Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 25.03.2018 23:35

Epäilitkö minun kuuluvan noihin korkeastatuksisiin välttelijöihin?
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.03.2018 21:12

trisse kirjoitti:Epäilitkö minun kuuluvan noihin korkeastatuksisiin välttelijöihin?

Miksi epäilisin? En ole mikään poliisi. Mutta en pidä välttelyä sinänsä mitenkään poikkeuksellisena ilmiönä enkä sellaisena, josta ei ilmiönä voisi keskustella. Onko aihe sinulle jotenkin erityisen arka?
Hilppa
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 26.03.2018 21:15

Ei. En vaan saa kiinni mitä töitä neuvoit minua olemaan väittelemättä.
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.03.2018 21:29

trisse kirjoitti:Ei. En vaan saa kiinni mitä töitä neuvoit minua olemaan väittelemättä.

En neuvo sinua yhtään missään. Sinulla ilmeisesti huumoria tuo taannoisen viestisi "viisaasti välttelemään".

Valitettavasti nyt on käynyt niin, että on aktiivimalli astunut voimaan. Se tarkoittaa käytännössä noin 5 prosentin vähennystä korvauksiin, jos ei täytä ehtoja. Eikä niitä ehtoja ole mahdollista kaikkien työttömien ilmeisesti täyttää. Eli se tarkoittaa raippoja eli automaattista tuen pienennystä. En tiedä mistä mallin suunnittelu ja läpimeno sai alkunsa, mutta jokin on onnistunut kääntämään poliitikkojen ja niitä äänestäneiden kansalaisten mielen korvausten maksamista vastaan ja raippojen käytön puolesta. Mikä on seuraava siirto? Ja mikä merkitys aktiivimallin helpolle läpimenolle oli netissä vellonut keskustelu kaikenlaisesta välttelystä ja välttelijöiden runsaudesta? Jokin sai ihmisten mielen kääntymään voimakkaasti työttömiä vastaan.
Hilppa
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Fanni » 26.03.2018 21:44

Mitä hyötyä aktiivimallista todella on?
Fanni
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 26.03.2018 21:57

Iltapäivälehdet ovat olleet mukana ilmapideilmaston muokkauksessa haastattelemalla miljoonia nimettömiä työnantajia jotka eivät muka löydä työntekijöitä laiskoista työttömistä (eli viiden euron tuntipalkan työt jotka eivät täyttäisi edes aktiivimallin edellytyksiä). No kohta tulee uudet vaalit.
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.03.2018 22:49

trisse kirjoitti:... Koirako kielesi vei?! Mistä olen kieltäytynyt?!

Pahoittelen viivettä, oli muita hommia.

Keskustelu asenteestasi sinulle ehdotettuja kuntoutusvaihtoehtoja kohtaan on käyty jo moneen kertaan.
Yhtenä esimerkkinä tulee mieleeni se, kun sinulle ehdotettiin päihdevieroitusta, mutta sinä et halunnut kuulla puhuttavankaan moisesta, koska a) siellä ei saa omaa huonetta ja b) ruokakin on pahaa (sianlihaa).

Myöskin savipajatyöskentelyn olet vastikään hyvin selkeäsanaisesti totaalisesti tyrmännyt - niin kuin olet torpannut muutkin sinulle ehdotetut kuntoutukset.

Sinä vaadit saada itse valita vuorokausirytmisi, mahdolliset kuntoutusvaihtoehdot sekä terapiat, mutta kun se ei mene niin; sinne mennään minne ehdotetaan - olipa vuorokausirytmi kuinka poskellaan tahansa.
Ja sen takiahan sinne mennään, että mahdollisesti saataisiin vuorokausirytmiä korjattua ja totuttautua ns. "tavalliseen elämään".
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 26.03.2018 22:57

Itse asiassa aion hakea yhtä palkkatukityötä. Savipajallekin voisin mennä ellei se katkeaisi työttömyyskertymääni (En saisi palkkatukityötä kolmeen vuoteen). En tiedä jaksanko sitä duunia mutta sijainti on hyvä ja homma suht kiinnostava. Luulen että ne siellä typissä pelästyi noita mun isis-juttuja eikä oo kutsumassa mihinkään neuvotteluun.
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.03.2018 23:03

Kyllästyneen mainitsema asenne voi kuulua psykiatrisen sairauden/häiriöisyyden 'oireistoon', eikä se ole itse valittu/aiheutettu asia tai mitään sellaista, joka korjaantuisi moralisoinnilla, hutkimisella tai muulla vastaavalla.

Persoonallisuushäiriöisyys erilaisine reagoimisen, sopeutumisen ja käyttäytymisen ongelmineen ei ole asennekysymys:
Persoonallisuushäiriöt ovat pitkäaikaisia ja joustamattomia ajatus- ja käyttäytymismalleja, jotka aiheuttavat henkilölle haittaa. Niihin liittyy usein henkilökohtaista kärsimystä ja ongelmia ihmissuhteissa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä. Persoonallisuushäiriöihin liittyvät piirteet ovat siinä määrin syvään juurtuneita, että henkilö itse ei useinkaan miellä niitä häiriöksi. Ne saattavat aiheuttaa kuitenkin ihmissuhderistiriitoja, ristiriitaa henkilön ja yhteiskunnan välille tai toistuvaa epätasapainoa henkilön odotusten ja kykyjen välillä mikä taas voi altistaa ahdistus- ja masennusoireille.
Raja persoonallisuushäiriöisen ja normaalina pidetyn käytöksen välillä on liukuva. Useilla psyykkisesti terveillä ihmisillä voi ilmetä voimakkaassa stressitilanteessa poikkeavia tapoja kokea asioita tai käyttäytyä. Persoonallisuushäiriöissä nämä tavat ja käytös ovat kuitenkin luonteeltaan pitkäaikaisia, jäykempiä ja itsepäisempiä.
Persoonallisuushäiriöille ominaisia, syvään juurtuneita ajatus ja toimintamalleja on vaikea muuttaa, mutta ne voi oppia tuntemaan, ja niiden kanssa voi oppia elämään. Mikäli persoonallisuushäiriöstä aiheutuu vaikeaa oirehtimista, hoitoon on syytä hankkiutua. Luottamuksellisessa hoitosuhteessa hankalia taipuksia voi tutkistella ja niiden kanssa voi opetella elämään. Iän myötä taipumukset usein lievittyvät. Mikäli oirehtimiseen liittyy vakavia masennus- tai ahdistus oireita, saatetaan tarvita oireenmukaista lääkitykstä. Joissain tapauksissa, jos oirehtiminen on vakavasti itsetuhoista tai psykoottista, saatetaan lääkityksen ohella tarvita myös päiväosasto- tai sairaalahoitojaksoa.


https://www.mielenterveystalo.fi/aikuis ... fault.aspx
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 26.03.2018 23:26

Ja voitaisiinhan katkollekin nykypäivänä tuoda kasvisvaihtoehto..
Viimeksi muokannut trisse päivämäärä 27.03.2018 14:04, muokattu yhteensä 1 kerran
trisse
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja vibeke » 27.03.2018 12:23

Finanssiala ry:n lakimies (huom. sylttytehtaana siis työeläkeyhtiöt): "Työkyvyttömyys ei ole ilmoitusasia", http://www.finanssiala.fi/uutismajakka/ ... sasia.aspx. Lainaan pari kohtaa.
Työeläkelait edellyttävät, että vaikka ihmisessä olisi 39 prosenttia "kremppaa", hänen tulee jatkaa kokoaikaista työskentelyä. Laki siis edellyttää, että varsin sairaanakin pitää jatkaa työelämässä, vieläpä kokoaikaisesti. Tätä lain mukaista työkyvyttömyyden kynnystä noudattaen työkyvyttömyyseläkehakemuksista hyväksytään noin 70 prosenttia.

Suomen laissa on 11 erilaista työkyvyttömyysmääritelmää. (...) Ei voida olettaa, että hoitavat lääkärit tuntisivat jokaisen lain mukaisen työkyvyttömyyden määritelmän tai että he tietäisivät niihin liittyvät ratkaisulinjat.

Arviota tehtäessä ratkaisevaa ei ole useankaan hoitavan lääkärin mielipide hakijan työkyvyttömyydestä, vaan hoitavan lääkärin tekemä kuvaus potilaan terveydentilasta ja sitä heikentävistä seikoista.
vibeke
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja vibeke » 04.08.2018 09:07

https://stm.fi/ote-blogi/-/blogs/pitkaa ... suurin-osa
Pitkään työttömänä olleiden työkyvyttömyyseläkehakemuksista hylätään suurin osa
Raija Kerätär Julkaisupäivä 11.6.2018 11.29 BLOGIT STM
Riitta Huurinainen tutki vuonna 2014 kansaneläkelain mukaista työkyvyttömyyseläkettä hakeneiden yli 18 000 suomalaisen saamat päätökset ja totesi, että yli 200 päivää työttömänä olleiden eläkehakemuksista hylätään yli 87 prosenttia. Niiden, jotka eivät ole olleet työttöminä, hakemuksista hylättiin 31 prosenttia.

Mitä pitempään työttömyys on jatkunut, sitä todennäköisempää oli hylkääminen. Alueelliset vaihtelut olivat myös suuria: Etelä-Karjalassa asuvien työttömien hakemuksista hylättiin 70 prosenttia, kun taas Länsi-Uudellamaalla asuvien pitkäaikaistyöttömien hakemuksista hylättiin lähes kaikki (runsaat 96 prosenttia).

Sosiaalivakuutusjärjestelmän yksi perusvaatimuksista on sen yhdenvertaisuus kansalaisten kesken. Tämä ei nyt selvästikään toteudu.


Aiemmissa selvityksissä on näet myös todettu, että lähes puolessa hylkäyksen saaneiden lääkärinlausunnoista on selviä puutteita.

On siis kyse työkyvyn ja kuntoutustarpeen arvioinnin osaamisen puutteista ja löydösten dokumentoinnin vaikeuksista. Myös hakijan saamalla asiantuntija-avulla on huomattava merkitys. Ruotsissa tehdyssä tutkimuksessa hylkäyksen saaneiden ryhmässä 91 prosenttia oli tehnyt hakemuksensa itse, kun taas hyväksytyn saaneiden kontrolliryhmässä itse hakemuksensa tehneitä oli vain 13 prosenttia.
vibeke
 

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja trisse » 08.08.2018 00:22

Mielenkiintoista, kiitos vibeke.
trisse
 

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa