Haren psykopaattilista

Re: Haren psykopaattilista

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.12.2012 13:28

Tris kirjoitti:Millaisen karhunpalveluksen?

Yksilön näkökulmasta: Pienet tai olemattomat tulot työikäisenä -> toimeentulovaikeudet pahenevat vanhuusiässä eläkkeen pienuuden takia työeläkkeen puuttumisen tai pienuuden vuoksi.

Yhteiskunnan näkökulmasta: Jokainen yksilö, joka ei kykene tuottavuuteen ja putoaa työelämän ulkopuolelle, on menetetty yksilö, ei elätä itseään työ- tai yritystulolla, ei kannattele myöskään muita vajaakykyisempiä eikä kustanna yhteiskuntamme elintärkeitä koulutus- ja terveys- ynnä rakenteellisia palveluita.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.12.2012 13:29

12:30
Mutta Trishän tekee arvokasta vapaaehtoistyötä Punaisessa ristissä yms.
(vai miten se Lette ehdotteli?).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tris » 15.12.2012 13:32

Hilppa kirjoitti:

Yksilön näkökulmasta: Pienet tai olemattomat tulot työikäisenä -> toimeentulovaikeudet pahenevat vanhuusiässä eläkkeen pienuuden takia työeläkkeen puuttumisen tai pienuuden vuoksi..

One word: takuueläke. Nythän elelen toimeentulotuella... kuinka kummassa kuvittelet toimeentuloni voivan tästä jotenkin heiketä?!
Tris

ViestiKirjoittaja Tris » 15.12.2012 13:38

Kyllästynyt kirjoitti:
Tris kirjoitti:En minä ole passiivinen - elämäni on varsin rikasta. Netissähän sinäkin nyhjötät työpaikasta huolimatta lähes 24/7

Minulla toimii moniajo; tällä hetkellä kirjoitan vastaustani sinulle. teen ruokaa, lajittelen jätepaperia ja katson telkkaria.

Ja sinä kuvittelet minun keskittyvän aina yhteen asiaa. Key of my success?
Tris

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.12.2012 13:39

Tris kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Yksilön näkökulmasta: Pienet tai olemattomat tulot työikäisenä -> toimeentulovaikeudet pahenevat vanhuusiässä eläkkeen pienuuden takia työeläkkeen puuttumisen tai pienuuden vuoksi..

One word: takuueläke. Nythän elelen toimeentulotuella... kuinka kummassa kuvittelet toimeentuloni voivan tästä jotenkin heiketä?!

Sinusta minä en kuvittele mitään.

Sen sijaan satun tietämään joitakin prinsiippejä, joihin ajatteluni pohjaan.

Omasta kulutuksestasi ja tarpeestasi tai valtion kapasiteetista maksaa takuueläke et voi tietää 30 vuoden aikajaksolla yhtään mitään, sen sijaan ennuste on huono.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Tris » 15.12.2012 13:44

En voi pohjata teoissani siihen mikä valtion tilanne 30 vuoden kuluttua mahdollisesti on. Paras lyhyentähtäimen ratkaisu minulla on päästä eläkkeelle ja voida tehdä töitä aina 700 euroon asti/kk.

Saan perintöäkin ja tuskin olen ekoja jotka nälkään tapetaan tässä maassa kun olen säästäväinenkin.
Tris

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.12.2012 15:38

Takuueläke on vain noin satanen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tris » 15.12.2012 15:57

Satanen josta ei mene veroa... kyllä se näissä tuloissa tuntuu. Plus saa luvan kanssa tehdä jotain pientä itse.
Tris

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.12.2012 20:05

Suuretkaan rahat eivä riitä pitkäksi aikaa, jos ei ole säännöllisiä tuloja,
koska aina on säännöllisiä menoja, joista asunnon vuokra muodostaa
tavallisesti - ja varsinkin Helsingissä - merkittävän osan.

Kun aiemmin on puhuttu takuueläkkeestä, onko kuitenkin tarkoitettu
"takuuvarmaa" (tms.) työkyvyttömyyseläkettä?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.12.2012 20:07

Mutta kommentteja Trisin & Mirrin viimeisimpiin idiotismihin ei ole näköjään tullut.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.12.2012 20:58

Hilppa kirjoitti:

Yksilön näkökulmasta: Pienet tai olemattomat tulot työikäisenä -> toimeentulovaikeudet pahenevat vanhuusiässä eläkkeen pienuuden takia työeläkkeen puuttumisen tai pienuuden vuoksi.

Yhteiskunnan näkökulmasta: Jokainen yksilö, joka ei kykene tuottavuuteen ja putoaa työelämän ulkopuolelle, on menetetty yksilö, ei elätä itseään työ- tai yritystulolla, ei kannattele myöskään muita vajaakykyisempiä eikä kustanna yhteiskuntamme elintärkeitä koulutus- ja terveys- ynnä rakenteellisia palveluita.

Hilppa, nuo asiatko korjaantuvat sillä, että pidellään ihmistä työttömänä ja työttömyysturvan piirissä, vaikka hän todellisuudessa olisi työkyvytön? Ei työttömyysturva kasvata vanhuusiän eläkettä, eikä yhteiskunnan kannalta työkyvytön työttömyysturvan piirissä ole sen taloudellisempi ratkaisu kuin kuntoutustuellakaan. Päinvastoin kuntoutustuelta on paremmat mahdollisuudet työkyvyttömällä kuntoutua työkykyiseksi kuin roikkumalla työttömyyskortistossa. Kuntoutustuella kun ollaan nimenomaan kuntoutumista varten.

En ymmärrä sinun ja Kyllästyneen logiikkaa tässä asiassa; jos oikeasti ajattelisitte Trisin parasta, käsittäisitte Kelan mahdollistaman kuntoutuspolun olevan heikolla työkyvyllä varustetulle henkilölle työttömänä roikkumista parempi vaihtoehto. Näin on aina henkilön ollessa niin työkyvytön, ettei työelämään meneminen onnistu ilman aktiivisia kuntoutustoimenpiteitä. Jos Kela mahdollistaa Trisille kuntoutustuelle pääsemisen, se on palvelus - ei karhunpalvelus. Sen sijaan työttömyyskortisto ei tarjoa vakavasti vajaatyökykyiselle ihmiselle kuntoutumismahdollisuuksia; siellä roikkuessa tuhoutuu viimeisetkin mahdollisuudet heikon työkyvyn parantamiseen, koska siellä yksinkertaisesti ei kuntouteta, jos henkilö on liian työkyvytön hyötyäkseen työkkärin palveluista.

Pitkän sairausloman jälkeiseltä kuntoutustuelta väylä voi johtaa työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta se voi johtaa myös kuntoutumiseen - toisin kuin loputon työttömänä roikkuminen heikolla työkyvyllä varustettuna.

Todella ihmettelen millä valtuuksin, asiantuntemuksella, ja pätevyydellä te netin välityksellä määrittelette ja 'tiedätte' kuka on niin työkykyinen, että Kela ja erikoislääkärit tekevätkin karhunpalveluksen määritellessään hänet työkyvyttömäksi. Epärealistisestikin ajattelette, jos kuvittelette työkkärin pystyvän kuntouttamaan liian vähäisellä työkykyisyydellä varustetun henkilön työelämää varten riittävän työkykyiseksi Kelan ja/tai työeläkelaitosten kuntoutustoimenpiteitä paremmin.

Nykyisin asiantuntijoiden keskuudessa ollaan sitä mieltä, että persoonallisuushäiriöt oireineen voivat aiheuttaa työkyvyttömyyttä; silti, vaikka maallikot mieluiten määrittelisivätkin heikosti työkykyisen persoonallisuushäiriöisen ihmisen työhaluttomaksi. Työhaluttomaksi 'diagnosointi' kertoo usein maallikoiden tietämättömyydestä ja ymmärtämättömyydestä.
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/u ... usinnumero
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.12.2012 22:17

Tässä on yksi painava syy ohjata vajaakuntoiset ja todellisuudessa ties miten vähällä työkyvyllä varustetut mt-ongelmaiset ihmiset pois työkkärin 'hoidosta' - ihan riippumatta siitä millainen psyykkinen häiriö heidän vajaakuntoisuutensa ja työelämään sopeutumattomuutensa aiheuttaa:
TE-toimisto: Merkonomit arvioivat asiakkaan päihde- ja mielenterveyttä Tampereella
Aamulehti

Moni Tampereen kaupungin sosiaalitoimen ja terveydenhuollon työntekijä on hämmästynyt TE-toimiston uudesta käytännöstä. Työkkäri on kesäkuusta asti ohjannut päihde- tai mielenterveyspulmista epäilemiään asiakkaita aikuissosiaalitoimen piiriin. Samalla he ovat menettäneet työttömyysturvansa.

– Istuin palaverissa, jossa hämmästyksekseni kuulin, että TE-keskuksen merkonomit ja ohjaajat arvioivat tavalla tai toisella asiakkaan päihde- ja mielenterveysongelmaa. Ja jollain konstilla he päätyvät maallikkodiagnoosiin eli toteavat ihmisen siinä määrin ongelmaiseksi, että katkaisevat häneltä oikeuden työttömyysturvaan, ihmettelee Hervannan psykiatrian poliklinikan psykoterapeutti Kirsi Korsu.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194779 ... eella.html

Se on huono tilanne, jos työkkärin merkonomi toteaa mt-ongelmaisen työnhakijan liian sairaaksi olemaan työvoimapalvelujen ja työttömyysturvan piirissä... Pitäisi saada vakavasti työkyvyttömät mt-ongelmaiset ihmiset diagnosoiduiksi; sairauslomille ja kuntoutustuille ja hoitavan kuntoutuksen piiriin ennen kuin työkkäri heittää heidät työmarkkinoille kelpaamattomina ulos työvoimapalvelujen piiristä. Se, että työkkäri lopulta toteaa ihmisen 'kelpaamattomaksi' työelämään, voi olla aikamoinen rysähdys paitsi taloudellisesti myös psyykkisesti; kenenkään ei pitäisi joutua sellaiseen tilanteeseen.
Myös näin ajatellen Kela on tehnyt palveluksen - ei karhunpalvelusta ollenkaan...
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.12.2012 23:42

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Hilppa, nuo asiatko korjaantuvat sillä, että pidellään ihmistä työttömänä ja työttömyysturvan piirissä, vaikka hän todellisuudessa olisi työkyvytön?...

Asian ydinhän on siinä, onko ihminen joka on selkeästi työhaluton, myös työkyvytön. Minun mielestäni ei välttämättä ole, ja siksi pidänkin sairauslomaa tai työkyvyttömyyseläkettä vääränä "lääkkeenä" työhaluttomuuteen.

Mielenterveyden ongelmat ja häiriöt aiheuttavat ihmisissä työkyvyttömyyttä, joka maallikoiden on helppo leimata työhaluttomuudeksi, jos eivät halua käsittää psyykkisten häiriöiden voivan vakavasti heikentää ihmisen mahdollisuuksia selviytyä työelämässä.

Normaali ja psyykeltään terve ihminen tuskin on 'työhaluton', vaan 'työhaluttomuus' johtuu nimenomaan toinen toistaan vakavammista psyykkisistä ongelmista ja häiriöistä. Häiriöt ovat niin hankalasti oireilevia ja laaja-alaisia, että aiheuttavat 'työhaluttomuutta' - käytännössä enemmän ja vähemmän vakavasti alentunutta työkykyisyyttä.
Kyllä hyvin voi olla niin, että psyykkisistä syistä 'työhaluttoman' henkilön mahdollisesti jäljellä oleva työkykyisyys on pelastettavissa paremmin kuntoutustuella kuin työkkärissä 'makuuttamalla'. Ja vaikka ei olisikaan pelastettavissa työkkäri ei silti olisi oikea osoite tilanteessa, jossa 'työhaluttomuus' on selkeästi alentunutta työkykyisyyttä, jonka avulla ei ole mahdollista selviytyä työmarkkinoilla.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 16.12.2012 01:38

Minusta Mirri on oikeassa, voihan työhaluttomuus johtua työkyvyttömyydestä. Jos työssäolo pahenta oireilua, ihminen tahtoo luonnollisesti välttää silloin työntekoa.

Yhteiskunnan kannalta ei myöskään ole välttämättä kannattavaa, että kaikki ovat työssä, kaikki työ kun ei ole tuottavaa. Työllistämistuella palkatta työskentelevät vääristävät työmarkkinoita alentamalla palkkoja, nykyisessä YT-neuvottelujen Suomessa olisi ehkä järkevää päästää kaikki vajaakykyiset sairaseläkkeelle. On turha puhua työurien pidentämisestä, kun terveille ja työkykyisillekään ei riitä työtä.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Tris » 16.12.2012 02:04

Minulle oli viimein niitti kun luvattiin keväällä se vuoden työ ja sitten viikkoa ennen soitettiin ja peruttiin se. Menin moneksi kuukaudeksi tosi huonoon kuntoon (päihteitä kului, kämppä oli sotkuinen, olin katkera ja riitaisa). Haluaisin elämääni nyt sellaisen kahden vuoden rauhallisen jakson jolla voisin levätä. Ei ole ollut sellaista kahta vuotta. Jos pääsisin kuntoutustuelle voisin lisäksi harrastaa kirppurtoritoimintaa laillisesti kun olisin päässyt sossun ikeestä ja se parantaisi vointia kovasti. Tuolla kaikella olisi mulle aktivoiva ja turvaava vaikutus.
Tris

ViestiKirjoittaja Tris » 16.12.2012 03:31

Kyllästynyt kirjoitti:
Tris kirjoitti:Minulle oli viimein niitti kun luvattiin keväällä se vuoden työ ja sitten viikkoa ennen soitettiin ja peruttiin se...

Mistä syystä luulet noin tapahtuneen?
...

En tiedä.. luultavasti jossain edellisessä paikassa oli sanottun minusta jotain ikävää

Tris kirjoitti:... Haluaisin elämääni nyt sellaisen kahden vuoden rauhallisen jakson jolla voisin levätä...

Kyllästynyt kirjoitti:Milloin olet viimeksi ollut työssä?
...

Ennen itsemurhayritystäni 2010. En ole tuon jälkeenn kuitenkaan saanut kahden vuoden rauhallista aikaa omaan toipumiseeni.

Tris kirjoitti:... Jos pääsisin kuntoutustuelle voisin lisäksi harrastaa kirppurtoritoimintaa laillisesti...

Kyllästynyt kirjoitti:Käyn työssä ja olen voinut harjoittaa kirpputoritoimintaa kenenkään yrittämättä sitä estää. Miksi se sinulle olisi laitonta?
...

Sossu ottaisi vaan kaikeni itselleen ja häviäisin kaupassa,

Tris kirjoitti:... Jos pääsisin kuntoutustuelle voisin lisäksi harrastaa kirppurtoritoimintaa laillisesti kun olisin päässyt sossun ikeestä ja se parantaisi vointia kovasti. Tuolla kaikella olisi mulle aktivoiva ja turvaava vaikutus.
Kyllästynyt kirjoitti:[
Tuskin kuntoutustuki sinällään ketään kuntouttaa jos ihminen ei itse suostu ottamaan vastuuta omasta elämästään.

Aivan
Tris

ViestiKirjoittaja Tris » 16.12.2012 03:54

Kyllästynyt kirjoitti:
Ja sinä olet mielestäsi täysin syytön sanottuun?

En voi tietää kun en tiedä mitä oli sanottu tai oliko sanottu ylipäänsä jotain. Kuitenkin on törkeää allekirjoittaa ensin työsopimus ja alkaa sitten vasta soitella henkilön vanhoja työsopimuksia läpi ja miettiä otetaanko. Riskialtista ja vaivalloista lafkallekin. Työsopimukseen pitäisi voida luottaa.

Tris kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Milloin olet viimeksi ollut työssä?...

Ennen itsemurhayritystäni 2010. En ole tuon jälkeenn kuitenkaan saanut rauhallista aikaa omaan toipumiseeni...

Mikä on ollut esteenä?

- sairaalassa vankina olo
- työkykytesteissä ravaaminen
- keväällä tuo mainittu työsopimuksen irtisanominen
- alkosta irrottautuminen ja hermovaurioon tottuminen

Ihan oma itseni olen alkanut olla tänä syksynä. Keväällä yritän soitella terapian

Kyllästynyt kirjoitti:Mikset sitten suostu edes yrittämään kantaa itse vastuu itsestäsi ja omasta elämästäsi?

En usko että pystyn tekemään sellaista siten kun sinä haluat. Minulle oli iso askel mennä vaatimaan sairaslomaa. Olen ollut paljon huonommassakinn kunnossa mutta nyt sentään niin hyvässä että sain selitettyäni asiani ja haettua sitä.
Tris

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.12.2012 12:59

Kyllästynyt, millä oikeudella sinä ruodit ja raatelet netissä Trisin asioita; tenttaat ja jopa vaadit vastauksia hänen elämäänsä koskeviin kysymyksiisi?

Käyttäytymisesi on uskomattoman törkeää, mutta tuskin älyät edes hävetä. Ihmettelen, ettei ylläpito näe käyttäytymisessäsi mitään idiotismia, eikä puutu siihen mitenkään.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.12.2012 13:06

Minä sanoisin julmuudeksi sitä, että yhden ihmisen elämä on julkisesti toisen raadeltavana - eikä ylläpito puutu raateluun mitenkään. Päinvastoin ylläpito taitaa kuvitella sadistisen raatelun tapahtuvan vertaistuen nimissä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.12.2012 13:38

Kyllästynyt kirjoitti:Raatelua on esimerkiksi solvaaminen vaikkapa haisevapilluiseksi huoraksi. Mikset sinä Mirri ole sellaiseen koskaan puuttunut?

Käsittääkseni et ole haisevapilluinen huora, joten en ymmärrä millä tavoin elämääsi on raadeltu. Jos olisit sellainen, pitäisin erittäin loukkaavana sitä, että olemukseesi ja elämääsi kajotaan netissä niin rankalla tavalla, sanomalla sinua haisevapilluiseksi huoraksi; silti, vaikka olisitkin itse netissä ties miten moneen kertaan kertonut olevasi haisevapilluinen huora.

Jos et ole haisevapilluinen huora, et sinä muutu sellaiseksi, vaikka joku sinusta julkisesti sanoisikin niin; vai muututko sittenkin? Jos muutut, ymmärrän närkästyneisyytesi. Pitäisin kyllä julmana sitä, että haisevapilluisesta huorasta netissä sanotaan hänen olevan sellainen; vielä julmempaa olisi, jos joku kulkisi foorumilta toiselle hänen perässään muistuttamassa häntä siitä, että hän on haisevapilluinen huora - kulkisi arvostelemassa hänen elämäänsä ja olemustaan. Ihmettelisin suuresti, jos ylläpito ei panisi julmaa raatelijaa kuriin.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet