Miksi systemaattisuus rasittaa?

Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja trisse » 27.08.2018 15:34

Mksiköhän mua rasittaa tehdä asioita systemaattisesti? Saadakseni paljon aikaan joudun narraamaan itseäni tekemään sitä satunnaisella tavalla. Esim. ois helpointa myydä vaatteita laittamalla ne kaikkiin ryhmiin samassa järjestyksessä. Mutta jo ajatus uuvuttaa. Kun laitan niitä satunnaisesti menee aikaa siihen että katson mikä on jo missäkin mutta jaksan paremmin. Samoin en koskaan pysty katsomaan aikaa kellosta jos jossain on keittoaika vaikka tasan 15 min. Paitsi kvinoan kanssa yritän kun se on melko tarkkaa.
trisse
 

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja ip-banni » 27.08.2018 16:11

Ahdistavaa lukea, kun aikuinen kirjoittaa "mua, ois", Pitäisi lukea minua ja olisi.
Kirjoiuksesta tulee ei-luettava, kun pilkut puuttuvat.
ip-banni
 

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja Noolan » 27.08.2018 17:16

En tiedä mistä muusta tässä yritetään keksiä olevan kyse kuin epämukavuuden sietämisestä minkä kanssa olemme kaikki tekemisissä päivittäin? Ärsyttää ja rasittaa purkaa tiskikone, vielä enemmän pestä käsin kaikki kattilat kerrallaan. Rasittaa laittaa kengät riviin eteisessä kun niin paljon mukavampaa on heitellä ne jaloistaan minne sattuu. Ja koko asunnon kerralla imurointi se vasta rasittavaa onkin!
Elämä on sellaista.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan
 
Viestit: 542
Liittynyt: 08.06.2014 12:44

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja trisse » 27.08.2018 20:36

Kyllä se ja bentsojen loppuminen. Elleivät sitten ole yksi ja sama asia...
trisse
 

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja trisse » 27.08.2018 20:38

ip-banni kirjoitti:Ahdistavaa lukea, kun aikuinen kirjoittaa "mua, ois", Pitäisi lukea minua ja olisi.
Kirjoiuksesta tulee ei-luettava, kun pilkut puuttuvat.


No kylläpä sulta kesti 14 vuotta huomata että se ahdistaa sua eikä tekstikään ole luettavaa...
trisse
 

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja trisse » 27.08.2018 20:44

Noolan kirjoitti:En tiedä mistä muusta tässä yritetään keksiä olevan kyse kuin epämukavuuden sietämisestä minkä kanssa olemme kaikki tekemisissä päivittäin? Ärsyttää ja rasittaa purkaa tiskikone, vielä enemmän pestä käsin kaikki kattilat kerrallaan. Rasittaa laittaa kengät riviin eteisessä kun niin paljon mukavampaa on heitellä ne jaloistaan minne sattuu. Ja koko asunnon kerralla imurointi se vasta rasittavaa onkin!
Elämä on sellaista.


No niinhän se on. Mutta saavatko kaikki muut enemmän tehtyä jos tekevät sen epäsystemaattisesti? Jotenkin epäilen sillä monet automaattisesti käyttävät vaikka munakelloa kun laittavat pakastepizzan uuniin ja säätävät sen osoittamaan sopivaa lämmitysaikaa ja kokevat sen vapauttavat heidän resurssejaan kun ei tarvi pelätä että se unohtuu sinne. jne. Miksi tuollainen ajatus on musta rasittava ja mielummin pyrin muistamaan pizzan ja ottamaan sen pois kun huvittaa - ei silloin kun pizzan valmistaja on niin puolestani päättänyt.

Ei tämä ole iso asia mutta halusin puhua vaan jostain sillä olo on vähän yksinäinen.
trisse
 

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja ip-banni » 27.08.2018 21:29

trisse kirjoitti:
No niinhän se on. Mutta saavatko kaikki muut enemmän tehtyä jos tekevät sen epäsystemaattisesti? Jotenkin epäilen sillä monet automaattisesti käyttävät vaikka munakelloa kun laittavat pakastepizzan uuniin ja säätävät sen osoittamaan sopivaa lämmitysaikaa ja kokevat sen vapauttavat heidän resurssejaan kun ei tarvi pelätä että se unohtuu sinne. jne. Miksi tuollainen ajatus on musta rasittava ja mielummin pyrin muistamaan pizzan ja ottamaan sen pois kun huvittaa - ei silloin kun pizzan valmistaja on niin puolestani päättänyt.
.


Pisteet ja pilkut aivan päin persettä. Kyllä minua ahdistaa.
ip-banni
 

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja Noolan » 27.08.2018 21:34

Minusta kuulostaa edelleen ihan tavanomaiselta yleiseltä vastentahtoisuudelta ottaa vastaan ohjeita ja aikataulutusta elämässä, ihan samoja yhteisiä pelisääntöjä vastaan taistelet isommallakin pelikentällä? Sopeutumistaitoja tuossa harjottaisin, ihan niin kuin me kaikki muutkin ketä ärsyttää ja rasittaa milloin mikälin velvoite ja pakko...
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan
 
Viestit: 542
Liittynyt: 08.06.2014 12:44

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 27.08.2018 23:06

Kyl mä ainakin tykkään laittaa eri lehdet eri pinoihin ja saman kirjailijan kirjat vierekkäin kirjahyllyyn.
Niin, ja jos joku käy mun tykönä kyläs, ni sit kyl heti siirrän kalusteita ja lehtiä ym. omille paikoilleen ja tiskit tiskipöydälle ja vessanpytyn kannen alas ja mitä kaikkee.
Joo, ja kirjotan puhekielellä, kun tää on irroittelumesta/purkautumismesta eikä yliopiston kirjallisen viestinnän kurssi.
Moro. T: Rs
Born in Heideken
Avatar
Rakkaussoturi
 
Viestit: 684
Liittynyt: 13.08.2015 15:17
Paikkakunta: Turku

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja logia » 27.08.2018 23:38

Puhekielellä kirjoittaminen ei ole sama asia kuin kirjoitusvirheet.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja ip-banni » 28.08.2018 06:37

logia kirjoitti:Puhekielellä kirjoittaminen ei ole sama asia kuin kirjoitusvirheet.

Kas vain, puolustat kirjoitusvirheitä vaikka ihan oman ketjun olet niistä aloittanut. Entäs pilkut ja pisteet?
Entäs, kun mie en puhu "ois tai mulla" vaan puhun "mitalli ja vaan" ? Onko vaan hesalaisten puhekieli täällä sallittua ja muiden puhekieli on sekavaa murretta?

Ollaan nyt niin, että kaikki kirjoittavat kirjakieltä ja muut virheet sitten korjataan, kuten esim. logia toivoo.
viewtopic.php?f=13&t=21560
ip-banni
 

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja vibeke » 28.08.2018 08:09

En tiedä onko kyse samasta ilmiöstä, mutta minulle tuli mieleen työmuistin puutteita kompensoiva impulsiivisuus ja toiminnanohjauksen vaikeudet. Vaikea suunnitella omaa toimintaa ja ohjata sitä loppuun asti. Suunnittelun ja ohjauksen sijaan käytän metodia, että menen vain ja toivon parasta. Minäkin heitän pizzan uuniin ja otan sen pois sitten kun siltä tuntuu.

Impulsiivinen toiminta minun kohdallani johtuu siitä, että yritän pitää asiat mielessä riittävän kauan. On toimittava niin kauan kuin vielä muistaa asian. Eli heti.
vibeke
 

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja logia » 28.08.2018 08:12

Kyllä minua ainakin rasittaisi, jos pitäisi systemaattisesti huomauttaa kaikista palstalla olevista kirjoitusvirheistä.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja ip-banni » 28.08.2018 17:15

Silti sinun piti avata oikeinkirjoitusketju, kun käsiteltiin minun kirjoitusvirheitä. Pitäisit turpasi kiinni, jos sinua ei häiritse kirjoitusvirheet.
ip-banni
 

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja logia » 28.08.2018 18:03

Ei se ollut henkilökohtaisesti sinuun suunnattu. Ja kyllä minua kirjoitusvirheet häiritsevät, etenkin omani. Eikä minulla ole turpaa.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja trisse » 28.08.2018 18:26

Ystävät hyvät... en tiedä kiinnitittekö asiaan huomiota mutta tämä ketju ei varsinaisesti koskenut kirjoitusvirheitä...
trisse
 

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja logia » 28.08.2018 18:28

No ei varsinaisesti.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja Fanni » 28.08.2018 20:01

En ole systemaattinen ihminen. Olen lähinnä kaoottinen. Asiat eivät pysy koossa päässäni. Olen huono suunnittelemaan ja pitäytymään suunnitelmassa. Paljon on impulsiivista toimintaa. Luulen että minä huolehdin liikaa ja vaivun hajamielisyyteen kun täytyisi olla suunnitelmallinen.
Fanni
 

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja ip-banni » 28.08.2018 20:48

trisse kirjoitti:Ystävät hyvät... en tiedä kiinnitittekö asiaan huomiota mutta tämä ketju ei varsinaisesti koskenut kirjoitusvirheitä...

Hienoa, olet oppinut aloittamaan isolla kirjaimella.
Luuletko, että minun ketjuni ovat koskeneet kirjoitusvirheitä mutta niistä sinne on tultu kuitenkin kirjoittelemaan.
ip-banni
 

Re: Miksi systemaattisuus rasittaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.08.2018 21:17

trisse kirjoitti:Ystävät hyvät... en tiedä kiinnitittekö asiaan huomiota mutta tämä ketju ei varsinaisesti koskenut kirjoitusvirheitä...

Näin täällä voi käydä: ketju kuin ketju saadaan koskemaan kirjoitusvirheitä, jos joku kirjoittaja haluaa johdattaa lukijat/kirjoittajat ruotimaan aloittajan tekemiä kirjoitusvirheitä. Pienikin huomautus tai kirjoitusvirheen oikaisu voi ohjata ketjun asiasta kirjoitusvirheisiin.

Itse aiheesta... Mielestäni Vibeke kirjoitti asiaa impulsiivisuudesta ja toiminnanohjauksesta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron