Tris kirjoitti:Emmanuela kirjoitti:Tykkäätkö suuseksistä?
Antajana vai saajana?
Ans kirjoitti:Aikaisemmin ajattelin, että esimerkiksi teini-iässä kokemani kiusaaminen vaikutti psyykeen häiriöihini. Mutta itse asiassa tuo itseni alistaminen johti kiusatuksi tulemiseen. Jos kiusaaja sai päähänsä kahlita minut koulun lavuaariin, lähinnä ojensin käteni sidottaviksi. Jos olisin laittanut vastaan, kuten normaali lapsi tekisi, en usko että kiusaaminen olisi jatkunut ja toistunut.
untuva kirjoitti:Mulla itseni alistaminen johtuu lapsuudessani oppimasta toimintakaavasta: Isäni ja äitini riitelivät jatkuvasti ja minä jouduin selvittelemään välejä. Pelkäsin isän oikeasti tappavan äitini; isä esim. kuristeli ja uhkaili puukolla äitiä. Olin asioissa kuitenkin äidin puolella, mutta jouduin tekemään äärimmäisen ratkaisun pelastaakseni äidin hengen, joten menin niin sanotusti isän puolelle haukkuen äitiä kuten isä haukkui ja myöntäen äidin virheitä. Pahinta oli olla itsensä kanssa erimieltä, menin itse siis ristiriitaan. Kiitos siis isän fiksuuden. Keinoni mennä isän puolelle sanallisesti toimi, sillä isä lopetti riidan, kun oli joku joka puolusteli häntä.
Ans oletko tiedostanut mikä kohta äitisuhteessasi on aiheuttanut sulle sellaisen toimintakaavan, että olet alkanut alistamaan itseäsi?
untuva kirjoitti:Olen itse joutunut kanssa koulussa kiusatuksi. Muut huomaa helposti, jos toinen on alistunut. Alistuminen näkyy eleistä ja jopa puheäänestä voi sen havaita. Kiusaajat iskevät alistujiin juuri siksi, että he luontaisesti tietävät, että saavat tahtonsa periksi alistuvaisen kanssa, koska alistaja alistaa itsensä kiusaajan edessä. Kiusattu ei halua tulla kiusatuksi, mutta ei mahda välttämättä mitään sille, että alistuu kuitenkin; kiusattu näyttää kiusaajalleen alistumisen merkkejä, kuten voi kääntää katseensa häveten alaspäin. Alistumisen kehästä pitäisi päästä pois. Tiedostaa mikä toimintamalli on aiheuttanut alistumisen. Alistujan pitää löytää ulos toimintamallistaan, jolloin kiusaajat eivät saa enää tahtoaan perille.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa