Masentaa

Masentaa

ViestiKirjoittaja eea » 05.04.2019 18:24

En jaksa mitään. Yhä ferritiinivajaus. Rauta ei imeydy suun kautta otettuna ja nyt kaikki imeytymishäiriön syyt on suljettu pois. Ei oo helicoa, b12 ja folaatti ok, lisäys: niin ei keliakiaakaan. Mut ilmeisesti julkisen terveydenhuollon mukaan mun pitää vaan jatkaa elämääni näin että uuvahdan pienimmästäkin asiasta ja joudun pyytämään äitini siivousapuakin 2 kertaa vuodessa. Infuusiolla musta saatettaisiin saada vaikka työkykyinenkin mutta ketään ei kiinnosta.
Viimeksi muokannut eea päivämäärä 05.04.2019 22:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

Re: Masentaa

ViestiKirjoittaja vibeke » 05.04.2019 20:08

Kurja tilanne. Monella raudanpuutteesta kärsivällä taitaa olla sama. Vinkki: fb:n Raudanpuute-ryhmän tiedostoissa on lääkärisuosituksia, aineistoa johon vedota ym.
vibeke

ViestiKirjoittaja eea » 05.04.2019 21:12

Joo kiitos olen siellä ja nyt nestemäisellä raudalla toiset 3kk. En usko että se imeytyy yhtään sen paremmin vaikka nyt sain määräyksen ottaa sitä joka toinen päivä c vitamiinin kera. (Aivan kuin en kasviksia muutenkin koko aikaa söisi). Viimeksi oli vaan merkintä "yhä raudanpuutosta - onko rautalisä ollut käytössä?" Sit kun tuo nestemäinenkään ei imeydy tulee varmaan joku vastaava "Ei imeytymishäiriölle syytä - ilmeisesti potilas ei ole käyttänyt rautalisää?" "Joo, kuultuani että kärsin raudanpuutteesta ajattelin että se tekee elämästäni huomattavasti mielekkäämpää ja jännittävämpää etten yrittäisi korjata tätä puutetta helposti suun kautta otettavilla rautavalmisteilla vaan nauttisin ja ottaisin kaiken irti väsymyksestä ja uupumuksesta ja yrittäisin vartavasten päästä riskejä sisältävään rautainfuusioon".

Peruin erityislääkäriajan ja otan uuden kesäkuun alussa niin julkisella ymmärretään että kaikki on nyt koetettu kun on se nestemäinenkin katsottu. Etteivät voi vedota siihen että jotain ei olisi yritetty. Ja voihan olla että nestemäinen nostaa arvoja. En ole vielä käyttänyt kovin pitkään kun jouduin odottamaan sitä Kelan maksusitoumusta että mulla olisi varaa ostaa sitä. Tuntuu vaan kun samalla kolmen kuukauden rautatankkauksella mikä mulla nosti ferritiiniä 8 pistettä ja monilla muilla jopa 60 pistettä ettei ennuste ole hirveän hyvä.
eea

ViestiKirjoittaja vibeke » 05.04.2019 21:33

Toivotaan, että nestemäinen rauta imeytyy. Joillakinhan kai käy niin, että vaikka jokin rautalisä ei imeydy, niin jokin toinen imeytyy. On nämä rasittavia, kun ei voi luottaa siihen, että tulee ilman tappelua saamaan hoitoa.

Minä syön nyt aluksi tabletteina, ja sitten käyn lähetteellä labrassa. Minäkin murehdin jo etukäteen, että jos tulos on huono mutta lääkärin mielestä erinomainen, niin mitä sitä sitten.

Lisäys: Nyt kun tiedän että minulla on raudanpuute, olen jotenkin tiedostanut, että on aika huono olo fyysisesti. Hutera. Jaksamaton.
vibeke

ViestiKirjoittaja eea » 05.04.2019 22:11

Useimmilla kai imeytyy mutta ehkä sinunkin kannattaisi yrittää nestemäistä jos on varaa. Se on ristiriitaista kun jotkut voi ottaa isoja annoksia päivittäin ja toisilla nousee se hormoni joka estää imeytymistä. Joten koita pitää välillä välipäiviä jos otat tabletteina suuria rauta-annoksia.
eea

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.04.2019 20:20

Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja eea » 06.04.2019 20:55

Tuossa on hyvin vähän rautaa. 15 mg. Noissa tipoissa on joka toisena päivänä tarkoitus ottaa 100 mg:n annos.
eea

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet