Kroonistuminen

Re: kroonistuminen

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.07.2014 14:05

Mirri kirjoitti:Hilppa, pitkäaikainen ja toistuva masennus eivät lakkaa olemasta pitkäaikaisia ja toistuvia - siis kroonisia/kroonistuneita - sillä, ettei puhuttaisi kroonisesta masennuksesta, vaan alettaisiin puhua masennuskierteistä.

Ei. Mutta olennaista on, että kierteeseen voi syntyä katkos ja usein niin tapahtuukin. Kierre voi myös päättyä ja niinkin tapahtuu toisinaan ja yhä useammin hoitojen kehittyessä. Kroonistumisessa aloitetaan sopeuttaminen ja luopuminen.
Hilppa

Re: kroonistuminen

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.07.2014 14:19

Psykopatologia kirjoitti:Masennus kroonistuu jo ennen hoidon alkua
http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/ ... ua/a323631
(- -)
Resurssit ovat oma lukunsa.

– Joskus laskimme hoitoa suunnittelevassa asiantuntijatyöryhmässä,
että depression asianmukainen hoito vaatisi kolminkertaiset resurssit
olemassa oleviin verrattuna, sanoo Karlsson.

Uutinen on viiden vuoden takaa. Mitä ajattelet itse? Noinko tapahtuu vai pannaan tapahtumaan?

Voin kertoa omastani. Minulla on todennäköisesti ollut masennus/ahdistuneisuus jo 14 v. Sain vaihtaa ympäristöä ja se oli tuolloin pelastukseni. Vaikka hoitoa en saanutkaan, pääsin pois stressaavasta sadistisesta ympäristöstä. Masennus puhkesi uudelleen opiskeluaikana. Diagnoosit sain vasta nelikymppisenä ja jonkinlaisen terapianrepaleen. Olen masennuksen ja ahdistuneisuuden vanki koko lopun ikääni, siis kroonistunut. En miellä itseäni sellaiseksi vaan terveeksi lääkityksestä huolimatta.
Hilppa

Re: Kroonistuminen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.07.2014 15:07

Mielenterveyden ongelmat
Suomalaisten terveys http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=suo00028
18.7.2005 Jouko Lönnqvist

(- -)
Eräs syy siihen, että kaikissa länsimaissa on kiinnitetty huomiota masennuksen yleisyyteen ja hoitoon,
on ollut masennuksen ilmeneminen ja tunnistaminen yhä nuoremmissa ikäryhmissä. Vuoden 1996 aikana
vakavasta masennustilasta kärsi 15 – 19-vuotiaista nuorista arviolta 5 %, tytöistä 6 % ja pojista 4 %. Viisi
vuotta vanhemmassa nuorten aikuisten ikäryhmässä vakavan masennustilan yleisyys oli jo 9 %, naisilla 11 %
ja miehillä 8 %. Masennusjakson keskimääräinen kesto oli o d o t e t t u a lyhyempi, vain neljä viikkoa.
Vakavan masennusjakson keskimääräiseksi kestoksi on arvioitu erikoissairaanhoidon aikuisaineistojen
perusteella noin kuusi kuukautta. [P P]
(- -)

Lyhyetkin masennukset ovat mukana "vakavissa". Miksi Lönnqvist ignoroi odotettua "paremman" ennusteen?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.07.2014 15:53

Hilppa, omalla kohdallasi kirjoitat kroonistuneisuudesta, et kierteestä. Miksi et sano olevasi masennuskierteessä, vaan kerrot masennuksesi olevan kroonista?

Toisessa viestissä sanoit, että kroonistumisessa aloitetaan sopeuttaminen. Totta, mutta silloin aloitetaan myös sopeutuminen; se kaikkein tärkein asia. Opetellaan elämään mahdollisimman hyvää elämää pitkäaikaissairauden kanssa. Siitä asiasta sinullakin kroonistunutta depressiota sairastavana taitaa olla kokemusta.

Kierre kuljettaa mukanaan ja pyörittää miten tahtoo, kroonistuneisuutta voidaan hallita sopeutumisen keinoin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.07.2014 19:04

Mirri kirjoitti:Hilppa, omalla kohdallasi kirjoitat kroonistuneisuudesta, et kierteestä. Miksi et sano olevasi masennuskierteessä, vaan kerrot masennuksesi olevan kroonista?

Toisessa viestissä sanoit, että kroonistumisessa aloitetaan sopeuttaminen. Totta, mutta silloin aloitetaan myös sopeutuminen; se kaikkein tärkein asia. Opetellaan elämään mahdollisimman hyvää elämää pitkäaikaissairauden kanssa. Siitä asiasta sinullakin kroonistunutta depressiota sairastavana taitaa olla kokemusta.

Kierre kuljettaa mukanaan ja pyörittää miten tahtoo, kroonistuneisuutta voidaan hallita sopeutumisen keinoin.

Pohdin edellisessä viestissäni sitä mahdollisuutta josko joku minut sellaisena näkee. En ota kroonistuneen viittaa harteilleni. Enempi vähempi syklisiä eri elämänvaiheeni ovat olleet ja olen joutunut kokemaan masennuksen vakavan jakson, mutta se on mennyt ohi kuten monella muullakin.

Kukin kutsukoon omaa tilaansa aivan miten haluaa. Minä en halua käyttää termiä kroonistunut tai krooninen sellaisesta sairaudesta, joka ei aiheuta elämänikäisesti pysyviä haittoja. Kuten ilmaisin, Kroonistuminen ja kroonistunut kalskahtavat korvissani ikäviltä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.07.2014 19:09

Mirri, etkö hyväksy erilaista näkemystäni (joka erilainen kuin sinun näkemyksesi) kroonistumisesta ja sanan kroonistuminen käytöstä masennuksen yhteydessä?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Maaria » 17.07.2014 19:48

No voihan vittu. Vaihtakaatte otsikko miksi haluatte.
Maaria

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.07.2014 19:55

Hilppa kirjoitti:Mirri, etkö hyväksy erilaista näkemystäni (joka erilainen kuin sinun näkemyksesi) kroonistumisesta ja sanan kroonistuminen käytöstä masennuksen yhteydessä?

Kyllä hyväksyn, vaikka pidänkin sanojen käytön kannalta tulkintaasi kroonistumisesta/kroonisesta virheellisenä. Minun puolestani on ihan ok, jos sinä pitkäaikaisine depressioinesi mieluummin ajattelet olevasi masennuskierteessä kuin pidät itseäsi kroonisesti/pitkäaikaisesti masentuneena.

Sen sijaan yleisellä tasolla ajattelen niin, että jos depression kurissa pitämiseen tarvitaan jatkuvaa lääkehoitoa ja/tai toistuvaa psykoterapiaa, olisi parempi puhua kroonistuneesta masennuksesta kuin masennuskierteestä. Sairauksien kohdalla sana kierre on vahva ja kielteinen ilmaisu - eikä lääketieteellinen ollenkaan. On eri asia olla sairauskierteessä kuin elää kroonistuneen/pitkäaikaisen sairauden kanssa.
Myös minä olen mieluummin kroonisesti masentunut kuin masennuskierteessä; edellistä voidaan hoitaa ja sen kanssa voi oppia elämään, jälkimmäinen taas kuulostaa hallitsemattomuudessaan aika toivottomalta.

Sananselitystä Suomea suomeksi -sanakirjan mukaan:
kroonikko lääk. henkilö, joka on jatkuvasti tai pitkään sairas; kroonisesti sairas
krooninen jatkuva, pitkällinen
kroonistua etenkin sairaudesta: muuttua jatkuvaksi, pitkäaikaiseksi
kierre kuv. kielteinen kehitys(suunta)

Yleisellä tasolla ajateltuna tuskin on perusteltua alkaa puhua kroonistuneen masennuksen sijaan masennuskierteestä. Eihän krooninen masennus ole kierre; se on psykiatrinen pitkäaikaissairaus muiden hoitoa vaativien psykiatristen pitkäaikaissairauksien joukossa. Eikä kroonisesti masentunut ihminen elä missään kierteessä; hänellä on sairauteensa tutustumisen, sopeutumisen ja hyvän hoidon turvin mahdollista elää oikein hyvää elämää kroonistuneen psykiatrisen sairautensa kanssa.
Miksi alkaa ajatella pitkäaikaista masennusta sairastavat ihmiset jossakin kierteessä olevina?
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.07.2014 20:00

Jill kirjoitti:No voihan vittu. Vaihtakaatte otsikko miksi haluatte.

Jill, ei otsikossa ole mitään vikaa. Otsikko kertoo tärkeän asian niin kuin se on: masennus voi olla krooninen tai kroonistunut.
Mirri

ViestiKirjoittaja Maaria » 17.07.2014 20:03

Anteeksi kiroiluni. Minulla on ollut nyt aika paljon stressiä.
Hyvähän tämä on että keskustelua syntyi.
Voisin jopa sanoa, että stressinsietokykyni on kroonisesti alentunut.
Maaria

ViestiKirjoittaja Hermes » 17.07.2014 20:32

Minusta "krooninen" voi olla "jatkuvan" lisäksi myös "toistuva", yms. Jos "krooninen masennus" paranee, niin sitten sellaisella henkilöllä ei enää ole "kroonista masennusta".
Hermes

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.07.2014 20:36

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Mirri, etkö hyväksy erilaista näkemystäni (joka erilainen kuin sinun näkemyksesi) kroonistumisesta ja sanan kroonistuminen käytöstä masennuksen yhteydessä?

Kyllä hyväksyn, vaikka pidänkin sanojen käytön kannalta tulkintaasi kroonistumisesta/kroonisesta virheellisenä. Minun puolestani on ihan ok, jos sinä pitkäaikaisine depressioinesi mieluummin ajattelet olevasi masennuskierteessä kuin pidät itseäsi kroonisesti/pitkäaikaisesti masentuneena.

Sen sijaan yleisellä tasolla ajattelen niin, että jos depression kurissa pitämiseen tarvitaan jatkuvaa lääkehoitoa ja/tai toistuvaa psykoterapiaa, olisi parempi puhua kroonistuneesta masennuksesta kuin masennuskierteestä. Sairauksien kohdalla sana kierre on vahva ja kielteinen ilmaisu - eikä lääketieteellinen ollenkaan. On eri asia olla sairauskierteessä kuin elää kroonistuneen/pitkäaikaisen sairauden kanssa.
- -

En ole tällä hetkellä missään masennuskierteessä enkä kroonistunut. En ole masentunut tällä hetkellä ja voin hyvin, paitsi että olen yskästä ja flunssassa. (Voin olla flunssakierteessä, koska olen sairastanut kuukauden sisällä kaksi flunssaa.) Masennusta sairastettuani minulla on oma kokemukseni siitä. Kuvaan sitä ajatusten kierteeksi, kehäksi ja kapeutumiseksi.

Pyydän sinua Mirri olemaan selostamatta ja määrittelemättä minun terveydentilaani, koska sinä et siitä voi olla yksityiskohtaisesti perillä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.07.2014 20:42

Hermes kirjoitti:Minusta "krooninen" voi olla "jatkuvan" lisäksi myös "toistuva", yms. Jos "krooninen masennus" paranee, niin sitten sellaisella henkilöllä ei enää ole "kroonista masennusta".

Noin minäkin olen ymmärtänyt asian.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.07.2014 20:58

Hilppa kirjoitti:En ole tällä hetkellä missään masennuskierteessä enkä kroonistunut. En ole masentunut tällä hetkellä ja voin hyvin, paitsi että olen yskästä ja flunssassa. (Voin olla flunssakierteessä, koska olen sairastanut kuukauden sisällä kaksi flunssaa.) Masennusta sairastettuani minulla on oma kokemukseni siitä. Kuvaan sitä ajatusten kierteeksi, kehäksi ja kapeutumiseksi.

Pyydän sinua Mirri olemaan selostamatta ja määrittelemättä minun terveydentilaani, koska sinä et siitä voi olla yksityiskohtaisesti perillä.

Minä en selosta enkä määrittele psyykkistä terveydentilaasi, vaan käsittääkseni sinä kerroit siitä ihan itse.
Sain aiemmasta viestistäsi käsityksen, että sinulla on depressiolääkitys käytössäsi; sanoit jopa olevasi masennuksen vanki. Kenties ymmärsin viestisi väärin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Maaria » 17.07.2014 21:19

Olen oireillut murrosiästä lähtien. En ole mielestäni ollut terve, kuin lapsena.
Kamppailen pitkäikäisen sairauden kanssa, jota vertaan syöpään, koska
se on kuin fyysistä kipua, mutta henkisessä muodossa.

Ihmiset tuntuvat hyväksyvän fyysisen sairauden paremmin, kuin henkisen.
Jos on jalka poikki, et kävele.jos on mieli rikki, et toimi.
(Näin minä ajattelen.)

Olisiko pitänyt muotoilla, että ne ihmiset, joiden kanssa olen ollut tekemisissä,
tuntuvat hyväksyvän fyysisen kivun, mutta henkinen kipu, on jotain pelottavaa heille.

Äidilleni henkinen kipuni oli liikaa. Se oli liikaa, että viiltelin ja olin sairaalassa.
Liikaa sekin, että itkin kotona yksin. Me emme koskaan puhuneet siitä.
Minun kipuani ei ollut. En syyllistä äitiä, vaan totean, että olimme aikonaan
molemmat väsyneitä, emmekä jaksaneet olla läsnä ja tukena.
En minäkään äidilleni.
Maaria

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.07.2014 21:54

.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 17.07.2014 22:34, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.07.2014 22:09

Hilppa, ok. Siteeraan viestisi tehokeinon tähän:
... Olen masennuksen ja ahdistuneisuuden vanki koko lopun ikääni, siis kroonistunut. En miellä itseäni sellaiseksi vaan terveeksi lääkityksestä huolimatta. ...
Mirri

ViestiKirjoittaja santra » 17.07.2014 22:38

Hermes kirjoitti:Minusta "krooninen" voi olla "jatkuvan" lisäksi myös "toistuva", yms. Jos "krooninen masennus" paranee, niin sitten sellaisella henkilöllä ei enää ole "kroonista masennusta".

Mielestäni kroonisen ja kroonistumisen tilalla voitaisiin käyttää "pitkäaikainen" ja "uusiutuva" Ei tarvitsisi hukuttaa tätäkin ketjua kahden ihmisen kinasteluun jostain käytetystä sanamuodosta
Jillin alkuperäinen tarkoitus tuskin oli tämä. Minusta vaikuttaa ettette te kaksi oikeasti edes lue mitä muut kirjoittavat kun olette niin paneutuneet ketjulle merkityksettömään kinailuun.
Kuka on samaa / eri mieltä asiasta?
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 17.07.2014 22:40, muokattu yhteensä 1 kerran
santra

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.07.2014 22:38

Pyysin olemaan käsittelemättä terveydentilaani. Se ei oikeastaan ole sinun asiasi Mirri lainkaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja santra » 17.07.2014 22:42

Pysytään aiheessa tai ei sitten kirjoiteta mitään.Ei ole käsky vaan toivomus, enhän minä täällä käskyjä jakele-
santra

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet