Olen jo pitkään pohtinut, josko eräs toinenkin kaverini vauvanhakkaajavoittajan lisäksi olisi mahdollisesti persoonallisuushäiriöinen. Tällä henkilöllä on joitain todella hyvin suojaväritettyjä ja piilotettuja narsistiseen persoonallisuushäiriöön, tai sosiopatiaan, tai psykopatiaan viittaavia piirteitä.
Olen tuntenut tämänkin henkilön aika nuoresta lähtien, mutta en ole ollut hänen kanssaan kovin tiiviisti tekemisissä ennen, kuin vasta aikuisiän kynnyksellä. Ennen tätä tämä henkilö oli kaikin puolin mukava heppu, josta minulla ei mitään pahaa sanottavaa tule mieleen. Sosiaalinen, ystävällinen, huumorintajuinen, iloinen kaveri.
Hän alkoi sitten olemaan minun suuntaani aktiivinen ja aloitteellinen siinä aikuisuuden kynnyksellä ja aloimme sitä kautta olemaan enemmän tekemisissä keskenämme. Erikoisia juttuja alkoi tulemaan eteen vasta, kun olin ollut hänen kanssaan tiiviimmin tekemisissä parin vuoden ajan.
Ensimmäinen juttu tulee mieleen messenger-aikakaudelta, ennen facebookia. Aina, kun kirjauduin messengeriin ja menin kirjoittamaan tälle tyypille jotain, niin henkilö meni pian offline-tilaan vastaamatta minulle mitään, ei halunnut jutella. Hän oli saattanut itse soitella minulle viikonloppuna ja kysellä ensi viikonlopun suunnitelmista, mutta jos menin viikolla kirjoittamaan hänelle messegerissä, että "moi", niin kaveri häipyi samantien offlineen. Hän ei myöskään ottanut minuun yhteyttä myöhemmin.
Kun tällaista häipymistä oli tapahtunut jatkuvasti muutaman kuukauden periodilla ja olin jo kyllästynyt ja lakannut tekemästä hänelle aloitteita messengerissä, hän alkoi häipymään messengeristä aina, kun kirjauduin sisään. Näytti siltä, että aina, kun kirjauduin, tämä tyyppi oli online, mutta kun olin ollut muutaman minuutin kirjautuneena, hän katosi offline-tilaan. Miehen käyttäytyminen oli sellaista, kuin hän olisi tarkoituksella yrittänyt vältellä juuri minua messengerissä.
Samoihin aikoihin hän myös vähensi soittelua minulle ja meidän välinen yhteydenpito kääntyi vahvasti siihen, että se oli minun aloitteiden varassa. Lopulta yhteydenpitomme alkoi hiipumaan lähes täysin ja tuli parin vuoden ajanjakso, ettemme olleet kovin paljoa tekemisissä.
Pohdin silloin aikoinaan tätä messengeristä häipyilyä. Olin kokenut vastaavaa kahden eri persoonallisuushäiriöisen henkilön kanssa, toinen heistä narsistinen, toinen epävakaa. Näillä oli tapana, että jätettiin joidenkin asioiden käsittelyä auki ja, kun sitten yritin näiden asioiden tiimoilta ottaa yhteyttä messengerin kautta, niin siellä ei tullut minulle vastausta, tai mahdollisesti jopa poistuttiin offline-tilaan.
Tämän kaverini käyttäytyminen oli tässä mielessä hyvin samanlaista, kuin näillä persoonallisuushäiriöisillä henkilöillä. Olen sittemmin mieltänyt tällaisen messengeristä poistuilun siten, että sillä yritetään saada luotua itselle sellainen vaikutelma, että toinen ihminen on itsestä riippuvainen. Tämä riippuvuussuhde symboloi vauvan riippuvuussuhdetta äidistään ja, kun tässä luodussa asetelmassa henkilö on itse se, josta ollaan riippuvaisia, eli henkilö on tässä äidin asemassa, niin hän saa sitäkautta omnipotentteja fiiliksiä, koska hän kokee itsensä samallalailla kaikkivoipaiseksi, kuin hän vauvana koki äitinsä.
Siinä meni tosiaan pari vuotta aika vähällä yhteydenpidolla. Suurin piirtein ensimmäinen vuosi tästä oli tällaista pelleilyä hänen puoleltaan, että aina häipyi messengeristä, kun kirjauduin sisään. Aina oli online ja aina häipyi offline-tilaan, kun minä tulin onlineen. Kun muutaman kerran hänen aloitteestaan sovimme tapaamisesta kaupungille, tai johonkin, hän ei saapunutkaan paikalle ja lakkasi vastaamasta puhelimeen.
Sitten aloimme kuitenkin jostain syystä pitämään taas enemmän yhteyttä ja aloimme liikuskelemaan baareissa yhdessä. Tuolloinkin yhteydenpidossa oli pientä takkuamista, mutta koska olin kokemusteni seurauksena tullut melko passiiviseksi, niin samanlaista pelleilyä ei päässyt kehittymään, kuin aiemmin ja yhteydenpitomme näytti olevan melko tasavertaista.
Tässä kohtaa hänestä tuli kuitenkin esiin uusi piirre, mikä on minun mielestäni samaa linjaa, kuin tämä messengeristä häipyilykin. Kun kävimme baareissa yhdessä, hänelle näytti muodostuvan tavaksi vähän samanlainen juttu, kuin vauvanhakkaajavoittajallakin, eli tämä heppu alkoi katoilemaan kesken baari-illan.
Jos menimme baariin yhdessä sisään, oli aikalailla sääntö, että mies katosi johonkin parin tunnin sisään ja lakkasi vastaamasta minulle puhelimeen. Kun samassa baarissa oli usein muitakin hänen kavereitaan, menin yleensä kysymään näiltä, että onko tätä kaveriani näkynyt, kun mies on kadonnut, eikä vastaa puhelimeen, niin sain vastaukseksi, että "joo se meni tonne toiseen baariin, eikö se sanonut sulle mitään?". Kun tämä henkilö, jolta kysyin, sitten soitti kadonneelle kaverilleni omalla puhelimellaan, niin kas kummaa kaveri vastasikin tälle puhelimeen, vaikka minulle hän ei vastannut...
Baarista katoilut olivat erikoisia sikälikin, että se oli usein hän, joka minua pyysi baariin, koska en viitsinyt aiempien kokemusteni vuoksi tehdä kovin paljoa aloitteita hänen suuntaansa. Hän siis pyysi minut baariin ja sitten vähän alkoholia saatuaan halusikin minusta jo eroon. Sama kaava toistui monen monituista kertaa.
Koen, että tämä oli häneltä toinen samaa sarjaa oleva kikka, jolla hän yritti vakuuttaa itselleen, että olen hänestä riippuvainen, että meidän välinen yhteydenpitomme perustuu minun riippuvuudelle hänestä.
Olen kokenut vastaavanlaista katoilua sekä tämän sosiopaattisen vauvanhakkaajavoittajan kanssa, joka pyysi kavereita luokseen yökylään, mutta sitten jättikin nämä yöksi kadulle, että tuntemani psykopaatin kanssa, joka myös hävisi yleensä baari-illan aikana omille teilleen.
Jonkinlaista selitystä tämän henkilön mielenmaailmalle saattaa antaa kokemukseni siitä, kun olin hänen luonaan kylässä. Hän saattoi itse pyytää minua kylään, mutta kun olin siellä hänen luonaan, niin hän oli, kuin minua ei olisikaan... kirjoitteli facebookin pikaviestiohjelman kautta kavereidensa kanssa... Kun joltain toiselta henkilöltä tuli hänelle viestiä, niin hän totesi, että "en mä tuolle vastaa"... hän rankkasi ihmisiä sen mukaan, kuka oli coolein jätkä ja kenellä oli eniten kavereita ja jutteli ja pyrki juttelemaan näiden cooleimpien tyyppien kanssa, kun taas vähemmän coolien tyyppien hän ei katsonut olevan vastauksensa arvoisia.
Jouduin myös aika raa'alla tavalla kokemaan paikkani hänen rankingissaan. Hän alkoi ehdottelemaan minulle, että lähtisimme kahdestaan etelän matkalle, koska olin kuulemma ainoa sellainen luotettavampi kaveri hänellä, jonka kanssa uskalsi lähteä reissuun tietäen, että siellä ei tule mitään ongelmia eteen.
Meidän piti tilata äkkilähtö. Olimme puhelimen ja messengerin välityksellä löytäneet sopivan matkakohteen ja hyvän äkkilähdön sinne. Minun oli tarkoitus mennä hänen luokseen ja meidän piti tilata matka. Mitäs sitten kävikään... Hän lakkasi vastaamasta puhelimeen ja messengeriin. Kun minun piti mennä hänen luokseen, en saanut häneen yhteyttä... En saanut häneen yhteyttä koko kesän aikana.
Lopulta noin viiden viikon kuluttua hän vastasi minulle ja kertoi, että hänen kaverinsa(nämä coolit kaverit) olivat pyytäneet häntä mökilleen ja hän oli ollut pari viikkoa siellä mökillä ryyppäämässä ja juonut kaikki rahansa.
Coolit kaverit menivät sen enempää ajattelematta minusta ja sopimastamme lomamatkasta ohi, kun vain pyysivät tämän tyypin mökilleen.
Hän pyyteli jatkossakin minua baariin kanssaan, mutta koska homma jatkui samanlaisena, että mies katosi jokaisen baarireissun aikana kesken kaiken ja lakkasi vastaamasta puhelimeen, niin minä aloin lopettamaan yhteydenpitoani hänen kanssaan ja lakkasin vastaamasta hänelle puhelimeen ja tekstiviesteihin.
Facebookissa hän jatkoi tämän jälkeen samaa pelleilyä, kuin messengerissä aikoinaan, eli mies oli aina online-tilassa, kun kirjauduin facebookiin, mutta lähes heti kirjauduttuani, hänen meni offline-tilaan. Sama kaava toistui kuukaudesta ja vuodesta toiseen, vaikka en edes yrittänyt jutella hänen kanssaan.
Kun joskus harvoin, pari kertaa vuodessa vaihdoimme muutaman sanan facebookin pikaviestiohjelmassa, niin hänen juttunsa olivat todella ilkeitä ja törkeitä... Kun olin toipumassa sydänlihastulehduksesta, niin kaverin kommentit oli tyyliä "mielisairaathan ei töissä käy". Mies myös suhtautui sairauteeni ihan, kuin olisin valehdellut koko jutun.
Vauvanhakkaajavoittajaa hän on ylistänyt, koska vauvanhakkaajavoittaja käy töissä.
Tuleeko tästä kuvaamastani henkilöstä vaikutelma, että hän saattaisi olla narsisti? Perinteistä hovia hänellä ei ole, mutta tuttavapiirinsä on hyvin laaja. Aikuisena hänestä on tullut aika pintaliitäjämäinen tyyppi, joka käy joka viikonloppu yökerhoissa, joissa hän tuntuu tuntevan joka toisen sisälläolijan. Naisten kanssa hän ei oikein osaa. Huorissa on kuulemma käynyt.
Nyt hän on ollut pari-kolme vuotta yhdessä ensimmäisen varsinaisen naisystävänsä kanssa ja heille syntyi vähän aikaa sitten lapsi.