Käytettekö lisäravinteita?

Re: Käytettekö lisäravinteita?

ViestiKirjoittaja trisse » 13.08.2016 15:14

Vaalea kala on kallista. Lohi ei aina mutta sotkuista ja rasvaista on sen laitto.
trisse

ViestiKirjoittaja Tyy » 15.08.2016 01:15

Mä en ole tainnut vuosiiin syödä lohta, tuntuu liian kalliilta. Lohen paistaminen ei ole kyllä koskaan vaivalloiselta tuntunut, laittaa vaan paistinpannulle ja kääntää kerran.
Tyy

ViestiKirjoittaja trisse » 15.08.2016 01:36

En mä sanonut sitä vaikeaksi. Sanoin että se on rasvaista. Lohta kun tekee saa pestä sitä rasvaa pois jälkikäteen.
trisse

ViestiKirjoittaja Rane » 15.08.2016 09:34

Eikö siinä rasvassa voi paistaa vaikka edellispäivänä keitettyjä perunoita.
Rane

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.08.2016 12:13

Lohta ei ole pakko paistaa. Voi ostaa graavattuna ja syödä kasvisaterian lisukkeena tai ruisleivän päällä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja irmeli » 15.08.2016 17:24

Graavisuolattulohi maksaa ainakin täällä paljon enempi kuin tuore lohi. Jos tykkää graavatussa lohesta, se kannattaa opetella suolaamaan itse.
irmeli

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.08.2016 17:31

Kyllä kannattaisi. Kaupasta saatava tuore lohi on harvemmin niin tuoretta, että soveltuisi graavattavaksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 15.08.2016 22:16

Rane kirjoitti:Eikö siinä rasvassa voi paistaa vaikka edellispäivänä keitettyjä perunoita.

Laitan itse lohen uuniin. Kaipa voi mutta en tiedä onko se kauhean houkuttelevaa jos perunat maistuvan lohen rasvalle.
trisse

ViestiKirjoittaja Rane » 15.08.2016 22:17

Jotain maustetta päälle, yrttejä... tilliä!
Rane

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.08.2016 22:21

trisse kirjoitti:
Rane kirjoitti:Eikö siinä rasvassa voi paistaa vaikka edellispäivänä keitettyjä perunoita.

Laitan itse lohen uuniin. Kaipa voi mutta en tiedä onko se kauhean houkuttelevaa jos perunat maistuvan lohen rasvalle.

Kumman puolen käännät ylöspäin?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rane » 15.08.2016 22:25

Voisiko sen lohen rasvan kaataa kypsän kalan päälle.
Rane

ViestiKirjoittaja Tyy » 15.08.2016 22:52

Mun mielestä lohen rasva on kohtalaisen hyvää. Sehän on olevinaan terveellistä. Porsaan rasva on ällömpää, jäähdyttyään, koska se on kovempaa ja muuttuu sellaiseksi talimaiseksi. Tai taitaa olla että sitä ihan kutsutaan taliksi.

Paistinpannulla kun laittaa niin se rasva pysyy siinä.
Tyy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.08.2016 17:07

Rane kirjoitti:Voisiko sen lohen rasvan kaataa kypsän kalan päälle.

Lohen rasva on kalaöljyä, joka ei imeydy kalaan. Yleensä kala kelluu siinä jo muutenkin paiston jälkeen. Riippuu paistolämpötilasta, kuinka paljon öljyä lohesta irtoaa. Perunat voi tilsata kalan öljyyn lautasella eli imeyttää potut öljyyn. Jos lohi on tuoretta, öljy on hyvää maultaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.08.2016 17:08

Hilppa kirjoitti:
trisse kirjoitti:

Kumman puolen käännät ylöspäin?

Olisi ollut kiintoisaa tietää, koska minulla on ajatus liittyen paistopuoleen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.08.2016 17:26

Minä panen pannulle lihapuolen minuutiksi ja sitten käännän nahkapuolen alle ja annan kypsyä lopullisemmin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja irmeli » 16.08.2016 17:35

Minä paistan toisinpäin, koska syön myös nahan ja näin paistettuna siitä tulee rapeampi.
irmeli

ViestiKirjoittaja Rane » 16.08.2016 17:46

Yhdessä reseptissä luki, että lohipala pannaan paistinpannulle nahkapuoli alaspäin, paistetaan noin 4 minuuttia, kunnes pinta muuttuu sameaksi, ja sitten käännetään. Nahka suojaa lohta kuivumiselta paistettaessa.
Rane

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 16.08.2016 17:53

En yleensä paista lohta pannulla vaan kypsytän uunissa joko foliossa tai esim yrttimaustetun kerman tai ranskankerman kanssa. Esim ranskankermaan sekoitetaan pienenpieniä paprikakuutioita, lohen päälle ensin sitruunaa, tilliä ja suolaa, sitten seos päälle ja uuniin .
Kypsyy nopeasti ihnan mehukkaaksi.
Graavaan myösa itse aikoinaan exältäni oppimani reseptin mukaan. Helposi voi graavata laittamalla lohifileen päälle merisuolaa(tavallinenkin käy), tillisilppua, sitruunamehua , mustaa pippuria sekä esim valkoviinietikkaa.tai kalakastiketta, mustaviinimarjamehuakin voi lisätä. Tiukkaan pakettiin, mieluiten kaksinkertaiseen voipaperipakettiin ja jääkaappiin noin vuorokaudeksi. Siitä sitten ohuen ohuita siivuja leivän päälle.
Lohi on edullisempaa kuin prosessoidut makkarat ja kinkkutuolleet sekä monin verroin terveellisempää.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 16.08.2016 17:55

Jos paistan lohen pannussa, laitan nahkapuoli alaspäin ja annan kypsyä kunnes liha on muuttunut vaaleaksi, sitten käännän.Näin mehut jäävät kalan sisään. Uuniin laitan aina nahkapuoli alaspäin.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Rane » 16.08.2016 18:00

Lohi on minusta aika kallista. En ikinä osta lohta itselleni vaan ainoastaan vieraille. Minä olen huono kokki. Piti taas muistuttaa. Vaikka resepti olisi yksinkertainen, pieleen menee. Kokkailen niin harvoin mitään kunnollista, että ne vähäisetkin taidot unohtuvat.
Rane

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet