Vaikeaa

Vaikeaa

ViestiKirjoittaja trisse » 30.09.2016 16:59

Jotenkin toivoton olo. Oli pitkään asiat aika hyvin ja tasaisesti. Sitten menin hakemaan yksityispsykiatrilta bentsoja mikä oli vikatikki. Mietin kyllä hetken että pitäisikö jättää se tänä vuonna välistä kun on ollut vähemmän ahdistusta ilman niitä mutta sitten menin kuitenkin. Asunto alkoi mennä huonompaan kuntoon ja synttärien viettäminen ahdistaa ja olisin perunut koko jutun ellei se veisi jo kasvoja kutsuttujen edessä.

Maanantaina oli eka tuo Novat-kurssi tapaaminen. Menin sen jälkeen alkoon, join hirveästi ja sain täysin tolkuttoman kohtauksen hilpalle ilman mitään syytä. Reaktioni oli ihan käsittämätön. Tekemäni hääaloituksen pohjalla oli selkeästi jo oletus että joku varmasti ihmettelee sitä kuinka vähissä häissä olen ollut ja pääsee riitelemään. Se oli varmaan oma ansani. Sitä ihmettelyä ei harmikseni suoranaisesti edes tapahtunut mutta kuvittelin sen tapahtuneeksi. Naurattaisi ellei pelottaisi jos ensi maanantaina tulee jotain samanlaista. Mitä sitten - joudunko lopettamaan kurssin? En voi lähteä kurssille jos se aiheuttaa aina jotain juomisen lisääntymistä ja acting-out tempauksia. Toki tämä oli ainoastaan yksi kerta. Mutta vähän pelottaa mennä ensi kerralle...

Tänään jouduin työvoimatoimiston häikäilemättömän ja mielettömän toiminnan vuoksi väkivalloin herättämään itseni klo 8. Erityisen paskamaisen tuosta jutusta tekee se että älykännykkänikin oli rikki kun pudotin sen vesisankoon ja jouduin siis kitumaan siellä ilman mitään huvitusta puoli tuntia. Katselin kateellisena kaikkiin osallistujiin joilla oli isot älykännykät ja pystyivät ilman huolenhäivää kirjoittelemaan ja tekemään ties mitä pitkästymättä kuoliaiksi. Itse vaan epätoivoissani otin kirjastolapun ja aloin piirtämään ja värittämään siinä olevia kirjaimia ja kähvelsin kolme suklaapatukkaa. Suffeleita oli enää kaksi jäljellä.

Iltapäivästä tapasin kognitiivisanalyyttisen terapeuttiopiskelijan jonka luona tuttuni on pari kertaa käynyt ja mainostanut että se on ilmaistakin. Terapeuttiopiskelija oli iäkkäämpi 55v mies? Joku sosiologi peruskoulutukseltaan. Olin kuvitellut että sitä kautta voisin saada yksilötukea tuohon ryhmäterapiaan jos se herättää minussa jotain erityistä läpikäytävää mutta hän vaan ihmetteli sen koko asetelmaa (että kaikki puhuu ja kukaan ei saa kommentoida). Sitten meillä oli 1,5 tunnin sessio jossa suurimman osan kinasimme keskenämme. En tiedä menikö se siihen kun olin väsynyt ja huonolla tuulella ja kun menin huvikseni kaverin sanomani enkä varsinaisesti motivoituneena. Vai miksi oli ihan tommoista.

Kinasimme eniten unirytmistäni. Hänestä oli selvää että jokaisen on nukuttava! ja se on aika simppeliä muuttaa rytmiä ensin vähän kerrallaan ja laittamalla kello soimaan aiemmin. Sanoin ettei se onnistu mun kohdalla ja jos ei tunne asiaa niin googlettaisi viivästyneen unirytmin (dsps) ja että kyse on biologisesta tilasta jossa melatoniini tuotetaan eri aikaan vuorokaudesta ja kronoterapia on lähinnä siihen suositeltu hoito muttei se ainakaan mulle sovi. Ja olen 20 vuotta temppuillut asian kanssa.

Ehdotti kokeilisin kerran viikon verran herätä aikaisin. Että luonto ajaa kananpojan puuhun. Sanoin että oon kokeillut viikkojen ja kuukausien ajan - esim. työelämässä ollessani. (Työttömänä en löydä motivaatiota - varsinkin työttömän menot on lähinnä iltaisin) En tosiaan ole ollut puolta vuotta koskaan nukkumatta mutta olen nukkunut miten sattuu - joskus yliväsyneenä klo 19-07, joskus päiväunin, joskus vaan ollut helvetillisessä univelassa koko viikon ja nukkunut velat viikonloppuna. Ettei puolessa vuodessa ole ikinä tilanne ole "vakiintunut tai tasoittunut" sen kanssa on selvitty hengissä, thats all. Sitä paitsi jos menen nukkumaan paljon ennen normaalia nukahtamisaikaani (n. 04) käy usein niin ettei elimistö koe niitä yöuniksi vaan herään itsellään torkkujen jälkeen. Eli jos käyn tolkuttoman väsyneenä maate klo 21 niin ei ole taattua että valtavan univelan vuoksi heräisin klo 07 aamulla vaan monesti käy niin että heräänkin sitten tosi virkeänä klo 22.40! Myöskään käyttämäni lääkitys ei väsytä kuin vasta riittävän myöhään otettuna.

Meni tosi pitkään tähän unijutusta vääntämiseen. Huomasin olevani tosi vihainen. Tuli ajatuksena hetkellinen impulssi hettää koko vesipullossani oleva vesi terapeutti-opiskelijan kasvoille mutten tietenkään tehnyt mutta kuvasi että minua vitutti. Sanoin hänelle kuitenkin ettei kannattais yrittää opettaa äitiään naimaan kun minä nyt kuitenkin tarkasti ottaen tässä olen se joka olen tästä kärsinyt oirehtymästä 20 vuotta ja hän ei ole. Ja kun minulla se alkoi lukion vikalla niin ei minulla ollut mitään erityisen kuormittavaa silloin vaan se on syndroomaan yleisin alkamisikä. Korkeintaan jännitys kirjoituksista siihen vaikutti - mutta sen jälkeen kun unettomuus alkaa toimia siitä tulee koko perheen ongelma. Äidilläni oli tapana kysyä jos hän törmäsi tiellä vessaan minuun "Etkö sä oo vielä yhtään nukkunut?!". Jos olin just nukahtamassa saattoi olla tuo kysymys joka kiihdytti liikaa ja vei unet. Monesti vannotin äitiä että jos törmäät muhun yöllä vessassa tms älä kysy "Ootko vielä nukkunut yhtään..?) Se vaan luo paineita.

Menin taas alkoon. Ärsyttää ja koko ajan koen oloni vaikeaksi. Tarvisin jonkun tukiterapian jollla selvitä terapioiden vituttavuudesta ja hallita acting outia.
trisse

Re: Vaikeaa

ViestiKirjoittaja vibeke » 30.09.2016 20:25

Eikö äitisi muuten joskus sanonut jotain sellaista, että älä käy terapioissa, kun ei sinua siellä ymmärretä? Turhaan kai siellä käy vittuuntumassa ja tulemassa väärin ymmärretyksi. Viittaan siihen opiskelijaan.

Entä Novat-ryhmä, vituttiko sinua ollessasi siellä? Teoria: Vitutti, mutta et ryhmän koon takia riehunut siellä vaan vasta myöhemmin netissä? Vai tuliko jälkikäteinen paha olo jostain tuntemattomasta syystä?

Olisiko mitään ideaa, jos seuraavalla kerralla sopisit etukäteen ryhmän jälkeen jotain mukavaa tekemistä koko illaksi jonkun kaverin kanssa? Jos huomaisit ryhmän jälkeen, että tekee mieli vetää kännit ja riehua, välttyisit tuon avulla tekemästä niin. Samalla voisit päättää, jatkatko ryhmässä enää.
vibeke

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.09.2016 20:34

Minusta tuo ei vaikuta lainkaan hyvältä, että terapian tai mitä se lieneekin, jälkeen
tulee vain tarve vetää kännit- Kannaattako sellaista systeemiä jatkaa yhtään pitemmälle? Ehkä se on täysin sopimatonta sinulle, eikö tuommoisen ryhmän pitäisi vaikuttaa positiivisesti eikä aiheuttaa kännäämisreaktiota?
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Tyy » 30.09.2016 20:37

Miten jos kokeilisit jättää sen sekakäytön pois?
Tyy

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.09.2016 20:40

Myös tyyn neuvo on varsin varteenotettava. Kaikenlainen negatiivinen oireiluhan on suurimmalta osin sekakäytön seurausta.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.09.2016 22:31

Sateentekijä kirjoitti:Minusta tuo ei vaikuta lainkaan hyvältä, että terapian tai mitä se lieneekin, jälkeen
tulee vain tarve vetää kännit- Kannaattako sellaista systeemiä jatkaa yhtään pitemmälle? Ehkä se on täysin sopimatonta sinulle, eikö tuommoisen ryhmän pitäisi vaikuttaa positiivisesti eikä aiheuttaa kännäämisreaktiota?

Ai että ryhmä aiheuttaa kännäämisreaktiota?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.09.2016 23:35

Kirjoittaja Psykopatologia » 30 Syys 2016, 22:31

Sateentekijä kirjoitti:
Minusta tuo ei vaikuta lainkaan hyvältä, että terapian tai mitä se lieneekin, jälkeen

Ai että ryhmä aiheuttaa kännäämisreaktiota?

Mikä lie sitten sen kännäämisreaktoin aiheuttikin , tuskin se mikään toivottava tai positiivinen juttu oli.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja trisse » 30.09.2016 23:38

vibeke kirjoitti:
Entä Novat-ryhmä, vituttiko sinua ollessasi siellä? Teoria: Vitutti, mutta et ryhmän koon takia riehunut siellä vaan vasta myöhemmin netissä? Vai tuliko jälkikäteinen paha olo jostain tuntemattomasta syystä?

En tajunnut Jälkikäteen vasta huomasin. En osaa paremmin sanoa.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 01.10.2016 15:40

Sateentekijä kirjoitti:Myös tyyn neuvo on varsin varteenotettava. Kaikenlainen negatiivinen oireiluhan on suurimmalta osin sekakäytön seurausta.

'
Joo, noisaadut lääkkeet alkaa ollakin jo vedettyjä. Saan uusia jouluna. Diapamit toivottavasti säilyy . niitä en oo vetänyt Nyt kännääminen on mennyt handusta aika pahasti. Join eilen pullon viinia ja viskiä päälle (0,35) Ja nykyään kun juon niin en syö mitään. Eipä liho muttei tuo kauhean hyvä juttu ole.

Pyörryttää, Juon kahvia ja toisesta ruokajonosta saadusta purjota sosekeittoa perunan ja parsakaalin kanssa, Toinen purjokin pitää varmaan leikata paloiksi kun se alkoi vähän käydä.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 01.10.2016 15:44

Ihme että piti vääntää siitä unirytmistä niin kauheasti eikä sillä ollut mitään järkeviä ehdotuksia, DSPS on tosi vaikea syndrooma - siihen on kronoterapioita ja muita mutta tutkimuksissa huomattu että jos viivästyneestä rytmistä kärsivä saadaan oikeaan rytmiin niin vuoden sisällä joku 80% lipsuu siitä.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 01.10.2016 20:30

Viivästyneeseen unirytmiin (/alttiuteen) liittyy tiettyjä geenejäkin.

http://embor.embopress.org/content/2/4/342.abstract

"Recent progress in biological clock research has facilitated genetic analysis of circadian rhythm sleep disorders, such as delayed sleep phase syndrome (DSPS) and non‐24‐h sleep–wake syndrome (N‐24). We analyzed the human period3 (hPer3) gene, one of the human homologs of the Drosophila clock‐gene period (Per), as a possible candidate for rhythm disorder susceptibility. All of the coding exons in the hPer3 gene were screened for polymorphisms by a PCR‐based strategy using genomic DNA samples from sleep disorder patients and control subjects. We identified six sequence variations with amino acid changes, of which five were common and predicted four haplotypes of the hPer3 gene. One of the haplotypes was significantly associated with DSPS (Bonferroni's corrected P = 0.037; odds ratio = 7.79; 95% CI 1.59–38.3) in our study population. Our results suggest that structural polymorphisms in the hPer3 gene may be implicated in the pathogenesis of DSPS."
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 01.10.2016 23:03

Antaisitte minulle vähän huomiota. Se parantaisi oloa.
trisse

ViestiKirjoittaja Undone » 01.10.2016 23:04

Ole hyvä.
Undone

ViestiKirjoittaja trisse » 01.10.2016 23:06

Sano, kommentoi tai kysy jotain. Mitä ajattelet minusta?
trisse

ViestiKirjoittaja Undone » 01.10.2016 23:13

No osaat ainakin sanoa suoraan, kun tarvitset huomiota. Se voi olla hyväkin. Yritin vastata sinulle tuonne sulakeketjuun.
Undone

ViestiKirjoittaja trisse » 07.10.2016 19:16

Kirjoittakaa mulle jotain kannustavaa...
trisse

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.10.2016 19:22

Ei ole kannustettavaa sanottavaa. Voikohan silti kirjoittaa... jospa luen ensin itse asian.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.10.2016 19:28

Ahdistuksen minimalisoitumista ilman bentsoja, miten voi olla noin. Voisi olla parempi, jos menisin baariin oleskelemaan sosiaalista. Olet kenties joskus harkinnut samaa. Olen juonut muutaman ja heti tulee olo jauhaa jostakin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja trisse » 07.10.2016 20:11

Baarissa on niin kallista juoda. Enkä ole helpostilähestyttävä. Kun join vähemmän ja olin ilman bentsoja olin vähemmän ahdistunut.
trisse

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.10.2016 15:11

trisse kirjoitti:Kirjoittakaa mulle jotain kannustavaa...

Toi avaus oli hyvin jäsennelty.
Kaapo

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet