Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Katla » 24.03.2018 20:11

Minusta nykyisin on herännyt jonkinlainen kaikkivoipuisuuden usko psykoterapiaa kohtaan.

Samaa mieltä olen ollut jo kauan. Sitä pidetään jotenkin -kuin taikaiskusta- terveeksi juttuna. Ja kun se ei kaikille käy tai siihen ei pääse, niin tuntee varmaan itsensä hylkiöksi. Vailla jotain, mitä muilla on.
Katla
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja logia » 24.03.2018 20:11

Kaikki eivät ehkä saavuta työkykyä, mutta selviytyvät hengissä ja elävät niin hyvin kuin pystyvät.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.03.2018 20:16

logia kirjoitti:Kaikki eivät ehkä saavuta työkykyä, mutta selviytyvät hengissä ja elävät niin hyvin kuin pystyvät.

Miten psykoterapia sen takaa? Voivat he muutoinkin selviytyä hengissä ja elää niin hyvin kuin pystyvät. Jokaisen kohdalla tilanne on erilainen, eikä minusta voi asettaa joitain yleispäteviä ehtoja selviytymiselle.
Hilppa
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja ip-banni » 24.03.2018 20:19

Kukaan ei selviä hengissä käy sitten töissä tai psykoterapiassa.
ip-banni
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Katla » 24.03.2018 20:31

Voi elää elämäänsä ja touhuta kavereiden kanssa, jotka ei ajattele mitään psy. juttuja, ei kaikkien tarvia pakolla olla diagnosoituja. On muunlaistakin elämänmallia kuin tämä mitä me täällä harrastamma.
Katla
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja logia » 24.03.2018 20:41

Minä en usko, että olisin selvinnyt hengissä ilman psykoterapiaa. Olin pahassa sairaalakierteessä, enkä osannut elää normaalia tervettä elämää. Jäin eläkkeelle 30-vuotiaana, eikä tämä eläkkeellä olo ole aina mukavaa, mutta elämää kuitenkin.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Katla » 24.03.2018 21:48

Minä taas kävin 3v, kelan kustantaman psykoterapian ja jatkoin sitten samalla, mutta maksoin itse. Syy oli se, ettei ollut kenelle puhua, saman avun olisin saanut, jos minulla olisi ollut tukiverkko tai edes muutama hyvä ymmärtäväinen ystävä kuuntelemassa. Ei ollut, menin itse yksityiselle psykiatri asemalle. Siellä psykologi haki terapialle rahoituksen. Ei ollut lähetettä, marssin vaan sisään ja varasin ajan.
Opin siellä joitakin perus asioita, mutta saman olisin oppinut jos olisi ollut sosiaalinen turvaverkko arjessa. ei ollut. Mutta vellottuani siellä aikani, huomasin että oloni paheni ja seurasi se itsari yritys. Lopetin terapian, se vei minut ihan maahan ja masennuin vain.
Katla
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja logia » 24.03.2018 21:55

Missä vaiheessa jäit eläkkeelle, Katla?
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Katla » 24.03.2018 22:02

Tuon terapian aikana sanoiduin irti vakituisesta toimestani sairaalassa, jossa olin palvellut viisi vuotta ja sain samantein uuden vakkaripaikan toisesta sairaalasta. Sanouduin sieltäkin irti kolmen vuoden päästä ja jäin kotiin. Sitten tapahtui onnettomuus ja sen seurauksena minulle myönnettiin eläke, koska vammauduin. siinä se.
Viimeksi muokannut Katla päivämäärä 25.03.2018 09:05, muokattu yhteensä 2 kertaa
Katla
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 24.03.2018 22:06

Katla kirjoitti:Herää jo Tris, kuulustelusi on pahasti kesken vielä. Tässä on nyt tää ilta ja huominen aikaa pölöttää, maanantaina kutsuu arki-


Jees, olin siivoushommissa. Eipä tässä sen kummempaa kun kukaan ei ottanut haastetta vastaan...
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Katla » 24.03.2018 22:08

ahaa, osaat siis siivota, rappukäytävät kutsuu :P
Katla
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 24.03.2018 22:11

Psykopatologia kirjoitti:"Kuntouttavat" savityöt ja oman asunnnon remontti & rakentaminen eivät ole yhteismitallisia.


Mitä mieltä olet siitä että ex-potilaasi lähtisi mielummin savitöitä puuhailemaan ja ainoana esteenä on kuulemma ettei häntä sinne huolita?
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Katla » 24.03.2018 22:11

Kuva
Katla
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 24.03.2018 22:29

Hilppa kirjoitti:
trisse kirjoitti:KUKA TAHANSAHAN SIELLÄ PSYKOTERAPIASSA KÄY JOS JOKU SEN VAAN JUMALAUTA ENSIN MAKSAA!
- -

Varmasti käy melkein kuka tahansa, mutta onko kaikille hyötyä psykoterapiasta? Minusta nykyisin on herännyt jonkinlainen kaikkivoipuisuuden usko psykoterapiaa kohtaan. Sitä määrätään lähes kaikille, jotka sitä haluavat ja ovat kykeneviä suorittamaan hakuprosessin ja hakeutumaan terapiaan. Minä en usko, että psykoterapialla voitaisiin parantaa kaikki vauriot, jotka ovat työkyvyn esteenä. Etenkin jos vamma on neuropsykologisluonteinen eikä puhtaasti psykologinen.


Kävin kognitiivisen nettiterapian joka vitutti minua suuresti. Tunsin itseni idiootiksi. Kävin myös harjoittelevan kognitiivisen psykoterapeutin luona 4-5 kertaa. Tämäkin oli ihme hyypiö. Oli innoissaan ajatuksesta antaa toiselle tehtäviä mutta ei muuta tehtävää minulle keksinyt kuin että sulkisin Doxal-purkit (kun olin kerrtonut että unohtelen niitä auki). Ehdotti jopa kun kerroin meneväni pään magneettikuvaukseen että ehkäpä magneettikuvista selviää miksi en saa niitä purkkeja suljettua. Sanoin ystävällisesti etten oikein jaksa uskoa että näin kävisi. Kuvat olivatkin ihan normaalit paitsi niissä oli joku pieni pistemäinen signaalipuutos joka konsultoidun neurologin mukaan on "normaalin variantti". Mutta eihän sitä tosiaan tiedä jos se on jotenkin doxal-spesifi alue... 98 kävi 20 kerran analyyttisen lyhytterapian joka oli aika mitäänsanomaton.

Kognitiivinen psykoterapia on koirakoulua ja analyyttinen ihme möllötystä. En oikeastaan ymmärrä miksei ole sellaista terapiaa jossa terapeutti on aktiivinen ja puhuu kuin ihmisenä. Kuuntelee toista, kommentoi vapaasti ja aktiivisesti ammatinsa tietotaitoa hyödyntäen. Hämmästyttävää ettei sellaista ole olemassa...
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Noolan » 24.03.2018 22:41

Psykoterapia ei varmastikaan ole riittävä kuntoutusmuoto eikä ajankohtainen edes yhtenä osana kuntoutusta. Ihmeellisin teema ikinä toisen syyllistämiselle.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan
 
Viestit: 542
Liittynyt: 08.06.2014 12:44

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.03.2018 22:46

trisse kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:"Kuntouttavat" savityöt ja oman asunnnon remontti & rakentaminen eivät ole yhteismitallisia.

Mitä mieltä olet siitä että ex-potilaasi lähtisi mielummin savitöitä puuhailemaan ja ainoana esteenä on kuulemma ettei häntä sinne huolita?

Ymmärsin tuon niin, että kunnan pajalla työskentely on vähemmän stressaavaa kuin omalla raksalla.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Katla » 24.03.2018 22:48

Tris, kuinka kauan olit tuossa kognitiivisessa terapiassa?
Katla
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Noolan » 24.03.2018 22:52

Katla kirjoitti:Tris, kuinka kauan olit tuossa kognitiivisessa terapiassa?


Edellä mainittu: yksittäisiä käyntejä ihmisellä jonka kompetentti on ollut kaukana vaaditusta.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan
 
Viestit: 542
Liittynyt: 08.06.2014 12:44

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Katla » 24.03.2018 22:59

ok, niimpäs kerrottiinkin.
Katla
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.03.2018 23:11

Kuinka moni on minulle kateellinen psykoterapiastani, jossa kävin pari vuotta Kelan tukemana ja osin itse kustantaen?
Hilppa
 

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron