Sain saikkuu!

Re: Sain saikkuu!

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.09.2015 15:04

Hyvä juttu, että pääset jonottamaan jatkotutkimuksiin. Tutkiminen ja mahdollinen diagnosointi on tärkeä asia.
Mirri

ViestiKirjoittaja vibeke » 22.09.2015 15:29

Hienoa, että pääset tutkimuksiin! Kannattaa kirjoittaa muistiin tuo suuntavaistoasia ja kaikki muutkin vastaavat, sitä mukaa kun niitä tulee mieleen. Myös muista asiakirjoista kuin potilasasiakirjoista saattaa olla tutkimuksissa hyötyä: esimerkiksi koulutodistuksissa voi olla osviittaa epätasaisesta kykyprofiilista tai muusta AS:lle tyypillisestä.
vibeke

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 22.09.2015 18:27

Hieno juttu!
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 22.09.2015 21:54

Saikku on vissiin nyt positiivinen juttu, joten onnea!

Varsinkin alakuloisena "tunnen että minua rangaistaan". En ole vielä ihan selvillä mistä se kulloinkin johtuu.

Suuntavaisto on minulla todella huono, pystyn eksymään hetkellisesti kauppakeskuksessakin, yhtäkkiä ei ole enää mitään tietoa mistä suunnasta olen tulossa ja minne olin menossa. Samoin, jos menen uuteen paikkaan käymään, niin kun tulen ulos talosta (rappukäytävästä), niin saatan olla ihan pihalla esim. siitä mihin suuntaan täytyy mennä päästäkseen kotiin. (Eikä auta asiaan, jos rappukäytävässä on kaksi ovea "kummasta tulin ja kummasta pitää nyt mennä ja mihin suuntaan"). Näistä onneksi selviää aina jotenkin. Jos menen täysin uuteen paikkaan, pitää olla aina kartta, mutta kun se karttakaan ei ole niin yksinkertainen. Onneksi on erilaisia kadunnimiä, joiden avulla suunnistus helpottuu.

Avaruudelliset hahmotustestit ovat vaikeita. Olen miettinyt näkevätkö jotkut oikeat vastaukset vain katsomalla vai pitääkö heidänkin käyttää sellaista päättelyä, että pitävät mielessään jonkin keksimänsä logiikan, mitä tehtävässä mahdollisesti käytetään? Joihinkin tehtäviin en pysty löytämään vastausta ollenkaan. Luulen, että tämän takia saan ns. älykkyystesteissäkin usein huonoja tuloksia. Silti, avaruudelliset hahmotustestit ovat jokseenkin helpompia kuin 'suunnistaminen' kartan kanssa tai ilman.

Meni löpinäksi.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.09.2015 23:59

Ryysy kirjoitti:- -
Suuntavaisto on minulla todella huono, pystyn eksymään hetkellisesti kauppakeskuksessakin, yhtäkkiä ei ole enää mitään tietoa mistä suunnasta olen tulossa ja minne olin menossa. Samoin, jos menen uuteen paikkaan käymään, niin kun tulen ulos talosta (rappukäytävästä), niin saatan olla ihan pihalla esim. siitä mihin suuntaan täytyy mennä päästäkseen kotiin. (Eikä auta asiaan, jos rappukäytävässä on kaksi ovea "kummasta tulin ja kummasta pitää nyt mennä ja mihin suuntaan"). Näistä onneksi selviää aina jotenkin. Jos menen täysin uuteen paikkaan, pitää olla aina kartta, mutta kun se karttakaan ei ole niin yksinkertainen. Onneksi on erilaisia kadunnimiä, joiden avulla suunnistus helpottuu.

Avaruudelliset hahmotustestit ovat vaikeita...

Älä välitä, niin minäkin pystyn eksymään hetkellisesti kauppakeskuksessakin. Eikä minulla ole todettu merkkiäkään ADHD:sta tms.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 23.09.2015 16:12

Trisse kirjoitti:Täyttelin tänään uudestaan Bdi-kyselyn eri version. Kun täytin sen ekan kerran niin mielessä oli jos heittäisin itseni vähän masentuneemmaksi kuin olen mutta tulikin mieleen että jos laittavat minut täyttämään saman uudestaan niin hankala muistaa miten on valehdellut. Tästä versiosta puuttui suosikkikysymykseni rangaistuksi tulemisesta. Rastitan aina "tunnen että minua rangaistaan".

Ei noissa tarvitse valehdella. Lisäksi ainakin joillekin on ihan normaalia, että vastaukset voivat vaihdella jos ei nyt ihan päivän sisällä, niin muutaman päivän kuluttua. Noissa kyselyissä saisi olla myös jokin tämän tyyppinen kohta:

Kukaan ei halua tuhota elämääni.
Tunnen, että muut haluavat tuhota elämäni.
Tiedän, että muut tuhoavat elämäni.
Olen tuhonnut elämäni itse ja tiedän sen ansainneeni.

Ei tullut nyt järkevää listaa, mutta silti. En tiedä olisiko tuollainen merkki psykoottisista oireista vai mistä? Minulla on joskus vahva _tunne_ siitä, että muut haluavat tuhota elämäni, vaikka näin tuskin todellisuudessa onkaan.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 23.09.2015 16:24

Ei niissä tuollaista olekaan, vaan saisi olla (minulle).
Ryysy

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet