Säätysi?

Re: Säätysi?

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.01.2014 18:01

Psykopatologia kirjoitti:Kyllä arvotetaan, ylin - alin.

Säätyjen alapuolella olevia ihmisiä ei kuitenkaan ole, vaan kaikki duunareita ja vähäosaisia myöten hyväksytään säätyihin kuuluviksi. Toisin kuin historiallisessa sääty-Suomessa, jossa oikeasti oli säätyihin kelpaamaton yhteiskuntaluokka, tai peräti useampi.
Mirri

Sääty

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.01.2014 18:17

Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.01.2014 18:33

Jep. Ja tässä vielä asiaa säädyttömistä - kansan enemmistöstä - jolla ei ollut mitään asiaa Säätytalolle; toisin kuin Hesarin luokittelussa, jossa kaikki pääsivät säätyihin ja kaikkien yhteiskuntaluokkien edustajat toivotettiin tervetulleiksi Säätytalolle keskustelemaan 'säädyistä':
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rahvas

Oikeastaan Hesarihan teki palveluksen nostamalla entiset säädyttömät (rahvaan) säädyllisiksi ihmisiksi...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.01.2014 18:45

Sydämen asioissa on meneillään jakso, jossa Alf näyttelee aatelista
ja Oscar hänen shafööriään. Rikostutkinta on meneillään; Oskari kun
on nykyään myös dekkari.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.01.2014 20:31

joku kirjoitti:Ehkä kannattaisi tehdä tuo testi kuitenkin.
Siinä kysytään vain kerran vanhemmista ja minä pääsin eliittiluokkaan, kun laitoin vanhempieni ammatiksi siivooja ja rakennusmies. Valitsin itselleni tohtorin koulutuksen ja harrastukseksi sellaiset mistä tykkään.
Jos minä valitsin jonkun muun koulutuksen mutta vanhemmilleni edelleen samat ammatit, mun säätyni muuttuisi. Eli siinä koulutus otetaan huomioon.

Et taida kertoa koko totuutta, koska minulla LuokkaKONE ei toimi noin. Mikä muuten onkaan puolisosi ammatti? Ja parhaan ystäväsi ammatti? Eli ei testi todellakaan kerro, mitä oikeasti edustat, vaan mitä perimäsi, he, joiden seurassa siipeilet ja kenet olet nainut edustavat.

Olen aikoinaan tehnyt myös sen koetestin, jonka perusteella LuokkaKONE muodostettiin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.01.2014 20:55

Hilppa kirjoitti: Mikä muuten onkaan puolisosi ammatti? Ja parhaan ystäväsi ammatti? Eli ei testi todellakaan kerro, mitä oikeasti edustat, vaan mitä perimäsi, he, joiden seurassa siipeilet ja kenet olet nainut edustavat.

Minä en sanonut noihin kysymyksiin mitään.

Luokkakone on oikeassa siinä, että entisinä aikoina luokat/säädyt ovat muodostuneet juuri noin: perimästä, 'siipeilystä', naimisesta... Paitsi 'kipuajat' (ent. nousukkaat), joiden yhteiskuntaluokka on syntynyt heidän omista pyrkimyksistään ja ansioistaan. Oikeisiin säätyihin he eivät kuitenkaan ole olleet kelvollisia; ei ole ollut säätyä nimeltään nousukkaat - kipuajista puhumattakaan.

Perinteisesti yhteiskuntaluokka (säädystä puhumattakaan) kertoo nimenomaan siitä luokasta/lokerosta, johon ihminen sijoittuu 'perimänsä' ja taustansa perusteella.
Mirri

ViestiKirjoittaja Joiku » 06.01.2014 21:00

Parhaan ystäväsi ammatti ja suluissa lukee, jos on.

Siis jos siipeilee, niin kyllä kannattaa jättää vastaamatta koko kyselyyn.
Joiku

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.01.2014 21:10

joku kirjoitti:Parhaan ystäväsi ammatti ja suluissa lukee, jos on.

Sitähän parhaan ystävän ammatin kysyminen LuokkaKONEen kontekstissa tarkoittaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.01.2014 21:16

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti: Mikä muuten onkaan puolisosi ammatti? Ja parhaan ystäväsi ammatti? Eli ei testi todellakaan kerro, mitä oikeasti edustat, vaan mitä perimäsi, he, joiden seurassa siipeilet ja kenet olet nainut edustavat.

Minä en sanonut noihin kysymyksiin mitään.

Luokkakone on oikeassa siinä, että entisinä aikoina luokat/säädyt ovat muodostuneet juuri noin: perimästä, 'siipeilystä', naimisesta... Paitsi 'kipuajat' (ent. nousukkaat), joiden yhteiskuntaluokka on syntynyt heidän omista pyrkimyksistään ja ansioistaan. Oikeisiin säätyihin he eivät kuitenkaan ole olleet kelvollisia; ei ole ollut säätyä nimeltään nousukkaat - kipuajista puhumattakaan.

Perinteisesti yhteiskuntaluokka (säädystä puhumattakaan) kertoo nimenomaan siitä luokasta/lokerosta, johon ihminen sijoittuu 'perimänsä' ja taustansa perusteella.

Oikeassa historian suhteen, mutta ei LuokkaKONE silti mikään tieteellisen pätevä luomus Erolankaan mukaan ole. Miksi arvomaailma pitäisi yhtäkkiä muuttaa konservatiivisemmaksi, asenteellisemmaksi ja rahalähtöisen itsekkäämmäksi? Tai jopa nauraa LuokkaKONEen antamalla tulokselle? Miksi? En keksi yhtään syytä, miksi tuo testi olisi hauska.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.01.2014 21:24

Hilppa kirjoitti:
joku kirjoitti:Parhaan ystäväsi ammatti ja suluissa lukee, jos on.

Sitähän parhaan ystävän ammatin kysyminen LuokkaKONEen kontekstissa tarkoittaa.

Entä jos parhaan ystävän ammatti on siivooja?
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.01.2014 21:32

Hilppa kirjoitti:Oikeassa historian suhteen, mutta ei LuokkaKONE silti mikään tieteellisen pätevä luomus Erolankaan mukaan ole. Miksi arvomaailma pitäisi yhtäkkiä muuttaa konservatiivisemmaksi, asenteellisemmaksi ja rahalähtöisen itsekkäämmäksi?

Yrittääkö Hesarin luokkakone tehdä noin; muuttaa arvomaailmaa konservatiivisemmaksi, asenteellisemmaksi ja rahalähtöisen itsekkäämmäksi? Jos mielestäsi yrittää, niin kerro tarkemmin ja perustele näkemyksesi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Joiku » 06.01.2014 21:59

Huumorintajuttomille pitäisi perustaa oma säätynsä.
Joiku

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 07.01.2014 00:00

Nyt vasta tajusin, mitä kipuajilla tarkoitetaan. Jotenkin ajattelin sen tulevan kipu-sanasta :roll:
Ajatuksellisesti läheisempi?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.01.2014 11:34

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Oikeassa historian suhteen, mutta ei LuokkaKONE silti mikään tieteellisen pätevä luomus Erolankaan mukaan ole. Miksi arvomaailma pitäisi yhtäkkiä muuttaa konservatiivisemmaksi, asenteellisemmaksi ja rahalähtöisen itsekkäämmäksi?

Yrittääkö Hesarin luokkakone tehdä noin; muuttaa arvomaailmaa konservatiivisemmaksi, asenteellisemmaksi ja rahalähtöisen itsekkäämmäksi? Jos mielestäsi yrittää, niin kerro tarkemmin ja perustele näkemyksesi.

Minusta tuo on sellainen asia, joka sinun pitää ymmärtää ilman kysymistäkin, että LuokkaKONE pitää sisällään myös tuon aspektin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.01.2014 12:29

Hilppa, näytät olevan kovin varma tulkintasi oikeellisuudesta. Minunkin vain pitäisi tulkintaasi kyseenalaistamatta ja sinulta perusteluja pyytämättä ymmärtää sinun tulkintoinesi olevan oikeassa.
Onko pientäkään mahdollisuutta, ettei Hesarin luokkakone sittenkään sisällä mainitsemaasi aspektia, vaikka sinä olet näkevinäsi sen?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.01.2014 21:52

Mirri kirjoitti:Hilppa, näytät olevan kovin varma tulkintasi oikeellisuudesta. Minunkin vain pitäisi tulkintaasi kyseenalaistamatta ja sinulta perusteluja pyytämättä ymmärtää sinun tulkintoinesi olevan oikeassa.
Onko pientäkään mahdollisuutta, ettei Hesarin luokkakone sittenkään sisällä mainitsemaasi aspektia, vaikka sinä olet näkevinäsi sen?

Tulkintani näyttää olevan sellainen näkemys, joka ei sovi sinun pirtaasi, joten ei siitä sen enempää.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.01.2014 22:46

Hilppa kirjoitti:Tulkintani näyttää olevan sellainen näkemys, joka ei sovi sinun pirtaasi, joten ei siitä sen enempää.

Sovitaan niin.
Ja voidaan sopia näinkin:
Hilppa kirjoitti:
Minusta tuo on sellainen asia, joka sinun pitää ymmärtää ilman kysymistäkin, että LuokkaKONE pitää sisällään myös tuon aspektin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.01.2014 23:35

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Tulkintani näyttää olevan sellainen näkemys, joka ei sovi sinun pirtaasi, joten ei siitä sen enempää.

Sovitaan niin.
Ja voidaan sopia näinkin:
Hilppa kirjoitti:

Aivan. Sinulla on tapana punoa asiayhteydestään irrotettujen kopioitujen lauseiden avulla oma näkemyksesi, jossa pyrit esittämään toisen näkemykset mahdollisimman huonossa valossa. Niin nytkin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.01.2014 01:38

Edelleenkään en ymmärrä mitä tarkoitat tällä kysymyksellä väitteineen:
Mitä rakentavaa Psykopatologia näkee Niklaksen LUOKKA –KONEessa?
...odotan mielenkiinnolla, mitä rakentavaa Psykopatologia siinä näkee.

Ilmeisesti on niin, että minun pitäisi myös ymmärtää esittämäsi kysymys ja sen sisältämä väite kyselemättä sinulta tarkennuksia. Muttei minulla vieläkään ole harmainta aavistusta siitä, että mistä sinä päättelet Psykopatologian näkevän luokkakoneessa jotakin rakentavaa. Sitäkään en tiedä, että mitä rakentava sinun sanavarastossasi tarkoittaa.
Tuosta kysymyksestähän tämä 'vääntö' alkoi; kaipailin sinulta perusteluja kysymyksesi sisältämälle väitteelle.
Minun lienee kuitenkin aivan turha esittää mitään kysymyksiä, koska sinulla ei ole aikomustakaan esittää perusteluja väitteillesi. Päinvastoin annat ymmärtää väitteidesi olevan niin itsestäänselvästi tosia, ettei sinulla ole mitään syytä ryhtyä perustelemaan niitä.

Sinulla on tapana punoa asiayhteydestään irrotettujen kopioitujen lauseiden avulla oma näkemyksesi, jossa pyrit esittämään toisen näkemykset mahdollisimman huonossa valossa.

Hilppa, tuossa sinä valehtelet; minuun kohdistamasi väite on täyttä pötyä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.01.2014 23:38

Mirri kirjoitti:Edelleenkään en ymmärrä mitä tarkoitat tällä kysymyksellä väitteineen:
Mitä rakentavaa Psykopatologia näkee Niklaksen LUOKKA –KONEessa?
...odotan mielenkiinnolla, mitä rakentavaa Psykopatologia siinä näkee.

Ilmeisesti on niin, että minun pitäisi myös ymmärtää esittämäsi kysymys ja sen sisältämä väite kyselemättä sinulta tarkennuksia. Muttei minulla vieläkään ole harmainta aavistusta siitä, että mistä sinä päättelet Psykopatologian näkevän luokkakoneessa jotakin rakentavaa. Sitäkään en tiedä, että mitä rakentava sinun sanavarastossasi tarkoittaa.
Tuosta kysymyksestähän tämä 'vääntö' alkoi; kaipailin sinulta perusteluja kysymyksesi sisältämälle väitteelle.
Minun lienee kuitenkin aivan turha esittää mitään kysymyksiä, koska sinulla ei ole aikomustakaan esittää perusteluja väitteillesi. Päinvastoin annat ymmärtää väitteidesi olevan niin itsestäänselvästi tosia, ettei sinulla ole mitään syytä ryhtyä perustelemaan niitä.

Ei minun tarvitse keskustella Psykopatologian kanssa sinun välitykselläsi Mirri, vaan voin aivan hyvin suoraan kysyä kysymykseni Psykopatologialta Psykopatologia-palstalla, jolla minulla on kirjoitusoikeus, yhtäläinen muiden kirjoittajien kanssa. En tarvitse kysymyksiini sinun välitystoimintaasi, koska itsellinen yksilö olen. Sitäpaitsi tulkitsen Psykopatologian vastanneen kysymykseeni.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet