Minulla on määrittämätön syömishäiriö, mikä tarkoittaa sitä, että syöminen on epäilemättä häiriintynyt, mutta häiriö ei täytä minkään nimetyn syömishäiriön kriteereitä.
Ryysy kirjoitti:Miten se syöminen sitten voi olla muulla tavalla häiriintynyttä?
Tämmöiset ettei voi määritellä aiheuttavat määrittelemätöntä ihmettelyä.
Kun en laihduta, en ahmi ja oksenna, en syö suuria määriä, syömiseni on hyvin rajoittunutta, lähinnä ortoreksian suuntaan, mutta ei ole ortoreksiaakaan. Kummallista se on, erityisesti muiden mielestä.
Ahdistuneisuushäiriö lienee kyseessä, kun henkilö on jatkuvasti tai toistuvasti niin ahdistunut, että se haittaa hänen elämäänsä. Määrittämättömyys (ei määrittelemättömyys!) voinee johtua siitä, ettei mahdu tietyn diagnoosin sisään (niin kuin minä), tai siitä, että aikaa diagnoosin tekemiseen on ollut liian vähän tarkemman diagnoosin tekemistä varten.
- muu (määritetty) tiettyyn ryhmään kuuluva häiriö Esimerkiksi häiriö ei täytä tiettyyn ryhmään kuuluvan spesifin häiriön kriteereitä mutta siinä kombinoituina osia eri spesifeistä häiriöistä (mixed) tai se on muuten määritetty ja spesifioitu.
- määrittämätön tiettyyn ryhmään kuuluva häiriö "Hylkyluokka" mm. tietojen puutteen tai diagnosoijan huonon ammattitaidon tai laiskuuden vuoksi.
Määrittämätönhän tarkoittaa jotakin, jota ei ole määritetty, tai jotakin, jota ei voi määrittää. Minun määrittämättömässä syömishäiriössäni kyse ei ole diagnosoijan huonosta ammattitaidosta tai laiskuudesta, diagnosoija oli Syömishäiriöpoliklinikan psykiatri. Romukoppadiagnoosi se silti tavallaan on, siinä mielessä, että ei sillä mitään apua saa mistään.
Ryysy, minä ymmärsin niin, että ahdistuneisuushäiriö on luokiteltu eri ryhmiin, ja sinun häiriösi on luokittelematon, koska oireittesi syy ei ole tiedossa.
Tämä menee vähän otsikon ohi, anteeksi, mutta Helmenkalastaja, oletko käynyt ikinä ravitsemusterapeutilla?
Rane, ihan hyvä, että menee edes olevinaan otsikon ohi. Tuntuu, että olen viime päivinä aloittanut täällä ihan liian monta ketjua "minäminäminäminäminäminä". Pitäisi rajoittaa.
Sain (en muista keneltä) lähetteen sairaalan ravitsemusterapeutille. Käytyäni hänen luonaan muutaman kerran, hän ilmoitti vaihtavansa työpaikkaa. Ei se mitään, pääsin myös hänen seuraajalleen, joka tosin ilmoitti parin kerran jälkeen, että ryhtyy yksityiseksi ravitsemusterapeutiksi. Kolmas oli Syömishäiriöpoliklinikan ravitsemusterapeutti, jolle sain yhden käynnin. Minun syömishäiriöni kumpuaa jostain tosi syvältä, eli toivon sen helpottavan muiden ongelmieni myötä. Joskus.