Millaisia unia olet nähnyt viime aikoina. Näin viime yönä tällaisen:
Mulla oli uni kesken. Oli joukko lapsia joista osa adoptoitiin sinne tänne sodankeskeisessä ydinsota-maailmassa. Mä olin nuorin kahdesta veljeksestä - osin tämä oli vaan leikki jossa esitin poikaa. Veljekset muuttivat tiettyyn paikkaan vihollisten ympäröiminä ja kuulivat jälkikäteen että yksi tyttö oli kuollut kaksi vuotta sen jälkeen. Minä sanoin että aika viittaa siihen että ihmiset ovat juuri kaksi vuotta pystyneet asumaan pommisuojassa (iso talorypäs) ja hyödyntämään kaiken ruuan. Kahden vuoden jälkeen ovat joutuneet lähtemään ulos ydinsaasteeseen.
Veljekset saivat perinnöksi tms. kaksi kelloa. Päättivät laittaa ne kaulaan roikkumaan. Tuossa on se riski - tajusivat - että jos toinen saadaan kiinni niin toinenkin selviää tuon samanlaisen kello-muistokorun kautta. Vanhempi veljistä oli vielä vihollisjoukossa sotilaana. Kuitenkin kokivat että elämä on heille merkityksetöntä jos toinen menehtyy joten kuolevat tai selviytyvät yhdessä. Minä jäinkin siinä varsin pian kiinni (olin vielä aika lapsi). Veli sitten mahtipontisesti veti paidan auki paljastaen vihollisille kellokorunsa. Kumpikin tuomittiin kuolemaan. Yritin pihistää lisäaikaa esim. pyytämällä kupin kahvia mihin pyyntöön suostuttiinkin. Suunnittelin myös jonkinlaista parkumista/romahdusta. Tajusin että se olisi noloa mutta ajattelin että lisäelinajan arvoista.
Sitten meillä oli pakoyrityss. Veli veti vasemmalta puolelta ja joku toinen oikealta. Kuitenkaan juokseminen ei onnistunut. Ihmettelin mikä jaloissa on vikana kun vaan linkkasin/onnuin hitaasti eikä vetoapu auttanut yhtään. Vaikka kyse olikin leikistä jossa katsottiin sormien läpi asioita kuten pakoyrityksen ilmeistä hitautta oltiin jo niin hitaita että heidän olisi kohta pakko ottaa meidät kiinni. Sitten heräsin puhelinsoittoon.