Kirjoittaja Mirri » 07.09.2015 22:11
Pinja, voi olla, että vaadit liikaa itseltäsi. Saisitkohan mistään apua lomakkeiden täyttämiseen; esimerkiksi hoitotaholtasi? Tai omaisiltasi?
Minä olen joskus tehnyt niin toimeentulotuki- kuin sairauspäiväraha- ja työkyvyttömyyseläkehakemuksia yhdessä lasteni kanssa näiden ollessa liian sairaita kyetäkseen itse selviytymään 'paperisodasta'. Olen myös tarvinnut sairaalan sosiaalityöntekijän apua ollessani itse liian sairas selviytymään omasta kuntoutustukihakemuksestani; tai tarkalleen ottaen sosiaalityöntekijä täytti ja postitti hakemuksen puolestani, minä vain allekirjoitin.
Niinpä tulee mieleeni, että psykiatrinen potilas on aika 'terve' ja koossa oleva, jos selviytyy yksinään itseään koskevista hakemuksista. Tai sitten hän on aivan liian vaativa itseään kohtaan, liian yksin, eikä osaa hakea apua 'lappujen' täyttämiseen.
Onneksi nykyisin on niin, kuten aiemmin tuli esille, että niin sairausloman kuin kuntoutustuen/työkyvyttömyyseläkkeen jatkohakemukseksi usein riittää lääkärin B-lausunto; potilaan ei tarvitse kyetä väsäämään hakemusta toisensa jälkeen. Sekin on hyvä tietää ja muistaa, että Kelalla on myös neuvontavelvollisuus; Kelan toimistoon voi vaikka varata ajan hakemusten täyttämistä varten.