Häpeättekö mt-ongelmianne?

Re: Häpeättekö mt-ongelmianne?

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.07.2015 22:39

Menen jäätelölle.
Pinja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.07.2015 22:42

Pinja kirjoitti:Aloitti. Hän sanoi, että ihmisyyden menettäminen koskee vain vaikeasti vammaisia, suojasi teidät muut loukkaantumiselta, mutta samalla loukkasi yhtä.

Maan alle painumisen häpeäkokemukset ja niitä seuraavat viikkojen lamaannuttavat itku- ja pahanolon kokemukset ovat varmaan tuttuja jokaiselle, joka on joskus ollut masentunut yhtään syvemmin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.07.2015 22:42

Hyvä ajatus.
Taidan myös tehdä niin (Pirkka marjakimara).
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.07.2015 22:57

Hilppa kirjoitti:
Pinja kirjoitti:Aloitti. Hän sanoi, että ihmisyyden menettäminen koskee vain vaikeasti vammaisia, suojasi teidät muut loukkaantumiselta, mutta samalla loukkasi yhtä.

Maan alle painumisen häpeäkokemukset ja niitä seuraavat viikkojen lamaannuttavat itku- ja pahanolon kokemukset ovat varmaan tuttuja jokaiselle, joka on joskus ollut masentunut yhtään syvemmin.

Psykiatrisen sairauden aiheuttama vammaisuus on kuitenkin eri asia, ja psykiatrisen sairauden aiheuttama vaikea vammaisuus on eri asia vielä enemmän. Mutta niin vaikeaa vammaisuutta kuin psykiatriset sairaudet voivatkin aiheuttaa, ei potilaiden ihmisyys mihinkään katoa.
Eikä muukaan psyykkinen vammaisuus aiheuta ihmisyyden menettämistä. Pitää tutkailla omien korviensa väliä - tai omaa arvomaailmaansa? - niiden, joiden käsityksen mukaan ihmisyyden määrä on riippuvainen ihmisen psyykkisestä kunnosta ja henkisestä terveydestä.

Ja vielä: ei tarvita muuta kuin sopivanlainen aivovaurio, niin ihmisestä tulee ulosteillaan seiniä sotkeva - mikä?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.07.2015 23:20

Mirri kirjoitti:... Ja vielä: ei tarvita muuta kuin sopivanlainen aivovaurio, niin ihmisestä tulee ulosteillaan seiniä sotkeva - mikä?

Sinä näytät pitävän ihmisyyttä ja ihmisarvoa synonyymeinä, mutta minä en ajattele niin.
Sairaus ei vie ihmisarvoa (tai ainakaan sen ei pitäisi viedä), mutta mt-ongelma voi viedä ihmiseltä mahdollisuuden ja tilaisuuden ihmisenä elämiseen.

Aivovauriopotilaallakin on ihmisarvo - ulosteillaan sotkevanakin, mutta ihmisyydestään (niin kuin minä sen ymmärrän) hän on silloin joutunut (ainakin joltain osin) luopumaan.

Minun mielestäni ihmisyys viittaa yksilön mahdollisuuksiin elää tyydyttävää ja ihmisarvoista elämää, mutta ei hänen ihmisarvoonsa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 07.07.2015 23:26

"Äärimuodossaan psyykkisesti vammainen on menettänyt suuren osan ihmisyyttään." (PP)

Olen hämmentynyt siitä, että tuo PP:n sanoma on ymmärretty loukkaavaksi.
Oletteko ymmärtäneet sen niin, että ihmisyyden menetys olisi ajateltu muiden ihmisten kannalta katsottuna, ikään kuin vaikeasti psyykkisesti vammainen olisi menettänyt ihmisyytensä muiden silmissä, ei olisi enää kokonaan ihminen? Tällöin ihmisyys olisi lähes synonyymi ihmisarvon kanssa.

Minä ymmärsin tuon niin, että äärimuodossaan psyykkisesti vammainen voi olla täydellisesti riippuvainen muiden avusta, kykenemätön liikkumaan, puhumaan, syömään itsenäisesti, huolehtimaan hygieniastaan jne. Aikuisen ihmisen ihmisyyteen kuuluu mielestäni myös toimintakyky. Niinpä ihminen, joka on sairastunut vaikeasti psyykkiseen sairauteen, voi kokea menettäneensä jotain itselleen arvokasta, kun ei enää kykene huolehtimaan perustarpeistaan eikä elämään tyydyttävää elämää. Ajattelen siis tämän ihmisyyden menetyksen tapahtuvan sairastuneen omissa silmissä. Hän on silti yhä ihminen ja häntä tulee ihmisenä myös kohdella.

Näköjään Kyllästynyt oli tällä välin ottanut myös esiin ihmisyyden vs. ihmisarvon.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.07.2015 23:31

Minulle on kauhistus ajatella ihmisyyttä, ihmisenä olemista ja ihmisarvoa identtisinä asioina. Ihmisyys itselleni on enemmän ihmisenä olemisen toteuttamista ja kuten monesti nykyisin ilmaistaan oman näköisen elämän elämistä, ehkä jopa itsensä toteuttamista, individuaalina ja uniikkina ainutlaatuisena elämänsä elämistä. Kaikki sairaudet tekevät loven noihin jälkimmäisenä ilmaistuihin asioihin ja mielenterveyden jonkinasteinenkin menettäminen erittäin suuren loven.

Helmenkalastaja ehti jo kirjoittaa vastauksensa aiheeseen ennen viestiäni.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.07.2015 00:42

Ihmisyys ilmeisesti on jotakin joka ei ole kaikkien ihmisten ulottuvilla, ja ihmisyyden - tai ainakin suuren osan ihmisyydestä - voi myös menettää. Ihmisyys näköjään ei ole sama asia kuin ihmisenä syntyminen, eläminen ja kuoleminen.

Hämmentävä ajatus.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.07.2015 19:16

Kokonaisharkinnan pohjalta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 08.07.2015 19:50

Sateentekijä kirjoitti:Toivon, että Pinja voi jo paremmin ja saa keskustella terapeuttinsa kanssa pikapuoliin.

En näe tarvetta keskustella terapeuttini kanssa tästä episodista. Pääsin yli, mutta en olisi päässyt ilman tukeanne ja ystävyyttänne.
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 11.07.2015 21:06

Ikäni olen hävennyt ja kantanut sitä taakkaa, jonka itse itselleni olen luonut. Olen kuin se näkymätön ninni muumeissa.
Maaria

ViestiKirjoittaja Hermes » 11.07.2015 22:08

Mikä Ninni Muumeissa? En ole kuullut sellaisesta. Osasin vain googlata vähän siitä.
Hermes

ViestiKirjoittaja Maaria » 11.07.2015 22:27

Maaria

ViestiKirjoittaja Hermes » 12.07.2015 00:26

Jill, kiitos linkistä. En ole tosiaan kuullut edes lapsena mistään näkymättömästä Ninnistä. En näköjään kuule siitä tänäänkään, koska tietoturvasyistä poistin Flashin kokonaan koneiltani juuri pari päivää sitten. Tuo linkki vaatii juuri Flashia. :)
Hermes

ViestiKirjoittaja Ryysy » 12.07.2015 08:44

Ninnissä on sitä jotain. Mutta myös vähemmälle huomiolle jääneet muut hahmot ovat ihan loistavia. Mm. Surku ja Titi-uu. Sitten taas esim. Vilijonkkaa ennen inhosin, mutta nyttemmin olen alkanut ymmärtää myös häntä.
Ryysy

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet