Naisen itsetunto tms.

Naisen itsetunto tms.

ViestiKirjoittaja Ryysy » 01.07.2015 21:59

Eli miten naisilla huono itsetunto näkyy ja muuta löpinää...
Ryysy

Re: Naisen itsetunto tms.

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.07.2015 00:50

Itsetunto tarkoittaa henkilön kokonaisvaltaista arviota tai tuntemusta omasta arvostaan. Hyvä itsetunto on osa hyvää mielenterveyttä.

Aiemmat tutkimukset osoittavat, että hyvä itsetunto ennustaa monia tärkeitä yksilön hyvinvointiin liittyviä tekijöitä, joita ovat esimerkiksi koulutus, työ, ihmissuhteet, terveys ja onnellisuus. Itsetunnon kehityksen tutkiminen on siis myös yhteiskunnallisesti tärkeää.

Karikatyyrisesti: jos on huono itsetunto, ei saa koulutusta, työtä, ihmissuhteita, terveyttä eikä onnellisuutta.

Mielestäni voi olla myös päinvastoin. Ainakin mulla, niin esim. työ taas parantaisi itsetuntoa, näin luulon perusteella, koska silloin olisin edes "jotain".

Mainitsen myös, että tuo kirjoitus oli ihan hirveätä potaskaa.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.07.2015 06:26

Miesten vähättely ja mitätöinti voisi olla yksi naisen heikon itsetunnon merkki. Esimerkiksi omassa perheessään nainen tekee miehelle selväksi, että hän osaa kaiken paremmin kuin mies, eikä miehestä ole mihinkään. Myös aggressiivisuus ja kaikenlainen uhoaminen voi kertoa heikosta itsetunnosta.

Toisaalta 'perinteisesti' kai naisen heikko itsetunto kääntyy sisäänpäin; nainen on itsetuhoinen, ja hän pyytelee herkemmin anteeksi omaa olemassaoloaan kuin panisi ympärillään olevat ihmiset tekemään niin. Mutta kyllähän oman olemassaolon anteeksipyytelykin voi olla toisten ihmisten kannalta aika rasittavaa; heikolla itsetunnolla varustettu nainen saattaa tarvita jatkuvaa pönkitystä muilta ihmisiltä. Sillä seurauksella, että lapset joutuvat palvomaan äitiään ja mies joutuu loputtomiin ylistämään naistaan maasta taivaaseen, jotta tämä pärjäisi heikon itsetuntonsa kanssa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.07.2015 10:13

Itsetunto - mitä se on ja kuinka sitä voi kehittää? https://www.nyyti.fi/tietoa/itsetunto/

Itsetunto on ihmisen persoonallinen ominaisuus – tunne tai käsitys omasta itsestä. Itsetunto muodostuu hyvien ja huonojen kokemusten pohjalta, se ei ole peritty ominaisuus. Näiltä sivuilta löydät tietoa, miten voit kehittää itsetuntoasi.

Jokaisella meistä on oma sisäinen käsitys itsestämme:

- mitä hiljaa mielessämme itsestämme ajattelemme

- miten hyviä omasta mielestämme olemme.

Itsetunto näkyy käytöksessä ja siinä, millaisen kuvan haluamme itsestämme antaa.
Itsetunto kehittyy ihmissuhteissa

Itsetunto on yksi herkimmistä ominaisuuksistamme. Se kehittyy läheisissä ihmissuhteissa kanssakäymisen kautta. Kun meitä rakastetaan, meistä huolehditaan ja meidät hyväksytään jo aivan pienestä pitäen, itsetunto kehittyy ja antaa suuntaa tulevalle – nuoruudelle ja aikuisuudelle. Omien vanhempien moite, arvostelu ja terveen hyväksynnän puute saattavat johtaa myöhemmin huonoon itsetuntoon.

Elämänkolhut ja vastoinkäymiset koulivat toisia entistä vahvemmiksi ihmisiksi. Toiset hautovat herkemmin huonoja kokemuksiaan, eivätkä pääse ikävän kokemuksen yli. Onneksi itsetuntoaan voi kaikissa elämänvaiheissa kehittää parempaan suuntaan. Luottamus itseen ja ulkomaailmaan kasvaa pikkuhiljaa.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.07.2015 10:20

Pers, huono pätkä, minkä tuohon lätkäisin, jo tämä on paljon laajempi katsaus: https://www.nyyti.fi/elamantaitokurssi/ ... etunto-on/

Ihan vain siksi, että tajusin tässä, että en edes tiedä mitä koko itsetunto tarkoittaa.

Linkin sisällöstä poimittua:

Hyvän itsetunnon tunnusmerkit

Hyvä itsetunto lisää tyytyväisyyttä elämään, antaa tunteen oman elämän hallinnasta, lisää joustavuutta ja suvaitsevaisuutta.

Sinulla on hyvä itsetunto, jos

-omaat totuudenmukaisen minäkuvan - tunnistat ja tiedät myös heikkoutesi
-luotat itseesi ja arvostat itseäsi ihmisenä - et esimerkiksi anna loukata itseäsi ja uskallat ottaa vastaan haastavia tehtäviä
-pidät elämääsi arvokkaana ja ainutkertaisena
-olet itsenäinen oman elämäsi ratkaisuissa ja riippumaton muiden mielipiteistä
-et koe tarvetta loukata muita, mutta elät omaa elämääsi niin kuin haluat - et sen mukaan, mitä ympäristö kulloinkin arvostaa
-siedät pettymyksiä ja epäonnistumisia.

Hyvä itsetunto ei ole

-samaa kuin itsevarma esiintyminen tai ulkoinen menestyminen
-pelkkää itsevarmuutta ja itsensä näkemistä ainoastaan myönteisessä valossa
-sosiaalista rohkeutta, sillä myös ujolla tai syrjäänvetäytyvällä voi olla hyvä itsetunto ja vastaavasti äänekäs ja sosiaalinenkin ihminen voi kärsiä huonosta itsetunnosta
-itsekkyyttä tai itsensä toteuttamista toisen kustannuksella.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.07.2015 12:17

Tämä vielä erikseen, koska siinä sanotaan tärkeitä asioita, jotka usein unohtuvat:
Hyvä itsetunto ei ole

-samaa kuin itsevarma esiintyminen tai ulkoinen menestyminen
-pelkkää itsevarmuutta ja itsensä näkemistä ainoastaan myönteisessä valossa
-sosiaalista rohkeutta, sillä myös ujolla tai syrjäänvetäytyvällä voi olla hyvä itsetunto ja vastaavasti äänekäs ja sosiaalinenkin ihminen voi kärsiä huonosta itsetunnosta
-itsekkyyttä tai itsensä toteuttamista toisen kustannuksella.

Tuossa kuvatut asiat voivat olla huonon itsetunnon merkkejä; tarvetta hakea ulkopuolelta tukea juuri huonon itsetunnon vuoksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.07.2015 12:34

Olen tullut nyt siihen tulokseen, että itsetuntoni on - jos nyt ei ihan pohjalukemissa - niin ainakin huono. Olen kuvitellut sen olevan ihan ookoo. Maailmankuvani on järkkynyt ja olen pihalla kuin lumiukko. Äijäketjukin oli aika opettavainen, sillä nyt olen saattanut tajuta, että osa käytöksestäni saattaa todella ilmentää huonoa itsetuntoa.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.07.2015 12:35

Minulla on sellainen käsitys, ettei itsetunto ole sukupuolisidonnainen asia, mutta huono/hyvä itsetunto saattaa ilmetä naisella eri tavoin kuin miehellä. Kuitenkin nykyisin yhä useampi itsetuntovaurioinen nainen oireilee ulospäin ja toisaalta yhä useampi itsetuntovaurioinen mies oireilee sisäänpäin ilman mitään ulospäin näkyviä uhoamisia ja pätemisentarpeita.
Joten mahtavatko sairaan(tai vaurioituneen)/terveen itsetunnon ilmenemismuodot olla enää niin sukupuolisidonnaisia kuin ovat ennen olleet?
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.07.2015 13:45

Luulen, että itsetunnon sukupuolisidonnaisuus on jollakin tapaa olemassa, mutta tavat, joilla huono / hyvä itsetunto naisella tai miehellä ilmenee, on jossakin määrin sekoittunutta. Kuvittelen tiedostavani, että on sekä maskuliinisia että feminiinisiä piirteitä / tapoja, joilla identiteetti rakentuu oli kyseessä mies tai nainen. Näin ollen vaikka esim. turha uhoaminen (huonon itsetunnon merkkinä) on perinteisesti ollut vain miehellä ja miehinen / maskuliininen ominaisuus, kuitenkin tätä turhaa uhoamista voi täysin hyvin ilmetä myös naisilla.

Uhoamistakin on monenlaista. Jo pelkkä huutaminen lasketaan mielestäni uhoamiseksi. Käsitän jopa niin, että uhoaminen voi kummuta myös vahvasta epäoikeudenmukaisuuden kokemuksesta (ja myöskin monesta muusta syystä) - ei siis ainoastaan huonosta itsetunnosta.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Gabriel » 02.07.2015 15:44

Ryysy kirjoitti:Olen tullut nyt siihen tulokseen, että itsetuntoni on - jos nyt ei ihan pohjalukemissa - niin ainakin huono. Olen kuvitellut sen olevan ihan ookoo. Maailmankuvani on järkkynyt ja olen pihalla kuin lumiukko. Äijäketjukin oli aika opettavainen, sillä nyt olen saattanut tajuta, että osa käytöksestäni saattaa todella ilmentää huonoa itsetuntoa.

Terveimmästä päästä sinä minusta vaikutat.
Eikä tämä tule sen takia että et harrasta suoraa tai kätkettyä "vittuilua" vaan ihan muilla perusteilla.
Ehkäpä "ankkurit" tai "kivijalka" puuttuu. Jotain kiintopisteitä täytyis olla.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.07.2015 17:50

Tunnista omat oikeutesi

Seuraava luettelo auttaa tunnistamaan, millaisia oikeuksia jokaisella on.

Minulla on oikeus

- pyytää haluamaani joltakulta toiselta, kunhan ymmärrän, että hänellä on oikeus kieltäytyä
- vastata kieltävästi pyyntöihin tai vaatimuksiin, joita en voi täyttää
- kieltäytyä silloinkin, kun pyytäjä haluaisi minun suostuvan, on minuun nähden auktoriteettiasemassa tai kärsii tunne-elämän häiriöistä
- sanoa ei kaikelle, mihin en koe olevani valmis, mikä tuntuu vaaralliselta tai mikä loukkaa arvojani
- käyttää omaa arvostelukykyäni päättääkseni, onko jonkun toisen ihmisen pyyntö kohtuullinen
- muuttaa mieltäni, tehdä virheitä, epäonnistua ja olla epätäydellinen
- ilmaista kaikkia tunteitani – sekä myönteisiä että kielteisiä
- olla oma itseni ja päättää omista asioistani sekä tehdä päätöksiä tunteitteni pohjalta
- suuttua rakastamalleni ihmiselle ja olla vastuussa suuttumuksen ilmaisuistani
- pelätä ja sanoa, että minua pelottaa
- sanoa ”en tiedä”, ”en ymmärrä” tai ”en välitä” jos koen, että joku asia ei koske minua
- puolustaa ja selittää käyttäytymistäni sekä arvioida, milloin en selitä käyttäytymistäni
- kaivata omaa tilaa ja aikaa, muuttua ja kasvaa
- olla leikillinen ja kevytmielinen
- olla onnellinen, terve ja voida hyvin tuntematta syyllisyyttä
- olla tuntematta syyllisyyttä asioista, joihin en ole syyllinen
- valita ystäväni ja olla ympäristössä, jossa minua kohdellaan hyvin
- siihen, että muut kunnioittavat tarpeitani ja toiveitani
- arvioida itse käytöstäni, ajatuksiani ja tunteitani sekä ottaa itselleni täysi vastuu niistä ja niiden seurauksista
- päättää itse, missä määrin minun on löydettävä ratkaisuja toisten ihmisten ongelmiin
- olla epäjohdonmukainen ratkaisuissani
- puolustaa itseäni silloinkin, kun se loukkaa jotakuta toista, jos vaikuttimenani on puolustus eikä hyökkäys
- kertoa jollekulle toiselle omista tarpeistani – silloinkin kun toinen ajattelee, että tarpeeni ovat aiheettomia tai epäjohdonmukaisia,
hän ei halua kuulla tarpeistani, loukkaantuu tai kiihtyy minua kuunnellessaan tai itse ajattelen, että minulla ei pitäisi olla sellaisia tarpeita.

https://www.nyyti.fi/tietoa/jamakkyys/t ... oikeutesi/
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.07.2015 17:51

Naisen heikko itsetunto voi näyttäytyä ylenpalttisena syyllisyydentunteena ja kuvitelmana, jonka mukaan nainen tuntee olevansa vastuussa kutakuinkin koko maailman hyvinvoinnista. Edellisessä viestissä oleva artikkeli voi auttaa saamaan järkeä mukaan tässä asiassa...
Mirri

ViestiKirjoittaja Gabriel » 02.07.2015 18:53

Mirri kirjoitti:
Tunnista omat oikeutesi
Seuraava luettelo auttaa tunnistamaan, millaisia oikeuksia jokaisella on.
https://www.nyyti.fi/tietoa/jamakkyys/t ... oikeutesi/

Tuo on myös hyvä lista.
Itse pyrin konkretisoimaan asioita esimerkin tai tarinan varjolla. Ihminen ei muista ranskalaisia viivoja, mutta ihminen muistaa riipaisevat tarinat ja tilanteet. Tilanne jossa itse toimii täysin painvastaisella tavalla on hyvä tilaisuus konkretisoida asioita. Siinä tavallaan jää rysän päältä kiinni ja asiat muistaa.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Gabriel » 04.07.2015 09:06

Tämä on hieman naisten ja miksei miestenkin itsetuntoa sivuava kirjoitus, ei suoranaisesti mikään itsetuntojutkska, mutta mielestäni kuvaa sitä miksi ihmiset usein pyrkivät lokeroimaan toisia esim. hyviin ja huonoihin tyyppeihin jne.

Eli otan esimerkin esille josta olen kirjoittanut aikaisemminkin.

Aviopari riitelee, mukana saattaa(tai sitten ei) olla nautittua alkoholia molemmin puolin tai sitten vain toinen on nauttinut alkoholia. Riita etenee siihen pisteeseen, että se menee niinsanotusti solmuun. Kaikki logiikka ja reilu peli riidasta katoaa ja enää pyritään puhtaasti toisen loukkaamiseen ja vahingoittamiseen.
Toista loukataan molemmin puolin. Nainen sattuu tässä tapauksessa olemaan luonteeltaan sellainen, että häntä ei pysty "ikinä sanallisesti voittamaan" tai rauhoittamaan. Mikään looginen vaste ei tuota tulosta vaan irrallisest hyökkäykset kumoaa kaiken. Lopputuloksena nainen saa turpaansa. Näin tapahtuu aika-ajon, mutta pariskunta kuitenkin jatkaa yhdessäoloa. Yhteisön tuki on naisen puolella koska naisella on musta silmä, hänellä on fyysiset todisteet siitä, että mies on väkivaltainen ja hakkaa. Siis ainakin näin nainen kertoo.

Tuo on aika normaali kuvio ja itse olen sivusta seurannut kahta tapausta.

Lopulta tulee ero jomman kumman aloitteesta. Nainen jatkaa kuitenkin katkerana elämäänsä, mutta pyrkii näkemään epämieluisissa kommunikaatio tilanteissa niitä ominaisuuksia mitä näki miehessään. Jos ei pysty verbaalisesti vastaamaan tiettyihin asioihin tulkitaan se naisten alistamiseksi tai kukkoiluksi, siitä sitten ei ole pitkä matka tulkita se huonoksi miehiseksi itsetunnoksi.

Eli oman epäonnistuneen perhemallin mukaan pyritään luokittelemaan miehiä ylipäätään. Sillä tai tällä on huono itsetunto jne. Kuitenkin pitäisi pyrkiä miettimään, että onko oma itsetunto kunnossa. Onko oma itsetunto kunnossa jos täytyy hakea merkkejä toisen itsetunnosta? Jos oman ex miehen itsetunto ei ollut kunnossa niin mikä oli syy? Oliko huonoon itsetuntoon mahdollisesti itsellä osuutta?

Siinä vaiheessa kun suhde perustuu enää toisen repimiselle kannattaisi herätä. Rakentaminen ja toisen nostaminen kantaa huomattavasti pitemmälle. Riekaleiset ihmiset ei rakenna jatkossakaaan mitään jos omaa ajutusmallia ei kykene itse purkamaan.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Ryysy » 04.07.2015 20:15

Leviää netissä: Nainen julkaisi 3kk meikittömiä kuvia – tämä oli palaute
http://www.uusisuomi.fi/videot/84747-le ... li-palaute [linkki sisältää myös videon]

Leo Lemmetty 3.7.2015 19:11

Englantialainen bloggaaja Em Ford testasi, minkälaista palautetta hän saisi, jos hän julkaisisi kolme kuukautta meikittömiä kuvia itsestään sosiaalisissa medioissa.

Yllä oleva video on hänen dramatisoitu näkemyksensä kasvokuviinsa tulleista kommenteista. Yli puolitoista miljoonaa katselua muutamassa päivässä kerännyt pätkä kertoo karua tarinaa internetin kyltymättömästä vihakoneistosta.

Videon tarkoituksena on Fordin mukaan osoittaa, kuinka sosiaalinen media voi asettaa epärealistiset oletukset miesten ja naisten ulkonäöille.

– Yksi meidän monen nykyään kohtaamista haasteista on se, miten yhteiskuntana olemme niin tottuneita näkemään väärennettyjä kuvia täydellisyydestä ja vertaamaan itseämme epärealistisiin kauneusihanteisiin, että unohdamme sen tärkeimmän asian – sinä olet kaunis, pohjustetaan videon tiedoissa.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 04.07.2015 20:17

Luulen, että naisilla itsetunto rakentuisi enemmän ulkonäön varaan, jos jotakin keskimääräisiä eroja pitäisi löytää. Enkä siis tarkoita, että pelkästään ulkonäön varaan, vaan että se vaikuttaa, varsinkin nuorilla, itsetuntoon hyvin negatiivisella tavalla. Juurikin ympäristön ja odotusten ja ulkonäkökeskeisyyden takia.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 04.07.2015 21:05

Gabriel kirjoitti:(- -) Lopputuloksena nainen saa turpaansa. Näin tapahtuu aika-ajon, mutta pariskunta kuitenkin jatkaa yhdessäoloa. Yhteisön tuki on naisen puolella koska naisella on musta silmä, hänellä on fyysiset todisteet siitä, että mies on väkivaltainen ja hakkaa. Siis ainakin näin nainen kertoo.

Lopulta tulee ero jomman kumman aloitteesta. Nainen jatkaa kuitenkin katkerana elämäänsä, mutta pyrkii näkemään epämieluisissa kommunikaatio tilanteissa niitä ominaisuuksia mitä näki miehessään. Jos ei pysty verbaalisesti vastaamaan tiettyihin asioihin tulkitaan se naisten alistamiseksi tai kukkoiluksi, siitä sitten ei ole pitkä matka tulkita se huonoksi miehiseksi itsetunnoksi. (- -)

Miten tämä pitäisi tulkita? Onko siis olemassa ihmisiä, jotka 'ansaitsevat' saada turpaan? Jos joku on tosi manipulatiivinen, 'painelee' oikeita nappeja tai on vain liian älykäs, että sille pärjäisi verbaalisesti, niin sittenkö on ihan oikein tai hyväksyttävää käyttää väkivaltaa?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Gabriel » 05.07.2015 05:41

Ryysy kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:(- -) Lopputuloksena nainen saa turpaansa. Näin tapahtuu aika-ajon, mutta pariskunta kuitenkin jatkaa yhdessäoloa. Yhteisön tuki on naisen puolella koska naisella on musta silmä, hänellä on fyysiset todisteet siitä, että mies on väkivaltainen ja hakkaa. Siis ainakin näin nainen kertoo.

Lopulta tulee ero jomman kumman aloitteesta. Nainen jatkaa kuitenkin katkerana elämäänsä, mutta pyrkii näkemään epämieluisissa kommunikaatio tilanteissa niitä ominaisuuksia mitä näki miehessään. Jos ei pysty verbaalisesti vastaamaan tiettyihin asioihin tulkitaan se naisten alistamiseksi tai kukkoiluksi, siitä sitten ei ole pitkä matka tulkita se huonoksi miehiseksi itsetunnoksi. (- -)

Miten tämä pitäisi tulkita? Onko siis olemassa ihmisiä, jotka 'ansaitsevat' saada turpaan? Jos joku on tosi manipulatiivinen, 'painelee' oikeita nappeja tai on vain liian älykäs, että sille pärjäisi verbaalisesti, niin sittenkö on ihan oikein tai hyväksyttävää käyttää väkivaltaa?

Ei tietenkään ole oikein, mutta ei myöskään ole viisasta valkoisena naisena mennä kävelemään minihameessa harlemin kaduille. Tietyt teot ei ole sallittuja mutta omalla toiminnallaan voi aiheuttaa niitä tekoja ja altistaa itsensä rikoksen uhriksi. Tarkastelisin tätä kuitenkin itsetunnon näkökulmasta. Onko tuollaisen naisen itsetunto kunnossa? Vaikka lyöminen laitetaankin puutteellisen miehisen itsetunnon piikkiin ja sitä markkinoidaan nimenomaan puutteelisena mihisenä itsetuntona, esim. nyt iternetissä toistuvasti.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Ryysy » 05.07.2015 06:45

Tietyt teot ei ole sallittuja mutta omalla toiminnallaan voi aiheuttaa niitä tekoja ja altistaa itsensä rikoksen uhriksi.

Sanonko siis nyt naispuoliselle kaverilleni, että ymmärrän kun hakkaat miestäsi, itsepähän hän sulle vttuilee.

EN.

Lisäys: eikun, mitäs ne oikeusoppineet sanoivatkaan... ymmärtää pitäisi, mutta ei kaikkea tarvitse hyväksyä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Gabriel » 05.07.2015 07:49

Ryysy kirjoitti:Tietyt teot ei ole sallittuja mutta omalla toiminnallaan voi aiheuttaa niitä tekoja ja altistaa itsensä rikoksen uhriksi.
Sanonko siis nyt naispuoliselle kaverilleni, että ymmärrän kun hakkaat miestäsi, itsepähän hän sulle vttuilee.
EN.
Lisäys: eikun, mitäs ne oikeusoppineet sanoivatkaan... ymmärtää pitäisi, mutta ei kaikkea tarvitse hyväksyä.

Niin, mikä se syy kulloinkin on? Epäilemättä naiset hakkais miehiä useamminkin mikäli ne siihen fyysisesti kykenisi. Ei noi hommat laakkaa muuta kuin oman toiminnan syiden tiedostamisella. Kaikilla ei ole muuten kapasiteettia siihen, joten usein edessä on loputon kivinen tie ja jatkuva toisten syyttely, ehkä hautaan saakka.
Gabriel

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet