Psykiatrini vaihtui

Re: Psykiatrini vaihtui

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.09.2015 13:09

Hilppa kirjoitti:Nimenomaan tällä palstalla on lupa ottaa kantaa ja jopa otettava kantaa, mikäli palstalta alkaa yhtäänkään välittyä välinpitämätön, ynseä tai leväperäinen asenne hoitoa kohtaan, mikä on erittäin surullista, että sellaista tapahtuu.

Hoidon asiallinen kritiikki ei ole sama asia kuin välinpitämätön, ynseä ja leväperäinen asenne ja suhtautuminen hoitoon.

Kuka nettifoorumilla - kuten täällä - tietää ja määrittelee mikä mitäkin on, ja millä keinoin 'tietäminen' ja määritteleminen' tapahtuu? Kysyn, koska käsittääkseni minunkin on vuosien varrella uskottu ja kuviteltu suhtautuvan psykiatriseen hoitooni välinpitämättömästi/ynseästi/leväperäisesti.

Käsittääkseni kannanotot voivat syntyä virheellisistä käsityksistä, ja ne kajoavat arkoihin asioihin - suorastaan henkilökohtaisuuksiin. Sen verran mutkikkaita juttuja psykiatriset sairaudet ja niiden hoitaminen on; tunkeudutaan potilaan pään sisälle.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.09.2015 13:19

Trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Hoidon asiallinen kritiikki ei ole sama asia kuin välinpitämätön, ynseä ja leväperäinen asenne ja suhtautuminen hoitoon.

Hoito on suhtautunut myös minuun välinpitämättömästi, ynseästi ja leväperäisesti että tämä on vähän kuin kahden kauppa. Olisi tullut yhteiskunnallekin mielettömän paljon halvemmaksi ottaa minut sisälle jonnekin 2010 ennen itsariyritystäni muttei ketään koskaan sekään kiinnostanut. Kotiin lähettivät ja heittivät hankeen jos en ollut kävelykunnossa.

Uskon, mitä kerrot, että ovat voineet olla sinua kohtaan epäystävällisiä. Sinulla on useampia sairauksia, mikä on heille vaikea yhdistelmä. Eikä suomalaisessa psykiatriassa varmastikaan päihdeongelma ole järkevimmin tai osaavimmin hoidettu sairaus.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Pinja » 02.09.2015 13:52

Trisse sinä selviät kaikista ongelmista. Olet taitava selviytyjä. Vaikka sinulla on ollut ongelmia, olet niistä selvinnyt. Minulla taas on nyt hoidon kanssa sellainen ongelma, että tuntuu etten kestä enkä selviä ja voin olla pakko tilanteessa. Kaikki keskustelu ahdistaa nyt, kiitos siitä uuden psykiatrini. Voimat on poissa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.09.2015 14:14

Trisse kirjoitti:Suurin ongelma on siinä että vaikutan skarpimmalta kuin olen. Minusta muodostaa helposti kuvan että oloni on parempi kuin on...

Oman olon kuvaaminen on ainoastaan subjektiivinen käsitys omasta olosta. Todellinen sairaudentila, jota hoitohenkilöstö pyrkii arvioimaan ei yleensä vastaa yksi yhteen potilaan käsitystä omasta olostaan. Sinun palstalla antamasi kuva itsestäsi ja olostasi on osin hyvin ristiriitainen. Olet hyvinkin skarppi, mm. kirjoja lukeva, yliopiston luennolla käyvä, harrastustoimintaa kykenevä. Toisaalta kuvailet, että et kykene huolehtimaan itsestäsi, vaan äitisi auttaa toisinaan sinua aikuista ihmistä kotisi ylläpidossa, mm. siivouksessa.
Trisse kirjoitti:Julkinen hoito on tehty skitsofrenikoita varten eikä ole resursseja yhtään erilaisempien ongelmien hoitamiseen...

Ei skitsofreniaa potevilla mitään helppoa ole eikä julkinen sektori heitä paremmin kohtele. Riippuu aika paljon tukijoukoista ja siitä, miten avun tarvitsija kokee tarvitsevansa apua ja kokee siitä hyötyä saavansa. Ehkä eniten on vaikutusta sillä, miten nopeasti sairastunut on avun piiriin osannut hakeutua, suostunut hakeutumaan, otettu vastaan hoidon piiriin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Pinja » 02.09.2015 14:20

Trisse kirjoitti:Suurin ongelma on siinä että vaikutan skarpimmalta kuin olen. Minusta muodostaa helposti kuvan että oloni on parempi kuin on...

Trisse et sinä voi tietää minkälaisen kuvan muut sinusta saavat. Se on kuva mikä sinulla itsestäsi on, ei muiden saama. Minun on ainakin mahdotonta sanoa, minkälainen kuva minusta muille välittyy. Kuva ei ole ainoastaan minusta kiinni vaan myös tulkitsijan kokemus minusta, hänen tunteensa ja ajattelunsa käytöstäni kohtaan. Esim. uusi psykiatrini totesi kirjoituksessaan, että olin omituinen. Mielestäni en antanut itsestäni omistuista kuvaa enkä ole omituinen. Tulkinnat eivät siis aina kohtaa. Olisipas helppoa, jos saisin täysin määrittää minkälaisen kuvan muut minusta saisivat, moni asia varmasti muuttuisi. Mistä asti olet kuvitellut, että ihmiset saisivat sinusta sellaisen kuvan kuin itsestäsi ajattelet?
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 02.09.2015 15:33

Toinen psykiatri ei halua minua potilaakseen, syytä en tiedä, mutta ei soittanut, vaikka hänelle laitettiin muistutus. Loppu viikosta ei ole paikalla ja tältä päivältä työvuoro loppunut.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 02.09.2015 16:14

Juuri tuota tarkoitin, että perustuu tiedon varaan kuten potilasasiakirjoihin ja vastaanotolla lääkärin/hoitajan sanomisiin.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.09.2015 16:20

Flower kirjoitti:Minusta hän on varsin selvästi tuonut esiin näkemyksensä. Ja ymmärrän varsin hyvin ajan siirtämisen sellaisessa tapauksessa, että on joutunut sairauden takia olemaan paljon pois työpaikalta, eikä sen takia halua lisääpoissaoloja heti perään...

Eihän kyse ole tuosta. Olipa syy ajan siirtämiselle mikä tahansa, lopputulos oli kuitenkin se, ettei Tristan ole ollut paikalla - ja sen vuoksi hänelle on ollut mahdotonta hoitoa antaa.
Flower kirjoitti:... Hoidon ei tule hankaloittaa tai olla esteenä muulle elämälle vaan olla edistämässä sen sujuvuutta.

Kyllä, mutta miten olisi mahdollista hoitaa potilasta joka ei (syystä tai toisesta) tule paikalle???
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.09.2015 16:25

Trisse kirjoitti:... Tässä on vain pieni osa. Puhuisihan näistä enemmänkin mutta se on henkisesti raskasta ja uuvuttavaa...

Minun kohdallani olit kuitenkin sitä mieltä, että minä valitin turhasta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Pinja » 02.09.2015 16:28

Mitä luulisitte, että tapahtuisi, jos minulta menisi hermot tuohon uuteen psykiatriini seuraavalla kerralla niin pahasti, että lähtisin ovia potkien kesken vastaanoton ulos. Tekisikö M1-lähetteen ja järjestettäsiinkö minulle toinen psykiatri tilalle ja miten hakemusten teon kävisi ja saisinko enää lisää psykoterapiaa?
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.09.2015 16:30

Minulla joskus aikoinaan lääkäri päivitteli vastaanotolla "kuinka noin nuori ja hyväkuntoinen ihminen syö näin paljon (vai oliko se, että vahvoja) lääkkeitä."

(Miksiköhän muuten minua ei läksytetä edellisistä sair.hoitaja ym. unohduksistani (joita en edes muistanut perua), joista aiemmin kirjoitin. Ei siis sillä, että tarvitsisikaan... Itsepähän hoidin asiat päin prinkkalaa, vaikka nyt jälkikäteen ajateltuna hyvä vain, ainakin päihdepuolella jutut oli pitemmän päälle turhaa jorinaa.)

On käynyt joskus Trissen tapauksesta mielessä, että onkohan hän jossain vaiheessa vain ns. luovuttanut...?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.09.2015 16:31

Ei kai ne yhdestä kerrasta mitään kummempaa... kirjaavat varmaan ylös vain?
Viimeksi muokannut Ryysy päivämäärä 02.09.2015 16:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 02.09.2015 16:31

Trisse minkälainen olisi hoitaja/psykiatri, jonka kanssa tulisit hyvin toimeen?
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 02.09.2015 16:32

Ryysy voisitko poistaa tekstini lainauksen?
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.09.2015 16:33

Pinja kirjoitti:Mitä luulisitte, että tapahtuisi, jos minulta menisi hermot tuohon uuteen psykiatriini seuraavalla kerralla niin pahasti, että lähtisin ovia potkien kesken vastaanoton ulos. Tekisikö M1-lähetteen ja järjestettäsiinkö minulle toinen psykiatri tilalle ja miten hakemusten teon kävisi ja saisinko enää lisää psykoterapiaa?

Ehdottomasti ei kannata.
Luulen, ettet saisi M1-lähetettä, muttet myöskään tuollaisesta hyötyisi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 02.09.2015 16:36

Pinja kirjoitti:Mitä luulisitte, että tapahtuisi, jos minulta menisi hermot tuohon uuteen psykiatriini seuraavalla kerralla niin pahasti, että lähtisin ovia potkien kesken vastaanoton ulos. Tekisikö M1-lähetteen ja järjestettäsiinkö minulle toinen psykiatri tilalle ja miten hakemusten teon kävisi ja saisinko enää lisää psykoterapiaa?

Minä veikkaan, että sitten sinulla menisi hermot ja lähtisit ovia paukkuen pois. Se tunti olisi sitten käytetty.
Et olisi ensimmäinen etkä viimeinen potilas, joka niin tekee.
Veikkaan että et saisi uutta psykiatria ja veikkaan että ovien paukuttelu ei vaikuta siihen, saatko psykoterapiaa vai et.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Pinja » 02.09.2015 16:38

Mutta, jos ajattelevat käytöksestä niin, että ei ole tainnut psykoterapia auttaa vuorovaikutuksissa, kun käyttäytyy noin ja riitelee.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.09.2015 16:38

Trisse kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Trisse kirjoitti:... Tässä on vain pieni osa. Puhuisihan näistä enemmänkin mutta se on henkisesti raskasta ja uuvuttavaa...

Minun kohdallani olit kuitenkin sitä mieltä, että minä valitin turhasta.

Olin aika hyvällä hoidolla YTHS:llä ...

Jolloin toistuvasti kerroit, ettet mennyt sinulle varatulle tapaamisajalle.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.09.2015 16:39

Trisse kirjoitti:
Ryysy kirjoitti:On käynyt joskus Trissen tapauksesta mielessä, että onkohan hän jossain vaiheessa vain ns. luovuttanut...?

Minkä suhteen?

En osaa tarkkaan määritellä, mutta jos ollut vaikka liikaa pettymyksiä tai sitten ei vaan kiinnosta. En ole mikään ihminen sanomaan, mikä on sairautta ja mikä sellaista, mikä olisi joillekin ihan normaali tapa reagoida... Esim. jossakin vaiheessa sitä huomaa, että turha hakea töitä, kun ei niitä saa (kyllä se viideskymmenes kerta varmaan jo toden sanoo...) Mitä olet mieltä?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 02.09.2015 16:41

Pinja kirjoitti:Mutta, jos ajattelevat käytöksestä niin, että ei ole tainnut psykoterapia auttaa vuorovaikutuksissa, kun käyttäytyy noin ja riitelee.

Ei ne niin ajattele. Ne ajattelee, että kiukuttelet sitä että psykiatrisi vaihtui.
Valkosiipi

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet