Masennuspotilaat vuosia lääkkeiden armoilla

Re: Masennuspotilaat vuosia lääkkeiden armoilla

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.06.2014 23:22

Iltasanomat kertoo muutakin tärkeää, taustoittaa kummallista tapausta:
Suomen Psykologiliiton puheenjohtajan mukaan potkut saanut psykologi ei tiennyt ennen ohjelman esittämistä, että hänen työnantajansa nimi liitetään kuvaan joka kohdassa, kun hän on äänessä.
− Aku Kopakkala oli pyytänyt, että esiintyisi ohjelmassa vain psykologina, mutta Ylen Mot-ohjelman toimitus oli oma-aloitteisesti lisännyt sinne hänen siviilityönsä, Tikkanen kertoo.

Tikkasen näkemyksen mukaan psykologin irtisanominen rikkoi paitsi työehtosopimusta myös Suomen perustuslain turvaamaa sanan- ja ilmaisunvapautta sekä Suomen median oikeutta käydä avointa keskustelua.
− Hänet irtisanottiin, koska hän osallistui ammatilliseen keskusteluun. Olen ollut pitkään Suomen Psykologiliiton puheenjohtajana, ja tämä on ollut ammattiliittourani törkein laiton irtisanominen ja törkein sananvapauden loukkaus, joka psykologia on kohdannut pitkään aikaan, Tikkanen linjaa.

Mehiläisen lääketieteellinen johtaja Jarmo Karpakka kertoi aiemmin IS:lle aikovansa selvittää irtisanomisen laillisuuden.
(lihavointi minun)
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... pos=ok-nln

Kyllä kannattaa Mehiläisenkin miettiä potkujen laillisuutta, jos virheen tekijä onkin MOT, ei sen haastattelema psykologi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hermes » 03.06.2014 23:28

Tuossa ohjelmassa on lähinnä tuotu esiin se keskustelu, jota on käyty jo monta vuotta ulkomailla. Onkohan se vain vuosi siitä kun arvioin, että menee pari vuotta siihen ennen kuin tämä keskustelu tulee Suomeen - se saapui nopeammin, vain yhdessä vuodessa. Seuraavaksi on tiedossa esimerkiksi psykologien ja psykiatrien välistä rankkaa väittelyä ehkä monta vuotta.
Hermes

ViestiKirjoittaja Hermes » 04.06.2014 00:30

Tuli muuten mieleeni, että lopetin nimenomaan "anti-psykoottiset" lääkkeeni suurin piirtein siinä kohdassa, kun sain diagnoosin skitsofreniasta. Noin puolentoista vuoden kuluttua siitä sain diagnoosin vakavasta masennuksesta, ja lopetin juuri siinä kohdassa "masennuslääkkeeni". Älkää tehkö tätä kotona!

Toisaalta lääkkeistä voi olla joskus oikealla tavalla käytettynä hyötyäkin jollekin, en kiellä sitä ollenkaan.
Hermes

ViestiKirjoittaja Maaria » 04.06.2014 21:56

Minä yritin lopettaa masennuslääkkeeni "pikkuhiljaa" ja seurauksena oli se,
että linnoittauduin kotiini, en halunnut nähdä ketään, kärsin suunnattomista
vihan- ja pelon tunteista. Yöllä valvoin tuskissani ja olin aivan levoton.
Lopulta olin niin levoton, masentunut ja ahdistunut, että aloitin lääkitykseni uudelleen.

Sitä en tiedä olivatko oireeni vieroitusoireita, vai oliko se oikea minäni
joka pääsi valloilleen, sairas minäni.

Kun aloitin lääkkeeni jälleen oloni korjaantui hyväksi ja toimintakykyiseksi.
Maaria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.08.2014 09:22

Tarvitseeko lievästi masentunut lääkkeitä? (19.8.2014)
viewtopic.php?f=9&t=12830
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 24.08.2014 01:30

Ixel, Cymbalta, Seroxat, Cipralex, Klotriptyl, Aurorix, Remeron, Efexor, Buspar, Lyrica, Seroquel (+ prolong), Ketipinor, Olantsapiini, Risperdal, Peratsin, Oxamin, Diapam, Xanor, Propral, Lamictal, Trileptal, Rivatril, Abilify, Voxra. Komea on karkkilista.

Masennus lähti ihan muilla keinoin veks.
Huolieilinen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.08.2014 19:45

Irtisanottu psykologi
saara 29.8.2014 21:52
http://www.iltalehti.fi/terveys/2014081 ... 0_tr.shtml

Keskustelu Psykopatologia psykologiaa ja psykopatologiaa (29.8.2014)
viewtopic.php?f=8&t=12931
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja saara » 01.09.2014 20:18

Mahtavia lääkearsenaaleja teillä! Minulla on ollut vain ja ainoastaan serotoniinin takaisinoton estäjä, ensin Cipralex, joka vaihdettiin halvempaan Sepramiin .Lisäksi on ollut erilaisia unensaantiaineita, Tenox, Imovane ym ja nyt Mirtatsapiini.
Nyt lopettelen lääkitystäni lääkärin valvonnassa pikkuhiljaa, Olen joskus kokeillut lopettamista"seinään" en suosittele!
Vähentäminen ainakin on onnistunut: Toivon pääseväni näistä lopullisesti.
saara

ViestiKirjoittaja saara » 12.09.2014 23:18

Studio55.fi-lähetyksessä vieraillut psykologi Aku Kopakkala antaisi mielialalääkekeskustelussa puheenvuoron myös potilaille.
http://www.studio55.fi/terveys/article/ ... ta/4314858

"– Se mikä masennuskeskustelussa on jäänyt puuttumaan, on nimenomaan näiden potilaiden, kokijoiden ja heidän omaistensa ääni, jotka ovat ne oikeat asiantuntijat, "sanoo psykologi Aku Kopakkala Studio55.fi-lähetyksessä.

Kopakkala toivoisi, että jokainen potilas saisi kunnolla kertoa, mikä hänen masennuksensa taustalla on. Kopakkala uskoo, että kaikki mielenterveysalan työntekijät ovat samaa mieltä siitä, että vastaanottoajat ovat liian lyhyitä. Potilaat eivät saa kerrottua miksi he voivat huonosti.

–" Jokainen masennus on uniikki ja ainutkertainen. Jokaiselle pitäisi miettiä tapauskohtainen hoito erikseen," Kopakkala arvioi.

Kopakkalan mielestä tilanne on Suomessa sietämätön: 450 000 ihmistä syö mielialalääkkeitä ja yhä useampi jää masennuksen takia eläkkeelle. Eläkkeelle jäävistä hyvin harva on saanut riittävää hoitoa ennen eläkkeelle jäämistä.

Kopakkalan mukaan lääkkeitä syödään liian paljon, eivätkä ne tuota toivottua tulosta. Hänen mukaansa lääkkeet latistavat kokemusta elämästä, eivätkä estä masennuksen uusiutumista.

Yhteiskunta ei tällä hetkellä pysty hoitamaan kaikkia, jotka olisivat terapian tarpeessa. Jonot ovat kasvaneet valtaviksi, eikä niiden lyhentämiseen ei ole Kopakkalan mielestä panostettu. Tällä hetkellä ongelmaa on lähinnä yritetty lääkitä pois.

Kopakkalan mukaan yhteiskunnan pitäisi keskittyä tarjoamaan ihmisille lyhyitä masennuksen hoitoon tarkoitettuja terapiajaksoja, jotka kestäisivät 12–15 käyntikertaa. Hän uskoo niiden vähentävän masennuksen uusiutumisen riskiä.

–" Jos kestävyysvajeesta ollaan todella huolissaan, niin kannattaisi satsata siihen, että näillä ihmisillä olisi 12 kertaa tutkitusti tehokkaassa psykoterapiassa," Kopakkala ehdottaa.

Psykologi Aku Kopakkala irtisanottiin työstään Mehiläisen kuntoutusjohtajana kesäkuussa 2014. Irtisanomisen taustalla oli hänen esiintymisensä Ylen MOT-ajankohtaisohjelmassa, jossa hän oli puhumassa mielialalääkkeistä.

Onko masennus biologinen sairaus, jota voi lääkitä? Katso koko keskustelu. Lähetyksessä sivuttiin myös Peter C. Götzchen Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus -kirjaa.
saara

ViestiKirjoittaja Anni » 12.09.2014 23:49

saara kirjoitti:Mahtavia lääkearsenaaleja teillä! Minulla on ollut vain ja ainoastaan serotoniinin takaisinoton estäjä, ensin Cipralex, joka vaihdettiin halvempaan Sepramiin .Lisäksi on ollut erilaisia unensaantiaineita, Tenox, Imovane ym ja nyt Mirtatsapiini.
Nyt lopettelen lääkitystäni lääkärin valvonnassa pikkuhiljaa, Olen joskus kokeillut lopettamista"seinään" en suosittele!

Mahtavia? Kilpailu? Öh.
Anni

ViestiKirjoittaja saara » 12.09.2014 23:53

Anni kirjoitti:
saara kirjoitti:Mahtavia lääkearsenaaleja teillä! Minulla on ollut vain ja ainoastaan serotoniinin takaisinoton estäjä, ensin Cipralex, joka vaihdettiin halvempaan Sepramiin .Lisäksi on ollut erilaisia unensaantiaineita, Tenox, Imovane ym ja nyt Mirtatsapiini.

Mahtavia? Kilpailu? Öh.

Tuskin mistään kilpailusta on kyse, ennemminkin " tehottomien " tai yleensä lääkkeiden pakkosyötöstä.
saara

ViestiKirjoittaja Anni » 12.09.2014 23:58

saara kirjoitti:Tuskin mistään kilpailusta on kyse, ennemminkin " tehottomien " tai yleensä lääkkeiden pakkosyötöstä.

Kukaan ei syö avohoidossa nk. väkisin lääkkeitä. Jos syö, yhteys lääkärin esimieheen/ylemmäs.

Boldit minun.

Hoitajien ammattitaito on kyllä retuperällä tänä päivänä.
Anni

ViestiKirjoittaja saara » 13.09.2014 00:03

Anni kirjoitti:
saara kirjoitti:Tuskin mistään kilpailusta on kyse, ennemminkin " tehottomien " tai yleensä lääkkeiden pakkosyötöstä.

Kukaan ei syö avohoidossa nk. väkisin lääkkeitä. Jos syö, yhteys lääkärin esimieheen/ylemmäs.

Boldit minun.

Hoitajien ammattitaito on kyllä retuperällä tänä päivänä.

Taidat Anni olla oikein monitoiminainen:D
saara

ViestiKirjoittaja Anni » 13.09.2014 00:09

saara kirjoitti:Taidat Anni olla oikein monitoiminainen:D

Ihan tavallinen nainen, erikoisella alalla. Sinunhan ei hoitajana kannata kauheasti tehdä analyyseja netissä.
Anni

ViestiKirjoittaja saara » 13.09.2014 01:28

Minä teen ihan mitä lystään kysymättä sinulta lupaa.
saara

ViestiKirjoittaja Anni » 13.09.2014 01:33

saara kirjoitti:Minä teen ihan mitä lystään kysymättä sinulta lupaa.

On nähty. Ammattilaisena herjaat ja uhkailet. Onhan se: intohimo.
Anni

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet