Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja trisse » 30.11.2018 20:45

Tosiaan mulla vanha jääkaappi oli liian lämmin ja isännöitsijä/huoltomies tuli katsomaan sitä ja sanoi että siitä on vastukset menneet ja tilaavat mulle uuden. Tästä kului muistaakseni neljä päivää eikä tapahtunut yhtään mitään. Huoltomies kai sen tilausfirman nimen tuli jotenkin maininneeksi - en oikein muistakaan enää - joten sitten neljäntenä/viidentenä päivänä soitin itse sinne x-firmaan. Sanoin että olen vuokralainen ja mun pitäis saada teiltä uusi jääkaappi. Sanoi etteivät voi ottaa vuokralaisilta määräyksiä mutta pyysin että katsovat koneelta onko tälläinen pyyntö tullut tähän asuntoon saada se jääkaappi. Pyyntö löytyi koneelta. Lupasi laittaa sen eteenpäin. Tästä viisi minuuttia niin puhelimeni soi ja tyyppi kysyi voiko koska toimittaa sen jääkaapin mulle. (Eli vaikka pyyntö oli ollut X:ssä niin ilman omaa toimintaani asia ei olliy edennyt mitenkään).

Sain seuraavana maanantaina uuden jääkaapin ja se oli alusta asti mielettömän äänekäs. Yritin sopeutua ääneen mutten pystynyt. Joidenkin päivien kuluttua soitin firmaan ja pyysin että tulevat katsomaan. Tuli joku tyyppi taas ja sanoi ettei oo normaali ääni vaan siinä on kompressori tai joku paskana. Että tulevat hakemaan sen huoltoon ja tuovat varalle toisen jääkaapin. Jossain välissä sammutin koko paskan kun en jaksanut kuunnella ääntä josta tuli vielä kauheampi. Keskiviikkona soitan X:n että mikä tilanne on. Eivät tienneet taas mistään mitään mutta lupasivat selvittää. Torstaina soittivat ja sovittiin että perjantaina hakevat jääkaapin kuten hakivat ja toivat jonkin paskan tilalle.

Joka käänteessä toi firma on ollut todella hidas ja epäluotettava ja toivat romun eikä mua ole informoitu mistään koskaan. Jääkaappi on kuitenkin aika vitaalinen tarve. Mietin voisinko tehdä tuon firman toiminnasta reklamaation? Mä nyt kuitenkin menetin koko jääkaappini ja pakastimeni sisällön tämän vuoksi ja siltä olisi vältytty nopeammalla toiminnalla.
trisse
 

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.12.2018 01:03

Käsittääkseni et voi tehdä reklamaatiota muualle kuin asuntosi omistajalle, jonka omaisuutta myös jääkaappisi on. Vuokranantajan pitää huolehtia vuokrasuhteeseen kuuluvista kodinkoneista.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja trisse » 01.12.2018 02:04

Mutta eihän vuokranantaja ole vastuussa siitä miten tämä logistiikka asiassa on hoidettu.
trisse
 

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.12.2018 02:54

Se, joka osti ja maksoi jääkaapin ja joka on sen omistaja, voi tehdä liikkeelle valituksen. Vuokranantajan omaisuuteen liittyvä logistiikka ei ole sinun murheesi, vaan sinulla on vuokralaisena oikeus odottaa vuokranantajan huolehtivan siitä, että asunnossasi on toimiva jääkaappi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja trisse » 02.12.2018 20:51

Ketään muuta ei kiinnosta tämä juttu? :evil:
trisse
 

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 02.12.2018 21:45

Asia on just kuten Mirri selvitti. Jos asuntoon kuuluva jääkaappi menee rikki, vuokranantajan velvollisuus on hankkia uusi. Jos toimituksessa ym. on valitettavaa, sinä valitat vuokranantajalle ja vuokranantaja valittaa eteenpäin.Vuokranantaja luultavasti odottaa että sinä olet avaamassa oven kun kaappi tuodaan tai haetaan korjattavaksi. Periaatteessa sinun ei tarvitse edes olla avaamassa ovea, mutta silloin sinun täytyy antaa vuokranantajalle lupa tulla asuntoosi sisään.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja trisse » 02.12.2018 22:36

Mikään ei ole tökkinyt sen vuoksi etten olisi ollut avaamassa ovea oikeaan aikaan. Mitä tapahtuisi jos minä lähettäisin firmaan sen valituksen? Olisiko se mitätön, edelleen lähetettäisiinkö se vuokranantajalle vai voisinko pyytää vuokranantajalta puumerkit siihen?
trisse
 

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.12.2018 23:43

Onko asunnon vuokraaja yksityinen vai taloyhtiö? - Kuuluuko kaappi kalustoon.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja Palle » 02.12.2018 23:49

Jos sinulla ei ole vakuutusta, en usko, että saat pilaantuneista tavaroista korvausta mistään.

Tuulimyllyjä vastaan taistelemista. Vie aikaa ja energiaa eikä mitään tapahdu.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja trisse » 02.12.2018 23:58

Psykopatologia kirjoitti:Onko asunnon vuokraaja yksityinen vai taloyhtiö? - Kuuluuko kaappi kalustoon.


Minä olen säätiön vuokralainen. En muuta tiedä. Asunto on kalustamaton mutta jääkaappi kuuluu?

En missäännimessä halua vuokranantajaani suututtaa taikka provosoida - varsinkin kun minulla on ajoin jaksamattomuutta siivoukseen - joten jos en saa tuota firmaa tapetille niin kaipa tyydyn lievään vakuutuspetokseen.
trisse
 

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja Palle » 03.12.2018 00:05

Parhaiten selviää soittamalla firmaan ja kysymällä mikä heidän käytäntönsä tällaisissa tapauksissa on.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja eea » 11.02.2019 21:15

Eli paskan jääkaapin jatko-osa nro 471.

Elelin kaksi kuukautta varajääkaaapin kanssa sovussa. Se oli täysin hiljainen mussukka ja tykkäsin siitä. Sitten oma jääkaappini palautettiin minulle ja siinä oli heti se sama vika! Vuokranantaja lähetti torstaina kyselyn firmalle jääkaapista että mitä sille on tehty huollossa vai eikö mitään. Eivät vastanneet viestiin. En pystynyt taaskaan pitämään sitä päällä ja pakastimen sisältö roskikseen. Tänään lähetin vuokranantajalle viestin että tilanne alkaa olla kestämätön ja olen ollut viikon ilman jääkaappia ja kohta reklamoin heistä tai huoltofirmasta. No, otti sitten huoltofirmaan yhteyttä ja kertoi pyytäneensä katsomaan jääkaappia. Ja kierre alkaa näin alusta.

Eikö minulla ole mitään oikeuksia tässä asiassa ? Ilmeisesti paitsi etten saa mitään hyvitystä keneltäkään kahdesti pilaantuneista elintarvikkeista niin minun pitää omilla rahoillani ostaa uusi jääkaappipakastin vaikka vuokranantajan kuuluisi tarjota sellainen ja elän toimeentulotuella.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea
 
Viestit: 2561
Liittynyt: 15.01.2019 20:52

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja eea » 11.02.2019 21:19

Voinko reklamoida jonnekin vuokranantajastani?
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea
 
Viestit: 2561
Liittynyt: 15.01.2019 20:52

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja eea » 11.02.2019 21:25

Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa? Unohdan aina laittaa tuon jääkaapin päälle kun lähden kotoa joten nyt tultuani kotiin laitoin sen täysille (toiveessa että se kompressori hajoaisi lopullisesti) ja laitoin korvatulpat mutta vaikka ääni on vain 40-50 desibeliä niin se kuuluu korvatulppien läpikin ja olen tässä alle puolessa tunnissa jo hermoraunio. Äiti kuvasi tuota ääntä että kun yrittäisi käynnistää rikkinäistä autoa. Se ei ole siedettävä ääni pienessä asunnossa.

Pitää mennä sammuttamaan toi ennen kuin sekoan lopullisesti.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea
 
Viestit: 2561
Liittynyt: 15.01.2019 20:52

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja eea » 11.02.2019 21:32

Jos reklamoin vuokranantajastani niin kenelle reklamaation lähetän? Toimitusjohtajalle?
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea
 
Viestit: 2561
Liittynyt: 15.01.2019 20:52

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.02.2019 21:54

Jospa kirjoittaisit kauniisti vuokranantajalle eli kertoisit tapahtuneesta asiallisesti ystävälliseen sävyyn heille? Jospa he ymmärtäisivät tilanteen hankaluuden ja ottaisivat yhteyttä laitteen myyjään/valmistajaan. Laitteessa varmaan on takuu, ja jos melu on tavanomaista voimakkaampi, laitteessa voi olla jokin vika. Jos laite on kohtuuton melutasoltaan, voi kaupan ehkä purkaa.
Hilppa
 

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja eea » 11.02.2019 21:59

Ihan hyvä idea. Mutta kelle sen osoittaisin? Toimitusjohtajalle? Hallintosihteerille? Kiinteistöjohtajalle?

Tosiaan ääni ei ole kuin 40-50 desibeliä ja laitteessa sanotaan 40 desibeliä ettei se ole kova ääni mutta siitä huolimatta kuuluu toiseen huoneeseenkin korvatulppien läpi että se ei luonteeltaan ole siedettävä ääni.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea
 
Viestit: 2561
Liittynyt: 15.01.2019 20:52

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.02.2019 22:09

Se taho, joka hoiti laitteen tilauksen, hoitaa ehkä siihen kohdistuvan valituksenkin. Jos heidän sivuiltaan ei ilmene selvästi, ehdotan, että otat yhteyttä sellaiseen henkilöön, joka on paikalla toimistolla (ettei kirje jää roikkumaan viikoiksi) ja hoitaa asian eteenpäin sille, jolle se kuuluu. (Asianhoitaja, sihteeri tms)

Ystävällinen lähestyminen ja tilanteen selkeä kuvaus tuottaa parhaan tuloksen. Tsemppiä!
Hilppa
 

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja eea » 11.02.2019 22:42

Kiitti. Tuo isännöitsijä on tosi joustamattoman oloinen joten en haluaisi osoittaa valitusta hänelle. Mielummin sitten lähetän sen tuolle johtajan sihteerille.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea
 
Viestit: 2561
Liittynyt: 15.01.2019 20:52

Re: Onko aihetta reklamaatioon jääkaappisotkussa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.02.2019 00:11

Minä en tiedä, miten vuokralaisena toimisin kuvaamassasi tilanteessa. Sen kuitenkin käsitän, että lähetät palautetta mihin hyvänsä, palaute kannattaa nyt tehdä sähköpostitse, koska sen avulla taltioituu dokumenttiaineistoa.

Gigantti kertoo jääkaapin melutasosta näin:
Hiljainen jääkaappi
Jos haluat hiljaisen jääkaapin, varmista melutaso (dB) jääkaapin teknisistä tiedoista. Tavallinen keskustelu on noin 60 desibelin tasolla, ja erittäin hiljaisen jääkaapin melutaso on noin 40 desibeliä.

https://www.gigantti.fi/cms/jaakaappi_p ... naisuudet/

Uusi kylmälaite pitää erilaista ääntä edelliseen verrattuna, joten mielestäni sekin asia kannattaisi ottaa huomioon arvioitaessa uuden laitteen äänen voimakkuutta ja häiritsevyyttä. Pienissä asunnoissa on vaikea päästä karkuun uusien laitteiden aiheuttamia uusia ääniä, mutta sille asialle kukaan ei mahda mitään.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron