Nettikiusaaminen

Re: Nettikiusaaminen

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 15.05.2016 12:45

Eli haluatko Pinja että alan ladella totuuksiani sanomisistasi ja käytöksestäsi,
jos kerran sananvapauden nimissä aikuinen saa sanoa mitä haluaa. Olen aikuinen. Ja seurannut palstaa, vaikka kirjoitan vähän.

Älä pelkää, en oikeasti ala. Mutta sananvapautta on kiva huutaa silloin kun pilkka ei osu itseen.
Korjasin:sanomisistasi
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Pinja » 15.05.2016 12:50

Saa sanoa aikuinen mitä vain kunhan ei ole lakitupa-asia. Minulle ei tietenkään saa sanoa mitä vain, mutta poistaa ei saa sanottua.
Pinja

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 15.05.2016 12:58

Pinja kirjoitti:Saa sanoa aikuinen mitä vain kunhan ei ole lakitupa-asia. Minulle ei tietenkään saa sanoa mitä vain, mutta poistaa ei saa sanottua.

Eli jos terävä kieleni vahingossa lipsahtaisi kirjoittamaan sinulle (vaikkapa arasta asiasta) samalla tavalla, miten Kaapo on kirjoittanut Kyllästyneelle ja Hilpalle, minun ei tarvitsisi poistaa solvauksiani, vaan ne saisivat jäädä nettiin ikuisiksi ajoiksi. Oletko ihan varma?
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Pinja » 15.05.2016 12:59

Ei vaan voin vaatia sinua poistamaan solvauksesi, jos et poista, en voi asialle mitään, mutta PP ei niitä saa poistaa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 16.05.2016 17:01

Miksei ylläpito saa niitä poistaa? Kyllä kai viimekäden oikeus on ylläpidolla menetellä solvausten kohdalla harkitsemallaan tavalla? Eiköhän myös asianomaisella itsellään ole oikeus vaatia kirjoitustensa poistoa, vai ovatko ne tänne esitettyinä foorumin omaisuutta?
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Pinja » 16.05.2016 17:12

Sen pitää toimia niin, että kiusattu itse voi pyytää ylläpitäjää poistamaan haluamansa epäasiallisuudet eikä niin, että ylläpitäjä automaattisesti niitä poistaa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 16.05.2016 17:46

L i s ä y k s i ä Ylläpidon julkaisemiin sääntöihin:

Uusille: Jos rekisteröityy, pitää lähettää viesti foorumille (näkyviin).

Jos ei ole kirjautunut uudelleen noin kuukauteen, nimimerkki poistetaan.

Nimimerkki voi pyyttää nikkinsä ja päiväkirjansa poistoa; muu sisältö on foorumin "omaisuutta".

__________________________________________________________________________________________________________________________

S ä ä n t ö

Jos kirjoittaja ei noudata ylläpitäjän määräystä kohtuullisessa ajassa siitä laskien, kun hänen on oletettu huomanneen sen, hänet bannataan tai poistetaan veljeskunnasta (mahdollisesti kirjoituksineen). Paluulle voidaan asettaa ehtoja tapauksesta riippuen. - Spesifejä erillisiä sääntöjä ei ole esitetty (ks. kirjautumisen yhteydessä yleiset) varsinkin kun ohjeita ei ole ymmärretty tai vaarinotettu ylläpitäjän erillisen ohjauksenkaan jälkeen. Tällöin lopulliset päätökset jäävät kuitenkin.

Tämmöisiä lukee ylläpitäjän ohjeissa.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.05.2016 23:05

Kaapo kirjoitti:...
Poista nikini niin parissa kolmessa päivässä palsta hiljenee taas haudan hiljaisuuteen.
...

'Haudanhiljaisuus' voi olla nettifoorumilla sotatilaa mukavampi vaihtoehto. Sitä paitsi ethän sinä siitä hiljaisuudesta kärsi, jos jätät sellaisen jälkeesi poistuessasi foorumilta. Tänne jäävät toki voivat kärsiä hiljaisesta foorumista, mutta voivat he kärsiä siitäkin että foorumi on taistelutanner.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 16.05.2016 23:54

Kaapo on käyttänyt henkilöön liittyviä kökköisiä sanomuksia... mutta hän on varmaan oikeuttanut kökköydet sillä, millä ei saisi. Kun palstan säännöissä on jotain toisen posken kääntämiseen liittyvää; omaa huonoa käytöstä ei pidä perustella toisen sellaisella... tai sellaiseksi kokemalla.

Kuulemma kaikissa on hyviä ja huonoja puolia, paitsi pyhimyksissä. Kaapossa on myös paljon hyvää tai mielenkiintoista, ehkä hän on juuri mielenkiintoisella tavalla erilainen kuin mitä itse. Mutta osin myös samanlainenkin ehkä. Lisäksi olen tottunut tissi-pillu-juttuihin ihan omissa piireissäni, eivätkä ne viime aikoina ole ahdistaneet, enkä ole jaksanut olla valveutunut (kuten vaikka Kyllästynyt jaksaisi negatiivisten naisia loukkaavien ym. ilmaisujen suhteen olla). Sikäli harmi, että molemmat ovat vaipuneet jonkinlaiseen hiljaisuuteen.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 17.05.2016 00:24

Kannattaisi lukaista nuo ylläpidon ohjeistukset ja miettiä, mitä ne tarkoittavat.

Joissakin tapauksissa ylläpito tekee poikkeuksen, kuten minun kohdallani kun esitin kaikkien viestien ja päiväkirjani poistamisen viimeksi täältä poistuessani.
Siitä kiitos.
Nyt olen siis aloittanut täällä "puhtaalta pöydältä".
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 17.05.2016 00:31

Mitä noihin tissi-pillu- akka- eukko- kusipää yms juttuihin tulee, minua ei ne häiritse. Minua saa nimitellä kaikilla noilla, katson olevani jo siinä iässä, etten hätkähdä noin pienistä. Minun" naiseuteni", mitä sillä sitten käsitetäänkin, ei pätkääkään kärsi jonkun miespuolisen halventavista ilmaisuista. Olen niin paljon kokenut ja elämää nähnyt etten anna tuommoisten enää häiritä pätkääkään.
Ennemminkin panee miettimään, mikä on tuon nimittelyn motiivi? Oma turhautuneisuus kenties?
Tai sitten solvaaja heittää koukun, johon tarttuu vastaväittäjä kokiessaan kaiken henkilökohtaiseksi.
Ok. tosinhan nikin mainitseminen tekee asiasta melko henkilökohtaisen, mutrta ei siihen silti ole pakko tarttua, koska sitähän solvaaja juuri toivookin.
Viisaampi vaikenee pätee varmaan tässäkin.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 17.05.2016 00:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja trisse » 17.05.2016 00:34

Sateentekijä kirjoitti:Mitä noihin tissi-pillu- akka- eukko- kusipää yms juttuihin tulee, minua ei ne häiritse. Minua saa nimitellä kaikilla noilla, katson olevani jo siinä iässä, etten hätkähdä noin pienistä.

Oletko nyt ihan varma? Pitäiskö testata..?
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 17.05.2016 00:36

trisse kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Mitä noihin tissi-pillu- akka- eukko- kusipää yms juttuihin tulee, minua ei ne häiritse. Minua saa nimitellä kaikilla noilla, katson olevani jo siinä iässä, etten hätkähdä noin pienistä.

Oletko nyt ihan varma? Pitäiskö testata..?

Käsittääkseni meillä kaikilla naisilla on tissit ja pillu, kusipäitäkin olemme aika iso osa.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja trisse » 17.05.2016 00:39

Joo. Lähinnä tarkoitin että helppo kirjoittaa noin teoreettisella tasolla mutta jos oikeasti tulee haukutuksi niin siitä helposti kuitenkin loukkaantuu.
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 17.05.2016 00:41

Ymmärsin kyllä pointtisi, kunhan piruilen.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 28.05.2016 17:58

Heh. Innostuin lukemaan alusta alkaen tätä ketjua. Huomasin, että paljon on kaunaisuutta ,joka tämän ketjun kautta on purkautunut. Epäilyistä huolimatta en näe ketjun olleen täysin tarpeeton. Keskusteluakin, jota joku sanailuksi nimitteli, on syntynyt ihan kiitettävästi.
Kiusaaminen, joko julkinen tai piilosellainen on aina vakava merkki yhteisön häiriintyneestä ilmapiiristä tai yksilökohtaisen toiminnan heikkoudesta.
Kiusaamistahan ei koskaan pysty kokonaan kitkemään, sitä ilmenee joka ikäpolvessa ja jokaisella "sivistystasolla" .Taitavimmat ovat jalostaneet siitä oikein taiteen, josta voisi myöntää vaikka kiusaustieteitten professorin arvonimen :mrgreen:
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Enne1 » 28.05.2016 18:09

Mieleeni on jäänyt yläasteella poika, joka oli hivenen omalaatuinen ja häntä kutsuttiin "Nuntsiksi." En koskaan saanut tietää hänen oikeaa nimeään. Yleensä hän kiersi koulun pihalla tiettyä ympyrää. Hänellä oli vähän epäsiistit vaatteet ja muistan repun roikkuneen aina olalla. Monet kiusasivat häntä nimitellen ja tönien, joskus repivät laukun ja heittivät pois. Kerran näin valvojan puuttuvan siihen ja se lakkasi joksikin aikaa. Yksi kerta häntä alettiin töniä pois ruokajonosta ja sulkea ulos ja se näytti minusta jo todella inhottavalle, kun onneksi siihen tuli yksi vanhempi poika, joka vihaisena puuttui tilanteeseen. En muista mitä hän sanoi heille, mutta hän sai tilanteen laukeamaan. Kiusattu vaikutti olevan jo itkun partaalla ja mietin kuinka vaikeaa hänen täytyy olla, saapua jokainen arkiaamu toisten tönittäväksi paikkaan, jossa ei ole ainottakaan ystävää. Kauheinta oli kuitenkin se, etteivät aikuiset, joko nähneet tai he eivät viitsineet puuttua siihen, tai ehkä he ajattelivat sen olevan mitätöntä. Kyseessä oli kuitenkin herkässä iässä oleva nuori poika. Ajattelin häntä pilkattavan sen takia, koska hän oli poikkeava ja omituinen yksineläjä, olihan se hänen joka päiväinen ympyrää käveleminen koulun pihalla vähän koomista. Muistan kaverini kanssa kuinka joskus naureskelimme hänelle ja kuiskailimme, että tuolla se Nuntsi taas kiertää pientä kehää tukka sekaisin ja vaatteet liian isoina. Aina kuitenkin kun näimme kiusaamisen olevan raakaa, säälimme häntä ja toivoimme jonkun puuttuvan siihen. Taisin mennä kerran opettajalle puhumaan. Kiusaaminen kuitenkin aina tauon kuluttua jatkui.
Tämä taisi olla koulukiusaamisesta esimerkki ja omakohtainen muisto, kun piti kirjoittaa netti kiusaamisesta. Olkoon nyt kuitenkin.
Enne1

ViestiKirjoittaja Pinja » 29.05.2016 21:25

Aika rauhallinen on ollut palstan meininki nyt.
Pinja

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 29.05.2016 23:39

Ei vaikuta kenelläkään olevan isompaa tarvetta provosoida, provosoitua tai muutenkaan osoittaa mieltään. Olisiko kesä jollain tavoin riitelyä rajoittavaa?
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.05.2016 09:43

Turha lainaus.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet