Kirjoittaja Pinja » 15.04.2015 20:31
Minulla syyllisyys vaihtelee, joskus koen syyllisyyttä ja joskus taas en, kun olen mennyt sanomaan pahasti ja myös syyllisyyden määräkin vaihtelee. Jos koen syyllisyyttä minua helpottaa se, kun sanon itselelleni ettei minun tarvitse kokea syyllisyyttä, jolloin syyllisyyden tunne useinmiten kaikkoaa. Olen lukenut kognitiivisen psykoterapian menetelmistä tuon, että kun ajatuksen muuttaa niin tunne muuttuu. Silloin, kun koen syyllisyyttä saatan ajatella, että minun tarvitsee kokea syyllisyyttä, koska olen mennyt sanomaan pahasti. Sitten sovellan tuota kognitiisen psykoterapian menetelmää ja sanon itselleni, että minun ei tarvitse kokea syyllisyyttä, vaikka sanoin pahasti, koska en oikeasti tarkoittanut sillä sanomisellani mitään pahaa, jonka jälkeen vapaudun syyllisyyden tunteesta eli syyllisyyden tunnettakin pystyy hallitsemaan. Toisaalta suhteeni toiseen henkilöön olisi kärsinyt suuremmasta luottamuspulasta, jos en olisi sanonut pahasti. Jonkin ajan kuluttua ystävyyssuhteeni luottamus palaa ennalleen, jos vastapuoli on muuttanut käyttäytymistään minuun ettei tarvitse sanoa uudelleen pahasti, minua on toteltava ja siksi voin sanoa pahastikin. Ei mun tarvitse hyväksyä eikä jaksaa huonoa kohtelua muilta eikä minun tarvitse pyytää anteeksi, jos olen mennyt sanomaan pahasti jollekin tämän kohdeltua minua huonosti, silloinhan vastapuolen kuuluu pyytää minulta anteeksi huonoa kohteluaan. Mitkä ovat sinun keinosi?