Taas on hakemusten aika

Taas on hakemusten aika

ViestiKirjoittaja Pinja » 06.09.2015 19:57

Pitäisi pistää ensi vuodeksi taas hakemukset Kelaan, eilen päätin, että tänään alan hoitamaan asiaa. Ja kas kummaa, sain jo pitkän pätkän kirjoitettua ongelmia. Vahvuuksiakin pitäisi löytää, se on vaikeampaa, kun olen aina keskittynyt enemmän ongelmiini. Hakemusten teossa on ihan hirveästi työtä, joudun täyttämään monta hakemusta. Aika ahdistavaa, mutta yritän saada homman tehtyä mahdollisimman nopeasti, kun on niin kova huoli ja se ahdistaa ja stressaa lisää. Minun vaan pitää muistaa laittaa kaikki tärkeät kohdat ylös ettei jää mitään tärkeää ja merkityksellistä laittamatta.
Pinja

Re: Taas on hakemusten aika

ViestiKirjoittaja Maaria » 06.09.2015 20:42

Mitä sinä haet, kuntoutustukea?
Maaria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.09.2015 20:53

Voihan hakemuksia täydentää myöhemmin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 06.09.2015 22:19

Voi ja tässä on kivasti aikaa täydentämiselle, kun olen jo nyt aloittanut. Ehtii paremmin täydennellä, kun ei jätä viime tippaan, siinä hyvä syy aloittaa jo nyt.
Haen määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä/kuntoutustukea, hoitotukea ja terapiaa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.09.2015 23:12

Eikö Kelalle riitä lääkärin B-lausunto jatkohakemukseksi kuntoutustuen kohdalla? Siis, että jos jo olet Kelan kuntoutustuella, niin kuntoutustuen jatkoon ei tarvittaisi sinulta enää hakemusta, vaan pelkästään uusi lääkärinlausunto kuntoutustuen tarpeesta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 06.09.2015 23:19

Joskus kysyin asiasta ja minulle sanottiin Kelasta, että ei siitä omasta hakemuksesta haittaakaan ole. Joten totta kai teen hakemuksen itsekin, niin tulee kaikki tarvittava tieto, jos lääkäri ei laita kaikkea.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.09.2015 17:32

Hakemukset kaikki tulostettu. Huh! Pääsen nyt oikein kunnolla hommiin.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.09.2015 17:52

Hyvä! Hakemusten tekeminen on helppoa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja toope » 07.09.2015 18:37

No en sanoisi helpoksi petoeläinten vahinkoilmoitusta ja korvaushakemusta.
toope

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.09.2015 20:50

Vaadin varmaan liikaa itseltäni, kun joidenkin kohtien täyttäminen tuntuu vaikealta. Vaikeavammaisen lääkinnällinen kuntoutus on vaihtunut Vaativaan lääkinnälliseen kuntoutukseen, kuitenkaan hakemus ei ole vielä vaihtunut uuteen, joten tuntuu vaikealta täyttää, kun en tiedä miten pitäisi täyttää, että mitä pitäisi ottaa täyttämisessä huomioon. Ei pitäisi olla tälläinen tilanne ettei Kela ole saanut vielä uusia hakemuksia tehtyä. Myöskään vaadittavia kriteerejä ei ole laitettu mihinkään, ei Kelan sivuille eikä muuallekaan. Hyvä sitten hakea tukea, parhaimmassa tapauksessa tippuu tuen ulkopuolelle, koska on vastannut kysymyksiin mitä vanha hakemus sisältää, vanhat kriteerit. Ennen tuki oli tavoitesuuntautunutta, nyt lisäksi jotakin muuta. Nyt puhutaan rajoitteista ja osallistumisen lisäämisestä sekä vahvuuksista.
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.09.2015 20:56

Inhoan hakemuksia. Nuorempana en osannut täyttää edes soskun papereita, joten ohjasivat mtt:n kautta jollekin erityistyypille, jonka kanssa yhdessä täytettiin. Nyt osaan jo tuollaisen lapun täyttää. Mutta ehkä noihin kuntoutustukilappujen ym. täyttämiseenkin voi saada apua.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.09.2015 21:40

Nyt otan loppuillan rennosti ja luen kirjastosta lainaamaani kirjaa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.09.2015 21:41

21:41
Jokaisen täytyy itse kyetä täyttämään lippusensa. Onhan peruskoulu käyty.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.09.2015 21:44

Siis et viitsinyt.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.09.2015 21:48

Peruskoulussahan neuvotaan miten Kela laput täytetään. Siellä on oikein kurssi sitä varten. Otin viime viikolla ihan vartavasten yhteyttä kuntoutusneuvojaan, ei osannut neuvoa asiassa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 07.09.2015 22:03

Minä en pidä lappusista, en mistään keskittymistä vaativista paperihommista.
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.09.2015 22:08

Trisse tai neuvomisesta. Lue ittes Kelan kuntoutusneuvojaksi.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.09.2015 22:11

Pinja, voi olla, että vaadit liikaa itseltäsi. Saisitkohan mistään apua lomakkeiden täyttämiseen; esimerkiksi hoitotaholtasi? Tai omaisiltasi?

Minä olen joskus tehnyt niin toimeentulotuki- kuin sairauspäiväraha- ja työkyvyttömyyseläkehakemuksia yhdessä lasteni kanssa näiden ollessa liian sairaita kyetäkseen itse selviytymään 'paperisodasta'. Olen myös tarvinnut sairaalan sosiaalityöntekijän apua ollessani itse liian sairas selviytymään omasta kuntoutustukihakemuksestani; tai tarkalleen ottaen sosiaalityöntekijä täytti ja postitti hakemuksen puolestani, minä vain allekirjoitin.

Niinpä tulee mieleeni, että psykiatrinen potilas on aika 'terve' ja koossa oleva, jos selviytyy yksinään itseään koskevista hakemuksista. Tai sitten hän on aivan liian vaativa itseään kohtaan, liian yksin, eikä osaa hakea apua 'lappujen' täyttämiseen.
Onneksi nykyisin on niin, kuten aiemmin tuli esille, että niin sairausloman kuin kuntoutustuen/työkyvyttömyyseläkkeen jatkohakemukseksi usein riittää lääkärin B-lausunto; potilaan ei tarvitse kyetä väsäämään hakemusta toisensa jälkeen. Sekin on hyvä tietää ja muistaa, että Kelalla on myös neuvontavelvollisuus; Kelan toimistoon voi vaikka varata ajan hakemusten täyttämistä varten.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.09.2015 22:14

Jos pystyy tänne kirjoittamaan viisauksia, pystyy myös täyttämään lomakkeet.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.09.2015 22:18

Taidat puhua Mirristä.
Pinja

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet