Käytettekö lisäravinteita?

Re: Käytettekö lisäravinteita?

ViestiKirjoittaja Rane » 17.08.2016 23:33

Minä raukka aina sorrun yhdistelemään eri ohjeita, usein sen mukaan mitä aineita nyt sattuu olemaan. Netistä olen löytänyt tosi huonojakin reseptejä. Luotan enemmän keittokirjoihin.
Rane

ViestiKirjoittaja trisse » 17.08.2016 23:57

Ja lopulta se on vähän hassua ja lapsellista jos jossain lukee että siihen kuuluu laittaa kaksi porkkanaa. Kun porkkanoiden kokokin niin vaihtelee. Leivonta on asia erikseen. Siinä voidaan tarvia täsmällisyyttä.
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.08.2016 00:01

Katson lisätukea nettiohjeista lähinnä silloin, kun haluan tarkistaa, miten joku tehtiinkään. Jos teen jotain kokonaan uutta, katson keittokirjasta ja kysyn ruoanlaittoa harrastavalta kaverilta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 18.08.2016 00:08

Otsikkoon. Käytättekö kollageenejä? Niitä pitäisi kuulemma ikääntyessä käyttää jos liikkuu paljon tai on nivelrikkovaaraa. Mistäs niitä saa? Lukeeko niissä "kollageeni" ihan tuolleen vai jotain muuta?
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 18.08.2016 00:12

Hilppa kirjoitti:Katson lisätukea nettiohjeista lähinnä silloin, kun haluan tarkistaa, miten joku tehtiinkään. Jos teen jotain kokonaan uutta, katson keittokirjasta ja kysyn ruoanlaittoa harrastavalta kaverilta.

Etkö tee ikinä mitään uutta ihan itse?
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.08.2016 00:22

trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Katson lisätukea nettiohjeista lähinnä silloin, kun haluan tarkistaa, miten joku tehtiinkään. Jos teen jotain kokonaan uutta, katson keittokirjasta ja kysyn ruoanlaittoa harrastavalta kaverilta.

Etkö tee ikinä mitään uutta ihan itse?

Ruokaa vai?
Teen nykyisin lähes ainoastaan yksinkertaisia kasvis- tai kalaruokia. Ja leivon. Ja jonkin verran pakastan marjoja ja kalastan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 18.08.2016 01:18

et ymmärtänyt kysymystäni?
trisse

ViestiKirjoittaja irmeli » 18.08.2016 08:44

Rane kirjoitti:Lohi onnistui hyvin. Paistoaika noin 15 minuuttia. Poistin nahan ja irronneen rasvan kaadoin lohen päälle. Maistui taaperolle hyvin ilman suolaa. Perunasoseessa oli voita ja täysmaitoa. Raastelisäke. Tästä lähtien paistan lohifileet uunissa. Kiitos neuvoista!
.

Olisit kai voinut mainita, että teet lapselle ruokaa, niin kukaan ei olisi neuvonnut suolan laittoa.
Et kai ole mummo joka antaa taaperolle voita ja täysmaitoa ja vielä lisäksi irronneen kalan rasvankin???

ps, en siis tosissani tiedä oletko äiti tai mummo tai kenen taaperon sydämen verisuonet tukit rasvalla.
Taaperolla käsitän alle yksi vuotiaan lapsen. Mutta on tuo rasvamäärä karmea vähän isommakin lapselle.
irmeli

ViestiKirjoittaja Rane » 18.08.2016 10:22

En käytä itsekään suolaa. Taaperoikä on 1 - 3 vuotta. Onhan tämä taapero jo lähempänä leikki-ikää, mutta hän on pienikokoinen ja hyvin hoikka, niin etteivät meinaa housut pysyä jalassa. Kotonaan syö terveellisemmin. Niin, ja ei hän koko sitä 320 g kalapalaa syönyt, mutta yhden perunan kuitenkin lisäksi, jossa oli teelusikallinen Oivariinia ja puolisen desiä täysmaitoa. Minusta ihan kohtuullista vielä. En haluaisi kertoa täällä toisista, mutta joskus joutuu. Olisinhan voinut olla kertomatta ja kysymättä mitään. Pitänee olla jatkossa vieläkin varovaisempi.
Rane

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.08.2016 13:50

Mitä pahaa on siinä, että tekee lapselle ruokaa? Tai että kertoo siitä? Minusta ei mitään pahaa eikä salattavaa. Hyvää oli sekin, että Irmeli sanoi tuon rasvankäyttöasian. Olen samaa mieltä. On suvussani niin paljon sydänvaivoista kärsineitä ja niihin kuolleita. Olen käyttänyt rasvatonta maitoa vaihtelevasti koko elinikäni. Nyt myös laktoosittomana juon maidon.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.08.2016 13:57

trisse kirjoitti:Otsikkoon. Käytättekö kollageenejä? Niitä pitäisi kuulemma ikääntyessä käyttää jos liikkuu paljon tai on nivelrikkovaaraa. Mistäs niitä saa? Lukeeko niissä "kollageeni" ihan tuolleen vai jotain muuta?

En ole kuullut, että kollageenejä tulisi nauttia ennakkoon. Se oli minulle uutta.

Miehellä artroosi/artriitti polvessa ja hän syö kukonhelttauutetta (glukosamiini). Kohta saa sitä myös pistoksina. On yrittänyt syödä myös MSM:aa eli rikkipitoista lisäainetta, joka mahdollisesti edistää kollageenin muodostumista ja imeytymistä. Lähinnä noita nivelvaurioita tulee silloin, kun keho joutuu äärimmäiseen ja kuluttavaan jatkuvaan rasitukseen. Hänellä nivelet ovat menneet työssä.

Itse luotan joogan hyvää tekevään vaikutukseen. (Tosin viime aikoina olen ollut laiskempi, ja sen huomaa...)
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rane » 18.08.2016 14:30

On eri asia, juoko täysmaitoa vai käyttääkö sitä joskus vähän ruoanvalmistuksessa. Olisin kyllä ostanut rasvatonta plus maitoa, mutta se oli juuri silloin kaupan hyllyltä loppu, joten ostin täysmaidon. Miksi, Hilppa, muuten sanoit, että pitäisi juoda rasvatonta maitojuomaa? Eikö tavallinen rasvaton maito yleensä olisi ykkösvaihtoehto, kenelle se siis vain sopii?
Lisätty kysymys Hilpalle
Viimeksi muokannut Rane päivämäärä 18.08.2016 15:01, muokattu yhteensä 3 kertaa
Rane

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.08.2016 14:51

Vanhemmat kuulunevat nykyisin eri koulukuntiin rasvan käytön suhteen. Toiset ovat tarkkoja, kumpaan kuuluvat, toiset eivät. Yleinen suosituslinja saattaa olla, että rasvatonta maitoa ipanoille ruuanvalmistuksessa ja muutoin juodessa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rane » 18.08.2016 14:57

Niinhän se on, mutta lapsissakin on eroja. Päivän aikana tulisi ravinnosta saada myös riittävä määrä energiaa ja rasvasta sitä saa. Öljykin on hyvä lisä ja sitä voi laittaa vaikka keittoannokseen 1 tl. Minä käytän itsekin Oivariinia, kun en halua kauheasti lisäaineita. Se sopii leivontaankin. Omalle tyttärelleni annoin kevytmaitoa muistaakseni 6-vuotiaaksi. Sen jälkeen koko meidän perhe siirtyi rasvattomaan maitoon.
Rane

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 18.08.2016 16:14

Minä käytän ruuanvalmistuksessa esim. salaateissa oliiviöljyä ja sitten pellavaöljyä http://www.sini-pellava.fi/pellavaoljy.htm , jota laitan puuroon, keittoihin ja vaikka perunamuusiin. Paistamiseen käytän voitakin tai itse valmistamaani voi-oliiviöljyseosta.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Rane » 18.08.2016 18:41

Minun ei tule käytettyä oliiviöljyä, kun se on aina jähmettyneenä pullossa, jota siis säilytän jääkaapissa. Kotimaista kylmäpuristettua luomu rypsiöljyä käytän. Yritän muistaa ripotella joka päivä pellavansiemenrouhetta puuroon, mutta kun ei niitä puurojakaan tule syötyä niin usein. Pääasiallisinta ravintoani taitaa olla ruisleipä.
Rane

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 18.08.2016 23:37

Minä pyrin syömään kokojyvä tuotteita, etupäässä kauraa. Ruis ei sovi minulle. Saan kovia vatsakipuja ruisleivästä. Olen miettinyt lopettaa viljatuotteet kokeeksi kokonaan ja aloittaa gluteinittoman ruokavalion. Pojallani on keliakia. Voisi olla itsellänikin...
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Rane » 19.08.2016 16:20

Minä pidän ruisleivästä, mutta sen lopullisesta terveellisyydestä en tiedä. Kyllähän se turvottaa, jos syö liikaa. Viljan fytaatit voivat haitata raudan imeytymistä, ja jos juo vielä paljon maitoa aterioiden yhteydessä, niin se voi laskea hemoglobiinia. Minulla oli vuosia sitten raudanpuutosanemia, jonka takia söin pitkään rautatabletteja. Ne aiheuttivat minulle mahavaivoja. Parasta oli ottaa ne tuoreen C-vitamiinipitoisen ruoan kanssa (appelsiini, mustaherukat), joissa C-vitamiini on luontaisessa muodossa, jolloin mahavaivoja ei tullut lainkaan. C-vitamiinivalmisteissa on vain se askorbiinihappo-osa, vaikka C-vitamiini on luonnossa molekyyliyhdiste. Pelkkä askorbiinihappo rautatablettien kanssa saa raudan hapettumaan. Minulla rauta-arvot eivät edes nousseet pelkällä C-vitaminoidulla appelsiinituoremehulla + rautatableteilla. Olokin oli huono, kun ne rautatabletit korvensivat vatsaa.

Voin puhua puuta heinää, mutta tämä oli minun kokemukseni.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.08.2016 18:19

Sateentekijä, ei kai sinun kaurasta tarvitsisi luopua, vaikka kokeilisitkin viljatonta ruokavaliota; jos kerran on muitakin viljoja, joista luopumisella voisit aloittaa kokeilun?
Nykytietämyksen mukaan kaura on erinomainen terveysruoka, ja eihän se itsessään sisällä gluteenia.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 19.08.2016 18:59

Niin, onhan niitä 100 % kauraleipiäkin olemassa.
Rane

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet