Hei!

Hei!

ViestiKirjoittaja untuva » 27.09.2013 18:00

Hei kaikille! Tässä sitä taas olen ja toivottavasti muuttuneena.
untuva

Re: Hei!

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.09.2013 18:13

Mukavaa, että taas ilmaannuit tänne! :)
Mutta miksi sinun pitäisi olla täällä toisenlainen kuin aiemmin olit? Ei toki tarvitse vastata, kunhan vain hämmästelen, kun en huomannut mitään muuttumisen tarvetta.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 27.09.2013 18:18

Kun lähdin täältä viimeksi pois ja sen jälkeen olen käynyt kurkkailemassa tätä foorumia niin tajusin, että käytin foorumia väärässä mielessä. Kun minä tulin tänne silloin niin jokunen hyppäsi kelkkaani vertaistuen hakemisessa ja sitten kun lähdin pois niin kukaan ei hakenut täältä enää vertaistukea eli en hae minäkään vertaistukea täältä.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.09.2013 20:15

Minä kyllä kirjoittelen täällä vertaistuen hakemisen ja saamisen merkeissä. Minulle vertaistukea on sekin, että on julkinen ja ihmisten luettavissa oleva paikka, jonne uskallan kirjoittaa päässäni pyörivistä asioista, jotta niiden pyöriminen päässäni vähenisi. Jos mieltä (ahdistavuuteen asti) askarruttavien asioiden kirjoittaminen julki helpottaa; mitäpä se on muuta kuin vertaistuellista kirjoittamista.

Luulen, että jos eteeni tulisi tilanne, johon kaipailisin jotakin suoraa vertaistukea neuvojen, tiedon, rohkaisun, 'kuuntelemisen', sun muun merkeissä, rohkenisin aloittaa täällä ketjun ihan vertaistukitarkoituksessa.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 27.09.2013 20:18

Minä näen Mirri sinun päiväkirjakirjoittamisesi sellaisesessa mielessä, että selviät yksin. Sinua helpottaa, että saat kertoa mitä ajattelet, mutta selviät kuitenkin yksin ongelmiesi kanssa -luulisin, vai olenko väärässä Mirri?
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.09.2013 20:36

Untuva, et ole väärässä, etkä oikeassa.

Olen tarvinnut tällaista foorumia viimeiset yli kymmenen vuotta, ja olen tarvinnut mt-aiheista vertaistukifoorumia myös ihan suoraan tuen ja neuvojen saamiseen. Eteeni tulleiden ongelmien ratkomiseen; ja jos ei ihan ratkomiseen, niin ainakin rohkaisua, 'kuuntelemista', ja hyviä vinkkejä törmättyäni milloin minkäkinlaisiin kiperiin kysymyksiin ja vaikeisiin asioihin.
Tällä foorumilla en muista aloittaneeni mitään ketjua omien ongelmieni ympärillä, mutta aiemmilla foorumeilla, joilla olen kirjoittanut, olen aina välillä tehnyt niin.

Suoraa vertaistukea kaipailevien kirjoittajien ongelmana on, että tuntuuko julkinen mt-aiheinen vertaistukifoorumi riittävän 'turvalliselta' ja vertaistuelliselta omiin asioihin liittyvien ketjujen aloittamiseksi... En minä ainakaan uskalla aloittaa sellaisia, jos vähänkin tuntuu siltä, ettei foorumi ole 'turvallinen' ja 'luotettava'. Tämän foorumin suhteen en vielä tiedä kuinka 'turvallinen' ja 'luotettava' se on.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 27.09.2013 20:51

Silloin, kun edellisen kerran täällä olin niin olin vertaistuen tarpeessa -kipeästi. Nyt olen päässyt sellaiseen tilanteeseen tällä välillä, että selviän kutakuinkin yksin; olen saanut kestävyyttä. Olen saanut pahimmat ongelmani käsiteltyä riittävän hyvin pärjätäkseni paremmin yksinkin. Olen nojautunut tällä hetkellä enemmän live-elämässä olevien ystävieni tukeen, jos tukea tarvitsen, tällainen vertaistuen haku netinkeskustelufoorumilta on jäänyt vähemmälle. Psykoterapiassa olen oppinut sen, että olen paras omien ongelmieni selvittelijä, ratkaisija ja ymmärtäjä, että luotan omaan kykyyni pärjätä hyvin itsenäisesti. Mirri oletko sinä käynyt joskus psykoterapiassa? Onko sinulla live-elämässä vertaistukiystäviä?
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 28.09.2013 17:34

Ulkopuolisen on aika vaikea auttaa, koska itse sitä tietää parhaiten kaiken sen mitä itselle on tapahtunut. Ulkopuolisen voi olla mahdoton tietää mitä kenellekin on esim. lapsuudessa tapahtunut. Jos ymmärtää lapsuuden tapahtumat ja niiden liittymisen nykyajan tapahtumiin ymmärtää itseään ihan uudella tavalla. Täytyy yhdistellä, oivaltaa ja soveltaa; sen pystyy ylivoimaisesti parhaiten tekemään itse, juuri sen oman tietämyksen takia. Nykyään en niin herkästi lähde auttamaan muita, koska olen oman kokemukseni nojalla kokenut, että itse ymmärtää itseään parhaiten ja ei siihen välttämättä ulkopuolista tarvita ja ulkopuolisen keinot auttaa ovat hyvin rajalliset puutteellisen tietämyksen valossa. Ei riitä pelkkä se, että asiat kerrotaan asioina, vaan saadakseen ongelmasta kiinni täytyy soveltaa, jotta pohdinta ei jäisi pintapuoliseksi ja saisi käsiteltävää asiaa avattua kunnolla.
untuva

ViestiKirjoittaja Maaria » 28.09.2013 20:04

Hei untuva. Tervetuloa minun puolestani.
Maaria

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet