Kaverisuhteesta ja luottamisesta

Kaverisuhteesta ja luottamisesta

ViestiKirjoittaja Pinja » 13.09.2015 00:37

Kaverisuhteen katkaiseminen ei tarkoita monestikaan sitä, että sitten ollaan vihamiehiä. Vihamiehyys tulee kaverisuhteen aikana tapahtuneista riidoista. Jos sellaisia riitoja ei ole kaverisuhteen aikana ollut, jotka suorastaan viehimiksi tekisi ei voida olettaa kaverisuhteen katkaisijan olevan jatkossa vihamies. Minun ja Trissen kaverisuhteen katkaisu ei ole tapahtunut vihamiespohjalta, en ole koskaan ollut Trissen vihamies. Itse jäin lopettamisen jälkeen neutraalille suhtautumiselle Trisseä kohtaan, en vihamieheksi asettuakseni katkaissut kaverisuhdetta vaan omiin vuorovaikutusongelmiini pohjautuvista syistä, joilla ei välttämättä ole todellisuuspohjaa siihen, onko Trisse kavereilleen luotettava. Vaan minun aikaisemmista ihmissuhteista, joissa on ollut jotakin samaa kuin Trissen ja minun suhteessa, mikä on saanut minut pelkäämään ja siten vienyt luottamuksen, jolloin on parempi katkaista kaverisuhde ja sanoa suoraan vastapuolelle, että en pysty luottamaan kuin salata asia ja pitää tieto vain itsellään. Mikä teistä on ero kaverilla ja sellaisella, joka on ollut joskus kaveri muttei enää ole? Kaveruus on eri asia kuin kaveri. Mielestäni voi olla kaveruudellinen vaikkei olisi kaveri. Tai vähintäänkin neutraali. Minulla on vaikeita luottamusongelmia ihmisiin, enkä usko jonkun yksittäisen ihmisen olevan niin epäluotettava todellisuudessa, mutta minun on mahdoton nähdä todellisuutta. Minä en luota välttämättä siihen mihin joku toinen taas pystyisi luottamaan. Joku toinen saattaisi luottaa haukuista huolimatta, mutta minä taas en. Siinä mielessä Trissen luotettavuudesta ei kerro minun kokemukseni siitä etten luota ihmiseen, joka haukkuu. Siksi en ymmärrä Trissen reaktiota nähdä itsensä yleisesti epäluotettavana henkilönä. Voin sanoa, että suhteen katkeamiselle ei ollut mitään muita syitä kuin se, että en luota ihmiseen, joka suuttuessaan haukkuu minua ja ajattelee, että hänellä on oikeus haukkua minua. Olen saanut viime päivinä törkeää kohtelua vain siksi, että en luota. Ei minun ole pakko luottaa. Luottaminen ei ole halusta kiinni. Kaveriin täytyy voida luottaa, ei siitä kaverisuhteesta mitään muuten tule.
Pinja

Re: Kaverisuhteesta ja luottamisesta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.09.2015 13:40

Pinja 13.9.2015 0:37
(- -)
Siinä mielessä Trissen luotettavuudesta ei kerro minun kokemukseni siitä etten luota ihmiseen, joka haukkuu. Siksi en ymmärrä Trissen reaktiota nähdä itsensä yleisesti epäluotettavana henkilönä. Voin sanoa, että suhteen katkeamiselle ei ollut mitään muita syitä kuin se, että en luota ihmiseen, joka suuttuessaan haukkuu minua ja ajattelee, että hänellä on oikeus haukkua minua. Olen saanut viime päivinä törkeää kohtelua vain siksi, että en luota. Ei minun ole pakko luottaa. Luottaminen ei ole halusta kiinni. Kaveriin täytyy voida luottaa, ei siitä kaverisuhteesta mitään muuten tule. [PP]
(- -)
Emme kuitenkaan tarkkaan tiedä Trissen käsitystä itsestään ja motiveistaan yms. - Tuolla tavalla ihmiset ilmeisesti motivoivat itselleen huonoa käytöstään, so. itsen ulkopuolisilla tekijöillä. Tuohon Gabrielkin viittasi, mutta sanoma jäi häneen muuten kohdistetun närkästyksen jalkoihin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 13.09.2015 13:45

Epäluotettavuutta itsessään voi olla vaikea nähdä, jos oikeuttaa itsensä ulkopuolisilla tekijöille kuten tuolla, että on oikeus haukkua.
Pinja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 13.09.2015 15:06

Pinja, sikäli kuin muistan oikein, sinä hylkäsit Trissen, kun Trisse joutui tältä palstalta pitkään banniin. Ilmoitit, ettet voi enää hänen kaverinsa olla, ilman mitään muuta ilmeistä syytä. Poistuit itsekin joksikin aikaa, vapaaehtoisesti. Palasit, kun Trisse päästettiin takaisin, ja rupesit tekemään itseäsi tykö hänelle. Kun Trisse ihmetteli käyttäytymistäsi, yritit aluksi selittää sitä kippaamalla syyn Trissen niskoille (juomastasi juominen yms.). Nyt yrität selittää harmaata valkoiseksi.

Minä en keskustelujanne seuranneena ihmettele Trissen reaktioita lainkaan. Sinuna kuuntelisin, mitä Trisse toivoo, ja lopettaisin lopetetun kaveruuden elvyttämisyritykset.

Jos kaikesta huolimatta olen muistanut väärin, poistan tämän viestin.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Pinja » 13.09.2015 15:16

Kun Trisse joutui täältä banniin Trisseltä estyi täysin mahdollisuus haukkua minua. Tietenkin käytin tilaisuuden hyväksi.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.09.2015 15:27

Pinja, mikä tarkoitus tällä ketjulla on? Hankkia nettiraati tai peräti -tuomaristo ratkomaan sinun ja toisen kirjoittajan kiemuraista suhdetta?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.09.2015 16:26

HK,
ilman mitään muuta ilmeistä syytä oli Trissen käyttäytyminen yhteispalaverissa ( minä, Trissa & Kyllästynyt ).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 13.09.2015 16:39

Sinäkö kerroit Pinjalle, miten Trisse käyttäytyi teidän yhteispalaverissanne? Joka käsittääkseni pidettiin vasta vähän ennen Trissen päästämistä takaisin palstalle. Kerro meillekin! Ja kerro myös miten se vaikutti siihen, että Pinja hylkäsi Trissen? Panetteliko Trisse mahdollisesti Pinjaa siellä? :o
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja toope » 13.09.2015 16:49

Siis kerro minulle, ei meille, koska en välttämättä halua asiaa kuulla.
toope

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.09.2015 16:51

16:51
En kertonut, ei panetellut.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 13.09.2015 17:12

Minä en halua puolustaa sellaista ihmistä, kuka haukkuu muita ja olla sanomatta ettei saa haukkua ja jos sanon ettei saa haukkua haukut suuntautuisivat minuun. Tein oikean ratkaisun, kun näin syyttä haukkumista.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 13.09.2015 17:52

Minä hyväksyn kaverin hylkäämisen silloin, kun se on tehty itsepuolustuksesta. Syy jättämiseen/hylkäämiseen oli Trissessä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 13.09.2015 19:13

Helmenkalastaja kirjoitti:Pinja, sikäli kuin muistan oikein, sinä hylkäsit Trissen, kun Trisse joutui tältä palstalta pitkään banniin. Ilmoitit, ettet voi enää hänen kaverinsa olla, ilman mitään muuta ilmeistä syytä. Poistuit itsekin joksikin aikaa, vapaaehtoisesti. Palasit, kun Trisse päästettiin takaisin, ja rupesit tekemään itseäsi tykö hänelle. Kun Trisse ihmetteli käyttäytymistäsi, yritit aluksi selittää sitä kippaamalla syyn Trissen niskoille (juomastasi juominen yms.). Nyt yrität selittää harmaata valkoiseksi.

Minä en keskustelujanne seuranneena ihmettele Trissen reaktioita lainkaan. Sinuna kuuntelisin, mitä Trisse toivoo, ja lopettaisin lopetetun kaveruuden elvyttämisyritykset.

Jos kaikesta huolimatta olen muistanut väärin, poistan tämän viestin.

Koin olevan Trissen hyväksikäytön uhrina ja välineenä, minun piti puolustaa häntä kaikessa ja hän ei hyväksynyt, jos olin hänen kanssaan eri mieltä hänen haukuistaan, hän olisi alkanut haukkua minua. Olin siis myös kiristyksen uhri. Hän tuntuu epävakaalta, joten en voi luottaa haukkumattomuuteen ja mahdollisesti siihen, että hän alkaisi uhkailla minua. Jos hän ei saa tahtoaan läpi ja määrätä, hän yrittää nurittaa ja haukkumisellaan määräillä. Hän on haukkunut minua ilman syytä ja täysin ymmärtämättömästi, vaikka tilanne olisi ollut selvä normaalille ihmiselle ymmärtämään minun kokemukseni ja pahoittelemaan tekoaan eikä haukkumaan niin kuin hän saisi tehdä mitä vain ja minulla ei olisi oikeutta sanoa siitä ja sain haukut päälleni. Koin olevani alisteisessa suhteessa, jossa Trisse odotti olevansa yläpuolellani eikä tasavertaisessa asemassa. Minä en yritä elvyttää mitään kaverisuhdetta, minulle täysin selvä ettemme tulee enää olemaan kavereita. Suhde ei ole nyt enää epävakaa kun suhdetta ei enää ole eikä tule olemaan. Pelästyin kyllä sitä taulu juttuakin, Trisse ei saanut periksi Psykopatologialta, joten lähti tuhoamaan kostoksi ja vain määrätäkseen ylläpitäjää, vaikka oli alunperin itse väärässä ja syyllinen. Minulle tuli kuva psykopaatista, henkilöstä joka yrittää määrätä kaikesta ja millä keinoin hyvänsä ja ollessaan täysin väärässäkin. Viimeinen tippa oli se, että Trisse kävi haukkumaan Kyllästynyttä, vaikka on tätä tavannut ja siten kaverin asemassa ja silti haukkuu ja vielä syyttä ja vain omasta narsistisuudesta. En ymmärtänyt enää kaverisuhteessa pysymistä, mutta kaverisuhteen katkaisun ymmärrän. Minulle käy oikein hyvin ettemme enää puhu Trissen kanssa toisillemme.

Toivon Trissen jättävän minut nyt rauhaan.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 13.09.2015 19:54

Matkitaan toisiamme olemalla hiljaa toisillemme.
Pinja

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet