Luetteko nyt e-kirjoja?

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja eea » 31.03.2020 20:25

Mitä tuo lukulaite maksaa?
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea
 
Viestit: 2561
Liittynyt: 15.01.2019 20:52

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.03.2020 21:30

Golddigga kirjoitti:Selvennetäänpä hieman; Tabletti (iPadi yms.) on ihan eri asia kuin varsinaiset E-ink-lukulaitteet. E-ink-lukulaitteet ovat paperin kaltaisia ja ne eivät rasita silmiä oikeestaan yhtään enempää kuin paperiset kirjat. Tabletti on vain iso älypuhelin, eli samaa teknologiaa kuin TV:t tai tietokoneen näytöt, eli ne rasittaa silmiä ja ovat muutenkin aivoille epämukavampia. Lisäksi E-ink-laitteet kuluttavat vähemmän akkua, niillä pärjää yhdellä latauksella yli kuukaudenkin, tabletteja pitää ladata muutaman päivän välein. Tabeltit hakkaa sähkömuste-laitteet oikeestaan vain materiaaleissa jotka sisältävät paljon värikkäitä kuvia, koska e-ink ei vielä ole siinä kehitysvaiheessa että värikuvat toistuisi.

Kiitos antamastasi valistuksesta. Sen seurauksena päädyin ostamaan sähkömustelukulaitteen.

Tässä hyödyllistä tietoa aiheesta:
https://avplus.fi/vertailussa-e-kirjanl ... paperilla/
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja jupe » 31.03.2020 23:44

Olen jo kauan lukenut e-kirjoja. Niitä saa halvalla (alle 5€) esim. Elisan sivuilta ja ilmaiseksi vaikkapa http://www.gutenberg.org/browse/languages/fi
jupe
 
Viestit: 821
Liittynyt: 18.07.2015 18:35

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.06.2020 18:40

Olen viimein ottanut keväällä ostamani lukulaitteen kunnolliseen käyttöön ja havainnut sen hyväksi. On aivan erilainen kuin tabletti, ja tosi kätevä lukemiseen. Ainoa haittapuoli on, että kirjahamstraukseen taipuvaisena tulee helposti ostettua kirja jos toinenkin, ja lopulta niitä on laitteella pinokaupalla. Toisaalta enpähän sorru enää mihinkään tilaa vieviin opuksiin.

On toinenkin haittapuoli: jos laite katoaa, sen mukana menee kokonainen kirjasto, ellei kirjoja ole tallennettu mihinkään muualle. Pienuutensa vuoksi lukulaite on helppo kadottaa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja jupe » 21.06.2020 21:21

Elisasta tilatut kirjat säilyvät "Kirjahylly"-sivustolla.
jupe
 
Viestit: 821
Liittynyt: 18.07.2015 18:35

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.06.2020 21:49

Kiitos vinkistä. Ensimmäiset e-kirjani ostin Adlibrisistä, mutta Elisan kirjasto näyttää aarreaitalta.

https://kirja.elisa.fi/kirjat/ekirjat/k ... sort=price
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja Tyy » 27.06.2020 17:52

e-kirjat on ihan kiva idea kirjastossa. Kyllä se vähän hankalempaa on silti lukea. Luen tai selailen ehkä yhden kirjan kahdessa vuodessa.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.07.2020 18:47

Toistaiseksi en ole lainaillut kirjastojen e-kirjoja vaan olen ostanut kirjoja omiksi. Lainaaminen tuntuu hankalalta, koska lainakirjoissa on aina takaraja, johon mennessä ne pitää palauttaa.

Useamman kirjan lukeminen samanaikaisesti onnistuu hyvin ilman, että lukemisen alla olevien kirjojen pino kasvaisi yöpöydällä. Tämä on ollut yksi hienous uuden laitteen kanssa. Ei haittaa, jos yksi kirja jää kesken toisen alkaessa houkutella; molempiin - ja ties miten moneen - keskeneräiseen voi palata aina halutessaan. Vaikka siltä istumalta tai makuulta.
Lukemisen valikoimaa on helppo laajentaa, kun ei tarvitse miettiä, että tämä tai tuo kirja pitäisi lukea loppuun ennen kuin voin aloittaa uutta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.11.2020 20:01

Sähköisillä kirjoilla on vielä yksi mukavuus monien edellä mainittujen lisäksi, ja se on arvokas korona-aikana: ei tarvitse hypistellä toisten pitelemiä kirjoja, koska kirjastoilla on nykyisin tarjolla lainattavia e-kirjoja pilvin pimein. Ei tarvitse edes käydä kirjastossa fyysisesti, koska e-kirjojen lainaaminen sujuu kätevästi kotona. En ole kokeillut, mutta näin olen ymmärtänyt.

Lukulaite voi tuottaa iloisen yllätyksen heille (meille), joista pitkäaikainen näytön tuijottelu tuntuu epämukavalta ja ehkä silmissä ikävältäkin. Lukulaitteen näytön taustavalaistuksineen saa säädettyä niin, että e-kirjan lukeminen sujuu siinä kuin paperiversioidenkin ilman että silmät väsyvät tai muuta inhottavaa. Käsittääkseni erillisen lukulaitteen hankkiminen kannattaa ainakin siinä tapauksessa, että haluaisi korvata perinteisen kirjojen lukemisen sähköisellä systeemillä. Vaikka lukeminen onnistuu muillakin laitteilla, kokemukseni mukaan lukulaite on niistä miellyttävin ja lähimpänä perinteistä kirjaa. Jopa paranneltu versio paperisesta kirjasta, koska laitteen oma valaistus riittää lukemiseen pilkkopimeässäkin, ja tekstikoon saa säädettyä mieleisekseen. Pystyy lukemaan myös ilman lukulaseja, vaikka lähinäkö olisi heikentynyt.
Tekstin suurentamisen on huonona puolena on, että sivua joutuu kääntämään useammin, mutta toisaalta sivun kääntäminen lukulaitteessa on vaivatonta.

Nostin e-kirjaketjun ylös, koska tämän innoittamana voitin sähköistä lukemista kohtaan tuntemani ennakkoluulot ja ryhdyin kokeilemaan. Kyllä kannatti; kuusisataasivuinen romaani tuntuu paljon kiehtovammalta kevyellä lukulaitteella luettuna. Kädet eivät väsy, niska ei jumiudu, eikä tarvitse pelätä 'tiiliskiven' putoamista nenälle. Lukulasitkin voi heittää romukoppaan.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja aprikoosi » 13.11.2020 20:18

Hyvä nosto, Mirri. Tekisi mieli kokeilla lukulaitetta. Tabletin tai tietokoneen ruudulta en edes yritä lukea kirjoja. Joissakin paperikirjoissa teksti on inhottavan pientä. Lukulaitteella voisi säätää isommaksi.

Minulla on lainassa hyvin painava, valtavan kokoinen kirja, jonka selkämys repesi. Kirja olisi saatavilla kirjastosta myös sähköisenä, ja ainakin osa lukulaitteista kai tukee kyseistä formaattia.
aprikoosi
 
Viestit: 326
Liittynyt: 11.11.2020 18:17

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.11.2020 22:20

Niinpä, mitä suurempi sivumäärä sitä pienempi teksti. Noin ainakin minun suosimissani pehmeäkantisissa versioissa. 'Pokkarit' ovat kookkaisiin kovakantisiin verrattuina kevyitä, mutta niiden keveys johtuu osaltaan siitä, että teksti on präntätty niin pieneksi kuin vain suinkin mahdollista.

Olen ollut vähintäänkin tyytyväinen tai suorastaan erittäin kiitollinen siitä, että tämän ketjun tarjoaman vertaistuen avulla löysin tieni sähköisen lukemisen maailmaan. Näin etenkin ikääntyvänä ihmisenä, jolle sähköiset kirjat voivat tarjota miellyttäviä lisävuosia lukemisen parissa. Olen sitä mieltä, että ikäihmisten kannattaisi ottaa sähkökirjat laitteineen haltuunsa; ne ovat yksi elämänlaatua parantava apuväline muiden joukossa.
Minä olen vasta vähän päälle kuusikymppinen, mutta nyt jo nautiskelen siitä, etteivät huono valaistus tai liian pieni kirjasinkoko olekaan enää lukemisen esteenä. Eikä esimerkiksi bussissa istuessa tarvitse miettiä, katselenko maisemia vai luenko kirjaa; voin säätää lukulaitteeni fontin sellaiseksi, että pystyn tekemään molempia.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja Psywo » 14.11.2020 19:30

En lue nyt, katson 'Vain elämää' tai kuuntelen, Veskun päivä.
Psywo
 
Viestit: 607
Liittynyt: 10.12.2018 00:05

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja Golddigga » 29.11.2020 16:46

aprikoosi kirjoitti:Hyvä nosto, Mirri. Tekisi mieli kokeilla lukulaitetta. Tabletin tai tietokoneen ruudulta en edes yritä lukea kirjoja. Joissakin paperikirjoissa teksti on inhottavan pientä. Lukulaitteella voisi säätää isommaksi.

Minulla on lainassa hyvin painava, valtavan kokoinen kirja, jonka selkämys repesi. Kirja olisi saatavilla kirjastosta myös sähköisenä, ja ainakin osa lukulaitteista kai tukee kyseistä formaattia.


Joo mä kirjoitin pitkän viestin tähän ketjuun noista laitteista, mutta ne kaikki poistettiin, kuin Psykopatolgia kännissä poisti tunnukseni! :o Kirjoitan ehkä vielä myöhemmin uudelleen jos jaksan.

Lukulaitteeseeni olen tyytyväinen myös. Itse tykkään myös lukea noita opinnäytetöitä tuolta https://www.theseus.fi/. Luen sieltä jalometalleihin sijoittamisesta, ja noista oppilaiden opinnäytetöistä löytyy hyviä pohdintoja ja tiivistelmiä aiheesta.
Golddigga
 
Viestit: 57
Liittynyt: 29.11.2020 16:36

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja aprikoosi » 29.11.2020 21:15

Jos jaksat, olisi kiinnostavaa lukea laitteista.
aprikoosi
 
Viestit: 326
Liittynyt: 11.11.2020 18:17

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.12.2020 00:41

Golddigga, kiitos linkistä. Sieltä löytyy vaikka mitä kiinnostavaa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Luetteko nyt e-kirjoja?

ViestiKirjoittaja logia » 01.02.2021 23:01

Ruth Ware: Lumimyrsky. Juuri aloitin.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron