Pysyvä eläke

Pysyvä eläke

ViestiKirjoittaja Pinja » 22.10.2014 12:27

Lääkäri haki mulle pysyvää eläkettä. Olen hyvin epäluuloinen saanko sitä. En yhtään tiedä miten hankalaa nykyään on saada pysyvä eläke. Jos saan pysyvän eläkkeen ja sattuisin työllistymään tai pystyisin opiskelemaan saisin eläkkeen lepoajalta kahden vuoden ajan ylintä vammaistukea, jota ei saa jos työllistyy määräaikaiselta työkyvyttömyyseläkkeeltä.
Pinja

Re: Pysyvä eläke

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.10.2014 17:03

Eikö sitä itse haeta?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.10.2014 19:26

Jos potilas on jo itse hakenut kuntoutustukea (määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä), sen jatkaminen samoin kuin pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen hakeminen hoituu lääkärin B-lausunnolla, johon lääkäri merkkaa kumpaa työkyvyttömyyseläkettä haetaan. Ei tarvita potilaan tekemää uutta hakemusta.

Tosin kuuleman mukaan eläkelaitoksilla on toisistaan poikkeavia käytäntöjä: jotkin eläkelaitokset saattavat vaatia uudelleen potilaan omankin hakemuksen. Mutta useimmiten lääkärinlausunto on yhtä kuin työkyvyttömyyseläkkeen jatkohakemus, ja sen lausunnon perusteella eläkelaitos päättää minkä työkyvyttömyyseläkkeen myöntää.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 22.10.2014 19:31

Psykopatologia kirjoitti:Eikö sitä itse haeta?

Viime vuonna psykiatri ehdotti minulle pysyvää eläkettä, jota en silloin vielä halunnut ottaa vastaan. Tänään psykiatri ensin kysyi, että haetaanko jatkoa määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle, johon sanoin hänen edellisenä vuonna ehdottaneen pysyvää ja ehdotuksesani hän sitten haki pysyvää.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 06.11.2014 11:55

Sain tänään kelasta päätöksen määräaikaisesta eläkkeestä. Ehdotin vastaanotolla psykiatrille, että voitaisiinko hakea eläkettä pysyvänä ja sovimme asiasta, että haetaan pysyvää. Kelan päätöksessä lukee, että lääkäri on hakenut eläkettä toistaiseksi eli hän ei hakenutkaan minulle pysyvää eläkettä vaan valehteli ja luuli todennäköisesti etten saa selville että hän on hakenut toistaiseksi, ettei sitä näy minulle lähetetyssä päätöksessä. Mietin pitäisikö soittaa asiasta tälle psykiatrilleni. Vai vaadinko seuraavana vuonna kirjoittamaan eläkehakemuksen läsnäollessani ja näyttämään minulle täytetyn hakemuksen, jos päädytään hakemaan taas pysyvää.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 06.11.2014 12:16

Laitoin lääkärille soittopyynnön.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 06.11.2014 12:46

Puhuin asiasta psykiatrini kanssa, hän sanoi, että toistaiseksi tarkoittaa pysyvää ja toinen vaihtoehto on määräaikainen, hän oli siis hakenut pysyvää, mutta kela päätti toisin.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 09.11.2014 11:07

Sain päätöksen psykoterapiasta: vuoden myönsivät lääkinnällisen kuntoutuksen kautta eli samaksi ajaksi kuin määräaikaisen eläkkeenkin. Ilman korotettua hoitotukea en olisi sitä saanut. Seuraava vuosi on erittäin tärkeä terapiassa, asiat ovat alkaneet avautua.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.11.2014 20:35

Hyvä, että sait psykoterapian.
Tosin olisihan se ollut aika ristiriitaista Kelalta, että eväisi 'pysyvän' eläkkeen ja jatkaisi määräaikaista eläkettä eli kuntoutustukea, mutta ei myöntäisikään kuntoutustuen edellyttämää kuntoutusta, joka tässä tapauksessa ilmeisesti on juuri psykoterapiaa.

Ehkä näin on parempi: sait kuntoutustuen ja sen vaatiman psykoterapian, etkä 'pysyvää' työkyvyttömyyseläkettä, jonka myöntäminen kenties olisi jättänyt sinut ilman kuntouttavaa psykoterapiaa. Jos Kela olisi todennut sinut pysyvästi työ- ja opiskelukyvyttömäksi, sen ei olisi kannattanut eikä tarvinnut rahoittaa sinulle psykoterapiaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 09.11.2014 20:45

Lääkinnällinen kuntoutus vaikeavammaiselle psykoterapian saa myös pysyvällä eläkkeellä oleva, olen kysynyt asiaa Kelasta. Työntekijä sanoi, että suurin osa vaikeavammaisista on työkyvyttömiä jopa pysyvästi. Se on kuntoutusterapiaa, mutta sen tarkoituksena on Kelan mukaan: Tarkoituksena on, että kuntoutuksen avulla pystyisit työskentelemään tai selviytymään arkielämän toiminnoista paremmin sairaudestasi tai vammastasi huolimatta. Tavoitteena on työ- tai toimintakyvyn turvaaminen tai parantaminen. (Kela)
Kela huolehtii näin vaikeavammaisista ilman työssäkäynti tai opiskeluvastiketta. Minusta on oikein, että vaikeavammaisista huolehditaan terapialla, koska vammaiselle (esim. psyykkisesti) ihmiselle on tärkeää arkipäivässä selviytyminen. Erikseen on Kelan kuntoutusterapia, missä on tarkoitus työkyvyn ja/tai opiskelukyvyn ylläpito ja/tai parantaminen.

19:50
Kuntoutustearapia nimitys tarkoittaa ei sairaanhoidollista. Sairaanhoidollisen terapian järjestäminen kuuluu kunnalle esim. ostopalvelun kautta.

19:56
Vaikevammaisen toimintakyvystä huolehtiminen nähdään tärkeänä. Kuuluu vammaisen ihmisen perusoikeuksiin.
Pinja

ViestiKirjoittaja Banana » 22.11.2014 01:00

Psykoterapia Kelan kustantamana ei kuulu ihmisille, keistä ei tule mitään, koskaan - työkykymielessä.
Jos henkilölle on myönnetty pysyvä eläke, ei psykoterapiaa tule myöntää.

Asia on toisin, mikäli on mahdollista kuntoutua.
Banana

ViestiKirjoittaja Pinja » 22.11.2014 14:45

Työkyvyttömyyseläke on joko määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva. Pysyvää eläkettä ei ole olemassa ainakaan alle 65 vuotiaille. Psykoterapian tarjoamisessa Lääkinnällinen kuntoutus vaikeavammaiselle kautta ei kuulemma ole eroa onko määräaikaisella vai toistaiseksi eläkkeellä, koska kumpikin voi päättyä milloin tahansa, jos kuntoutuu työkykyiseksi. Psykoterapian voi saada tarkoituksessa toimintakyvyn ylläpito ja parantaminen, työkyvyn ylläpito ja parantaminen on toinen mahdollinen millä voi saada. Psykoterapiaa ei myönnetä vuosikausia, jos siitä ei ole hyötyä. Useinmiten nuorille juuri laitetaan tavoitteeksi työkyvyn ylläpito ja parantaminen, minulle se on laitettu tällä hetkellä tavoitteeksi. Olen miettinyt työtoimintaan osallistumista, se on hyvä askel parantaa itsetuntoaan tosi työelämää varten. Jos en saa enää Lääkinnällinen kuntoutus vaikeavammaiselle voin saada terapiaan tukea hoitotuen kautta, jolloin joudun maksamaan omasta pussistanikin. Hoitotuessa myöntämisperuste psykoterapialle on erilainen, kyseessä on erityiskustannus.
Pinja

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet