Minun oloni on todella huono

Re: Minun oloni on todella huono

ViestiKirjoittaja Maaria » 26.09.2014 15:38

Nii..in mistä tiiät op eiku pp?
Maaria

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2014 23:48

p-free kirjoitti:Älä vittu valita! On tässä muillakin helvetin huono olo muttei sitä tarvitse nettiin kaikkien katsottavaksi julkaista!

Parempi sanoa kuin näyttää!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Pinja » 27.09.2014 23:50

p-free kirjoitti:Älä vittu valita! On tässä muillakin helvetin huono olo muttei sitä tarvitse nettiin kaikkien katsottavaksi julkaista!

Saa valittaa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 27.09.2014 23:58

Pfree toivon sinulle hyvää mieltä.
Saan valittaa siinä missä muutkin.
Maaria

ViestiKirjoittaja Maaria » 28.09.2014 00:03

Ok. Ei se mitään. Sinulla saa olla sellainen olo nyt. Toiv. Olosi kuitenkin siitä paranee.
tsemppiä.
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 28.09.2014 00:06

Rakastan sua Jill!
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.09.2014 00:09

Jill kirjoitti:Nii..in mistä tiiät op eiku pp?

Täällä esillä olevista (tai olleista) tiedoista.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pekka50 » 30.09.2014 20:35

Luin tätä ketjua ihan hätäisesti läpi ja siellä heräsi kysymys sellaisesta lääkkeestä kuin lyrica, se on ilmeisesti eniten dumbattu lääke markkinoille ja jo muutama vuosi sitten huomattiin että siitä kiinnostui myös muut. lyrican käyttäjän tavallinen tarina on se että auttanut ihan mahdottomasti sitä kestää kuukauden kunnes tulee sitten se laskuvaihe ja näin ollen annostuksen lisääminen ja sitä noidankehää jatkuu, kunnes tajuaa sen että se mihin se piti auttaa ei enää auta ja annostus on kova, eli sitten on pakko sen lopettaa ja sen lopetuksen suhteen käy sitten niin että niiden alkuperäisten tekijöiden takia aloitettu lääkitys ja nyt lääkkeen pakko lopetus aiheuttaa sen että sitten mennään olotilassa pakkasen puolelle ja sitä kestää kauanaikaa, eli saa kärsiä siitä kylmän kalkkunan. Olen nähnyt niin ja itsekin sen kokenut että mainettaan pahempi lääke on tosikäytössä, mutta minkäs voi kun lääkärikunta on dumbattu lahjonnaisilla sun muilla koska tosiaan siihen markkinointiin on käytetty rahaa ja paljon ja näin ollen tosi suosittu lääke, mutta valveutunut lääkärikunta ei enää missään vaiheessa sitä enää määrää, koska tietävät sen ongelmat mm. ne mielialavaihtelut, ei missään nimessä sitä lääkettä kenellekään, siihen on helppo tarttua, mutta pois pääseminen onkin sitten yhtä helvettiä ja tosiaan ei se oloakaan paranna kun sen aikaa kun se on elimistössä. Kumma homma kun on gapa lääke niin ei edes lääkärikunta tiedosta sen vaaroja. Nistit kuulemma piikittää sitä suoraan suoneen ja sanovat että on hyvä lääke.
Pekka50

ViestiKirjoittaja Maaria » 30.09.2014 20:43

Tarkoitatko, että lääkkeen teho häviää ja olosta tulee pahempi?
Olen kärsinyt vuosia erittäin pahasta ahdistuksesta, johon mitkään lääkkeet ei tuntunut tehoavan.
Lyrica auttoi. Oliko kaikki liian hyvää ollakseen totta.

Mistä tiedät nämä asiat?
Maaria

ViestiKirjoittaja saara » 30.09.2014 21:00

Pekka 50 kirjoitti:

Lyrican käyttäjän tavallinen tarina on se että auttanut ihan mahdottomasti sitä kestää kuukauden kunnes tulee sitten se laskuvaihe ja näin ollen annostuksen lisääminen ja sitä noidankehää jatkuu, kunnes tajuaa sen että se mihin se piti auttaa ei enää auta ja annostus on kova, eli sitten on pakko sen lopettaa ja sen lopetuksen suhteen käy sitten niin että niiden alkuperäisten tekijöiden takia aloitettu lääkitys ja nyt lääkkeen pakko lopetus aiheuttaa sen että sitten mennään olotilassa pakkasen puolelle ja sitä kestää kauanaikaa, eli saa kärsiä siitä kylmän kalkkunan.

Onko sinulla vain Lyricasta ko kokemuksia, vai yleensä mt- lääkkeistä? esim lyhytvaikutteisten bentsojen pitkäaikainen käyttö suurentaa toleranssia eivätkä enää pienet tai keskisuuretkaan annokset tehoa.En Lyricasta tiedä, mutta useat masennus- ja ahdistuneisuuslääkkeet suurentavat toleranssia pitkäaikaisessa käytössä .eivätkä kaikki lääkkeet suinkaan sovi kaikille.Ja lopetus pitäisi tehdä asteittain, ellei ole kyse suorastaan haitallisista sivuvaikutuksista, jolloin lääke tietysti on lopetettava välittömästi ja otettava lääkäriin yhteyttä.
saara

ViestiKirjoittaja saara » 30.09.2014 21:03

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=far13011

LYRICA

Vaikuttava aine

Pregabaliini.

Käyttötarkoitus

Hermovaurion aiheuttamien eli ns. neuropaattisten kipujen hoito. Lisäksi epilesian ja yleistyneen ahdistuneisuushäiriön hoito.

Annostus

Lääkärin ohjeen mukaan. Yleensä vuorokausiannos jaetaan kahteen tai kolmeen antokertaan. Lääke on tarkoitettu vain aikuisille.

Lääkkeen ottaminen

Kapseli niellään kokonaisena vesilasillisen kera aterioista riippumatta.

Lääkityksen purku pitää tehdä asteittain vähintään yhden viikon kuluessa.

Lääke voi voimistaa alkoholin vaikutuksia eikä sen käytön aikana pitäisi nauttia alkoholia.

Vaikutustapa

Pregabaliini vaikuttaa keskushermostossa, jossa se mm. rauhoittaa yliärtyneitä kipuhermosoluja, vähentää paikallisalkuisia eli partiaalisia epilepsiakohtauksia ja lievittää ahdistuneisuutta. Se auttaa etenkin sellaisissa hermokivuissa, jotka aiheutuvat diabeteksesta, vyöruususta tai selkäydinvammasta.

Haittavaikutukset

Lääkkeen yleisimmät haittavaikutukset ovat huimaus, uneliaisuus ja päänsärky. Joskus voi esiintyä myös nenänielutulehdusta, lisääntynyttä ruokahalua, painonnousua, hyvän olon tunnetta, sekavuutta, ärtyneisyyttä, sukupuolivietin heikkenemistä, unettomuutta, muistihäiriöitä, tarkkaavaisuushäiriöitä, väsymystä, tasapainohäiriöitä, vapinaa, näköhäiriöitä, mahavaivoja, lihas- ja niveloireita, oksentelua, suun kuivumista, erektiohäiriöitä, turvotusta, epätavallista oloa tai väsymystä.

Lääkityksen lopetukseen voi liittyä vieroitusoireita.

Lääke voi heikentää tarkkaavaisuutta liikenteessä etenkin lääkityksen alkaessa.

Jos ilmenee itsetuhoisia ajatuksia tai itsetuhoista käyttäytymistä, tulee ottaa yhteys lääkäriin.
saara

ViestiKirjoittaja saara » 30.09.2014 21:29

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/01/17 ... aikutukset:

ohessa otteita keskustelusta

(LIITTYY OHJELMAAN MOT > Onnettomuuspilleri - 20.1.2014)

Tässä ensin alustus ko ohjelmaan:
Kipu- ja ahdistuslääkkeiden kulutus kasvaa Suomessa voimakkaasti. Yksi niistä on Pfizerin valmistama Lyrica. Lyrica kehitettiin alunperin epilepsialääkkeeksi, mutta nykyään sillä hoidetaan enimmäkseen hermokipua ja ahdistusta. Lyricaa syö yli 70 000 suomalaista. Sitä on pidetty turvallisena ja vähähaittaisena lääkkeenä, ja kynnys lääkkeen määräämiseen on ollut matala.

Lääkkeiden haitat saattavat usein paljastua vasta niiden markkinoille tulon jälkeen. Myös Lyrican sivuvaikutukset ovat paljastuneet pikkuhiljaa, samoin lääkkeen lisääntynyt väärinkäyttö. Vuonna 2012 Lyrican vaikuttavasta aineesta pregabaliinista tehtiin neljänneksi eniten haittavaikutusilmoituksia. Pregabaliiniin liittyvien tapausten määrä kasvaa myös myrkytyskuolematilastoissa. Lyricaa valuu katukauppaan, ja se kasvattaa suosiotaan päihdekäytössä.

Lyricaa myytiin viime vuonna maailmassa yli neljällä miljardilla dollarilla. Lääke on ollut Pfizerin eniten myyty lääke sen jälkeen, kun kolesterolilääke Lipitorin patentti umpeutui.

Vuonna 2009 Pfizer tuomittiin Yhdysvalloissa maksamaan yli puolitoista miljardia euroa korvauksia neljän lääkkeen lainvastaisesta markkinoinnista. Yksi lääkkeistä oli Lyrica. Myös Suomessa viranomaiset ovat kiinnittäneet huomiota Lyrican mainosmateriaalin sisältöön. Pfizer on sponsoroinut lukuisia lääkäreiden seminaareja ja tapahtumia, joissa on levitetty tietoa pregabaliinin eli Lyrican käytöstä kivun ja ahdistuneisuuden hoidossa.
MOT tutki Lyricaan liittyviä haittavaikutusrekisteitä Euroopasta ja Yhdysvalloista.

Katsojien kommentteja

Lähettäjä anonyymi n18.1,2014

Melkein jokaisessa lääkkeessä on sivuvaikutuksena huimaus ja kymmeniä muita. Tarkistakaa vaikka Buranan tuoteseloste. Nämähän perustuvat tutkimuksiin, joissa kaikki, edes yhden henkilön kokema haittavaikutus on merkittävä tuoteselosteeseen. Asteikko harvinaisuudesta löytyy myös tuoteselosteesta.

Mielestäni YLE:n toimittajan ei pitäisi haastatellessa nyökytellä huolestuneen näköisenä, vaan säilyttää journalistinen puoleettomuus. Haastateltavien sukulaiset olivat ottaneet lääkettä väärinä annostuksina, ja haastateltavat olivat valittu pienestä huonojen käyttökokemusten joukosta. Hengen saa lähtemään myös ihan tavallisella Panadolilla.

Pianon pimputuksella ja hautausmaan kuvaamisella yritettiin huomattavan paljon syyllistää lääkeyhtiö(i)tä. Lääkeyhtiöillä ei ole mitään syytä yrittää saada asiakkaitaan hengiltä. Lääkkeiden myyntiluvan yhteydessä tehdään aina riski-hyötysuhdeanalyysi ja on paljon ihmisiä, jotka ovat myös saaneen avun Lyricasta.

Jos tuodaan esille että AMERIKASSA YKSI (!) henkilö, joka on syönyt Lyricaa, joutuu auto-onnettomuuteen, on yleistys huomattavan TÖRKEÄ.

Toimittajan intohimo keskittää lääkkeiden haittavaikutusten syyllistäminen pelkästään Pfizeriin vaatisi jo sinänsä tutkimista. (Itse en ole mitenkään sidoksissa kyseiseen firmaan)

Ohjelmassa myös hypittiin aiheesta toiseen ilman punaista lankaa, Lyrican väärinkäytöstä lääkkeiden markkinointiin, ja tämä kaikki osoittaen syyttävällä sormella pelkästään Pfizeria.

Ohjelma oli TODELLA PUOLUEELLINEN, ja toimittaja saisi kerrata journalistisen etiikkansa.
"

Lähettänyt 18.01.2014 - 17:05 käyttäjä Raato

Aika rankat sivuvaikutukset vaikka olen syönyt jo monta-vuotta säännöllisesti päivittäin.
Ainoa lääke joka pitää helvetillisen hermokivun ala-selästä kohtuullisena,siedettävänä.Jokenkin buustaa opiaateja mutta alko ei sovi,outoa ettei ole edes kolmiota vaikka joka pillerin jälkeen on taas kännissä.
Riipuvuus taattu ainakin minulla,aina on ykkös asia se että onhan lääkettä mukana ja onhan kotona aina useita laatikoita pillereitä.
Vieroitus oireet tosi pahat,helvetti irti ja yksi pilleri niin taivas auki,itse otan yhden 300mg aamulla ja 75mg 1-2kpl päivällä ja tai illalla,noi 75mg estää ettei tuu reflat aamuksi ja jos ottaa illalla toisen 300mg niin tulee liian vilkas yö.
Lääkefirmalle kultakaivos hermomyrkky johon jää koukkuun ja maksaa paljon,täyttä huumetta ja laillista,outoa."

- Mielipiteet puolesta ja vastaan, koska jokainen käyttäjä on yksilö . koko lääketehtaan tai yksittäisen tuotteen tuotteen " mustaaminen"
on journalistinen virhe.Eikö median tarkoitus ole ennemminkin kertoa lääkkeen hyödyistä kuin tuomita koko tuote. Sen voisi jättää asiantuntijoiden päätettäväksi mitä lääkettä kellekin ja mihin vaivaan määrätään.
saara

ViestiKirjoittaja saara » 30.09.2014 21:50

Itse en ole Lyricaa käyttänyt, joten henk, koht. kokemukset ko. lääkkeestä puuttuvat, mutta näillä esimerkeillä halusin osoittaa, kuinka Media julkituo tietoa lääkkeistä. Varsinkin jos on löydetty joku uusi tehokas tuote, josta on monille apua, ruvetaan kaivamaan varta vasten mahdolliset negatiiviset asiat kertomatta lainkaan ,mitä siitä saatu hyöty on.

Nyt ei ole kyse ainoastaan tästä yhdestä lääkkeestä vaan Median yleisestä linjauksesta missä hyvät tulokset pyritään ehdoin tahdoin lyttäämään esim, yhden USA.saa löytyneen tapauksen perusteella. Se on käsittämätöntä.Ja mikä kaiken huippu, vedetään joku tietty lääketehdas siinä samassa lokaan

Totta kyllä ei lääketehtaillakaan aina ole "puhtaat jauhot " pussissa, omanvoiton tavoittelu kun kumminkin on pääasia.Eikä lääketeollisuus ole ainoa.Joka alalla tätä löytyy.Mutta näillä täällä eletään, halusimme sitä tai emme.

Tokihan joka lääkkeellä löytyy haittoja jos oikein ruvetaan penkomaan, mutta lääkärin tehtävä on punnita hyödyt ja haitat ja katsoa sopiva lääkitys. Ei se ole Median tehtävä.
saara

ViestiKirjoittaja saara » 30.09.2014 22:49

Nyt muuten tuli jollain tapaa todella huono olo. Rintakipua joka tuntuu etupäässä hengittäessä,
raajat ovat jääkylmät, puistattaa , vilunväristyksiä.
Rintakipu panee epäilemään että olisiko sydänperäistä.Ei satu olemaan edes mitään kipulääkettä kotona.
Vai johtuisiko siitä että olen istunut monta tuntia tässä huonossa asennossa?Yritin kyllä vähän kävellä, muttei jalat tahdo kantaa-Pitkälläni en voi olla ollenkaan.
Täytyy katsoa pitäneekö tilata ambulanssi oikeesti
saara

ViestiKirjoittaja Pinja » 30.09.2014 22:53

saara kirjoitti:Nyt muuten tuli jollain tapaa todella huono olo. Rintakipua joka tuntuu etupäässä hengittäessä,
raajat ovat jääkylmät, puistattaa , vilunväristyksiä.
Rintakipu panee epäilemään että olisiko sydänperäistä.Ei satu olemaan edes mitään kipulääkettä kotona.
Vai johtuisiko siitä että olen istunut monta tuntia tässä huonossa asennossa?Yritin kyllä vähän kävellä, muttei jalat tahdo kantaa-Pitkälläni en voi olla ollenkaan.
Täytyy katsoa pitäneekö tilata ambulanssi oikeesti

Kannattaisi soittaa varuilta ambulanssi, käyvätpähän tutkimassa. Minäkin olen pari kertaa soittanut, kun epäillyt sydänongelmia (ottivat sydänfilmit) ja tulivat, eivätkä olleet yhtään pahoillaan vaikkei löytynytkään mitään vaan tajusivat pelkoni.
Pinja

ViestiKirjoittaja saara » 30.09.2014 22:56

Ihan tuntuu siltä että soitan. Niin häijyltä tuntuu. Ei ole tämmmöistä ollut ennen.
saara

ViestiKirjoittaja Pinja » 30.09.2014 22:57

saara kirjoitti:Ihan tuntuu siltä että soitan. Niin häijyltä tuntuu. Ei ole tämmmöistä ollut ennen.

Soita!
Pinja

ViestiKirjoittaja Pekka50 » 01.10.2014 19:02

Niin miten tuohon sanoisi mitään, olen nähnyt noita lyrican käyttäjiä, alussa mahtava olo ja sitten tasaantuu ja annos kasvaa kunnes ollaan umpikujassa ja kun menee annostukset sitten liian korkeaksi niin saattaa käydä niin kun haetaa helpotusta otetaan reipas annos sitten ja kun on gapa lääke niin saattaa aiheuttaa myös ns. hengityslamaa johon sitten menehdytään. Meidän psykiatri ei kirjoita lyricaa enää mistään hinnasta, sen verran niiden sitten purkaminen on hankalaa, kuten eräs sanoi jo että elämä menee siinä ett koska saa ottaa lyricaa, tosi asiassa lyrica on VAHVA HUUME ja sen käytön lopettaminen vaatiikin sitten ammattitaitoa ja muita lääkkeitä, itse olen käyttänyt sitä kahteen otteeseen jopa 500mg ja lopetin kun ei enää vaikuttanut ja oikeastaan mitään vieroitusoireata ei siitä tullu vaikka lopetin seinään, toisella kerralla sitten halusin kipuihin sitä ja sain sitä ja huomasin että sehän menee hattuun ja tuo energiaa ja muuta mutta se johti sitten taas siihen annostuksen nostamiseen ja havahduin että ei tule mitään tai että ei tässä ole mitään järkeä ja lopetin sitten lääkkeen kerralla, tuli kyllä oireita, mutta en usko sen lopetuksesta johtuvan, vaan muusta sairaudesta kun nukuin koko kesän koska oli kovia lihassärkyjä ja kipuja tosi paljon, lyrica toi siihen helpotusta, mutta jouduin tai joudun niiden kipujen kanssa taistelmaan jatkuvasti ja nyt on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, mikä selittääkin sen lihassäryt ja hiusten lähdön ja kun luoti suora tukka meni kiharaiseksi niin sain sen vajiksen sitten jossain vaiheessa, todennäköisesti lääkkeiden kokeilujen sivuvaikutuksena, nyt sitten pitää odottaa kuukausia että kilpirauhaslääke alkaa vaikuttamaan jos alkaa tai milloin annostus on kohdillaan, koska pitää pyrkia raja arvoivoilla enneminkin ylä kolmannekseen kilpirauhashormonien suhteen että alkaa elimistö toipumaan siitä vajiksesta mitä on ollut vuosia.
Pekka50

ViestiKirjoittaja Maaria » 01.10.2014 19:56

Minulla on niin pitkäaikaisia nämä ahdistusoireet olleet, että tosiaan lyrica sitä varten ja annos on se maksimi. Ennen söin xanoria, mutta käytin niitä lopulta liikaa ja se lopetettiin sairaalassa.
Mitä oireita on niin, uneliaisuutta ja alussa putos sydämensyke alle 50 ja verenpaine , se yläpaine alle 100.
Sillon ei voinut muuta, kuin maata. Mahassa oli outoja kipuja ja tuntemuksia.
On minulla muitakin lääkkeitä, kuten sertralin ja ketipinor.

Niin kyseessä on vaikean masennuksen pahat ahdistusoireet, jotka eivät millään tuntuneet lievittyvän,
ja siksi itsemurhayritys menneisyydessä ja monia sairaalajaksoja, jopa sähköhoidon kokeilu.
Maaria

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet