Päihtymystila ja psyykeoireet

Päihtymystila ja psyykeoireet

ViestiKirjoittaja popi » 01.05.2016 21:33

Olin eilen juhlimassa vappua, ja tuli juotua runsaasti olutta. Nyt hävettää valtavasti. Puhuin pubissa typeryyksiä ja puhe muuttui sitä idioottisemmaksi mitä enemmän päihdyin. Päihtymystila ikään kuin suurensi niitä psyykkeeni vammoja, ja niitä oli vaikea pitää salassa. On varmaan parempi lopettaa juominen täysin, harvoin yleensä juonkin, aikaisemmasta oli jo yli puoli vuotta aikaa.
popi

Re: Päihtymystila ja psyykeoireet

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 01.05.2016 21:45

Kyllä mt.ongelmainenkin voi ja saa päihtyä. Riippuu tietysti päihtymisen asteesta, eihän umpijuoppona tolloilu ole kenellekkään terveellistä.Tietty,jos on lääkitys päällä, sietää olla varovainen. Tosin epävakaassa mieletilassa ilman lääkitystäkin alkoholilla saattaa olla arvaamattomia vaikutuksia. Juurikin eräs niistä on estojen ja normaalin pidättyvyyden heikkeneminen ja katoaminen. Onko mt-ihminen herkempi saamaan päihtymisestä oireita kuin ns. normaali juopottelija?
Se lienee yksilökohtaista meillä jokaisella.

Jälkeenpäin aina kaduttaa. Varsinkin ellei tarkkaan muista illan tapahtumia. Herkästi ajattelee töppäilleensä pahemman kerran, vaikkei olisi ollu kuin vähän riehakkaampi:) Syynä on moraalinen krapula ylipäänsä juomisesta ja liian runsaasta semmoisesta. Itse olen ollut muutamia kertoja tilanteessa, missä kuvittelin olleeni aivan pässi, mutta läsnä olleet tuttuni ovat lohdutelleet, ettet ollut paljoakaan "normaalista" poikkeava. :mrgreen:
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.05.2016 22:06

Psykoosisairaalle päihtymystila voi olla vahingollinen ja myös vaarallinen.
Jos pää on valmiiksi sekaisin ja todellisuus kateissa, päihtyminen ei millään lailla auta asiaa, pahentaa vain. Esimerkiksi skitsofreniapotilaiden kohdalla tappavaa on juopumuksen ja (huonossa hoidossa olevan) sairauden yhdistelmä, ei välttämättä kumpikaan erikseen. Huono hoitotilanne saattaa syntyä siitä, että potilas varustautuu juomiskertaansa jättämällä psykoosinestolääkityksen hyvissä ajoin pois, jolloin sairauden tila on jo valmiiksi hallitsematon.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.05.2016 10:08

popi kirjoitti:Olin eilen juhlimassa vappua, ja tuli juotua runsaasti olutta. Nyt hävettää valtavasti. Puhuin pubissa typeryyksiä ja puhe muuttui sitä idioottisemmaksi mitä enemmän päihdyin. Päihtymystila ikään kuin suurensi niitä psyykkeeni vammoja, ja niitä oli vaikea pitää salassa. On varmaan parempi lopettaa juominen täysin, harvoin yleensä juonkin, aikaisemmasta oli jo yli puoli vuotta aikaa.

Ihan viisas päätös.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 02.05.2016 18:59

Raittiuspäätös ei koskaan ole turha.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja trisse » 02.05.2016 21:45

Paitsi jos se ei pidä.
trisse

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 02.05.2016 22:41

trisse kirjoitti:Paitsi jos se ei pidä.

Se lienee taas mitä suurimmassa määrin asianomaisen itsensä harkittavissa.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja trisse » 02.05.2016 23:57

Asiantuntijoiden mukaan päihde- ja syömishäiriöiden käsittely "itsekuriongelmina" ei ole hedelmällistä koska niihin liittyy paljon pakkoajatuksia ja masokismia. Niinpä "asianomaisen itse harkittavissa" ei kata sitä puolta.
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.05.2016 10:03

trisse kirjoitti:Asiantuntijoiden mukaan päihde- ja syömishäiriöiden käsittely "itsekuriongelmina" ei ole hedelmällistä koska niihin liittyy paljon pakkoajatuksia ja masokismia. Niinpä "asianomaisen itse harkittavissa" ei kata sitä puolta.

Pidätkö toimintoa, joka toistuu noin puolen vuoden välein, pakko-oireisena? Viittaukseni liittyy aloitusviestiin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja popi » 03.05.2016 15:52

Päätin nyt pohdiskelujen jälkeen että en enää juo edes kerran puolessa vuodessa. Alan täysin absolutistiksi. En ole koskaan nauttinut alkoholista, en pidä päihdetilasta ja en halua olla idiootti. Nyt loppu alkoholin käyttö. Laitan ylimääräisen rahan poikimaan osakkeisiin. :)
popi

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet