Kyllästynyt kirjoitti:Se, että Jorvi on monta vuotta ostanut hoitoni yksityissektorilta, ei kuitenkaan vapauta Jorvia lakiin perustuvasta hoitovelvollisuudesta; jokaiselle potilaalle täytyy tarjota hänen tarvitsemansa hoito - olkoonkin, että potilas on välillä ollut julkisen terveydenhuollon ostopalveluna hankitussa hoidossa. Eihän sinuakaan käännytetä pois julkisesta hammashoidosta sillä perusteella, että olet välillä käynyt yksityislääkärillä. Ja minun tapauksessani kun on vielä niin, että julkinen sektori itse on hoidon minua varten ostanut ja maksanut.
Hoitava lääkäri on lausunnossaan suositellut erikoissairaanhoidon jatkumista, ei perusterveydenhuoltoon siirtämistä, mutta nyt Jorvin psykiatrian klinikan ylilääkäri kävelee hoitavan lääkärin mielipiteen yli - minua koskaan tapaamatta tai näkemättä.
Vähn sama asia kuin se, että julkisen terveydenhuollon ylilääkäri torppaisi lähetteen potilasta näkemättä ja vain sillä perusteella, ettei potilas ole aiemmin ollut heidän potilaansa. Lähetteen torppaamiselle kun pitää aina olla lääketieteellinen syy, eikä se että potilaskertomukseeni on merkitty minut uloskirjatuksi ole mikään lääketieteellinen syy vaan ainoastaan potilaskertomusmerkintöjen laiminlyöntiä. Jorvin kun olisi pitänyt liittää potilaskertomukseeni kaikki ne minua koskevat vuosittaiset lausunnot joita sekä lääkäri että terapeutti ovat sinne lähettäneet.
Jorvi voi kyllä siirtää minut perusterveydenhuoltoon, mutta sitä ennen pitäisi kuitenkin tehdä hoitotarpeen arvio - eikä se onnistu minua tapaamatta.
Kommentoin hammashoitoasiaa. Julkista hammashoitoakin on kahden tasoista: perusterveyshuollon ja erikoissairaanhoidon. Sama systeemi hammashoidossa kuin muussakin sairaanhoidossa; kaikki mikä vain suinkin voidaan hoidetaan terveyskeskustasolla, ja erikoissairaanhoitoon pääsääntöisesti päästään ainoastaan lähetteellä.