Sirdaludia vai Panacodia

Re: Sirdaludia vai Panacodia

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.06.2015 10:36

Ainakin Vaasan keskussairaalassa ensisijaisina kipulääkkeinä leikkausten jälkeen mainitaan parasetamoli ja ibuprofeeni.
http://www.vaasankeskussairaala.fi/WebR ... 4lkeen.pdf

Käsittääkseni Suomessa ollaan tällä linjalla: vahvempia kipulääkkeitä vain, jos on tosi tarve. Käytännössä esim. rintasyöpäpotilas voidaan lähettää leikkauksen jälkeisenä päivänä kotiin puputtamaan buranaa leikkauskivun lievitykseen.

Myös syöpäkivun hoito aloitetaan parasetamolilla, tulehduskipulääkkeillä ja seuraavassa vaiheessa niiden yhdistelmillä; ne ovat oikeasti ensisijaisia kivunlievittäjiä. Vasta keskivaikea kipu antaa aiheen siirtyä Panacodiin. Näin siis Suomessa nykyisin. Niinpä Tramal ei todellakaan ole ensisijainen kipulääke, vaan leikkaustenkin jälkeen siihen turvaudutaan vain kivun ollessa niin vaikeaa, etteivät buranat, litalginit ja parasetamolit - tai edes Panacod - tepsi.

Niinpä minä maallikkona arvelen Toopen kivun olevan sen verran vaikea-asteista, ettei ole mitään järjellistä syytä sanoa, ettei esim. Tramalia suositella sen haittavaikutusten vuoksi, jos hoitava lääkäri on ottanut sen esille yhtenä mahdollisuutena henkilön kivun hoitoon. Lääkäri on varmaankin miettinyt vaihtoehtoja; punninnut niiden hyötyjä ja haittoja.

(Tämä kommentti SADEn Tramal -viestiin.)
Mirri

ViestiKirjoittaja SADE » 01.06.2015 11:48

Olen selvillä vain käytännöstä täällä.
Oikeastaan aina, ns. "lievemmissä" kiputiloissa on ensisijainen lääkitys paracetamol, tätä annostusta voi nostaa jopa 4 g:aan asti. Joskus voidaan lisänä määrätä yhtäaikaa otettavaksi jokin toinen lievempi kipulääke.

Taas kovissa kiputiloissa (mm. isompien leikkauksien jälkeen) määrätään lähes poikkeuksetta opiaatteja ja lisänä paracetamolia. Mahdollisimman nopeasti pyritään opiaatit vähentämään ja ottamaan kokonaan pois (varsinkin, jos kyseessä on nuorempi henkilö) ja jätetään paracetamolit jäljelle. Tämän jälkeen pyritään paracetamolit vähentämään ja jos mahdollista, ottamaan kokonaan pois.

Tramal on aiheuttanut mm. sisäisiä verenvuotoja monelle, mikä sisnänsä on petollinen ja hengenvaarallinen tila.
SADE

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 01.06.2015 12:26

Minulle on aikoinaan lääkäri määrännyt erään leikkauksen jälkeen Tramalia, toinen lääkäri toisen leikkauksen jälkeen Panacodia.
Mitään apua en kokenut kummastakaan lääkkeestä saavani, myös parasetamoli on minulla jokseenkin tehoton.
Jos minulla on kipua, syön ibuprofeenia tai vastaavaa. Onneksi tarvitsen kipulääkkeitä harvoin.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja SADE » 01.06.2015 17:25

Niin tuo Pnacodhan on paracetamolia, johon lisätty kodeiinia.
SADE

ViestiKirjoittaja toope » 02.06.2015 07:21

Nyt kuitenkin vaihdetaan tuo Panacod Tramaliin ja syön sitä ihan säännöllisesti kolmen tunnin välein vaikkei olisikaan kipua. Sirdaludia syön jos tuntuu lihaskipu ja yöksi otan.
Noin mennään kaksi viikkoa.
toope

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 02.06.2015 10:26

Toivottavasti kuuri tuo helpotuksen kipuihisi!
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja toope » 02.06.2015 15:47

Kiitos, nyt on sopiva lääkitys.
toope

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet