Lapset ja aikuisten alkoholinkäyttö

Lapset ja aikuisten alkoholinkäyttö

ViestiKirjoittaja Ryysy » 31.07.2015 18:00

Miten teidän mielestänne menee oikein se, että jos lapsi on kotona:

a) kumpikaan vanhemmista (aikuisista tms.) ei saa juoda ollenkaan alkoholia. Ei edes silloin, kun lapsi on jo nukkumassa.
b) molemmat vanhemmat saavat juoda niin paljon alkoholia kuin lystää
c) molemmat vanhemmat voivat juoda yksi-kaksi annosta alkoholia
d) molemmat vanhemmat voivat lähteä baariin ja palkata lastenhoitajan, joka voi poistua sen jälkeen, kun vanhemmat tulevat lärvissä kotiin
e) toinen vanhemmista voi ryypätä niin paljon kuin sielu sietää (mikäli ei ole väkivaltainen, uhkaava, tungetteleva, ärsyttävä), mikäli toinen on täysin selvipäin
f) vanhemmat voivat ottaa lapsensa mukaan terassille, jos terassilla nautitaan yksi-kaksi olutta
g) toinen vanmemmista saa juoda tietyn määrän alkoholia (montako annosta?), mikäli toinen on selvinpäin.
h) molemmat vanhemmat voivat juoda tietyn määrän (minkä?) alkoholia
i) vanhemmat voivat jättää (minkä ikäisen?) lapsen kotiin ja käydä terassilla juomassa (montako annosta?) alkoholia
j) mikä on sinun näkemyksesi?
Ryysy

Re: Lapset ja aikuisten alkoholinkäyttö

ViestiKirjoittaja Ryysy » 31.07.2015 18:07

Kiitos näkökannasta! Luulen, että tästä asiasta on monia mielipiteitä...

Listasta jäi monta vielä mieleen tulevaa kohtaa, kuten: vanhemmat voivat mennä lastensa kanssa grillijuhliin tms. ryypäämään (montako annosta?), mikäli paikalla on lapselle kavereita...

Minulla ei oikeasti ole asiasta mitään käsitystä. Itse olen ollut a-vaihtoehto-linjalla jo lapsesta saakka. Sitten kun alkoi tapahtua, niin aloin olla sen kaltaisella linjalla, että toinen vanhemmista voi juoda, jos toinen on selvinpäin - ja kunhan toinen eli ryyppääjä ei tule yöksi kotiin superlärvissä, ole väkivaltainen ym. Jossakin vaiheessa ajattelin, että yksinhuoltaja-äitikin voisi juoda lapsen läsnäollessa (5-v) max. kolme olutta. Se on myös niin, että alkoholi vaikuttaa jokaiseen hyvin eri tavalla.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.07.2015 19:09

Pääsääntöisesti alkoholia ei ollenkaan, koska alkoholi ei kuuluu lapsiperheen arkeen. Ei lasten kanssa ryyppyjuhliin, joissa yksi päämäärä on humalatila. Jos vanhempaan ei vaikuta alkoholi mitenkään, on hän jo tottunut käyttäjä, jonka pitäisi pyrkiä täysraittiuteen. Jos jossain tilanteessa, vaikkapa juhlissa, tarjotaan alkoholia, voi aikuinen juoda yhden alkoholiannoksen, vaikka lapsi on läsnä. Ei alkoholista ole hyvä tehdä piiloteltua asiaa, ja minun mielestäni lapselle pitää sanoa suoraan, että setä on humalassa, jos lapsi kysyy, miksi setä huojuu. Eikä alkaa sepitellä, että setä on väsynyt (kuten eräs tuntemani henkilö selitti 10–vuotiaalle lapselleen humalaisen käytöstä).
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 31.07.2015 19:14

Aika yleistä on myös, että "isi / äiti on nyt vähän väsynyt ja kipeä eikä siksi jaksa" eli krapulassa.
Ryysy

ViestiKirjoittaja SADE » 31.07.2015 19:43

Kaksi tai korkeintaan kolme lasia viiniä ja kaikki mukana olevat voivat juoda. Olen usein tilaisuuksissa, joissa ruokaillaan ja juodaan viiniä ja joissa on lapsia mukana. En usko, että kukaan näistä lapsista on koskaan saanut mitään traumoja aikuisten juomisesta. He näkevät, että meillä on hauskaa eikä kukaan roiku räkä poskella tai käyttäydy sopimattomasti.

Olen sitä mieltä, että tämä kaksi tai kolme lasia viiniä on kohtuullinen kaikkiin muihinkin tilanteisiin. Oli lapsia mukana tai ei.
SADE

ViestiKirjoittaja toope » 31.07.2015 20:26

Minut opetettiin lapsuudessa, että aikuiset voivat laittaa kossua kermaksi kahviin vaikka lapsia oli läsnä.
toope

ViestiKirjoittaja toope » 31.07.2015 20:45

Eivät olleet.
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.07.2015 23:43

Ehkä itselläni oli liian jyrkkä kanta ja että Toopen ja SADEn kuvaama on sopivaa lapsiperheille. Valitettavasti olen itse niin monta kertaa nähnyt ja jo lapsena sen vaihtoehdon, joka ei ole sopiva, että niistä kokemuksista on jäänyt itselleni jotain negatiivista pahaa tekevää. Luonteva 1-3 (tosin itselläni 1-2) eikä räkä poskella on ihan ok. Mukavassa seurassa lasillinen viiniä kruunaa hyvän aterian. Tai yksi konjakki kahvin kanssa jouluostoksilla. Tai hyvässä seurassa saunan jälkeen 1 olut/siideri.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.08.2015 00:33

Ihmiset ovat yksilöllisiä, mutta niin ovat juomatkin.

Mielestäni erilaisten juomien erilaiset vaikutukset pitäisi ottaa huomioon arvioitaessa millainen käyttö on 'sopivaa' lapsiperheessä, tai lasten ollessa läsnä aikuisten käyttäessä alkoholia. On eri asia juoda muutama annos 'kirkasta' kuin juoda sama alkoholimäärä hitaasti ruuan kanssa mietoina juomina.
Mirri

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet