Kirja: Tappavat lääkkeet

Kirja: Tappavat lääkkeet

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.09.2014 09:51

Kuva
Professori Peter C. Gøtzsche puhui alkuviikolla Helsingin yliopistolla pidetyssä
seminaarissa ja antoi haastattelun Iltalehdelle.
(KARI PEKONEN)

Professori vertaa lääketeollisuutta järjestäytyneeseen rikollisuuteen
Maanantai 8.9.2014 klo 6.53 (päivitetty klo 7.03) Timo Hakkarainen http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201409 ... 9_ul.shtml

Professori Peter C. Gøtzsche on kohauttanut kirjallaan Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus. Onko kyse mustamaalauksesta vai parhaasta kirjasta, mitä terveydenhoidosta on kirjoitettu vuosikymmeniin?
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Kirja: Tappavat lääkkeet

ViestiKirjoittaja saara » 08.09.2014 16:43

Professori Peter C. Gøtzsche sanoo ääneen asioita joita moni on epäillyt muttei ole rohjennut tuoda esiin. Lääketeollisuudella on niin suuri mahti ettei kansalaisilla ole voimia eikä aseita taistella vastaan. Sen takia vaan ollaan välinpitämättömiä .Kun ei voida muutakaan.
Ihmisen luottamus lääkäriin ja hänen antamaansa hoitoon ja lääkitykseen on onnistuneen hoidon perusta. Mitä sitten tapahtuu, kun luottamus alkaa rakoilla?Mitkä ovat pienen ihmisen mahdollisuudet selvitä hengissä hoidoista huolimatta?

Eihän tämä toki sitä tarkoita että jokainen lääkäri oilisi valjastettu lääketehtaitten voittojen tavottelua varten. Mistä sitten tiedämme, kuka on , kuka ei. Tämä(kin) tekee ihmisen tosi epävarmaksi, mihinkä enää saattaa luottaa?
saara

ViestiKirjoittaja Beth II » 08.09.2014 19:03

Lääkäri kerran kylmän rauhallisesti on suositellet minulle lääkeyhdistelmän, joka olisi voinut tappaa minua. Sitä ei olisi pitänyt ottaa missään tapauksessa, kun luki että pitää olla erityisen varovainen. Onneksi heräsin kammottavaan kylmyyteen, ensimmäinen ajatus oli että joku avasi kaikki ikkunat ja ulkona on pakkanen josta paksuin untuva peito ei enää suojanut. Olin kyllä peiton alla. Katsoin mittarin, näyttii +24. Minun piti laittaa monta vaatekertaa päälle ja juoda kuuma että saiain itseäni lämpöiseksi. En tajunut mitata vp silloin, varmaan oli hengenvaarallisen matala.
Beth II

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2014 21:20

Parannusehdotus

Gøtzschellä on konkreettinen ehdotus, joka toteutuessaan voisi olennaisesti parantaa tilannetta.
- Ensimmäiseksi lainsäädäntöä tulisi tiukentaa siten, etteivät lääketehtaat enää saisi itse testata uutuuslääkkeitään potilailla. Se pitäisi antaa julkisesti omistetulle tutkimuslaitokselle, eikä teollisuudella saisi olla mitään tekemistä tulosten analysoinnin kanssa.

Parannusehdotus kuulostaa sinänsä hyvältä. Jäin vain miettimään, että mikähän taho sen julkisesti omistetun tutkimuslaitoksen luotettavan ja puolueettoman tutkimustoiminnan rahoittaisi.
Rahasta kai on kysymys - tai rahan puutteesta. Ei varmaan olisi konsti eikä mikään siirtää lääkkeiden tuotanto julkiseksi ja yhteiskunnan järjestämäksi systeemiksi, jos vain olisi rahaa... Lääkkeitä tarvitaan, niitä on aina tarvittu ja valmistettu muodossa jos toisessa; se on tosiasia.

Mistä löytyisi julkinen taho, joka kykenisi ottamaan tuotannon pois yksityiseltä bisnesmaailmalta, ja alkaisi valmistaa ihmisten (ja eläinten) tarvitsemia lääkkeitä ilman rikastumispyrkimyksiä?
Mirri

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet