Alkoholittomuus / kiusaaminen yms.

Re: Alkoholittomuus / kiusaaminen yms.

ViestiKirjoittaja Maaria » 15.10.2014 17:02

Saara en usko että tuo tarkoittaa erityisesti meitä kumpakaan.
Maaria

ViestiKirjoittaja saara » 15.10.2014 17:08

Jotenkin vain jäi tunne kun minut mainittiin ja perään vittumainen ja epämiellyttävä kirjoittelija, että viestissä oli jotain henk. koht. antipatioita, mutta ellei , niin ok.
saara

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.10.2014 17:16

Sinähän olet sui generis.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja saara » 15.10.2014 17:25

Psykopatologia kirjoitti:Sinähän olet sui generis.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sui_generis

Sui generis

"Sui generis on latinankielinen ilmaus, joka tarkoittaa ”omaa lajiaan” tai kirjaimellisesti ”omaa sukuaan”. Se on peräisin skolastisesta filosofiasta, jossa sillä tarkoitettiin ideaa tai entiteettiä, jota ei voitu lukea osaksi jotain suurempaa käsitettä.
Nykyään termiä on käytetty muun muassa biologiassa, oikeustieteessä, politiikan tutkimuksessa ja sosiologiassa. Esimerkiksi taksonomiassa sui generis viittaa sellaiseen lajiin, jota vastaa suku, johon ei kuulu muita lajeja."

Jää tulkinnanvaraiseksi tuo ilmaisu. Epäsuorasti se kuuluu sarjaan "omituiset höpöttäjät ja selkokielettömät kommentoijat"Kiitos ja ylistys kunniamaininnasta!
saara

ViestiKirjoittaja Golden flower » 15.10.2014 17:32

Sattui aamulla olemaan tv auki. Kaikki kuulolle! (6:41)

Kirjailija Katri Mannisen neljä vinkkiä some-riitojen välttämiseksi

Aamu-tv:ssä vieraillut kirjailija Katri Manninen kertoo neljä vinkkiä, jolla voi välttää turhat riidat sosiaalisessa mediassa. Tärkeintä on ottaa rennosti ja miettiä ennen kuin lähettää viestin, Manninen sanoo.

Sosiaalisessa mediassa tunteet käyvät välillä kuumina ja riidat leimahtavat. Ylen aamu-tv:ssä vieraillut nettikeskustelujen konkari Katri Manninen kertoo neljä vinkkiä, joilla sosiaalisessa mediassa voi välttää turhat riidat.

Ensinnäkin kannattaa tunnustella omaa olotilaa.

– Jos on ahdistunut, väsynyt tai kireä, ajattelun taso laskee. Silloin ymmärrämme huonommin toisen tunteita ja ajatuksia.

Mannisen mukaan pikaviestipalvelu Twitterissä pahimmat riidat puhkeavat nimenomaan ilta-aikaan, kun ihmiset ovat väsyneitä.

– Silloin pitäisi vain malttaa mennä nukkumaan ja pysyä pois sosiaalisesta mediasta.

Toisekseen kannattaa miettiä, miksi päivitystä, viestiä tai kommenttia on ylipäänsä kirjoittamassa.

– Pitää olla rehellinen itselleen. Kirjoitanko tämän, koska haluan päteä? Haluanko todistaa kaikille muille, että olen viisas ja toinen on tyhmä? Se on huono lähtökohta keskustelulle.

Kolmanneksi pitää muistaa erottaa omat mielipiteet yleisistä totuuksista.

– Yleinen totuus on selkeä fakta, kuten vaikkapa Eiffel-tornin korkeus. Esimerkiksi omaa ruokavaliota ei voi ajatella yleisenä totuutena. Se oma ruokavalio ei välttämättä toimi kaikista ruokavalioista parhaiten kaikille muille. Ruokavalio on mielipide.

Neljänneksi kannattaa ottaa rennosti.

– Pitää muistaa, ettei se ole niin vakavaa. Ihminen istuu omassa huoneessaan yksin ja näpyttelee viestiä. Kun koneen laittaa pois, niin elämä jatkuu sosiaalisen median ulkopuolellakin. Pahimmillaan ihminen istuu yksin kotona märehtimässä sosiaalisessa mediassa käytävää keskustelua, vaikka kukaan ei ole kiinnostunut sen mielipiteestä.

Anna Takala
Yle Uutiset

http://yle.fi/uutiset/kirjailija_katri_mannisen_nelja_vinkkia_some-riitojen_valttamiseksi/7528998
Golden flower

ViestiKirjoittaja Golden flower » 15.10.2014 17:33

Psykopatologia kirjoitti:Sinähän olet sui generis.

Taitaa täällä olla useampi!
Golden flower

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.10.2014 21:13

(1)"Vittuilija"(-kirjoittaja) on eri asia kuin (2)"vittumainen" (-kirjoittaja).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja saara » 15.10.2014 21:21

Psykopatologia kirjoitti:(1)"Vittuilija"(-kirjoittaja) on eri asia kuin (2)"vittumainen" (-kirjoittaja).

Niin , edellinen on Nimisana, jälkimmäinen laatua ilmaiseva
saara

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.10.2014 21:35

Psykopatologia kirjoitti:(1)"Vittuilija"(-kirjoittaja) on eri asia kuin (2)"vittumainen" (-kirjoittaja).

(1) Vittuilija de facto vittuilee muille aktiivisesti. Hän voi olla "h y v ä" tyyppi (esimerkiksi oivallinen pakinoija).

(2) Vittumainen ei välttämättä vittuile ollenkaan. Hän ei t o i s e n kokememuksen mukaan ole koskaan "hyvä" tyyppi
. . vaan on jollain tavalla hankala.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 15.10.2014 21:52

Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Minun mielestäni sinua, Kyllästynyt, ei ole kukaan kiusannut...

Aikamoista vähättelyä mm. Tristanin tekoja ja käytöstä ajatellen. Oudointa väitteessäsi on kuitenkin se, että minua sinä kiusaamisesta syytät.
Helmenkalastaja kirjoitti:... Koska sinulla on oma määritelmä kiusaamiselle, voi minullakin sellainen olla: mikä voidaan jollain muulla sanalla
täsmällisemmin ilmaista, ei ole kiusaamista...

Sinulla voi olla, niinkuin onkin, mielipidevapaus kiusaamisestakin, mutta jos Tristanin teot ja käytös eivät ole kiusaamista, onko sinun mielestäsi ihan hyväksyttävää, jos minä siirryn vastaavaan kielenkäyttöön ja käytökseen? Vai olisiko se kuitenkin minun tekemänäni kuitenkin kiusaamista?
Kysyn siis sinulta lupaa ja hyväksyntää kirjoitteluni suuntamuutokselle?

En voi antaa lupaa muiden kuin omasta puolestani. Jos sellaista lupaa kaipaat ja mielesi halajaa Tristanin tyyliä kokeilla, voin olla kohteenasi.

Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:... Sinä olet kätevästi rajannut oman määritelmäsi ulkopuolelle kaiken sellaisen sinun harjoittamasi toiminnan, jonka muut kokevat kiusaamiseksi...

Selvästikin sinulla ja minulla on erilainen käsitys siitä mikä on kiusaamista ja mikä ei, mutta voin kyllä ottaa käyttöön Tristanin käyttämät standardit. Toivottavasti sinä hyväksyt kirjoitukseni sellaisina.
Helmenkalastaja kirjoitti:... Sinulle on kyllä vittuiltu ja sinua on solvattu ja sinua on huoriteltu, mutta kiusattu sinua ei nähdäkseni ole...

Asia selvä; sinun mielestäsi solvaaminen ja huorittelu ei ole kiusaamista.

Käytän - sinun kohdallasi - mieluummin täsmällisempiä ilmaisuja. Joku voi ajatella noiden (s.o. solvaamisen ja huorittelun) kuuluvan kiusaamisen piiriin, mutta joku toinen voi myös ajatella sellaisen olevan kiusaamista, että jotakuta jatkuvasti muistutetaan tämän elämän ikävistä realiteeteista kyseisen henkilön olemassaolon oikeutuksen kyseenalaistavaan sävyyn. Koska emme pääse yhteisymmärrykseen kaikista kiusaamisen piiriin kuuluvista asioista, pidän parempana käyttää sinuun kohdistuvasta käytöksestä kuvaavampia ja yksilöivämpiä sanoja.

Kyllästynyt kirjoitti:Otanko sinun hyväksymäsi kirjoittelustandardit käyttöön heti, vai haluatko vielä kysyä second opinionia vaikkapa Psykopatologialta?

Ihan milloin vain haluat minun puolestani, mutta muista, etten ole antanut lupaa kirjoittaa Tristanin tyyliin muille kuin minulle itselleni. Vastaan sitten miten vastaan, jos vastaan. Ja Psykopatologia puuttuu, jos puuttuu.

Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:... Itse olet omalla käytökselläsi vaikuttanut ja vaikutat siihen, että tällainen käytös sinua kohtaan jatkuu eikä loppua näy...

Millä tavalla olen viime kerralla ollut vaikuttamassa Tristanin aloittamaan huoritteluun? Sitenkö, että minun tiedetään olevan olemassa, ja etten tule koskaan hyväksymään minulle osoitettuja solvauksia ja nimittelyjä?

Viime kerralla et mitenkään, ja tämän käsitykseni olisit voinut päätellä jo aiemmasta viestistä, jos olisit lukenut eteenpäin ennen tämän kohdan kommentoimista.

Kyllästynyt kirjoitti:Entä mikä oli rikokseni alunperin kun en vielä ollut edes kymmentä viestiä kirjoittanut, eikä niistä yksikään ollut Tristanille tai Tristanista, kun hän minun kimppuuni kävi?

En ole itse ollut paikalla, kun tuo on tapahtunut, mutta koska noin ilmeisesti on tapahtunut, sinä olet siinä vaiheessa, sillä palstalla joutunut kiusaamisen kohteeksi.

Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:... Aina silloin tällöin joudut jopa sijaiskärsijäksi, kun halutaan vahingoittaa Luukkosta...

Mutta sinun mielestäsi ei ole kiusaamista että niin tehdään?

Sillä on tarkoitus kiusata Psykopatologiaa tai oikeammin: saada hänet reagoimaan. Pidän tätä Tristanin taipumusta todella valitettavana ja toivon hänen kykenevän vastaisuudessa pidättäytymään sijaiskärsijän käyttämisestä! Et toki ole ansainnut tulla huoritelluksi, kun et ole millään lailla ollut osallisena tapahtumasarjaan, joka sellaiseen käytökseen on "houkutellut".

Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:... Kurja juttu, mutta ne tilanteet ovat sellaisia, että (ainakin) ulkopuoliset pystyvät varsin luotettavasti ennustamaan, milloin niin on käymässä...

Millä perusteella se, että tilanteet ovat ennalta arvattavissa mitätöi niiden merkityksen ja sisällön?

En minä niin ole sanonut enkä edes tarkoittanut. Tarkoitan, että kun Psykopatologia näkee asioiden menevän tuolle "tuhon tielle", hän voisi toimia ennen kuin homma leviää käsiin.
Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:... Olen iloinen voidessani sanoa, että tässä viestissäni ei ole yhtään asiatonta sanaa. :)

Sepä hyvä, että sinä olet iloinen.

Muista kuitenkin, että perättömien väitteiden esittäminen on kiusaamista - ja niitä sinun viestisi sisältää.

Täsmentäisitkö? Mikä viestissäni oli perätön väite?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.10.2014 22:03

Psykopatologia kirjoitti:
Vittumainen ei välttämättä vittuile ollenkaan. Hän ei t o i s e n kokemuksen mukaan ole koskaan "hyvä" tyyppi
. . vaan on jollain tavalla hankala.

Aivan. Siksi tällainen teksti onkin niin hämmentävä, siinä kun puhutaan nimenomaan kirjoittajan vittumaisuudesta - siis kauniimmin sanottuna kirjoittajan epämiellyttävyydestä:
Jillin en ole huomannut kohdistaneen vihaa kehenkään, ja saaran käytöstä ei voi rinnastaa kiusaamiseen. Pelkkä kirjoittajan epämiellyttävyys/vittumaisuus ei ole kiusaamista.

Mielestäni viesti antaa hyvin vähän tulkinnanvaraa viestin kirjoittaneen ajatuksista. Siinä on kaksi virkettä, jotka liittyvät läheisesti toisiinsa. Ja jälkimmäisen virkkeen lukija voi helposti yhdistää etenkin ensimmäisen virkkeen viimeiseen lauseeseen. Tekstistä tulee mieleen 'freudilainen lipsahdus'; kirjoitetut sanat paljastavat niiden kirjoittajan näkemyksen hänen kirjoittamastaan asiasta, vaikka miten jälkikäteen yrittäisi lieventää sanojaan selittämällä, ettei tarkoittanut...

Oikeastaan kirjoittaja vahvisti tekstissään ilmaisemansa näkemyksen pyytämällä oma-aloitteisesti anteeksi vain toiselta nimimerkiltä, toiselta ei. Nimimerkeistä toinen oli tuon vittumaisuus-viestin kirjoittajalle kuin ilmaa; aivan kuin hän ei itse olisi nähnyt viestissään mainitsemaansa nimimerkkiä. Häneltä piti erikseen kysyä, että eikö toiseltakin nimimerkiltä olisi syytä pyytää anteeksi...
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.10.2014 22:18

Helmenkalastaja kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:... Muista kuitenkin, että perättömien väitteiden esittäminen on kiusaamista - ja niitä sinun viestisi sisältää.

... Täsmentäisitkö? Mikä viestissäni oli perätön väite?
Ketä on kiusattu ja että olen itse sen aiheuttanut.
Helmenkalastaja kirjoitti:... Sinä valitset liittää ne sinuun kohdistettujen loukkausten yms. arkistoon, josta ne ovat helposti otettavissa esille tarpeen tullen...

Eikä pidä paikkaansa tuokaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.10.2014 22:19

22:19
Minusta Kyllästyneen viesti on yksiselitteinen mutta ei tarkka.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.10.2014 22:23

Psykopatologia kirjoitti:22:19

Kyllä. Korrelaatti meni pieleen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.10.2014 22:31

Edellä SADE piirtää Kyllästyneestä sisäisesti ruman kuvan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SADE » 15.10.2014 22:40

Psykopatologia kirjoitti:Edellä SADE piirtää Kyllästyneestä sisäisesti ruman kuvan.

Psykopatologia, olet tulkinnut asian väärin. Tai sitten olen itse epäonnistunut yrittäessäni saada kirjoitettua ajatuksistani teille. Tietysti arvo- ja ajatusmaailmammekin voivat olla erilaisia.

Minulla ei ole mitään antipatioita Kyllästynyttä kohtaan. Päinvastoin.
SADE

ViestiKirjoittaja SADE » 15.10.2014 22:44

Lisään vielä edelliseen viestiini. Minusta Kyllästynyt on sisäisesti kaunis. Siitä päätellen mitä olen netissä nähnyt.
On hän tästä huolimatta minuakin välillä ärsyttänyt, varsinkin Tukiasemalla ja jos jaksaisin, niin varmasti voisin käydä hänen kanssaan kiivaan keskustelun esim. feministeistä. Ei nämä asiat siltin muuta perusnäkemystäni Kyllästyneestä.
SADE

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 15.10.2014 22:45

Psykopatologia kirjoitti:22:19

Mitä viestiä tarkoitat?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja saara » 15.10.2014 22:47

SADE kirjoitti:Lisään vielä edelliseen viestiini. Minusta Kyllästynyt on sisäisesti kaunis. Siitä päätellen mitä olen netissä nähnyt.
On hän tästä huolimatta minuakin välillä ärsyttänyt, varsinkin Tukiasemalla ja jos jaksaisin, niin varmasti voisin käydä hänen kanssaan kiivaan keskustelun esim. feministeistä. Ei nämä asiat siltin muuta perusnäkemystäni Kyllästyneestä.

Kuinka sinä määrittelisit tuon sisäisen kauneuden? Mielestäni se ei tule tämmöisellä palstalla kirjoittamisessa esiin.Älykkyys ei aina ole sisäistä kauneutta, sitä kun voidaan käyttää niin monella tavoin.
saara

ViestiKirjoittaja SADE » 15.10.2014 22:55

saara kirjoitti:
SADE kirjoitti:Lisään vielä edelliseen viestiini. Minusta Kyllästynyt on sisäisesti kaunis. Siitä päätellen mitä olen netissä nähnyt.

Kuinka sinä määrittelisit tuon sisäisen kauneuden? Mielestäni se ei tule tämmöisellä palstalla kirjoittamisessa esiin.Älykkyys ei aina ole sisäistä kauneutta, sitä kun voidaan käyttää niin monella tavoin.

saara, rivien välistä ja vierestä olen saanut muutakin kuin älykkään kuvan Kyllästyneestä. Hänestä löytyy inhimillistä lämpöä ja empatiaa. Tällaisella palstalla tulee paljon asioita esiin, kun avaa silmät ja tarkkaan kuuntelee (lukee).
SADE

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet