-

Re: Jätin kaverin

ViestiKirjoittaja saara » 15.10.2014 22:27

kiss kirjoitti:Mulle on tärkeintä, että olen tärkeä kavereilleni.

Silloin pitää myös esittää se suoraan, että haluan olla ystäväsi ja minä omasta puolestani yritän olla ystävyytesi arvoinen.

Mielestäni hyvän ja luotettavan kaveruuden perusta on vuorovaikutus. Kyky antaa ja kyky vastaanottaa. Yksipuolisuus on huono pohja kaveruudelle.
saara

ViestiKirjoittaja Pinja » 15.10.2014 22:30

saara kirjoitti:

Silloin pitää myös esittää se suoraan, että haluan olla ystäväsi ja minä omasta puolestani yritän olla ystävyytesi arvoinen.

Mielestäni hyvän ja luotettavan kaveruuden perusta on vuorovaikutus. Kyky antaa ja kyky vastaanottaa. Yksipuolisuus on huono pohja kaveruudelle.

Olen hyvä ja luotettava kaveri kaikesta huolimatta. kiss en ota sua kaverikseni, saaralle samaten. Trissen kaveri olen, mutta teidän en.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kissi » 15.10.2014 22:41

Olen pahoillani, ettet halua olla kaverini.
Kissi

ViestiKirjoittaja Pinja » 15.10.2014 22:43

kiss kirjoitti:Olen pahoillani, ettet halua olla kaverini.

Pidät minua huonona kaverina.
Pinja

ViestiKirjoittaja saara » 15.10.2014 22:43

Pinja kirjoitti:
saara kirjoitti:

Olen hyvä ja luotettava kaveri kaikesta huolimatta. kiss en ota sua kaverikseni, saaralle samaten. Trissen kaveri olen, mutta teidän en.

En ole käsittääkseni missään vaiheessa ilmaissut haluani olla kaverisi.
Pinja, minulle on aivan sama, otatko kaveriksi vai et, et ole minulle niin tärkeä. Olet vain yksi kirjoittaja täällä muiden joukossa. Kaverini etsin IRL.
saara

ViestiKirjoittaja saara » 15.10.2014 22:44

Pinja kirjoitti:
kiss kirjoitti:Olen pahoillani, ettet halua olla kaverini.

Pidät minua huonona kaverina.

Pinja. sinä olet aivan liian itsekeskeinen, ei semmoinen kaveruus pitemmän päälle kestä.
saara

ViestiKirjoittaja Pinja » 15.10.2014 22:45

saara kirjoitti:
Pinja kirjoitti:
saara kirjoitti:

En ole käsittääkseni missään vaiheessa ilmaissut haluani olla kaverisi.
Pinja, minulle on aivan sama, otatko kaveriksi vai et, et ole minulle niin tärkeä. Olet vain yksi kirjoittaja täällä muiden joukossa. Kaverini etsin IRL.

Olen kaveri vain niille, joille olen tärkeä.
Pinja

ViestiKirjoittaja saara » 15.10.2014 22:52

saara kirjoitti:

"En ole käsittääkseni missään vaiheessa ilmaissut haluani olla kaverisi.

saara jatkaa:

-Kuitenkin esiinnyt täällä juuri sillä tavoin, että pidät itseäsi maailman tärkeimpänä.

Et juurikaan arvosta muita etkä heidän mielipiteitään, etenkään jos ne eivät mene yksiin omiesi kanssa. Myös sitä, että joku sanoo sinulle suoraan, et voi suvaita, koska et itse näe niitä vikoja joita sinulla on. Enkä sano tätä ilkeyttäni vaan siksi, että harva meistä pystyy ottamaan vastaan itseään koskevaa kritiikkiä mutta on valmis antamaan sitä muille, itseni mukaanlukien.
saara

ViestiKirjoittaja Pinja » 15.10.2014 23:00

saara kirjoitti:saara kirjoitti:

"En ole käsittääkseni missään vaiheessa ilmaissut haluani olla kaverisi.

saara jatkaa:

-Kuitenkin esiinnyt täällä juuri sillä tavoin, että pidät itseäsi maailman tärkeimpänä.

Et juurikaan arvosta muita etkä heidän mielipiteitään, etenkään jos ne eivät mene yksiin omiesi kanssa. Myös sitä, että joku sanoo sinulle suoraan, et voi suvaita, koska et itse näe niitä vikoja joita sinulla on. Enkä sano tätä ilkeyttäni vaan siksi, että harva meistä pystyy ottamaan vastaan itseään koskevaa kritiikkiä mutta on valmis antamaan sitä muille, itseni mukaanlukien.

Kaverini kanssa minua ärsytti se, etten olisi hänen mielestään saanut olla omaa mieltäni. Minä annoin hänelle oikeuden olla pitämättä analysoinneistani, mutta toisaalta kerroin vain mielipiteeni mistä hän ei pitänyt, mutta halusi etten olisi esittänyt sitä. Olin jo kuitenkin ehtinyt esittämään, joten miksi hänen piti torua jo tapahtunutta, olisi sanononut ettei sitten jatkossa kiitos.
Pinja

ViestiKirjoittaja saara » 15.10.2014 23:05

Pinja, minä en ainakaan halua enää keskustella kanssasi tästä asiasta. Itse teet omat päätöksesi.
saara

ViestiKirjoittaja Pinja » 15.10.2014 23:08

saara kirjoitti:Pinja, minä en ainakaan halua enää keskustella kanssasi tästä asiasta. Itse teet omat päätöksesi.

En minä päätöksiä aina täysin itse tee, otan muiden mielipiteitä huomioon. Olisin voinut keskustella asiasta lisää, mutta koska et enää halua lopetan kanssasi tähän.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kissi » 16.10.2014 00:07

Etkäs lopeta, kavereita ei noin vaan hylätä. jatketaan huomenna, nuku hyvin!
Kissi

ViestiKirjoittaja Pinja » 16.10.2014 00:20

kiss kirjoitti:Etkäs lopeta, kavereita ei noin vaan hylätä. jatketaan huomenna, nuku hyvin!

kiss ollaan kavereita. Sinä sentäs halusit olla kaverini.
Pinja

ViestiKirjoittaja saara » 16.10.2014 17:18

trisse kirjoitti:Et sais jättää kaveria noin. Pelkäsin jopa otsikosta että olisit jättänyt minut!

Trisse, ei pinja sua jätä! Olen ymmärtänyt teidän olevan tosiystiksiä:D
saara

ViestiKirjoittaja Pinja » 16.10.2014 19:27

trisse kirjoitti:Et sais jättää kaveria noin. Pelkäsin jopa otsikosta että olisit jättänyt minut!

En olis saanut sanoa hänelle niin, mutta olin niin loukkaantunut, että menin sanomaan. Nyt ollaan taas kavereita ja riita selvitetty: minä en analysoi häntä enää ja tasapuolisuuden nimissä tein hänelle kiellon olla puhumatta minulle sairauttaan koskevia asioita.
Sinun kanssasi pystyy hyvin puhumaan asioista, joten saadaan varmasti riita kuin riita jotenkin muuten ratkaistua. Otan myös sen riskin, että jätät minut, koska silloin voin sanoa suoraan asioita, jotka haluan tehdä selviksi. Eikö se olekin hyvä lähtökohta sinustakin trisse, että voi sanoa asioista jättämisenkin uhalla? trisse haluatko sinäkin, etten analysoi sairausasioitasi niin kuin tämä toinen kaverini minulta tahtoo? Neuvomisesta hän ei myöskään tykkää, tykkäätkö sinä? Liian harvoin nähdään.
Viimeksi muokannut Pinja päivämäärä 16.10.2014 22:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.10.2014 20:14

Pinja, hyvä juttu! :)

Mielestäni tässä ketjussa tuli aika pian esiin se tosiasia, ettei kyseessä oikeasti ollut mikään jättäminen saati hylkääminen, vaan ystävysten välinen erimielisyys, pieni riita ja hetkellinen suivaantuminen toiseen ihmiseen. Sellaista sattuu, ja niiden tilanteiden ylitse pääseminen on mielestäni hyvän ystävyyden merkki. Suhde voi jopa vahvistua ja lujittua, kun päästään sopimaan, ja tarvittaessa asettelemaan rajojakin puolin ja toisin.

Minusta kaverille asettamasi kielto puhua sairauteensa liittyvistä asioista on hyvä. Sinulle analysointiin taipuvaisena ihmisenä kaverin selvitykset omasta sairaudestaan voivat olla vaikeita kuunnella kommentoimatta ja 'ruotimatta'. Voin hyvin kuvitella, että sinulle saattaa tulla 'vastustamaton houkutus' ryhtyä ruotimaan ja analysoimaan; ehkä jopa antamaan hyvältä kuulostavia neuvoja.
Jos kaveri ei kaipaile sinun /ruotimisiasi/analysointejasi, pitäköön suunsa supussa omaan sairauteensa ja oireiluunsa liittyvissä asioissa. Käsittääkseni on selvää, ettet sinä halua mitään pahaa kaverillesi sillä, että ryhdyt 'analysoimaan' hänen kertoessaan pahasta olostaan ja muista oireistaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 16.10.2014 20:23

Mirri kirjoitti:Pinja, hyvä juttu! :)

Mielestäni tässä ketjussa tuli aika pian esiin se tosiasia, ettei kyseessä oikeasti ollut mikään jättäminen saati hylkääminen, vaan ystävysten välinen erimielisyys, pieni riita ja hetkellinen suivaantuminen toiseen ihmiseen. Sellaista sattuu, ja niiden tilanteiden ylitse pääseminen on mielestäni hyvän ystävyyden merkki. Suhde voi jopa vahvistua ja lujittua, kun päästään sopimaan, ja tarvittaessa asettelemaan rajojakin puolin ja toisin.

Minusta kaverille asettamasi kielto puhua sairauteensa liittyvistä asioista on hyvä. Sinulle analysointiin taipuvaisena ihmisenä kaverin selvitykset omasta sairaudestaan voivat olla vaikeita kuunnella kommentoimatta ja 'ruotimatta'. Voin hyvin kuvitella, että sinulle saattaa tulla 'vastustamaton houkutus' ryhtyä ruotimaan ja analysoimaan; ehkä jopa antamaan hyvältä kuulostavia neuvoja.
Jos kaveri ei kaipaile sinun /ruotimisiasi/analysointejasi, pitäköön suunsa supussa omaan sairauteensa ja oireiluunsa liittyvissä asioissa. Käsittääkseni on selvää, ettet sinä halua mitään pahaa kaverillesi sillä, että ryhdyt 'analysoimaan' hänen kertoessaan pahasta olostaan ja muista oireistaan.

Ymmärrät erittäin hyvin minua. Kaikki mitä tuossa sanot, on täsmälleen paikkaansa pitävää.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 17.10.2014 10:56

trisse kirjoitti:
Pinja kirjoitti:Sinun kanssasi pystyy hyvin puhumaan asioista, joten saadaan varmasti riita kuin riita jotenkin muuten ratkaistua. Otan myös sen riskin, että jätät minut, koska silloin voin sanoa suoraan asioita, jotka haluan tehdä selviksi. Eikö se olekin hyvä lähtökohta sinustakin trisse, että voi sanoa asioista jättämisenkin uhalla? trisse haluatko sinäkin, etten analysoi sairausasioitasi niin kuin tämä toinen kaverini minulta tahtoo? Neuvomisesta hän ei myöskään tykkää, tykkäätkö sinä? Liian harvoin nähdään.

Joo, ois kiva nähdä useammin. Ilman töitä voisin tulla teillekinpäin käymään. Noh, saatan hyvin huomata olevani ilman töitä jos jatkan sairasteluani :? Mulle voi aina sanoa suoraan. Sanotaan suoraan muttei pyritä loukkaamaan toista. Eiköhän sillä pärjätä.

Ei pyritä loukkaamaan. Loukaantumista tuskin täysin pystyy estämään: ois hyvä, että pystyis sanomaan mistä tykkää ja mistä ei, vaikka toinen loukaantuisi (tarkoitus ei ole loukata, mutta toinen saattaa loukaantua silti tai ei itse ymmärrä loukkaavansa toista). Siitä voisi lähteä kehittämään itseään jopa parempaan suuntaan yleensäkin ihmissuhteissa, kun oppii käyttäytymään normaalimmin. Minä yritän liikaa auttaa toisia ja neuvoa, siitä yritän kehittää itseäni normaalimpaan suuntaan: antaa muille enemmän itsenäisyyttä ja muiden antaa keksiä mitä tekevät ilman neuvomisiani. Loukkaannuin kaverini neuvosta, että en saisi auttaa ja neuvoa, mutta näin jälkikäteen ajatellen siitä on usein enemmän haittaa muille ja olen oppinut sen huonon tavan kotoani.
Pinja

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet