Helsingin liikenne

Helsingin liikenne

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.01.2015 21:35

Yritettyäni aikani ymmärtää HSL:n nykyistä lippusysteemiä tajuan, etten sittenkään tajua, en ainakaan riittävästi osatakseni ulkopaikkakuntalaisena matkustaa Helsingin sisäisessä liikenteessä sujuvasti ja mahdollisimman edullisesti.

Olen aikonut ostaa matkakortin, jolle ladataan raha-arvoa, ja jonka voimassaolo/kelpoisuus määräytyy sille ladatun arvon mukaan. Eli on voimassa niin kauan kuin kortissa on 'rahaa', jolla ostaa matkoja kulkuvälineissä. Mutta onko kyseinen kortti sittenkin jonkinlainen kausikortti, joka on voimassa tietyn ajan ja jonka käyttöoikeus umpeutuu määrätyn ajan kuluttua riippumatta siitä onko kortissa vielä maksuarvoa vai ei?

Tässä linkki, joka pudotti minut kärryiltä:
https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/matkakortti

Onko linkissä mainittu haltijakohtainen matkakortti kausilippu vai ei? Ja mikä ihme on linkissä mainittu ja kaikille asuinpaikasta riippumatta tarkoitettu henkilökohtainen yleiskausilippu?
Nämä ovat nyt minulle tärkeitä kysymyksiä, koska eihän ole mitään järkeä ladata kortille maksuarvoa vaikkapa sadan euron edestä, jos kortti vanheneekin kuukauden päästä ostohetkestä... Tai vaikka vanhenisi vasta vuodenkin päästä, olisi hyvä tietää kuinka paljon kannattaa ostaa siihen matka-arvoa niin, että se tulee käytetyksi kortin voimassaoloaikana. Eli onko kyseisillä korteilla, joilla maksetaan niihin ladatun raha-arvon mukaisesti, jokin voimassaolon takaraja?

Kiva, jos joku osaa vastata ja kertoa asiasta jotakin tähän hätään.
Mirri

Re: Helsingin liikenne

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 14.01.2015 23:00

Ei ole kausilippu siinä mielessä ettetkö voisi ladata haltijakohtaiseen matkakorttiisi arvoa. Arvo on käytettävissä matkojen maksamiseen niin kauan kuin kortilla sitä arvoa on. Eli ihan niin kuin ajattelitkin sitä käyttää.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.01.2015 23:57

R-kioskilla kortille ladatessa arvoa (rahaa) on syytä mainita, että lataa "arvoa" eikä "aikaa".
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.01.2015 00:55

Lämpöiset kiitokset vastauksista. Auttoivat käsittämään mistä on kysymys.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.01.2015 01:22

Ks. HSL/HRT:n ilmoitus "Lippujen hintoja 1.1.2015" Helsingin Sanomien näköislehdestä tiistaina 30.12.2014 (B5; s. 44)
http://lehdet.hs.fi/viewer/#/f576b9b2-6 ... ew?page=44
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2015 20:13

Nyt olen HSL:n matkakortin onnellinen omistaja. :)

Käyttänytkin korttiani jo pariin kertaan. Ensimmäisellä kerralla tarvitsin kuskia avuksi, mutta toisella kerralla sain ihan itse masiinan piippaamaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.01.2015 22:42

Mulla on joskus suuria vaikeuksia saada machina piippaamaan. On niin kuivat tassut.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2015 22:51

Hyvä tietää... En sitten ihan niin maalaistollukka olekaan kuin luulin. :D

Tosiaan se masiina ei suostunut piippaamaan ensimmäisillä yrityksilläni vaikka miten näytin sille korttiani ja painelin ykköstä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kissi » 16.01.2015 23:26

Ihailen taitojanne, itse ottaisin taksin, koska en usko, että selviäisin tuollaisista haasteista, en ainakaan yksin. Helppohan se sitten oisi jos joku tietäjä olisi mukana neuvomassa.
Minulla on tälläinen paikallinen Föli-kortti, johon lataan summan ja piippari näyttää mitä on jäljellä. Tämä kattaa naapurikuntiin asti, mutta kas vaan, eipä käykkään saaristossa. Se on harmillista.
Kissi

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2015 23:52

Käsittääkseni Föli-kortin käyttäjät tarvitsevat samanlaisia taitoja - paitsi ettei bussissa tarvitse osata aparaatista valita oikeaa painiketta maksaakseen oikeanlaisen hinnan.

Sehän tässä hesalaisessa systeemissä onkin yksi pirullisuus: mitä jos Helsingin sisällä reissatessani vahingossa painan aparaatista jotakin muuta kuin ykköstä? Maksan matkastani enemmän, ei siinä sen ihmeellisempää...
Mutta toisaalta: hesalaisen kulkemissysteemin ja siihen liittyvien aparaattien opettelu tulee halvemmaksi kuin taksiin turvautuminen.

23.01. Joskus vuosia sitten minulle sattui metroon pyrkiessäni hullunkurinen tilanne. Automaatti ei huolinut sille tarjoamaani rahaa, ei sitten millään. Torjui setelini kerta toisensa jälkeen. Siinä sitten ihmettelin, että mistä ostan lippuni. Silloin elettiin vielä markka-aikaa, ja tyrkyttämäni seteli oli viisikymppinen. Varmaan tarkoitukseni oli ostaa jokin muu kuin kertalippu. En enää muista miten pääsin automaatin kanssa yhteisymmärrykseen, vai keksinkö tilalle jonkin muun ratkaisun.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.01.2015 20:32

Seuraavaksi opettelen kulkemaan Helsingin sisäisen liikenteen junilla. Käsittääkseni saan reissaamiseni junien avulla pikkuisen kätevämmäksi ja joutuisammaksi verrattuna busseihin. Nimenomaan opettelen kulkemaan, koska aiemmasta säännöllisestä lähiliikenteen junien käytöstäni on vierähtänyt jo muutama vuosikymmen. Enkä muista milloin olisin edes satunnaisesti liikkunut lähiliikenteen junilla mihinkään suuntaan - varmaan viimeksi joskus 90-luvulla.

Olen jo selvittänyt mitkä kirjaimet vievät minut tahtomaani määränpäähän. Miten rautatieasemalla löydän oikealla kirjaimella varustetun junan? Ja toinen kysymys: miten raha-arvoa sisältävän matkakorttini leimaaminen junassa tapahtuu; onko systeemi samanlainen kuin busseissa, vai onko siinä jotakin eroja, jotka olisi hyvä tietää?
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 18.01.2015 20:47

Kiskojen asemanpuoleisessa päässä on digitaalinen taulu, josta näkyy lähijunan kirjaintunnus, lähtöaika ja lähtölaituri. Myös asemarakennuksen sisältä, ovien yläpuolelta löytyvät samat tiedot.

Lähijunien "eteisissä" on korttien lukulaitteet, jotka ovat matkakorteille samanlaiset kuin busseissakin. Jos matkustat vain Helsingin sisällä, valitset ykkösen, jos esimerkiksi haluat päästä Espooseen, Kauniaisiin tai Vantaalle, valitset kakkosen (seutulippu).
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.01.2015 01:14

Suurempiin elintarvikekauppoihin Helsingissä on tullut jakeluun kolme HSL:n lehtistä,
jotka liittyvät HSL:n liikenteeseen ja lippuihin 1.1.2015-.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.01.2015 21:09

Kiitokset taas avusta.

Kävin tänään Helsingissä ja menomatkan miltei alusta loppuun junalla; mitä nyt täällä päässä piti mennä bussilla. Vaihdoin Helsingin rautatieasemalla N-junaan, ja seuraavaksi opettelen tekemään vaihdon Pasilassa. Ystävälliseltä VR-virkailijalta sain käteeni paperiläpyskän, josta näen tarvitsemani paikallisjunat, jottei tarvitse aina netistä printtailla.

Paljon nopsempaa junalla kuin busseilla; niin kauko- kuin lähiliikenteessäkin. Sillä edellytyksellä tietysti, että VR:n kalusto kulkee kunnolla. Muttei ainakaan nyt ole ollut mitään takkuamisia eikä myöhästelyjä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.01.2015 20:40

Asiani ei liity suoranaisesti Helsingin liikenteeseen, mutta purnaan tänne, kun en viitsi aloittaa aiheesta uutta ketjua, eikä harmini varsinaisesti päiväkirjakamaakaan ole...

VR:n käsittämätön hintapolitiikka on harmini aihe. Olen törmännyt siihen nyt, kun pitää reissata Helsinkiin entistä paljon tiuhemmassa tahdissa. Jostakin käsittämättömästä syystä VR:llä on eri hinta eri junavuoroille ja eri päiville.
Esimerkki: jos menen Helsinkiin yhdellä tietyllä junavuorolla torstaina, maksan siitä tietyn hinnan; jos teen reissun vastaavalla junavuorolla perjantaina, maksankin monta euroa enemmän.
Toinen esimerkki: jos valitsen tuntia myöhemmin lähtevän vastaavanlaisen junan, maksan monta euroa enemmän kuin jos lähtisin sillä aikaisemmalla.

Käsittääkseni nämä päiviin ja kellonaikoihin liittyvät hintaerot näkyvät vain VR:n nettisivustolla; mistään muualta niitä ei pääse vertailemaan. Ilman pääsyä VR:n nettisivustolle tuskin tietäisin voivani säästää euroja tai voivani maksaa ylimääräisiä euroja...

Heti huomenna menen ostamaan Matkahuollon eläkeläiskortin. Sillä pääsen halvemmalla, ja ennen kaikkea ei tarvitse miettiä mitä mikin vuoro minäkin päivänä maksaa. Busseissa rahastetaan aamusta iltaan ja viikonpäivistä riippumatta sama taksa. VR:n eläkeläiskortti minulla jo on, mutta on iso ero joutua maksamaan matkastaan alle kympin tai yli 14 euroa riippuen siitä minä päivänä ja mihin kellonaikaan sattuu matkustamaan...
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.02.2015 22:52

Nykyisin liikun Helsingissä kuin kala vedessä, aivan kuin en olisi ikinä ollutkaan sieltä poissa. Metrojunaan juoksemista en vielä ole opetellut, vaikka se ilmiselvästi kuuluu helsinkiläiseen liikennekäyttäytymiseen samoin kuin aina ennen, ja kai vielä nykyisinkin, ratikan perässä juoksemiset. Päinvastoin toispaikkakuntalaisen ylimielisyydellä hymyilen helsinkiläisten hulluudelle: luulevat aina, että juuri pysäkiltä liikkeelle lähtenyt kulkupeli on viimeinen, vaikka seuraava olisi tulossa kolmen minuutin päästä.
En enää opettelekaan moista hullunkurista tapaa, koska olen vuosikymmenten varrella jo tottunut siihen, että pysäkillä saatetaan seistä pari-, kolmekymmentä minuuttiakin, eikä se ole aika eikä mikään... Kun busseja kulkee parhaassa tapauksessa neljä tunnissa, huonoimmassa tapauksessa enintään yksi.

Oli aikamoinen stressi miettiä sitä, että pitäisi oppia liikkumaan suuressa Helsingissä ja kaikilla julkisen liikenteen systeemeillä; minulla kun yleensä tekee tiukkaa lähteä omankin asuinpaikkani keskustaan. Nyt olen oppinut, ja on yksi iso paineiden nostattaja poissa, kun en enää pelkää nykyistä Helsinkiä vieraaksi käyneine joukkoliikenteineen. Joten kiitokset kaikille opastajille ja neuvonantajille, teidän avustanne oli iso ilo.
Mirri

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 05.02.2015 23:44

Mirri kirjoitti:Heti huomenna menen ostamaan Matkahuollon eläkeläiskortin. Sillä pääsen halvemmalla, ja ennen kaikkea ei tarvitse miettiä mitä mikin vuoro minäkin päivänä maksaa.

Vaihtelee hinnat busseissakin. Käyn ensi viikolla Tampereella päiväreissulla. Tänään etsin matkalippua Paunun bussiin netistä.
Löysin Matkahuollon lippumyymälästä nettialennusliput, joissa menomatka Helsinki-Tampere aamubussilla maksoi 6e ja paluu Tre-Hki iltabussilla 4e.
Alennuslippuja oli tarjolla melkein kaikkiin päivän vuoroihin.
http://www.matkahuolto.info/lippu/fi/connectionsearch
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.02.2015 00:03

Totta tuo. Nettialennuksia on, ja ne ovat tuntuvia; kannattaa käyttää, jos vain sopii omaan aikatauluun.

Minä asun sen verran pienellä paikkakunnalla, että bussialennuksia sattuu kohdalle harvoin. Tai ainakaan ei ole ollut päivinä, jolloin minun on pitänyt päästä liikenteeseen. On ollut vakiohinnat, ja niistä säännöllinen eläkeläisalennus.
Nettialennukset ovat useimmiten isosta kaupungista toiseen isoon kaupunkiin, eivätkä ne läheskään aina koske välillä olevia pikkukaupunkeja. Valitettavasti. Ja pikkukaupungin kohdalla nettialennukset ovat usein aikaisissa aamu- ja myöhäisissä iltavuoroissa, ei siinä välissä. Harmin paikka, mutta niin se menee; minä en yleensä pääse nauttimaan Paunun Helsinki-Tampere -alennuksista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.03.2015 23:21

Minä, vanha tsdilainen, osasin vasta tänään käyttää meetroa matkalla Taka-
Töölösestä Sönäisten Kylä- tai Verkkosaareen. Ensin raitsikalla vanhalle
hallusmellille, josta kahdeksikolla Sörkan metroasemalle, josta yksi pysäkki
eteen päin. Lisäksi olen sekoittanut junan ja metron. Nytkin ihnmettelin,
että eihän vaunussa ole ollenkaan maksulaitetta! (Vein veroilmoituksen
nimittäin.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet