puhuminen on viihdettä.

Terapia on prosessi. Tulisi kunnioittaa omaa paranemisprosessiaan,
eikä puhua siitä muille. Puhuminen muille turmelee terapiaa.
Lette

ViestiKirjoittaja untuva » 30.01.2013 18:20

Okei, en puhu terapeutin ja minun välisistä asioista enää täällä.
untuva

ViestiKirjoittaja Kahvi » 30.01.2013 22:01

untuva kirjoitti:Okei, en puhu terapeutin ja minun välisistä asioista enää täällä.

Kait noistakin voi täällä puhua, kunhan puhuu sitten niistä myös terapeutinkin kanssa.
Kahvi

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet