Antipsykootit "mielialantasaajina"

Antipsykootit "mielialantasaajina"

ViestiKirjoittaja kontulib » 16.02.2010 17:27

Onko hyvinkin yleistä että käytetään antipsykootteja mielialantasaajina kaksisuuntaisessa, ja jätetään nämä perinteiset kuten valproaatti tai litium pois?
Mulle tehtiin näin Järvenpään sosiaalisairaalassa. Otettiin valproaatti pois ja laitettiin kaksi antipsykoottia, Ketipinor 400 mg sekä Zyprexa 10 mg tasaamaan mielialaa.
No, ei voi valittaa. Paremmin ne on toimineet kuin valproaatti ikinä.
kontulib

Re: Antipsykootit "mielialantasaajina"

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 18.02.2010 14:23

Olen käsittänyt, ettei Litium ole vuosiin ollut "the lääke". Minulle ei koskaan edes harkittu, ehdoton: "Ei".
Toki sitä edelleen käytetään joillakin.
Valproaattia edelleen käytetään, varmaan kai aika useinkin (tilastoja en tiedä, että sinänsä "mutua").
Eli epilepsialääkkeitä ja neurolepteja, molempia edelleen käytetään.

Itselläni ollut ainakin Lamictal, Trileptal, Seroquel (ketiapiini, Ketipinor "vastaava").
Risperdal ja Olantsapiini (Zyprexa) määrätty lähinnä ahdistukseen, enkä syö kumpaakaan, IKINÄ (koskaan sano ikinä...).
Trileptal oli hyvä mutta toisaalta, sen aikana masensi vain koko ajan.
Lamictal "tasaa masennuksesta ylös", ettei sen varsinaisesti kuulukaan auttaa ylivireyteen.

Inhoan neurolepteja; nukun vaan ja olo on järkyttävä, niin kummallinen ja outo, koko maailma sumussa.
Osittain voi traumojen vuoksi oireet ns. korostua mutta ainakin Risperdalia vihaan, niin paljon, etten suuhuni laita.

Bipoani ei periaatteessa hoideta mitenkään, kun ei ole päädiagnoosi, eikä kaikkien lääkäreiden mielestä minulla sitä ole.
Lähinnä mas. lääkkeet voivat aiheuttaa hypoa.
Biancaliina

Re: Antipsykootit "mielialantasaajina"

ViestiKirjoittaja kontulib » 19.02.2010 20:35

Biancaliina kirjoitti:
Inhoan neurolepteja; nukun vaan ja olo on järkyttävä, niin kummallinen ja outo, koko maailma sumussa.
Osittain voi traumojen vuoksi oireet ns. korostua mutta ainakin Risperdalia vihaan, niin paljon, etten suuhuni laita.

Ehkä juuri tuon takia mun Ketipinor ja Zyprexa on määrätty iltaan, ennen nukkumaanmenoa, etten olisi ihan sumussa päivät pitkät. Ne kuitenkin tasaavat mielialaa vielä seuraavanakin päivänä, mutta en kuitenkaan ole mikään zombie tai kulje sumussa.
kontulib

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet