Luovuus ja mielenterveyslääkitys

Re: Luovuus ja mielenterveyslääkitys

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 15:56

Kyllästynyt kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Tietenkin olen seurannut tapahtumia ja kaikki voitava on tehty. Haluan antaa eläimille oman mahdollisuuden kuolla.
Se ottaa yleensä sen pari päivää ja koira kuolee omille polville.

Mitä tarkoittaa "kaikki voitava"? Oletko vienyt eläimesi eläinlääkäriin vai et?
Kaapo kirjoitti:... Haluan antaa eläimille oman mahdollisuuden kuolla.
Se ottaa yleensä sen pari päivää ja koira kuolee omille polville.

Kyllä ne kuolevat ihan ilman sinun antamaasi mahdollisuuttakin, mutta asianmukaisesti lopetettuina todennäköisesti nopeammin, kivuttomammin - ja armeliaammin kuin sinun anteliaisuutesi varassa.

Vittu mikä pelle. PP bannaa idioootti.
Kaapo

ViestiKirjoittaja trisse » 06.09.2016 15:58

Kyllästynyt kirjoitti:
trisse kirjoitti:Jos et itse tee luovaa työtä niin ethän oikeastaan tiedä asiasta. Sanotaanhan esim. Juicesta että kun joutui lopettamaan juomisen loppui myös laulujen teko. Norjalainen villapaita ainoa tunnetuksi tullut lopettamisen jälkeinen laulu.

Minä kuitenkin luulen, että kyse on pikemminkin itsekritiikin löystymisestä, eikä niinkään viinan luovuutta lisäävästä vaikutuksesta.

Hyvin mahdollista. Mutta jos itsekritiikki on kova niin taideteosta ei synny ennen sen löystymistä. Niinpä voi hyvin olla paljon taideteoksia joita ei olisi ilman viinaa syntynyt.
trisse

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 16:08

trisse kirjoitti:... Niinpä voi hyvin olla paljon taideteoksia joita ei olisi ilman viinaa syntynyt.

Voi olla noin.
Toisaalta, moni taideteos on saattanut viinan takia jäädä syntymättä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 06.09.2016 16:16

Kyllähän moni taiteilija on parhaat teoksensa tehnyt huumeessa ja/tai humalassa. Joillekkin päihteet ovat varsinainen inspiraation lähde eikä selvin päin synny mitään mahtavaa.
Huumeen vaikutuksesta syntyneestä psykedeelisestä musiikistakin on runsaasti esimerkkejä.
Tosin umpipäissään ei ehkä saa paperille tai koneelle kaikkia inspiraatioitaan tiettyjen hahmottamisvaikeuksien vuoksi.

Eino Leinokin kirjoitti vaikuttavimmat teoksensa joko päihtyneenä tai krapulassa. Näin olen kuullut kerrottavan!
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.09.2016 16:29

Kaapo kirjoitti:Minä en tunne MT-lääkkeitä, mutta on sellanen kutina, että ainakin jotkut MT-lääkkeet saattaa vaikuttaa luovuuteen.
Jos esim. on aivotoimintoja ja tarkkavaisuutta tehostava lääkitys niin se auttaa keskittymisessä, mutta luovuus "kuolee".
Luin juuri vanhan artikkelin jossa toimittaja oli testannut jotain "buusteria" ja hän väitti, että työ onnistui mainiosti, mutta kertakaikkiaan ei löytynyt ainoatakaan uutta ideaa.

Minusta näyttää siltä, että tämä näkyy myös keskustelupalstalla.
Kukaan ei kehittele omia avauksia tai jos niitä on niin ne on lehdistä kopsattuja ja jos kehitteleen niin se tapahtuu hyvin harvoin.
Toisten avauksiin sitten pureudutaan sitäkin tehokkaammin.

Kertokaa te, minä nimittäin en tiedä ja tämä usko perustuu omiin havaintoihin palstalla.
Minä avaan kohtalaisesti uusia avauksia ja valmistelen niitä. Minulla ei ole lääkitystä.

Eli vaikuttaako suuntaan tai toiseen ja jos vaikuttaa niin mikä lääke?

Kaapo, Kyllästyneelle sanoit näin: Vittu mikä pelle. PP bannaa idioootti (Kirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 15:56).

Tämän ketjun idioottimaisen aloituksen vuoksi mielestäni sinulle voitaisiin perustellusti sanoa samoin ja ehdotella, että ylläpitäjä bannaisi sinut. Aikamoiselta pelleltä vaikutat.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kaapo » 06.09.2016 16:33

Mirri kirjoitti:
Tämän ketjun idioottimaisen aloituksen vuoksi mielestäni sinulle voitaisiin perustellusti sanoa samoin ja ehdotella, että ylläpitäjä bannaisi sinut. Aikamoiselta pelleltä vaikutat.

Vaikutat kaapi-idiootilta. Ehdottaisin lekalla päähän.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.09.2016 16:40

Tässä vaiheessa koen tarpeelliseksi käyttää moderointioikeuksiani, ja lukitsen ketjun.

Psykopatologia päättäköön jatkosta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Enne1 » 08.09.2016 20:59

A-jaa. Nyt ymmärränkin että tauottomasta runoilustani voin syyttää masennuslääkkeitäni. Tosin sivuvaikutuksista sitä ei mainittu, äkkikuolema kylläkin.
Enne1

ViestiKirjoittaja Kaapo » 09.09.2016 04:15

Enne1 kirjoitti:A-jaa. Nyt ymmärränkin että tauottomasta runoilustani voin syyttää masennuslääkkeitäni. Tosin sivuvaikutuksista sitä ei mainittu, äkkikuolema kylläkin.

Oletko sinä runoillut "koko ikäsi", myös ilman lääkitystä vai onko tarve syntynyt myöhemmin?

Oletko runoillut masentuneena ilman lääkitystä?

Luova ihminen on luova ja erilaiset tunnetilat saattaa purkautua luovuutena.
Eli se, nyt tässä tapauksessa, runoilu on kanava purkaa sitä ahdistusta.
Jos ei ole luova niin ei sitä tarvetta edes ehkä tule.

Toisaalta minusta tuntuu, että esimerkiksi voimakas liikunta vähentää luovuutta tai ilmaisun tarvetta.
Vaikka kyllästynyt minua huonoksi kirjoittajaksi jatkuvasti parjaa niin siitä huolimatta kirjoitan paljon erilaisia asioita, usein analyyttisiä tapahtumakuvauksia omasta elämästäni tai muiden. Usein sen koirajutun kaltaisia, vaikka aihepiiri vaihtelee paljon.
Kun reenaan säännöllisesti en tunne juuri mitään tarvetta kirjoittaa.
Kaapo

ViestiKirjoittaja pöö » 09.09.2016 13:05

minun luovuuteni loppui siihen kun lakkasin hengittämästä - elvytettiin kyllä.. Sen jälkeen persoonallisuuteni luovuus on kadonnut lähes kokonaan.
pöö

ViestiKirjoittaja Kaapo » 09.09.2016 13:28

Tuliko muuta muutosta elämään?
Kaapo

ViestiKirjoittaja Enne1 » 09.09.2016 15:30

Olen runoillut myös masentuneena. Minusta tuntuu, että minä nyt vain olen sellainen joka purkaa tunteitaan niin, olipa minulla lääkitys tai ei. Kauan sitten kun olin huonommassa kunnossa, en kyllä niin paljon kirjoittanut, silloin kun otti koville hengittääkin.
Enne1

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.09.2016 15:41

Jos saa viettää aikaansa vapaherrana/vapaaherrattarena vailla arkipäiväisiä velvoitteita, jolloin on aikaa luovuudelle, mikäs siinä on luodessa. Luovuus on lähinnä harvojen etuoikeus eikä niinkään mikään originelli ominaisuus.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Enne1 » 09.09.2016 16:03

Niinpa sinäpä sen sanoit. Se hyvä puoli sairaudessani on ja eläkkeessä, että saan harrastaa kaikkea mistä pidän melkein milloin vain. Ei ole työstressiä.
Enne1

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.09.2016 17:28

Hilppa kirjoitti:Jos saa viettää aikaansa vapaherrana/vapaaherrattarena vailla arkipäiväisiä velvoitteita, jolloin on aikaa luovuudelle, mikäs siinä on luodessa. Luovuus on lähinnä harvojen etuoikeus eikä niinkään mikään originelli ominaisuus.

Jep, jotakin huvia ja hyötyä psyykkisestä sairaudesta ja työkyvyttömyyseläkkeestä. Kuten Enne jo totesikin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kaapo » 09.09.2016 18:30

Hilppa kirjoitti:Jos saa viettää aikaansa vapaherrana/vapaaherrattarena vailla arkipäiväisiä velvoitteita, jolloin on aikaa luovuudelle, mikäs siinä on luodessa. Luovuus on lähinnä harvojen etuoikeus eikä niinkään mikään originelli ominaisuus.

Kyllä sitä silti rittää arkipäivän rasitetta ja painetta. Rahamiehilläkin riittää paineita kun katsoo vaan ruudulle, ihan vitusti.
Mutta olen kyllä sitä mieltä että luovuus nimenomaan on harvojen kyky tai ominaisuus.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 09.09.2016 22:39

Luovuutta ei opita se on synnyinlahja. Tosin se pystytään tuhoamaan monin tavoin, esim tunteet tappavalla lääkityksellä. Luova ihminen on elossa sanan varsinaisessa merkityksessä.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.09.2016 23:50

Sateentekijä kirjoitti:Luovuutta ei opita se on synnyinlahja...

Ei luovuus ole mikään silmien värin kaltainen ominaisuus joka ihmisellä joko on tai ei ole. Luovuutta voi kehittää ja harjoittaa siinä kuin mitä tahansa muitakin taitoja.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 10.09.2016 00:38

Kyllästynyt kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Luovuutta ei opita se on synnyinlahja...

Ei luovuus ole mikään silmien värin kaltainen ominaisuus joka ihmisellä joko on tai ei ole. Luovuutta voi kehittää ja harjoittaa siinä kuin mitä tahansa muitakin taitoja.

Minun mielestäni luovuutta ei voi kehitellä ellei sitä omaa hitustakaan. Ihminen joko on luova tai sitten ei.
Yleisin luovuuden määritelmä on mm tämä:
"Luovuus on vapauteen ja älykkyyteen liittyvä kyky nähdä uusia asiayhteyksiä (assosiaatioita), kehittää epätavallisia ideoita, käsitteitä, tekniikoita ja intuitiota sekä etääntyä tavanomaisista ajatusradoista." https://fi.wikipedia.org/wiki/Luovuus

Tätä kykyä ei jokaisella ole.

Jollain tasolla luovuus liitetään hulluuteen. Sanonta "luova hulluus" ei taida olla ihan tuulesta temmattu. Luovuudessahan on paljolti kyse ihmisen mielenmaisemasta.

Toisaalta jokainen ihminen toteuttaa omaa "arjen luovuuttaan" jokapäiväisissä askareissaan ikäänkuin huomaamattaan . Itse en katso sen vaativan erikoisia "luovana olemisen kykyjä" tai luovaa lahjakkuutta.

Taiteellisesti luova on erikoislahjakas, minun käsittääkseni. Kuka tahansa ei opi piirtämään, tanssimaan tai soittamaan. Kyllä siihen täytyy olla luontaiset edellytykset.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.09.2016 11:32

Sateentekijä kirjoitti:Minun mielestäni luovuutta ei voi kehitellä ellei sitä omaa hitustakaan. Ihminen joko on luova tai sitten ei.
Yleisin luovuuden määritelmä on mm tämä:
"Luovuus on vapauteen ja älykkyyteen liittyvä kyky nähdä uusia asiayhteyksiä (assosiaatioita), kehittää epätavallisia ideoita, käsitteitä, tekniikoita ja intuitiota sekä etääntyä tavanomaisista ajatusradoista." https://fi.wikipedia.org/wiki/Luovuus

Tätä kykyä ei jokaisella ole...

Luultavasti jokaisella on ainakin pieni ripaus omaa luovuutta, ja sitä voi kehittää siinä missä musikaalisuutta, liikunnallisuutta tai matemaattista kykyäkin.
Sateentekijä kirjoitti:... Kuka tahansa ei opi piirtämään, tanssimaan tai soittamaan. Kyllä siihen täytyy olla luontaiset edellytykset.

Mutta "kuka tahansa" oppii piirtämään, tanssimaan tai soittamaan (aiempaa) paremmin - kunhan vain haluaa kehittyä ja tekee sen eteen työtä.
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet