Nettiterapia vituttaa

Re: Nettiterapia vituttaa

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 14.01.2018 12:50

Mirri:"Jos tuo mainittu 80 prosenttia pitää paikkansa, on aihetta suhtautua toiveikkaasti Husin nettiterapiaan."

Kävin vuosia sitten Depressiokoulun ja palautteeseen laitoin eriteltynä kaksi pientä oivallusta jotka olin saanut. Muuten arvioni oli lievän kielteistä tai neutraalia blaablaata. En pitänyt depressiokoulua erityisen hyödyllisenä, tosin en haitallisenakaan.

Jälkeenpäin kuulin, että papereihini oli kirjoitettu minun hyötyneen depressiokoulusta hyvin paljon. Kun kysyin, miten olivat tulleet tuohon johtopäätökseen, sanoivat että palautteen ja havainnoinnin perusteella. Olinhan palannut töihinkin Depressiokoulun jälkeen. Tottakai olin palannut töihin, koska vuorotteluvapaani loppui.

Jos nettiterapian hyöty on arvioitu samantapaisilla kriteereillä kuin Depressiokouluni hyöty, en ihmettelisi vaikka hyötyprosentti olisi vielä suurempi.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Nettiterapia vituttaa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.01.2018 15:28

Minä taisin päästä Depressiokoulussa hyvään ryhmään, jolla oli paljon annettavaa. Niin uusia oivalluksia kuin elämänkokemustakin. Voihan olla, että Depressiokoulusta on vaikea saada mitään irti, jos ryhmän keskinäinen vuorovaikutus ei toimi. Se asia on tietysti paljon kiinni ryhmän vetäjästä, mutta on siinä osuutensa ryhmäläisilläkin.
Ensimmäistä lukuunottamatta jokaisella Depressiokoulun tapaamiskerralla eniten äänessä ovat ryhmäläiset, joten heidän panoksensa on aika suuri.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Nettiterapia vituttaa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.01.2018 16:38

Mirri kirjoitti:Minä taisin päästä Depressiokoulussa hyvään ryhmään, jolla oli paljon annettavaa. Niin uusia oivalluksia kuin elämänkokemustakin. Voihan olla, että Depressiokoulusta on vaikea saada mitään irti, jos ryhmän keskinäinen vuorovaikutus ei toimi. Se asia on tietysti paljon kiinni ryhmän vetäjästä, mutta on siinä osuutensa ryhmäläisilläkin...

En suostu vierittämään syytä Depressiokoulun toimimattomuudesta muiden ryhmäläisten viaksi, enkä liioin suostu sitä omalle kontollenikaan ottamaan.
Kyllä minä tosissani yritin suhtautua asiaan positiivisesti ja avoimella mielellä, mutta todellisuus kuitenkin läiskähti päin näköä; tyhjänpäiväistä itsestäänselvyyksien toistelua, "lähde lenkille" -kehottelua sekä lapsellista "olet ihan hyvä" -mantran tuputusta.

Ja jos potilaiden antama palaute on tulkittu ja seulottu samaan tapaan kuin Valkosiivellä, en ihmettele prosenttilukuja. Lisäksi tiedän omasta kokemuksesta, ettei ainakaan minulle suotu mahdollisuutta antaa minkäänlaista palautetta.

Näillä perusteilla en pidä sinun lähteittesi tyytyväisyyslukuja luotettavina.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nettiterapia vituttaa

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 14.01.2018 16:41

Onko Tristanilla joku asia, joka ei vituta?
Sievä Sigismund
 

Re: Nettiterapia vituttaa

ViestiKirjoittaja trisse » 14.01.2018 19:05

Kyllästynyt kirjoitti:Niin, siis vastaajista on 80 % ilmoittanut nettiterapiasta olevan hyötyä.

Mutta kuinka suuri on ollut vastaajien osuus kaikista osallistuneista?

Kun aikoinaan olin päiväsairaalassa, siellä hehkutettiin kuinka hyvää palautetta he ovat saaneet potilailta saaneet.
Minun mielestäni asia oli toisin, ainakaan minä en hyötynyt päiväsairaalan käytävällä istuskelemisesta millään tavalla.

Ja kuinkas sitten hoitojakson päättyessä kävikään; minulle ei annettu palautelomaketta täytettäväksi lainkaan.


Mä luulen kovasti että mut poistetaan vaikuttavuustutkimuksesta jollain perusteella tilastollisena outlierinä. Esim. masennuksen keston vuoksi tai muiden diagnoosien.

Mutta täytyy kysyä olisiko ADD:n hoitoon jotain nettiterapiaa ja voisinko päästä siihen. Niillä vois siinä olla jotain konkreettisia apukeinoja hallita kaoottista arkea ja järkeviä tehtäviä. Pyydän omalääkäriltäni sellaiseen.
trisse
 

Re: Nettiterapia vituttaa

ViestiKirjoittaja trisse » 14.01.2018 19:09

Sievä Sigismund kirjoitti:Onko Tristanilla joku asia, joka ei vituta?


Tuleva matka ei vituttais jos mulla ei ois tätä flunssaa...
trisse
 

Re: Nettiterapia vituttaa

ViestiKirjoittaja trisse » 14.01.2018 19:25

Mirri kirjoitti:Minä taisin päästä Depressiokoulussa hyvään ryhmään, jolla oli paljon annettavaa. Niin uusia oivalluksia kuin elämänkokemustakin. Voihan olla, että Depressiokoulusta on vaikea saada mitään irti, jos ryhmän keskinäinen vuorovaikutus ei toimi. Se asia on tietysti paljon kiinni ryhmän vetäjästä, mutta on siinä osuutensa ryhmäläisilläkin.
Ensimmäistä lukuunottamatta jokaisella Depressiokoulun tapaamiskerralla eniten äänessä ovat ryhmäläiset, joten heidän panoksensa on aika suuri.


Sigiä lainaten - onks joku hoitomuoto josta Mirri ei ois hyötynyt? (Vaikka pysyykin sitkeästi työkyvyttömänä.) Onko mitään hoitoa johon olisit suhtautunut kriittisesti tai pitänyt sopimattomana?
trisse
 

Re: Nettiterapia vituttaa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.01.2018 20:04

Ensimmäisenä tulee mieleeni perheterapian alkutaival 1980-luvulla.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Nettiterapia vituttaa

ViestiKirjoittaja ip-banni » 14.01.2018 20:07

P [PP ---]
ip-banni
 

Re: Nettiterapia vituttaa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.01.2018 20:16

Ip-banni, menit asiattomuuksiin, joten pyydän sinua poistamaan minulle kirjoittamasi viestin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Nettiterapia vituttaa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.01.2018 22:02

trisse kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Niin, siis vastaajista on 80 % ilmoittanut nettiterapiasta olevan hyötyä.

Mutta kuinka suuri on ollut vastaajien osuus kaikista osallistuneista?

Kun aikoinaan olin päiväsairaalassa, siellä hehkutettiin kuinka hyvää palautetta he ovat saaneet potilailta saaneet.
Minun mielestäni asia oli toisin, ainakaan minä en hyötynyt päiväsairaalan käytävällä istuskelemisesta millään tavalla.

Ja kuinkas sitten hoitojakson päättyessä kävikään; minulle ei annettu palautelomaketta täytettäväksi lainkaan.


Mä luulen kovasti että mut poistetaan vaikuttavuustutkimuksesta jollain perusteella tilastollisena outlierinä. Esim. masennuksen keston vuoksi tai muiden diagnoosien.

Mutta täytyy kysyä olisiko ADD:n hoitoon jotain nettiterapiaa ja voisinko päästä siihen. Niillä vois siinä olla jotain konkreettisia apukeinoja hallita kaoottista arkea ja järkeviä tehtäviä. Pyydän omalääkäriltäni sellaiseen.

Neuropsykologinen kuntoutus voisi olla sellainen. Niitä voi saada pari tai muutaman istuntoa lääkärin (neurologin) lähetteellä neurologian poliklinikalta, jos on päässyt sellaiseen potilaskirjoille. Neuropsykologisessa kuntoutuksessa voidaan esimerkiksi tarkastella työskentelytapoja, työskentelyn organisoimista, jaksottamista, muistin helpottamista tukevia toimintoja, tehdä keskittymistä tukevia harjoitteita tms. Itse varmaan psykologian opintoja opiskelleena tiedät paremminkin tuosta sisällöstä.
Hilppa
 

Re: Nettiterapia vituttaa

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.01.2018 22:18

Mirri kirjoitti:Ip-banni, menit asiattomuuksiin, joten pyydän sinua poistamaan minulle kirjoittamasi viestin.

Ilmoitin viestisi ylläpitoon; aiheeton ja asiaton perheeseeni kajoaminen oli sinulta törkeä temppu.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Nettiterapia vituttaa

ViestiKirjoittaja trisse » 15.01.2018 23:31

Hilppa kirjoitti:Neuropsykologinen kuntoutus voisi olla sellainen. Niitä voi saada pari tai muutaman istuntoa lääkärin (neurologin) lähetteellä neurologian poliklinikalta, jos on päässyt sellaiseen potilaskirjoille. Neuropsykologisessa kuntoutuksessa voidaan esimerkiksi tarkastella työskentelytapoja, työskentelyn organisoimista, jaksottamista, muistin helpottamista tukevia toimintoja, tehdä keskittymistä tukevia harjoitteita tms. Itse varmaan psykologian opintoja opiskelleena tiedät paremminkin tuosta sisällöstä.


Joo, en tiedä kuka mulle kirjoittaisi lisähoitoja kun tutkimiseeni ja hoitooni (vaikken sitä ole juuri saanutkaan) on mennyt jo niin paljon aikaa ja rahaa. Kun en nyt uniklinikallekaan vissiin pääse. Mutta nettiterapia ois ilmaista jos sitä olisi.
trisse
 

Re: Nettiterapia vituttaa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.01.2018 11:05

trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Neuropsykologinen kuntoutus voisi olla sellainen. Niitä voi saada pari tai muutaman istuntoa lääkärin (neurologin) lähetteellä neurologian poliklinikalta, jos on päässyt sellaiseen potilaskirjoille. Neuropsykologisessa kuntoutuksessa voidaan esimerkiksi tarkastella työskentelytapoja, työskentelyn organisoimista, jaksottamista, muistin helpottamista tukevia toimintoja, tehdä keskittymistä tukevia harjoitteita tms. Itse varmaan psykologian opintoja opiskelleena tiedät paremminkin tuosta sisällöstä.


Joo, en tiedä kuka mulle kirjoittaisi lisähoitoja kun tutkimiseeni ja hoitooni (vaikken sitä ole juuri saanutkaan) on mennyt jo niin paljon aikaa ja rahaa. Kun en nyt uniklinikallekaan vissiin pääse. Mutta nettiterapia ois ilmaista jos sitä olisi.

Yksi peruste on ylitse muiden ja jolla rahahanat aukeavat yleensä aina ja ainoastaan. Mikäli on perusteltua työkyvyn parantamisen/säilyttämisen kannalta.

Kuulostaa minusta siltä, että saattaisit oikein perusteltuna tuollaisen saada. Kyse on parista ja muuutamasta istunnosta ehkä. Toisaalta aiheeseen voi perehtyä ehkä englanninkielisten sivustojen kautta. Olin yllättynyt miten heikkoa on anti suomenkielisillä sivustoilla, mutta jenkki- ja kanadalaiset sivustot ovat oman sairauteni tietoannilta olleet hyödyllisimmät.
Hilppa
 

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron