Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 13.03.2018 18:13

Vaikka diagnoosina oli vakava masennus ja oli mukana toimintaterapeutin selvitys jne

"PÄÄTÖS TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKKEESTÄ

Olette hakenut kansaneläkettä työkyvyttömyyseläkkeenä/
kuntoutustukena.

Arviomme mukaan työkykynne ei ole alentunut kansaneläkelain
tarkoittamalla tavalla. Tämän vuoksi hakemuksenne on hylätty.

Eläkkeen saamisen edellytykset
Työkyvyttömyyseläke voidaan myöntää, kun hakija on sairauden,
vian tai vamman vuoksi kykenemätön tekemään tavallista työtään
tai muuta siihen verrattavaa työtä. Arvioinnissa otetaan huo-
mioon ikä, ammattitaito sekä kyky tehdä sopivaa ja kohtuullisen
toimeentulon turvaavaa työtä.

Hakemuksesta saadut tiedot
Olette ollut viime vuosina poissa työelämästä. Aikaisemmin
olette työskennellyt opistosihteerinä ja kustannustoimittajana.
sekä suorittanut yliopisto opintoja.

Hakemuksessa ilmoitatte, että työkykyänne alentavat vaikea-
asteinen masennus, ahdistushäiriöt, persoonallisuushäiriöt
sekä ADD-piirteet.

Terveydentilasta saadut tiedot
Hakemuksessanne on useita lääkärinlausuntoja, joista viimeisin
on päivätty 1.12.2017. Lisäksi mukana on muita lääketieteelli-
siä selvityksiä.

Hylkäämisen perusteet
Saatujen lääketieteellisten selvitysten perusteella arvioimme,
että työkykyynne vaikuttavat pitkäaikainen masennus- ja
ahdistuneisuusoireisto, johon liittyy myös vaikeampia masennus-
jaksoja. Lisäksi Teillä on todettu persoonallisuuden rakenteen
haurautta, tarkkaavuuden ja keskittymisen ongelmia sekä toimin-
nanohjauksen vaikeutta, vaikka neuropsykiatrisissa tutkimuk-
sissa ei selkeitä diagnoosipohjaisia sairauksia olekaan todet-
tu. Toimintakykynne on alentunut, mutta kokonaisuudessaan
psyykkinen oirekuvanne ei kuitenkaan kuvaudu niin vaikea-
asteisena, että voisimme pitää Teitä työkyvyttömänä eläkkee-
seen oikeuttavasti. Psykiatrisen/psykoterapeuttisen hoidon
tehostamisen mahdollisuuksia olisi arviomme mukaan myös
edelleen hyvä selvittää. Muutkaan selvityksissä esiin tulleet
sairaudet eivät arviomme mukaan alenna merkittävästi toiminta-
kykyänne.

Kokonaisarviossamme olemme päätyneet siihen, että työkykynne ei
ole alentunut kansaneläkelain tarkoittamalla tavalla. Katsomme,
että kykenette Teille sopivaan työhön, josta voitte saada
kohtuullisen toimeentulon. Tämän vuoksi Kela on hylännyt
kuntoutustuki-/työkyvyttömyyseläkehakemuksenne.

Arviomme mukaan voisitte hyötyä kuntoutuksesta, joka edistää
työelämään palaamista. Kelan tarjoamista kuntoutuspalveluista
Viimeksi muokannut trisse päivämäärä 13.03.2018 18:35, muokattu yhteensä 1 kerran
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt lepä vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 13.03.2018 18:20

"Arviomme mukaan voisitte hyötyä kuntoutuksesta, joka edistää
työelämään palaamista. Kelan tarjoamista kuntoutuspalveluista"

Tämä on hieno ja sinällään arvokas arvio mutta olen hakenut juuri kaksi kertaa kelan kuntoutuskurssille niin kummallakin kerralla oli ehdoton hylky ettei ne sovi mulle. Ainoa jota ehdottivat ja johon voisin päästä niin Uusix-verstaalle tekemään kuntouttavana työtoimintana saviruukkuja. Ihmettelen vaan että onko siihen saveen kätketty jotain muita vaikuttavia aineita vai miksi Kela luulee että tilani paranisi merkittävästi jos leikkisin savella 8 tuntia viikossa?
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 13.03.2018 18:42

No, mä selvitän ensin palkkatukipaikat. Jos ne on menneet lähden sitten savella leikkimään. Mutta ryhdyn luultavasti itkemään siellä sillä mä oon käsistäni huono enkä hallitsenut savea ainoana edes ala-asteella. Mutta mulle sopii hyvin että meen johonkin paikkaan joka traumatisoi ja ahdistaa mua ja itken siellä päivät pitkät. Siinäpä näkevät.

Palkkatukipaikat on varmaan jo menneet. Etsin vielä jonkun lakimiehen että kannattaako päätöksestä valittaa...
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 13.03.2018 19:30

Mä hankin piruuttani jonkun 8-16 duunin ja joudun siitä saikulle. Miten kummassa suorituskykyni ei ole heistä laskenut sillä tavoin että en olisi vakavan masennuksen vuoksi toimintakyvytön. En ymmärrä. Meen sit palkkatukityöhön mutta en usko että selviän siitä ellei oo yhtä joustava pomo kun viimeks olin saikulla 20-30% ajasta.

Miten mä voisin tässä tilanteessa kevyesti hankkia itselleni hyvän toimentulon? Kun sanoivat että se onnistuu niin kertoisivat vielä kuinka!
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 13.03.2018 19:32

"Psykiatrisen/psykoterapeuttisen hoidon
tehostamisen mahdollisuuksia olisi arviomme mukaan myös
edelleen hyvä selvittää. Muutkaan selvityksissä esiin tulleet
sairaudet eivät arviomme mukaan alenna merkittävästi toiminta-
kykyänne. "

Nettiterapian kävin jo läpi ja se oli hyödytön... psyk. polille en päässyt. Tää kirjoitus on jotenkin niin ihanan ilmavaa assosiaatiota jonka mukaan kaikki on mahdollista :lol:
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 13.03.2018 19:33

Meen käymään ilmaisen lakimiehen luona tuon päätöksen kanssa.
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja logia » 13.03.2018 19:42

Etkö voi saada Kelan kuntoutuspsykoterapiaa?
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Noolan » 13.03.2018 20:03

logia kirjoitti:Etkö voi saada Kelan kuntoutuspsykoterapiaa?


Tarve lienee monimuotoisemmalle tuelle.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan
 
Viestit: 542
Liittynyt: 08.06.2014 12:44

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja vibeke » 13.03.2018 20:05

Tässä ei lukenut mitään. Ei kerrassaan mitään.
Viimeksi muokannut vibeke päivämäärä 14.03.2018 15:00, muokattu yhteensä 1 kerran
vibeke
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Tyy » 14.03.2018 05:45

Miksi haet vain Kelalta?
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 14.03.2018 14:03

logia kirjoitti:Etkö voi saada Kelan kuntoutuspsykoterapiaa?

En kun en oo työelämässä. Haettiin ja tuli hylky sillekin
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 14.03.2018 14:04

Tyy kirjoitti:Miksi haet vain Kelalta?

Mikä ois vaihtoehto?
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 14.03.2018 16:53

Anteeks, vibeke, etten ehtinyt vastata. Luin kyllä viestisi ja oli tarkoitus sanoa että just noin on kuin kirjoitit.

Kelalle viesti:

Sanon vaan että kuntoutustukeni hylkääminen oli tosi epäoikeudenmukaista. Päätäksessä mainittiin toimineen kustannustoimittajana ja paperilla se kuulostaa tosi hienolta mutta oikeasti kyseessä oli Tammen palkaton työharjoittelu. Tein kuukausia oppikirjaa mutta akateemiset taitoni tai henkinen terveys ei ollut tehtävän tasolla joten lopulta työ otettiin minulta pois eikä nimeäni ole edes mainittu oppikirjassa. Siltä ajalta on mm. tämä blogimerkintä "Taidanpa lähteä tästä piakkoin lataamoon. On nimittäin ollut aika kauhea olo. Pelottaa. Viiltää sisuksista. Mä en tiedä miten tässä kävi näin. Toivottavasti en kuole. Mua on niin loukattu ja nöyryytetty että olen tuskin enää tajuissanikaan."

En ole vointini takia saanut missään työssä jatkoa mutta lyhyen työn keston vuoksi (2-6kk) ja (usein) palkattomuuden vuoksi töitä on yleensä vaan kevennetty kohdallani eikä minua ole erotettu. Työpaineiden takia kerran yritin itsemurhaa (selkä ja jalat leikattiin) ja kerran viiltelin pahasti. Nyt kysyn sellaista että jos sattuisin saamaan vaikka kaupungilta palkkatukityön enkä jaksaisi sitä vaan minulle pitäisi kirjoittaa sairaslomaa. Sairaus on sama (masennus, ahdistus) ja sairauspäiväraha-aika on käytetty niin onko riskinä se että kuntoutustukeni hylättäisiin taas neljännen kerran ja putoaisin lopulta kokonaan perusturvan ulkopuolelle ilman oikeutta kuntoutustukeen, sairaslomaan tai edes työttömyysturvaan? Haluaisin tehdä jotain mutta olette hylänneet kolmesti kuntoutustukeni, kaksi kuntoutuskurssihakemusta on hylätty ja kuntoutusterapiastakin annoitte hylyn. Tuntuu ettei ole hirveästi mahdollisuuksia. En halua lähteä uusix verstaalle leikkimään savella - se ei ole minun juttuni. Ahdistuisin siellä aivan valtavasti. Voisin yrittää lyhyttä palkkatukijaksoa jos saisin jonkun takuun sille että jos en jaksoa itse laittomasti katkaise niin minulla on voinnista riippuen aina mahdollisuus saada jotain perusturvaa (työttömyystuki, kuntoutustuki, kuntoutusraha tms.). Pystyykö sellaista takuuta saamaan?
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 14.03.2018 17:22

Kelalle:

" Tähän päättyi kuntoutustuki lausunto "Arviomme mukaan voisitte hyötyä kuntoutuksesta, joka edistää työelämään palaamista. Kelan tarjoamista kuntoutuspalveluista". Millaista kuntoutusta pystyisitte minulle tarjoamaan kun kuntoutuskursseista tuli toistuvasti hylky samoin kuin kuntoutusterapiasta? En pysty mihinkään toimintaan jossa joutuu tekemään jonkinlaisia käsitöitä tai rakentamaan tai neulomaan tai leikkimään savella. Koen sellaisen äärimmäisen ahdistavana. Koulussa jo vihasin käsitöitä. Kaiken työpajatyyppisen jutun voitte unohtaa.

Arvaanko oikein että teillä oli mielessänne "kuntoutuksena" se että menisin leikkimään savella muiden vammaisten kanssa? Helppohan teidän on tarjota täysin laadutonta ja ilmaista hommaa kuntoutuksen nimissä vaikka se ei tosiasiallisesti kuntouta yhtään ketään vaan on pelkkää kuntoutuksen irvikuvaa.Vai pystyttekö tosissanne tarjoamaan minulle jotain laadukasta kuntoutusta jossa voisin moniammatillisen tiimin (esim. psykiatri, sosiaalityöntekijä, toimintaterapeutti, psykologi) käydä läpi tilannettani? Voin tulla kuntoutusta koskevaan tapaamiseen mutta vain jos pystytte tarjoamaan minulle jotain laadukasta ja asintuntijalähtöistä hoitoa tai kuntoutusta. Savella leikkiminen kuuluu päiväkotiin eikä minun elämääni!

Miten on?
"
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja vibeke » 14.03.2018 18:26

trisse kirjoitti:palkaton työharjoittelu. lopulta työ otettiin minulta pois
Siltä ajalta on mm. tämä blogimerkintä "--"
En ole vointini takia saanut missään työssä jatkoa
lyhyen työn keston vuoksi (2-6kk)
(usein) palkattomuuden
töitä on -- kevennetty kohdallani
Työpaineiden takia kerran yritin itsemurhaa
Olisikohan hyötyä, jos laatisit kuvauksen työhistoriasta? Siihen kaikki tuollaiset faktat työsuhteiden luonteesta, työssä suoriutumisesta ja voinnista.

Mieti myös, mikä on ensisijainen tavoite (eläke, kuntoutus vai jokin muu). Jos tavoite on selvä, on helpompi miettiä, mitä kannattaa tehdä. Esim. jos tavoitteena on eläke, keskittyisin todistelemaan työkyvyttömyyttä ja sitä, että se on ollut pysyvä tila jo pitkään.
vibeke
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja vibeke » 14.03.2018 18:31

trisse kirjoitti:
Tyy kirjoitti:Miksi haet vain Kelalta?

Mikä ois vaihtoehto?
"Oma" työeläkelaitos. Täällä on näemmä ohjeita, miten sen saa selville: https://www.tyoelake.fi/mika-tyoelake-o ... -elakkeet/
vibeke
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 14.03.2018 18:35

Täytyy miettiä. Jos toimitan tosi yksityiskohtaisen ja hyvin kirjoitetun valituksen niin sittenpä annan itsestäni työkuntoisen vaikutelman. kela voittaa joka tapauksessa.
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja vibeke » 14.03.2018 19:05

Sekin kannattaa harkita, valittaako vai tekeekö uuden hakemuksen. Joka tapauksessa voi olla hyvä tehdä yksityiskohtainen selvitys, jossa faktojen avulla ammut alas Kelan ylimalkaiset heitot kustannustoimittajana toimisesta ym.

Ei hyvin laaditun valituksen perusteella voida päätellä, että olisit työkykyinen. Eihän kukaan voi väittää, että yksin olisit tehnyt sen; olethan saattanut käyttää vaikka lakimiestä apuna. Kannattaa tehdä niin hyvä valitus/hakemus kuin suinkin.
vibeke
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Tyy » 15.03.2018 08:33

trisse kirjoitti:
Tyy kirjoitti:Miksi haet vain Kelalta?

Mikä ois vaihtoehto?


Niin työeläkevakuutusyhtiötä ajattelin.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 15.03.2018 14:37

Ne muutamat pennoset saavat vaikka pitää.


En oo tässä ehtinyt käydä juttua edes kunnolla läpi kun kaveri oli ryyppäämässä ja kusi alleen ja mun täytyy saada kertakaikkinen nollaus ja käydä tää juttu kaikkien omien sekoilujen ja kärsimysten ja raivojen muotojen kautta läpi katarsikseen.

Laitoin aamulla kelan asiointipalvelun kautta läpi viestin että aion tehdä viikon kuluttua keskiviikkona aseellisen hyökkäyksen Kelaan ja mulla on käytössäni entisen poikaverini ase. Teen sillä laajennetun itsemurhan enkä ilmoita tästä asiasta minnekään muualle jotenka jos te ette ota yhteyttä poliisiin tai hoitohenkilökuntaan niin verta jää teidänkin käsiinne.

Naispoliisi soitti kun olin tulossa kaupasta ja lupasin tulla autoon puhumaan.

Menin taakse ja he oli edessä (mies nainen mut nainen oli aloitteellinen). Kysyi että mitä tää nyt on. Sanoin että oon menettänyt kaikki ihmisoikeuteni ja sairasoikeus ajan jälkeen kuntoutustuki hylättiin enkä voi töihinkään mennä kun sairausaika on käytetty ja mulla ei saman sairauden vuoksi oikeutta saada enää yhtään sairauspäivää. "Ootko sä yrittänyt hoitoon päästä?" kysyi poika etupenkiltä. Taputin sitä olkapäälle "terävä kysymys" "Älä töni!" sanoi naiskonstaapeli. "Joo, oon mä tosiaan yrittänyt - omalääkärini mukaan oon ihan terve ja psykpolista mut on potkittu bumerangina." itkin "Me ei tiedetä sun yksiyiskohtaista elämäntilannetta mutta ei sitä asioita näin hoideta." "Miten sitten?" "Kelasta voi varata ajankin - jos haluaa" "Joo, ennen päätöksen tuloa voi valita ajan jolloin ne valehtelee mikä se päätös on ja yleensä se on jotain muuta"

"No tää ei kuulu meille. Onks sulla joku ase sit?" "Ei" " Pääset meidän puolesta nyt tällä mutta en tiedä ollaanko Kelassa yhtä ymmärtäväisiä. Ja jos tää jatkuu niin tullaan tänne isommalla porukalla - me nyt nimittäin tiedetään sun puhelinnumerosi ja missä sä asut!" "Ai hitsi - nekin jo saitte tässä hätäkässä selville? Tää suorastaan palautti mun uskoni Suomen polisiisilaitokseen! Pääsisinkö mä sit kymmenen uutisiin?" "Todennäköisesti.."

Täytyi ottaa kaikki raha irti näistä harvoista palveluista joihin on oikeutettu ja käännyin vielä näyttämään keskisormea autolle kun lähtivät..
trisse
 

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron