Minun oikeuteni

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.10.2017 14:03

Ehti tulla vaikea psyykkinen sairastuminen psykooseineen ennen aspergerin diagnosointia, ja potilas on liian sairas ja häiriöinen kyetäkseen ymmärtämään tarvitsevansa ammattilaisten apua ja lääketieteellistä hoitoa. Mutta ei tästä tapauksesta enempää; samaan asiaan liittyy aiemmin aloittamani ketju Lääkäri psykiatrisen potilaan luokse Helsingissä?. viewtopic.php?f=9&t=19994
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja vibeke » 20.10.2017 14:22

Kuulostaapa vaikealta tilanteelta.

Minusta on aina väärin, jos vastuu aikuisesta ihmisestä kaatuu omaisen niskaan, olipa se omainen sitten oma lapsi tai oma vanhempi. Vastuu aikuisesta lapsesta saattaa kaatua vanhemman niskaan, kun yhteiskunnan palvelujärjestelmä pettää. Riippuvuussuhteessa eläminen ei ole aikuisen lapsenkaan etu, sillä se ei ole itsenäistä elämää.

Myös lapsen niskaan voi kaatua vastuu omasta fyysisesti tai psyykkisesti sairaasta vanhemmastaan. Siinä jää oma lapsuus elämättä. Vastuu vanhemmasta voi säilyä lapsella vielä lapsen aikuistuttuakin, eikä oma elämä ehkä pääse alkamaan, ennen kuin vanhempi lopulta kuolee. Juuri osui silmiini tämä uutinen: https://yle.fi/uutiset/3-9863513
Kirsi Hokkila huolehti alaikäisenä MS-tautia sairastavasta äidistään – "Kenenkään lapsen tai nuoren ei pitäisi joutua kantamaan yksin sitä taakkaa"
Suomessa saattaa olla jopa yli 20 000 lasta ja nuorta, joilla on merkittävää hoitovastuuta läheisestään. Heitä yritetään nyt tunnistaa ja tavoittaa.


Mirrin esiinnostamat jämäkkyystaidot ovat minusta hyvin tärkeä asia.
vibeke
 

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 20.10.2017 15:15

Miksi omainen sitten kulkee omaisten ryhmässä hakemassa vertaistukea, jos on sitä mieltä, että hänen lapsensa kuuluu hoitaa yhteiskunta?

Tähän ei tarvi kenenkään vastata, jos kysymys loukkaa. Se voi olla vaan mun pohdintani.
m-vaiva
 

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.10.2017 15:43

M-vaiva, esittämäsi kysymys on niin tärkeä, että siihen vastaaminen tarvitsee toisen ketjun.

viewtopic.php?f=9&t=20109
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja vibeke » 20.10.2017 16:51

m-vaiva kirjoitti:Miksi omainen sitten kulkee omaisten ryhmässä hakemassa vertaistukea, jos on sitä mieltä, että hänen lapsensa kuuluu hoitaa yhteiskunta?
En ymmärrä kysymyksen logiikkaa. Minusta on mieletöntä kysyä, miksi sairaan omainen hakee vertaistukea jos on sitä mieltä, että sairaan tulee saada riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut.

Perustuslain 19 §:ssä on säädetty oikeudesta sosiaaliturvaan. Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella. Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu. Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä.
vibeke
 

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.10.2017 17:00

Noin on kuin Vibeke kertoi.

Jämäkkyyttä eli omien - ja läheistensä - oikeuksien vaatimista ja niistä kiinni pitämistä ihmiset tarvitsevat silloin kun oikeudet ovat syystä tai toisesta uhattuina. Jämäkkyyden löytämiseen tarvitaan usein vertaistukea toisilta vastaavanlaisissa tilanteissa eläviltä ihmisiltä; tarvitaan joukkovoimaa, joka rohkaisee ja vahvistaa yksilöitä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja Noolan » 20.10.2017 17:28

Minusta läheiset ihmiset ovat sidoksissa toisiinsa, ymmärrän sen hyvin eri asiaksi kuin 'riippuvuus' jota tässä ketjussa korostetaan. Minä olen olemassa läheisieni tuen tarpeelle ja he minun, näin siksi että he ovat minulle tärkeitä ja rakkaita eikä elämässä loppujenlopuksi ole olemassa mitään muuta niin arvokasta kuin toiset elävät ja jaetut hetket. Oletan myös, että joskus vielä tulee aika kun oma äitini on voimiensa heiketessä jossain määrin minun avustani riippuvainen ja pidän sitä varsin luonnollisena osana elämänkaarta: lapsuudessani suhde oli toisinpäin.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan
 
Viestit: 542
Liittynyt: 08.06.2014 12:44

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja vibeke » 20.10.2017 17:42

.
Viimeksi muokannut vibeke päivämäärä 27.10.2017 22:27, muokattu yhteensä 1 kerran
vibeke
 

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 20.10.2017 19:33

Mirri kirjoitti:Noin on kuin Vibeke kertoi.

Jämäkkyyttä eli omien - ja läheistensä - oikeuksien vaatimista ja niistä kiinni pitämistä ihmiset tarvitsevat silloin kun oikeudet ovat syystä tai toisesta uhattuina. Jämäkkyyden löytämiseen tarvitaan usein vertaistukea toisilta vastaavanlaisissa tilanteissa eläviltä ihmisiltä; tarvitaan joukkovoimaa, joka rohkaisee ja vahvistaa yksilöitä.

Siirsit vastaamisen kysymykseeni toiseen ketjuun ja sitten jatkat tässä ketjussa kuitenkin.
m-vaiva
 

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.10.2017 20:38

Sain hyvän tilaisuuden ottaa tärkeän aiheen esille toisessa ketjussa.
Tämän ketjun aihe on paljon laajempi kuin sinun kysymyksesi, joka rajoittui vain vanhempiin ja näiden psyykkisesti sairastuneisiin lapsiin. Kuten hyvin tiedät: on lapsia, joiden äiti tai isä on psyykkisesti sairas, on sisaruksia, puolisoita, ystäviä...

Jämäkkyys, rajojen asettaminen, ja omista oikeuksista kiinni pitäminen koskee heitä kaikkia, ja lisäksi monia muita ihmisiä, jotka elävät 'hoitosuhteessa' jonkun aikuisen henkilön kanssa. Hoidettavahan voi olla vaikka seinänaapuri, joka on niin tarvitsevainen, että toinen uupuu ja tarvitsee avukseen jämäkkyysoikeuksien listaa ymmärtääkseen, että johonkin kohtaan täytyy asettaa rajat, eikä uhrautuminen auta ketään.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 20.10.2017 20:42

vibeke kirjoitti:
m-vaiva kirjoitti:Miksi omainen sitten kulkee omaisten ryhmässä hakemassa vertaistukea, jos on sitä mieltä, että hänen lapsensa kuuluu hoitaa yhteiskunta?
En ymmärrä kysymyksen logiikkaa. Minusta on mieletöntä kysyä, miksi sairaan omainen hakee vertaistukea jos on sitä mieltä, että sairaan tulee saada riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut.

Siille mie en voi mitään et ymmärrä ja asiasta keskustellaan täällä
viewtopic.php?f=9&t=20109
m-vaiva
 

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja trisse » 21.10.2017 23:07

.Kissi kirjoitti:EI 7. sanoa ei kaikelle, mihin en koe olevani valmis, mikä tuntuu vaaralliselta tai mikä loukkaa arvojani.


Miksei? (Muuten olen sinun listasi kanssa aika samoilla linjoilla.)
trisse
 

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja trisse » 21.10.2017 23:10

Mirri kirjoitti:Minulla on oikeus saada ystäviä, toisin sanoen kenelläkään ei ole oikeutta kontrolloida, rajoittaa tai estää ystävyyssuhteitani.

Ystäviin ja ystävyyssuhteisiin - sekä niiden solmimisyrityksiin - kajoavaa kontrollointia (lue: henkistä väkivaltaa!) voi tapahtua ainakin parisuhteessa ja myös muissa perhesuhteissa, vaikkapa oman kodin seinien sisällä. Toisaalta ihminen voi itse ajatella olevansa 'liian rasittava tyyppi' ystävyyssuhteisiin; näin voivat ajatella esimerkiksi psykiatristen potilaiden vanhemmat tai lapset, jotka elävät pysyvästi kuormittavassa elämäntilanteessa ja monenlaisten toinen toistaan vakavampien ongelmien ympäröimänä.

Ethän [PP - - -]
trisse
 

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja trisse » 21.10.2017 23:14

Valkosiipi kirjoitti:Etukäteen on aika mahdoton sanoa, miten jonkun ihmisen lapset tulevat selviytymään aikuisena. Niin monet asiat vaikuttavat...


Niin kuin sitäkin on mahdoton sanoa että millä kriteerein määritellään kuka selviytyy hyvin ja kuka ei. Joo, empaattinen ja vaatimaton neurokirurgi varmaan selviytyy hyvin ja pakkohoidossa oleva skitsofreniapotilas huonosti mutta entä noiden välissä olevat keissit.
trisse
 

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja Katla » 22.10.2017 16:57

trisse kirjoitti:
.Kissi kirjoitti:EI 7. sanoa ei kaikelle, mihin en koe olevani valmis, mikä tuntuu vaaralliselta tai mikä loukkaa arvojani.


Miksei? (Muuten olen sinun listasi kanssa aika samoilla linjoilla.)

niin, ajattelin omalle kohdalleni: en ole valmis menemään kirkkoon, minun on silti oikein tehdä niin, kastajaisia, hautajaisia häitä. Minusta on vaarallista kulkea yksin pimeässä, joudun silti tekemään niin. Minun salaisia arvojani loukkaa homot ja ...silti pärjään niiden kanssa, kunhan en uhoa omia arvojani.
Katla
 

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.10.2017 17:20

Trisse, kieltäydyit pyynnöstäni poistaa henkilökohtaisuuksiin menevä viestisi, joten ilmoitin sen ylläpitoon.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja trisse » 22.10.2017 18:13

Ihan vapaasti. Ylläpito on ignoroinut kaikkia minun ilmoituksiani, kysymyksiäni ja kommenttejani ainakin viimeiset pari kuukautta. Ehkä sinä olet minua onnekkaampi!
trisse
 

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 22.10.2017 19:13

nnn
Viimeksi muokannut m-vaiva päivämäärä 22.10.2017 21:15, muokattu yhteensä 1 kerran
m-vaiva
 

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.10.2017 19:41

Sanot nähneesi, joten kerro tarkemmin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Minun oikeuteni

ViestiKirjoittaja Katla » 22.10.2017 19:56

tää menee nyt sellaiseksi, että jahkaat jo menneitä höpötyksiä. Jos me kaikki poistaisimme omat tekstimme ja päälle vielä ylläpito komentaa, niin onkos kaikki sillä sitten ok. Mitäs sinä haluat nyt?
Katla
 

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa