Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja jupe » 14.10.2016 16:29

Jos saa täydentää kaunokirjalliselta puolelta: Marko Tapio: Aapo Heiskasen viikatetanssi (1956).
jupe
 
Viestit: 821
Liittynyt: 18.07.2015 18:35

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.10.2016 20:37

trisse kirjoitti:Taisi olla Kirsi Kunnaksen Tapahtui Tiitiäisen maassa. Siitä pidin lapsena.

Googlailemalla selvisi, että mainitsemasi kirjan ensipainos on vuodelta 2004.

Hanhiemon satuaarre voisi olla Tiitiäisen satupuun lisäksi elämään(i) eniten vaikuttanut kirja:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hanhiemon_satuaarre

Hanhiemon iloinen lipas on Kirsi Kunnaksen riimitelmä Hanhiemon satuaarteesta, mutta siihen en tiedä/muista tutustuneeni.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 14.10.2016 20:54

Hanhiemon Iloinen Lipas oli yksi lapsuuteni rakkaimpia satu-ja runokirjoja. Se on tallessa minulla vieläkin ja olen sitä myös omalle lapselleni lukenut hänen ollessaan pieni.
Sateentekijä
 

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 14.10.2016 21:00

Ja tietysti sitten tämä:

Kuva

Kirja on tallessa pojallani ja minä osaan siitä monta runoa vieläkin ulkoa!
Sateentekijä
 

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja trisse » 14.10.2016 21:26

Mirri kirjoitti:
trisse kirjoitti:Taisi olla Kirsi Kunnaksen Tapahtui Tiitiäisen maassa. Siitä pidin lapsena.

Googlailemalla selvisi, että mainitsemasi kirjan ensipainos on vuodelta 2004.



No perse - mikäköhän se sitten oli? Äitini saattaisi tietää. Jos en sekoita kannen kuvaa sivun kuvaan niin valkoisessa kannessa olisi Kekkosen pää lentävällä matolla.
trisse
 

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja huu » 21.10.2016 14:27

Kaapon vastaus "Aapinen" oli hyvä, mutta meikä ei hyötynyt siitä, koska osasin sanalukua kouluun mennessäni.

Siispä varhaisen teini-iän (13-v) vaikuttanein oli Duff Cooperin "Talleyrand"- elämänkerta, Otavan kirjapaino, Helsinki 1956. Todennäköisesti kirja oli löydetty perheen kirjahyllystä.

Lähetin kirjeen Ranskan suurlähetystöön Helsingissä ja kysyin missä on Francois Gérardin muotokuva hänestä ja sain - toisen kirjeen jälkeen - vastauksen, että Louvressa. Kun 15-vuotiaana ensimmäisen kerran Pariisissa kävelin sinne, kävi ilmi että muotokuva ei ollutkaan siellä. Että vitutti. Oli siellä tosin muuta katsottavaa. (Hieman helpotti.)
huu
 

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.11.2020 02:05

Psykopatologia kirjoitti:Minulla on (sama kuin Viitamäellä), Otto Fenichel (1945): The Psychoanalytic Theory of Neurosis.

Täydennän päivemmällä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 06.11.2020 21:27

Hermann Hessen Arosusi. Samaistuin k.o kirjan päähenkilöön eli Harry Halleriin. Siitähän otin jopa alkuperäisen Tukiasema-nimimerkkini.
Elin itse ennen psykoosia kuin Arosusi. Eristäydyin kirjojen ja musiikin ja opintojen pariin. Hieman kuntouduttuani aloin viettää opiskelijaelämää yhdistyksissä ja bileissä jne. Ja kävin treffeillä ja olin ns. "ajan hermolla". Ja ennen koronaa tein miesystäväni kanssa samaa kuin Harry Haller eli kävimme kuuntelemassa pienillä klubeilla mm. jazzkeikkoja jne ja muutenkin olen tykännyt käydä kulttuurimestoissa ja -tapahtumissa. Ja siis toki seksuaali-identiteettiäkin tuli tutkittua sekä Tusetan jäsenenä mm. ryhmissä ja Vinokinossa (leffafestari) ja Suxesissa (baari) ja treffeillä. En ny kirjoita kronologisesti, eli tuota identiteettijutskaa tuli työstettyä ennen miesystävän kohtaamista ja tauollamme, kun olimme ystäviä välillä muutaman vuoden.
Arosudessa on myös psykoottistyyppisiä jaksoja mm. jotain autokolareita ja huumeiden käyttöä ja ihmisten muuntumisia. Ja siis mulle se on myös kertomus biseksuaalisuudesta. Ja siis Harry on viiskymppinen (n). ja itse luin k.o kirjan ekaa kertaa 16-vuotiaana, mutta olin silloin kyllä hyvinkin pikkuvanha perfektionisti. Onneksi otan nykyään elämäni rennommin. Mutta olen lukenut Arosuden ainakin 5 krt tähän mennessä.
No siis tuli ainakin kirja ja sen merkitys mulle selville teillekin, olkaa hyvät.
Born in Heideken
Avatar
Rakkaussoturi
 
Viestit: 684
Liittynyt: 13.08.2015 15:17
Paikkakunta: Turku

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja Palle » 10.11.2020 21:17

Aapinen.

Kuva

Nykyään aapiskirjasta lukemani on pahaa rasismia.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6633
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.11.2020 22:24

Pallen viestistä juolahti mieleeni...

Ehkä elämääni eniten vaikuttanut kirja ei olekaan kirja vaan esittelylehtinen, prosyyri - tiivis ja kansantajuinen 'tietopaketti' - joka kulkeutui luettavakseni vuonna 1980. Vihkosen nimi oli Mongoloidit. Sitä lukukokemusta en unohda koskaan, niin järisyttävän vastenmielinen se oli.
Onnekseni en ole ollut ainoa, jolle se on lykätty luettavaksi. Kun tarpeeksi moni luki ja tuli ravistelluksi, asenteisiin tahdottiin muutosta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.11.2020 00:01

Mirri kirjoitti:Pallen viestistä juolahti mieleeni...

Ehkä elämääni eniten vaikuttanut kirja ei olekaan kirja vaan esittelylehtinen, prosyyri - tiivis ja kansantajuinen 'tietopaketti' - joka kulkeutui luettavakseni vuonna 1980. Vihkosen nimi oli Mongoloidit...

Ettei vain olisi ollut Kehitysvammaisten tukiliiton (vai olivatko ne sittenkin Kehitysvammaliiton?) laatima opas.
Samassa paikassa tehtailtiin muitakin vastaavia lehtisiä maallikkovoimin, ja jälki oli sen näköistä.
Juuri tuosta syystä ei minun mielestäni maallikoita pitäisi päästää valistamaan ketään.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.11.2020 00:51

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Pallen viestistä juolahti mieleeni...

Ehkä elämääni eniten vaikuttanut kirja ei olekaan kirja vaan esittelylehtinen, prosyyri - tiivis ja kansantajuinen 'tietopaketti' - joka kulkeutui luettavakseni vuonna 1980. Vihkosen nimi oli Mongoloidit...

Ettei vain olisi ollut Kehitysvammaisten tukiliiton (vai olivatko ne sittenkin Kehitysvammaliiton?) laatima opas.
Samassa paikassa tehtailtiin muitakin vastaavia lehtisiä maallikkovoimin, ja jälki oli sen näköistä.
Juuri tuosta syystä ei minun mielestäni maallikoita pitäisi päästää valistamaan ketään.

Kuten kerroin, vuosi oli 1980. Jätin kertomatta, että kyseinen lehtinen oli ainoa maallikoille tarkoitettu opas, joka esimerkiksi synnytysvuodeosastoilla oli tarjolla. Se annettiin luettavaksi ja sillä siisti; ei ammattilaisilla ollut tarjota parempaa valistusta.

Kehitysvammaliitto oli ja on ammattilais- ja asiantuntijajärjestö, ei millään lailla maallikkojärjestö. Ei ole koskaan ollut.
Kehitysvammaliiton perustivat vuonna 1952 Suomen Kirkon Sisälähetysseura, Orpojen Ystävät, Helsingin Diakonissalaitos, Seinäjoen Piirisairaala, Nuorten Ystävät ja Helsingin kaupunki. Liitto perustettiin yhteistyö- ja edunvalvontajärjestöksi alan toimijoille.
Tärkeänä tehtävänä oli kouluttaa kehitysvamma-alan työntekijöitä ja levittää tietoa kehitysvammaisuudesta. Työtämme on alusta asti ohjannut vankka arvopohja ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen.

https://www.kehitysvammaliitto.fi/liitto/
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.11.2020 14:45

Kuva Kuva
Hauskaa fysiikkaa vaikutti minuun kansakoulun 3. j 4. luokalla; Pentti Eskolan (geologian emeritusprofessorin) "testamentti" taas keskikoulun
aikaan. Adolesenssiin kuului Fenichelin The Psyhoanalytic Theory of Neurosis sekä Sinuhe ja Johannes Angelos.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja logia » 15.11.2020 19:10

Kuva
Aino Manner: Viesti yöstä - mielisairaalakokemuksia, WSOY 1935
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.11.2020 01:59

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Pallen viestistä juolahti mieleeni...

Ehkä elämääni eniten vaikuttanut kirja ei olekaan kirja vaan esittelylehtinen, prosyyri - tiivis ja kansantajuinen 'tietopaketti' - joka kulkeutui luettavakseni vuonna 1980. Vihkosen nimi oli Mongoloidit...

Ettei vain olisi ollut Kehitysvammaisten tukiliiton (vai olivatko ne sittenkin Kehitysvammaliiton?) laatima opas.
Samassa paikassa tehtailtiin muitakin vastaavia lehtisiä maallikkovoimin, ja jälki oli sen näköistä.
Juuri tuosta syystä ei minun mielestäni maallikoita pitäisi päästää valistamaan ketään.

Kuten kerroin, vuosi oli 1980. Jätin kertomatta, että kyseinen lehtinen oli ainoa maallikoille tarkoitettu opas, joka esimerkiksi synnytysvuodeosastoilla oli tarjolla. Se annettiin luettavaksi ja sillä siisti; ei ammattilaisilla ollut tarjota parempaa valistusta.

Kehitysvammaliitto oli ja on ammattilais- ja asiantuntijajärjestö, ei millään lailla maallikkojärjestö. Ei ole koskaan ollut...

Olen tutustunut tietolehtiskokoelmaan jonka (muistaakseni) Kehitysvammaliitto (tai Kehitysvammaisten tukiliitto) on kehitysvammaisten omaisille useista eri kehitysvammaoireyhtymistä tuottanut ja painattanut, ja ne ovat järjestään olleet huonoja - tarkemmin sanoen kammottavan surkeita tekeleitä joiden kokoamisesta ja tekemisestä on suurelta osalta vastannut muuan yksittäinen maallikko.
Ja kun kyseistä materiaalia piti ryhtyä uudistamaan/päivittämään, urakkaan ryhtymisestä kieltäytyi useampikin oikea asiantuntija, erään heistä sanoja lainatakseni: "Noihin minä en koske metrin seipäälläkään".
Se kyllä pitää paikkaansa, ettei vuosikymmeniin ollut muutakaan tarjolla - ja siksi niitä hirvityksiä niin monta vuotta jaossa olikin.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Elämääsi eniten vaikuttanut yksittäinen kirja

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.11.2020 06:34

Kyllästynyt, kommenttisi on kiinnostava.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron