Ahdistuksen kokemuksista

Ahdistuksen kokemuksista

ViestiKirjoittaja Pinja » 06.10.2015 19:14

Mulla ahdistus tuntuu päässä, mielessä, tiedän niitä joilla palleassa tuntuu. Kumpaa ahdistusta teillä on palleassa tuntuvaa vai mielessä? Pahin ahdistus mitä olen kokenut on ollut järjetöntä ahdistusta, mitä tasoa pahin ahdistuksenne on ollut? Minun on vaikea keskittyä ja muistaa, kun olen ahdistunut, onko teillä samaa?
Pinja

Re: Ahdistuksen kokemuksista

ViestiKirjoittaja Maaria » 06.10.2015 20:25

Olin siskoni luona ja siskonpojan nimiäisissä. Siellä minua jännitti niin paljon, että nyt jälkeenpäin olen uupunut, levoton, hyvin ahdistunut. Minulla ei ole kovin läheisiä välejä heihin. Pelkästään ovella seisominen ja näkemiin sanominen oli täysin lamauttava kokemus ja se varmasti romahdutti itsetuntoani. Ahdistuksen koen hyvin tuskallisena levottomuutena ja järjenvastaisena pelkona, usein väsyn ollessani siinä tilassa. Tänään suutuin yhdelle ihmiselle ja nyt kannan siitä syyllisyyttä. Syyllisyys on hirveää sisäisen uhan tunnetta. Ahdistus tekee olon surulliseksi, koska ei tiedä mitä vastaan tulisi taistella, mikä asia on niin kauhea, että se uhkaa sisäistä tasapainoa, se hämmentää.
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 06.10.2015 20:29

Myös minulla ahdistus ilmenee tuskaisuutena ja levottomuuteena.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kissi » 06.10.2015 22:58

Jos minun ahdistus alkaa oireilla niin, että on luultavaa tilanteen paheneminen, en jää sitä odottelemaan, vaan otan Alproxin. Oikestaan en kestä kasvavaa ahdistusta yhtään, nykyään. Nitistän sen heti lääkkeillä.
Kissi

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.10.2015 14:40

Oho - ensimmäisiä palstalla kuulemiani positiivisia lausahduksia ko. lääkkeeseen liittyen.

Ahdistuksiani en jaksa nyt alkaa luetteloimaan, niitä on niin erilaisia ja kuvailu on vaikeaa.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.10.2015 19:40

En, koska ylipäätään tunteista voi olla vaikea saada kiinni. Omalla kohdalla saattaisin luokitella jonkinlaiseksi depersonalisaatioksi tuon tapaiset. (Kuten kaikki muut epätavalliset inhoväreet ja ahdistukset aina laitan.)
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.10.2015 20:25

Olen hyvin huono ottamaan rauhoittavia, vaikka purkillinen kotona onkin. En pahimmissakaan tilanteissa ole ottanut, ei lääkkeet hyväksi aivoille ole. Tiedän, että pääsen tästä neuroleptistäkin vielä eroon.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kissi » 07.10.2015 20:32

Ryysy kirjoitti:Oho - ensimmäisiä palstalla kuulemiani positiivisia lausahduksia ko. lääkkeeseen liittyen.

Ahdistuksiani en jaksa nyt alkaa luetteloimaan, niitä on niin erilaisia ja kuvailu on vaikeaa.

Mitä Ryysy :D Onko joku moittinut Xanoria? Siis sehän on maailman paras lääke. Jos ei sitä olisi keksitty, niin miten minunkin olisi muka käynyt? Se vaan pitää 'ottaa tosissaan' eikä antaa itselle lupaa huumehörhöillä sen kanssa :) Alprox tai Xanor samapa tuo, mutta hyvä on ja toimii. Siksi en viitsikkään hukata järkeäni yrittämällä sietää päälle vyöryviä ahioireita. Kun kerran on lääke keksitty, niin käyttää sitä. En kannata luomuna ahista selvitymistä, ainakaan itselleni, koska silloin se jää päälle ja seuraukset on vaikea korjata. NIINH.
Kissi

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.10.2015 20:36

Jos on joka päivä ahdistus, joutuisi joka päivä ottamaan rauhoittavia, jos siihen kierteeseen lähtee. Ei hyvä, parempi kestää tietty määrä ahdistusta. Rauhoittavissa on se huono puoli, että aiheuttavat ahdistusta, jos ei ota säännöllisesti, jos usein syö. Se mitä joskus olen rahoittavia ottanut, vaikka yhden tai kaksi taplettia kerralla, olen parin päivän päästä ahdistunut, kun lääke loppuu elimistöstä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.10.2015 20:47

Jos minua ahdistaa jokin terapiassa käsiteltävä asia, en kotona ota rauhoittavaa, koska ahdistusta pitää oppia sietämään ja jos sen yrittää vain saada pois jotakin voi jäädä käsittelemättä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 07.10.2015 21:39

Minä olen viimein onnistunut (toistaiseksi) Lyrican vähennyksessä. Olo on ollut ajoittain ahdistunut, mutta vielä ainakin olen pärjännyt.
Mikäli olo vaikeutuu pahoin ja pitkäaikaisesti, otan lääkettä tarvittaessa.
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.10.2015 21:44

Käytin Lyricaa joskus tosi lyhyt aikaisesti, väsytti liikaa, joten jätin viikon kokeilun jälkeen siihen. Vaikutus alussa oli humalluttava. Ihme ettei Lyricaa lasketa 112-korvattaviin, pidetään pelkkänä kipulääkkeenä, vaikka vaikutusta on myös ahdistukseen. Jill minäkin haluaisin päästä vähentälemään lääkitystäni, mutta en vielä uskalla. Minkä kokoinen lyrica annoksesi oli vähentämisen alussa ja paljon nyt ja mihin kokoon aiot vähentää?
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 07.10.2015 22:17

Minulla oli annos 450mg ja nykyään syön 300mg:aa Aion nyt toistaiseksi pitää tässä.
Maaria

ViestiKirjoittaja toope » 08.10.2015 17:24

Pinja kirjoitti:Käytin Lyricaa joskus tosi lyhyt aikaisesti, väsytti liikaa, joten jätin viikon kokeilun jälkeen siihen. Vaikutus alussa oli humalluttava. Ihme ettei Lyricaa lasketa 112-korvattaviin, pidetään pelkkänä kipulääkkeenä, vaikka vaikutusta on myös ahdistukseen. Jill minäkin haluaisin päästä vähentälemään lääkitystäni, mutta en vielä uskalla. Minkä kokoinen lyrica annoksesi oli vähentämisen alussa ja paljon nyt ja mihin kokoon aiot vähentää?

Kyllä minä saan Lyricasta erikoiskorvattavuuden kun kela kortissa on 111.
toope

ViestiKirjoittaja Pinja » 08.10.2015 21:13

Onko sulla sitten epilepsia? Käytätkö myös ahdistukseen?
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 08.10.2015 23:41

Viimeksi vähentäessäni Lyricaa, minulle tuli todella pelottavia persoonan muuttumisen tai ympäristön muuttumisen kokemuksia ja se vähennys epäonnistui. Olen lisännyt iltalääkkeekseni takaisin neuroleptin 25mg Ketipinor ja tämän neuroleptin avulla sain vähennettyä Lyricaa nyt ilman noita outoja tuntemuksia. Miksiköhän näin? Minulla on jonkinlainen sisäinen tuntemus itsestäni vahvempi, enkä ole niin vihainen tai tyhjä.
Maaria

ViestiKirjoittaja toope » 09.10.2015 06:25

Pinja kirjoitti:Onko sulla sitten epilepsia? Käytätkö myös ahdistukseen?

Siis on epilepsia ja aika vaikea, en esim. tule koskaan saamaa ajokorttia. Tai, jos ihme tapahtuu, voin saada.
Mulla on kolme eri epilepsialääkettä, lyricaa otan säännöllisesti illalla ja aamulla yhden tablettin. Lisäksi otan sitä lisää päivällä, jos ..... perhana en osaa selitttää. Mutta mulle tulee ikäänkuin aura eli käyttäytymiseni muuttuu enkä sitä mitenkään hallitse. Se saattaa kestää pari minuuttia tai pari tuntia ja joskus tajuan ottaa lyricaa tai sitten joku ulkopuolinen hoksaa sanoa, että ota lääke eikä kohtausta tulekaan. En selitä miten muutun, koska se olisi samaa tekosyyn sanomista kuin millä juoppo selittää käyttäytymistään.
En sanoisi että tuo on ahdistusta vaan se on ainoastaan epilepsiaa.

Tuotaa juttua on vaikea selittää ja sitä ulkopuolinen tuskin ymmärtää mutta ilman lyricaa saisin suuren kohtauksen ja joutuisin pariksi päiväksi sairaalaan.
Tuohon ennakkovaroitukseen on kokeiltu kymmeniä eri lääkkeitä muttei ole toiminut mutta lyrica näyttäisi auttavan.
toope

ViestiKirjoittaja Pinja » 09.10.2015 12:21

Onneksi sulle auttaa edes tuo Lyrica.
Pinja

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet